دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

رشد و نمو در گیاهان

رشد و نمو در گیاهان

عنوان

رشد و نمو در گیاهان

رشد و نمو در گیاهان

نقش دانه 1- حفظ رویان درون آن

2- فراهم کردن مواد غذایی برای رویان

3- انتشار و پراکندگی گیاهان دادنه دار

 

خفتگی دانه: معمولاً هنگامی که دانه از گیاه اصلی جدا می شود قدرت رویش ندارد که این زمان را دوره خفتگی یا زندگی نهفته دانه می گویند. 

ویژگی مرحله خفتگی دانه: حداقل مبادلات انرژی و ماده بین دانه و محیط و عدم نفوذ آب و اکسیژن به دانه در نتیجه عدم رویش دانه.

مدت زمان خفتگی: زندگی نهفته دانه حتی در شرایط مناسب برای روییدن دانه ادامه پیدا می کند تا زمانی که شرایط پدید آورنده خفتگی از بین برود. رویان بعضی از دانه هزاران سال در مرحله نهفتگی باقی می مانند.

علل خفتگی

 1- عوامل ساختمانی: وجود پوسته ضخیم دانه در بعضی گیاهان تیره  مانع از جذب آب و اکسیژن

2- عوامل فیزیولوژیک

1- وجود عوامل بازدارنده رشد در: 1- پوسته دانه: گیاهان بیابانی که برای رویش نیاز به باران کافی دارند.

2- درون دانه

3- درون میوه: سیب و گوجه و مرکبات که وقتی دانه از میوه خارج شود رویش آغاز می شود.

 

2- عدم تأثیر محرک های خاص: گاهی در گیاهان چوبی مناطق معتدل برای عمل محرک ها برای رویش دانه باید در محیط سرد مرطوب قرار گیرد می توان این دانه ها را در ماسه مرطوب یا یخچال قرار داد.

3- وجود مقادیر کم آنزیم: بعضی از دانه ها به علت مقادیر کم آنزیم رویش صورت نمی گیرد و به تدریج میزان این آنزیم ها افزایش یافته و در زمان رویش فراوان می شود.

عنوان

رشد و نمو در گیاهان

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

فهرست

مقدمه

رشد و نمو در گیاهان

رویش دانه در تک لپه ای ها

طول عمر گیاهان

هم جوشی پروتوپلاست

تنظیم رشد و نمو گیاهان

هورمون های گیاهی

نکاتی در مورد هورمون ها

پاسخ به نور

پاسخ به دما

 

 

 

 

4- هورمون های گیاهی مؤثر در خفتگی: وجود بعضی از هورمون ها مثل آسیزیک اسید باعث القای خفتگی در دانه می شود.

شرایط رویش دانه

شرایط درونی: 1- دانه باید رسیده و سالم باشد

2- از نظر فیزیولوژیکی توان رویش را حفظ کرده باشد

3- دوران خفتگی را گذرانده باشد

 

 

 

شرایط بیرونی 1- رطوبت: باری فعال شدن آنزیم ها

2- دمای مناسب: بهترین دما بین20 تا 30 درجه

3- اکسیژن: جهت تنفس و تولید انرژی

4- نور

5- شکستن پوسته دانه

 

مراحل رویش دانه

رویش دانه در دولپه ای ها:

ابتدا جذب آب  تورم پوسته   سه تا چهار روز بعد ریشه چه پوسته دانه را پاره و نفوذ به درون خاک- سپس رویش محور زیر لپه در بالای ریشه چه  فعالیت برگهای اولیه و ژمول  رویش محور روی لپه از فعالیت سلولهای ژمولی  تولید شاخه و برگها 

رویش محور زیر لپه به دو صورت میتواند صورت بگیرد:

1- اگر رشد محور زیر لپه سریع و با رشد خود لپه ها را از خاک بیرون آورد رویش روزمینی است (لوبیا)

2- اگر محور زیر لپه رشد چندانی نداشته باشد و نتواند دانه را از خاک خارج کند رویش زیرزمینی است (نخود)

 

رویش دانه در تک لپه ای ها:

دانه دارای نیام هایی (غلاف ها) است که در ابتدای مرحله رویش ریشه و ساقه جوان را در خود حفظ می‌کنند. نیامی که ساقه و برگ اولیه را در خاج دربرمی گیرد کولئوپتیل و نیامی که ریشه نورسته را در خود نگه می دارد کولئوریز نام دارد. این نیام ها در مراحل اولیه رشد گیاه تازه روئیده پاره شده و ریشه و ساقه از آنها خارج می شود.

نکته: 1- دانه های برخی گیاهان عمر محدود دارند ولی بعضی دانه ها پس از گذشت هزاران سال هنوز قادر به جوانه زنی هستند (مثلاً نوعی گندم)

2- نوک ریشه گیاه نورسته کلاهک نام دارد از جنس بافت چوب پنبه و نقش حفاظتی دارد.

3- اولین علامت جوانه زنی. ظهور ریشه ی رویان (ریشه چه) است.

- تفاوت جوانه زنی ذرت و لوبیا

لوبیا ذرت

ساقه پس از جوانه زنی قلاب تشکیل می دهد

قلاب برای حفاظت از رأس ساقه

ساقه پس از خروج لپه از خاک قامت‌راست‌پیدا‌می‌کند

لپه ها از خاک خارج می شوند

رشد مستقیم ساقه پس از خروج از خاک ساقه‌ی‌‌جوان‌حاصل‌‌از‌جوانه‌زنی‌را‌یک‌غلاف‌می‌پوشاند

غلاف برای حفاظت

ساقه به صورت مستقیم رشد می کند

لپه زیرزمین باقی می ماند

رشد مستقیم ساقه در زیر خاک

 

 

طول عمر گیاهان

1) گیاهان یک ساله:گیاهی است که در یک فصل رشد، چرخه زندگی خود (مراحل رشد رویشی- تشکیل گل و تولید میوه و دانه) را تکمیل می کند. همه گیاهان یک ساله علفی هستند.مثال: آفتابگردان - لوبیا

2) گیاهان دو ساله: برای تکمیل زندگی خود، دو دوره ی رویشی را پشت سر می گذارند.مثال : هویج- جعفری- پیازها

مراحل رشد گیاهان دو ساله در سال اول: ریشه و ساقه ایجاد می کند، ساقه ی کوتاه و یک طوقه ای از برگ ها و ریشه که عمل ذخیره مواد غذایی را دارد.

در سال دوم: از مواد غذایی ذخیره در ریشه برای تولید محور گل استفاده 

می‌کند- گلاهی- میوه و دانه- از بین رفتن گیاه

 

3) گیاهان چند ساله: که چند سال به زندگی ادامه می دهند و اغلب در طول عمر خود چندین مرتبه به بار می نشینند.

گیاهان چند ساله علفی (داوودی- نرگس- رز و زنبق): مواد غذایی را در ریشه های گوشتی و ساقه‌های زیر زمینی ذخیره می کنند و ساقه های هوایی پس از هر دوره ی رشد از بین می روند گاهی چندین بار در طول عمر خود گل می دهند و گاهی مانند آگا و یک بار قبل از مرگ گل می‌دهند.

 

 

گیاهان چند ساله جویی 1-گیاهان همیشه سبز (کاج- سرو- مرکبات) که در طول سال تنها تعدادی از برگ های خود را از دست می دهند.

2- گیاهان برگ ریز (نارون- افرا- مو) که هر ساله همه برگ های خود را از دست می دهند.

رشد ونمو

- رشد: به معنی بزرگ شدن بخش های تشکیل دهنده یک جاندار، یا تشکیل بخش هایی در بدن یک جاندار که مشابه بخش های قبلی باشد.

رشد افزایش تعداد سلول ها

افزایش برگشت ناپذیر ابعاد آنها

- نمو: عبور از یک مرحله ی زندگی به مرحله ی دیگر که همراه با تشکیل بخش های جدید است. مثلاً تشکیل گل روی گیاهی که فاقد گل بوده است.

- تمایز: اغلب همراه با رشد صورت می گیرد. تمایز به معنی کسب یک ویژگی جدید در یک، یا تعدادی سلول است. کسب ویژگی های جدید توسط یک سلول با تغییرات ساختاری و بیوشیمیایی همراه است.

- مراحل رشد و تمایز  1- تکثیر 2- بزرگ شدن 3- تمایز

رشد در گیاهان در مناطق مرستیمی صورت می گیرد.

 

 

مناطق مرستیمی نوک ساقه

نزدیک نوک ریشه

جوانه های جانبی

حلقه های زاینده (مرستیم هایی هستند که در ریشه و ساقه پدید می آیند و با فعالیت خود باعث افزایش قطر ریشه و ساقه می شوند و به استحکام و ضخامت ساقه کمک می کنند.

 

رشد 1- نخستین: بیشتر شامل رشد طولی ریشه و ساقه و پیدایش شاخه ها و ریشه های فرعی است.

2- پسین: افزایش قطر ریشه و ساقه

 

ساختارهای گیاه ساختار نخستین گیاه: بخش هایی از گیاه که در اثر تقسیم و رشد مرستیم های نخستین به وجود می‌آیند.

ساختار پسین گیاه: بخش هایی از گیاه که در پی تقسیم مرستیم های پسین به وجود می آیند.

 

 

نکته:

1- رشد نخستین در همه گیاهان چوبی و علفی عمومیت دارد.

2- نهانزادان آوندی و اغلب تک لپه ای ها رشد قطری ندارند.

3- رشد پسین مخصوص نهانزادگان دولپه ای و بازدانگان و معدودی تک لپه ای ها است.

4- خرما جزء گیاهان تک لپه است ول رشد قطری دارد.

5- بافت های حاصل از رشد نخستین، بافت های نخستین نامیده می شود.

6- رشد قطری ساقه ها و ریشه های جوانی که فقط مرستیم نخستین دارند، در پی افزایش حجم سلول های حاصل از مرستیم نخستین به وجود می آید.

رشد نخستین:

مرستیم های رأسی که در نزدیک نوک ریشه ها و نوک ساقه ها قرار دارند با تقسیم سلولی خود باعث رشد نخستین می شوند.

در برش طولی ریشه از پایین به بالا

کلاهک: محافظت از مرستیم نوک ریشه

منطقه تقسیم سلولی: سلول های مرستیمی در این منطقه واقعند و به وسیله سلول های اولیه ای به نام سلول های بنیادی تولید می شوند.

منطقه رشد طولی سلول ها

منطقه تارهای کشنده (تمایز)

 

در برش طولی ساقه از بالا به پایین

1- منطقه مرستیمی

2- منطقه رشد زیاد و تمایز کم

3- منطقه رشد کم و تمایز زیاد

 

تفاوت های مرستیم رأسی ریشه و ساقه 1- فعالیت مرستیم ساقه بیشتر از مرستیم ریشه است.

2- رشد طولی در ریشه نزدیک به انتها ولی در ساقه انتهایی است.

3- رشد سقه در Cm ولی ریشه در mm صورت می گیرد.

4- مرستیم ساقه به جز در قسمت رویشی در قسمت زایشی هم دخالت دارد (گل دهی)

دانلود کامل رشد و نمو در گیاهان

تولید اسیدسیتریک از کاه گندم به روش تخمیر حالت جامد

تولید اسیدسیتریک از کاه گندم به روش تخمیر حالت جامد

عنوان

تولید اسیدسیتریک از کاه گندم به روش تخمیر حالت جامد

مقدمه

اسید سیتریک یک تری کربوکسیلیک اسید 6 کربنه با فرمول ساختمانی زیر است: 

نام شیمیایی آن، 2- هیدروکسی 1 و 2 و 3 پروپان تری کربوکسیلیک اسید است. 

 

فرمول شیمیایی:   

اسید سیتریک جزء طبیعی و متابولیت مشترک گیاهان و حیوانات است و به صورت خیلی  گسترده در صنایع غذایی، نوشیدنی و دارویی و غیره استفاده می‌شود. به علت دارا بودن گروههای عاملی مختلف و قابلیت زیست تخریب پذیری، اسید سیتریک و نمکهای آن (عمدتاً Na و K ) کاربردهای صنعتی خیلی زیاد در زمینه‌های مختلف دارند. 

 

1-1) پیشینه:

این اسید اولین بار در سال 1784 توسط Scheel از آبلیمو جداسازی و کریستالیه شد. اولین بار به طور تجاری در سال 1826 توسط John و Edmond sturge در انگلستان تولید گردید. در سال 1869 در انگلستان از کلسیم سیتریت وارده در ایتالیا تهیه گردید. سیترات کلسیم را یک کارتل دولتی ایتالیا به نرخ بالایی فروخته بود. این قیمت بالا توسعة خرید سیترات کلسیم و تولید اسید سیتریک را به تعویق انداخت. در سال 1880 اسید سیرتیک توسط Adam و Grimux سنتز شد. از آن زمان تا حال روشهای سنتزی متعددی ارائه شده‌اند که هیچ کدام به تولید صنعتی نرسیده‌اند و دلیل آن بازدهی کم و عدم توجیه اقتصادی این روشها نسبت به سایر روشهای تولید است. شروع تولید اسید سیتریک به روش تخمیر به سال 1893 بر می گردد. زمانی که wehmer (گیاه‌شناسی آلمانی) تشخیص داد که اسید سیتریک متابولیت کپکهای سیترومایسس ففریا نیز (citromyces pfefferionis) و سیترومایسس گلابر (glaber) است. 

کوشش های زیاد wehmer برای تولید اسید سیتریک ناموفق بوده‌اند تا اینکه کوری در سال 1917 تولید انبوه اسید سیتریک به روش تخمیر سطحی را با آسپرژیلوس نایجر پایه‌گذاری کرد. بعداً کوری به چاس فیرز پیوست و در سال 1923 کارخانة تولید اسید سیتریک به روش جدید را راه‌اندازی کردند. این تخمیر با رشد میکروارگانیسم به صورت کشت سطحی همراه بود. تولید میکروبی اسید سیتریک با روش کشت سطحی ادامه یافت تا اینکه اولین بار در سال 1951 فرآیند تخمیر غوطه‌وری پیشرفته در ایالت متحده امریکا توسعه داده شد. ابداع این فرآیند تحول عمده ای در تولید اسید سیتریک ایجاد کرد. 

از سال 1965 به بعد پیشرفت به سمت معرفی فرآیندهایی بود که در آن زمان از مخمرهای خاصی برای تولید اسید سیتریک استفاده شد. در این فرآیندها ابتدا از کربوهیدراتها و سپس از آلکانهای نرمال استفاده می‌شد. البته زمانی که هیدروکربنها به عنوان مادة خام استفاده می شدند، محصولات نفتی ارزان بودند و طبیعتاً تولید اسید در  آن شرایط از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بود به طوری که چاس فیرز پس از یک دوره استفاده از هیدروکربن به سمت استفاده از کربوهیدراتها تغییر جهت داد. علاوه بر این، شرکت Liquichimica در ایتالیای جنوبی کارخانة دیگری با ظرفیت تولید سالیانه 50 تن سیتر ات سدیم از آلکانهای نرمال، تأسیس کر د که پس از دورة کوتاهی تعطیل شد. علاوه بر دو روش تخمیر سطحی و غوطه‌ور، روش کشت حالت جامد نیز برای تولید اسید سیتریک قابل استفاده است. از این روش بیشتر در کشورهای آسیایی جنوب شرقی استفاده می شود. به طوری که هم اکنون 20% اسید سیتریک مصرفی ژاپن از این روش تولید می شود. در سه دهه اخیر تمایل فزاینده‌ای برای استفاده از مواد خام جامد و کم ارزش صورت گرفته است. 

عنوان

تولید اسیدسیتریک از کاه گندم به روش تخمیر حالت جامد

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

فهرست مندرجات

عنوان         صفحه

دیباچه 1

فصل اول: شناخت کلی اسید سیتریک  2

مقدمه 3

1-1) پیشینه 4

1-2) سوبستراهای استفاده شده بای تولید اسید سیتریک 6

1-3)  خواص فیزیکی اسید سیتریک  7

1-4) خواص شیمیایی اسید سیتریک  11

1-5) منابع طبیعی اسید سیتریک  13

1-6) کاربرد اسید سیتریک  15

1-7) مشتقات اسید سیتریک  20

1-7-1) نمکها 20

1-7-2) استرها 21

فصل دوم: بیوشیمی تخمیر و متابولیسم تولید اسید سیتریک  23

2-1) بیوشیمی تخمیر 24

2-2) بیو شیمی تخمیر 24

2-2-1) تشکیل اسید سیتریک از پیرووات 27

فصل سوم: روشهای تولید اسید سیتریک  31

3-1) M.O های مولد اسید سیتریک 32

3-1-1) مخمرها 33

3-1-2) آسپرژیلوس نایجر 33

3-1-2-1) روش جداسازی سویه A.niger مولد اسید سیتریک  34

3-1-2-2) شناسایی اختصاصی A.niger 35

3-2) روش کشت سطحی  37

3-3) روش کشت غوطه‌ور  37

3-4) تخمیر در بستر جامد 38

3-4-1) روش تخمیر کوجی 38

3-5) تأثیر شرایط محیطی بر تولید اسید سیتریک  39

3-5-1) شرایط تغذیه‌ای A.niger  39

3-5-2) تأثیر فلزات trace در تولید اسید سیتریک  40

3-5-3) تأثیر نیتروژن و فسفر در تولید اسید سیتریک  40

3-5-4) تأثیر متانول در تولید اسید سیتریک  41

فصل چهارم: تخمیر در بستر جامد (SSF)  42

4-1) تعریف کشت حالت جامد 43

4-2) تفاوتهای اساسی بین کشت حالت جامد و کشت غوطه ور 44

4-3) مقایسة کشت حالت جامد با سایر فرآیندهای تخمیری  46

4-4) مزایایی سیستم کشت حالت جامد  48

4-5) معایب سیستم کشت حالت جامد 48

4-6) مراحل اصلی فرآیند کشت حالت جامد  49

4-7) پارامترهای مؤثر بر فرایند SSF در تولید اسید سیتریک  50

فصل پنجم: کاه گندم  52

5-1) تعریف کاه و ویژگیهای ساختاری  53

5-1-1) کربوهیدراتهای ساختمانی  54

5-1-1-1) سلولز  54

5-1-1-2) همی سلولز 55

5-1-1-2) لیگنین  55

5-2) ترکیب شیمیایی کاه گندم  59

5-3) پیش تیمار (Pretreatment) کاه گندم  59

5-3-1) روشهای فیزیکی پیش تیمار کاه گندم  60

5-3-1-1) پیش تیمار کاه گندم با بخار  60

5-3-2) روشهای شیمیایی پیش تیمار کاه گندم  61

5-3-2-1) پیش تیمار کاه با اوره  63

5-3-3) پیش تیمار بیولوژیکی کاه گندم  63

فصل ششم: جداسازی و خالص‌سازی اسید سیتریک  64

6-1) استخراج اسید سیتریک  65

6-1-1) فروشویی (Leaching) 65

6-1-2) روش رسوبگیری  66

6-1-3) روش استفاده از استخراج با حلال  68

6-1-4) روش استفاده از غشاء  69

6-1-5) مقایسه بین روشهای مختلف جداسازی اسید 70

6-2) خالص سازی اسید سیتریک  71

فصل هفتم: بررسی جنبة اقتصادی  73

7-1) کشورهای عمدة‌ تولید کننده و مصرف کنندة محصول  74

7-2) اهمیت اقتصادی طرح  74

7-3) میزان واردات اسید سیتریک  75

7-4) واحدهای تولیدی و واحدهای در دست اجرای اسید سیتریک  78

منابع مورد استفاده  81

 

دیباچه

تولید اسیدهای آلی به دلیل کاربرد وسیع آنها در صنایع مختلف از دیرباز مورد مطالعه و بررسی بوده است. 

از جمله اسیدهای آلی مورد استفاده، اسید سیتریک است که دارای مصارف متعددی در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و سایر صنایع می‌باشد که به دلیل غیرسمی بودن، اسیدیتة مناسب، قابلیت بافری و . . .  هر سال به مقدار %2-3 بر میزان مصرف آن افزوده  می‌گردد. 

از اولین کشورهایی که در این زمینه تلاش کردند، ایتالیا، آمریکا، انگلستان و چند کشور اروپایی بودند که در قرون 18 و 19 به روش شیمیایی اقدام به این عمل نمودند و تقریباً از اوایل قرن 20 روشهای بیوتکنولوژی در سراسر دنیا رایج شدند که هنوز هم کاربرد دارند. 

ابتدا روش بستر جامد برای تولید آن استفاده می‌شد ولی به تدریج روش غوطه وری جایگزین روشهای قبلی شد زیرا در روش غوطه‌وری کنترل بهتر و آسانتر صورت گرفته و نیز شرایط کار بهتر و راندمان بیشتر می‌باشد. مجدداً پس از طی چند دهه روش بستر جامد برای تولید این اسید به دلیل امکان استفاده از ضایعات فراوان و ارزان کشاورزی به عنوان سوبسترا رواج یافت. به هر حال در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی برای اصلاح گونه‌های میکروبی مولد اسید سیتریک مخصوصاً آسپرژیلوس نایجر صورت گرفته و از جهت افزایش راندمان تولید و استخراج اسید نیز مورد توجه بوده است.

 

 

 

 

 

1-2) سوبستراهای استفاده شده برای تولید اسید سیتریک 

سوبسترا  سال تولید اسید

ملاس و با گاس هندی 1977

شیرة خرما 1977

تفالة سیب 1984 و 1988

تفالة انگور 1986

پوست کیوی 1987

لجن فشردة نیشکر 1992

ضایعات قهوه 1993

ضایعات آناناس 1994

Kumara 1997 و 1998

Carob pod 1999

ضایعات کارخانة تولید صدف 1997

چوب ذرت 1998

Cassave bagasse 2000

Okara 1996

ضایعات کارخانة آبجوسازی 1986

ملاس چغندر قند 1991

روغن آفتابگردان 2003

نشاستة خام 2002

n-paraffin 2004

آب پنیر

 

 

1-3) خواص فیزیکی اسید سیتریک

اسید سیتریک بی‌آب به صورت کریستالهای شفاف بی‌رنگ یا پودر کریستالی سفید است که به طبقه بلورهای منظم الاضلاع سیستم حاوی سه محور غیرمساوی با تقاطع اریب تعلق دارد. هر دو شکل تحت شرایط رطوبت معمولی وجود دارند، آبگیری از شکل تک آبه در هوای خیلی خشک اتفاق می افتد و تحت خلأ در حضور اسید سولفوریک غلیظ این عمل سریعتر رخ می دهد. بلورهای بدون آب به تدریج در هوای مرطوب، آب را جذب می نمایند. 

هر دو فرم بلورین تشکیل کلوخه داده و در هوای مرطوب سخت می شوند. 

حلالیت اسید سیتریک در آب تابعی از دماست . PH محلولهای اسید سیتریک به صورت تابعی از غلظت در شکل (1-2) نشان داده شده است. نقاط انجماد و جوش محلولهای اسید سیتریک نیز  در جدول (1-1) داده شده است. ثوابت تفکیک اسید در   به قرار زیر می‌باشند: 

  و           و 

 

 

فرمول مولکولی

 

وزن مولکولی 192.13

وزن اکی والان گرم 64.04

نقطة ذوب

 

دمای تخریب گرمایی

 

جرم حجمی

 

گرمای احتراق در  

 

 

گرمای انحلال

 

جدول (1-4): حلالیت اسید سیتریک بدون آب

دما   محلول اشباع در آب

10 54

20 59.2

30 64.3

40 68.6

50 70.9

60 73.5

70 76.2

80 78.8

90 81.4

100 84.0

 

غلظت  

PH چگالی در  

 

0.1 2.8 -

0.5 2.4 -

01.0 2.2 -

5.0 1.9 -

10.0 1.7 1.035

20.0 - 1.084

30.0 1.2 1.131

40.0 - 1.182

50.0 5.8 2.243

60.0 - 1.294

جدول (1-5): PH و چگالی محلولهای آبی اسید سیتریک 

اسید سیتریک o.lm

mlit سیترات سدیم O.lm

mlit Ph محلول بافر

46.5 3.5 3.0

33.0 17.0 4.0

20.5 29.5 5.0

9.5 41.5 6.0

جدول (1-6): محلولهای بافر اسید سیتریک 

 

اسید سیتریک اسید ضعیف با ثابتهای یونیزاسیون    و    و   در   است . لذا وقتی به صور ت جزئی در آب حل می شود، سیستم‌های بافری خیلی عالی تشکیل می دهد که در جدول بالا به آن اشاره شده است. 

اسید سیتریک یک آبه با وزن مولکولی 210.14 از محلول آبی سرد، کریستاله می‌شود. این شکل از اسید وقتی به آرامی حرارت داده می‌شود، در دمای   آب خود را از دست داده و در محدودة دمایی    ذوب می‌شود. 

 

1-4) خواص شیمیایی اسید سیتریک

اسید سیتریک در دمای   با از دست دادن آب به شکل اسید آکونیتیک   و با حذف دی اکسید کربن به انیدرید ایتاکونیک تبدیل می شود. انیدرید ایتاکونیک به انیدرید سیتراکونیک باز آرایی می‌‌شود یا با آبگیری به شکل اسید ایتاکونیک در می‌آید.    

افزایش آب به انیدرید ایتاکونیک خشک شده، اسید سیتراکونیک سیس    را می‌دهد. تبخیر محلول اسید سیتراکونیک در حضور اسید نیتریک، ایزومرترانس اسید سیتراکونیک یعنی اسید میزاکونیک را ایجاد می‌نماید. اکسیداسیون اسید سیتریک در دمای   با پرمنگنات پتاسیم، 1 و 3- استن دی کربوکسیلیک اسید   را تولید می نماید. در   محصول، اسید اگزالیک   است. 

ذوب اسید سیتریک با هیدورکسید پتاسیم، اسیدهای اگزالیک و استیک را بوجود می‌آورد. اسید سیتریک بلورهای نمک یک، دو و سه بازی را با بسیاری از کاتیونها تشکیل می دهد. 

درجه هیدراسیون این نمکها متغیر است. تری سدیم سولفات می تواند با 2 یا 5/5 مولکول آب کریستاله شود. مخلوط شدن آن با کاتیونهای فلزی ، نمکهای کمپلکس نظیر   و   و   ایجاد می نماید. اسید سیتریک با بسیاری از فلزات تشکیل کمپلکس های پایداری مثل فروآمونیوم سیتراتها را می دهد که می توانند کریستاله شوند. با بسیاری از یونهای فلزی در محلول، بوسیلة تشکیل پیوند بین فلز و گروههای کربوکسیل یا هیدروکسیل می تواند شلات ایجاد کند. گاهی اوقات تعدادی مولکول یا بیشتر اسید سیتریک در بر هم کنش با یونهای فلزی تجمع می‌یابند. این خصوصیت برای هدایت رسوب دهی، تغییر پتانسیل شیمیایی و دیگر خصوصیات شیمیایی، ارزشمند است. اسید سیتریک به آسانی با بسیاری از الکلها تحت شرایط معمولی در حضور کاتالیزورهایی نظیر اسید سولفوریک، پاراتولوئن، سولفونیک اسید، یک رزین تعویض یون، استری می‌شود. 

کلریدهای اسیدی و انیدریدها با گروههای هیدروکسیل اسید سیتریک واکنش می دهند. اپوکسایدها نظیر اکسیداتیلن، اکسید پروپیلن و اکسیداستیرن طی واکنش با اسید سیتریک یا استرهای آن در گروههای قابل دسترسی هیدروکسیل و کربوکسیل تشکیل پلیمر می دهند. 

آمونیاک، آمینها، آمیدها و کربامیدها به همان صورت واکنش با اسیدهای کربوکسیلیک ساده، با اسید سیتریک وارد واکنش می شوند. 

1-5) منابع طبیعی اسید سیتریک 

اسید سیتریک به صورت گسترده در گیاهان و جانوران وجود دارد. اسید سیتریک کل سرم خون انسان تقریباً   1 وزن بدن انسان است. 

جدول (1-7): میزان اسید سیتریک در چند گیاه و میوه

نوع میوه درصد وزن اسید سیتریک

مارچوبه 0.08-0.2

شلغم 0.05-101

نخود 0.05

دانه ذرت 0.02

کاهو 0.016

بادنجان 0.01

انگور فرنگی 1.0

تمشک 1.0-1.3

توت فرنگی 0.6-0.8

سیب 0.008

سیب‌زمینی 0.3-0.5

گوجه فرنگی 0.25

لیمو 4-8

گریپ فروت 1.2-2.1

نارنگی 0.9-1.2

پرتقال 0.6-1.0

انگور سیاه 1.5-3

انگور قرمز 0.7-1.3

 

جدول (1-8) اسید ستریک موجود در تعدادی از نسوج و مایعات بدن انسان

نوع نسج یا مایع میزان یون سیترات (ppm)

مایع نخائی 25-50

کلیه 20

استخوان 7500

ترشحات بینی 17-100

آب دهان 2-24

اشک 5-7

عرق 1-2

خون 15

پلاسمای خون 25

گلبولهای قرمز 10

شیر 500-1250

ادرار 100-750

غدة پستان 3000

غدة تیروئید 750-900

 

 

1-6) کاربرد اسید سیتریک 

همانطور که اشاره شد، اسید سیتریک به دو شکل بدون آب و یک آبه تولید می شود. دمای انتقال بین دو فر م   است. شکل بدون آب توسط کریستالیزاسیون از محلولهای آبی داغ بدست می‌آید، در حالیکه شکل یک آبه توسط کریستالیزاسیون در دمای کمتر از   بدست می آید. هر دو صورت در صنعت مصرف می شوند. میزان کاربردهای اسید سیتریک در صنایع مختلف عبارتند از : غذا، شیرینی و نوشابه‌سازی 75% ، داروسازی 10% و سایر صنایع 15% و در غذا، شیرینی و نوشابه‌سازی  بیشتر مصرف داشته و به طور وسیع برای ترشی کردن فرآورده‌های غذایی استفاده می‌شود. میزان استفاده از آن به عنوان پایدار کننده روغنها و چربیها منجر می‌شود. از محلول اسید سیتریک در تمیز کردن بویلرهای ایستگاه قدرت و تجهیزات مشابه استفاده می‌شود. جایی که در شوینده‌ها روی فسفات محدودیت وجود دارد، تری سدیم سیترات در تمیز کننده‌های ویژه و آبهای سخت جایگزین می شود. سیترات آمونیوم آهن هنوز در درمان  کم خونی استفاده می‌شود، اگر چه سایر نمکهای آهن به طور فزاینده‌ای ترجیح دارند. مخلوطی از اسید سیتریک و نمکهای آن دارای ظرفیت بافری خوبی هستند و بوفور در داروسازی، صنایع غذایی و آرایشی استفاده می‌شوند. برای حذف دی اکسید گوگرد خارج شده از دودکش ایستگاههای قدرت پیشنهاد شده از اسید سیتریک استفاده شود. محلول بافری شامل نمک سیترات به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. استرهای اسید سیتریک حاصل از واکنش با طیف وسیعی از الکلها شناخته شده‌اند. بویژه استرهای تری اتیل، تری بوتیل و استیل تری بوتیل به عنوان نرم‌کننده‌های غیرسمی در روکشهای پلاستیکی برای محافظت مواد غذایی استفاده می شود. 

از کاربردهای دیگر اسید سیتریک می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 

1- نوشابه های الکلی و شربتها: 

اسید سیتریک به دلیل طعم ترش مطبوع، کمک به جوشش و کربناسیون به عنوان نگاهدارنده در شربتها و نوشابه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید همچنین سبب جدا شدن فلزات که ایجاد تیرگی نموده و سبب تسریع فساد و رنگ و طعم می شوند، می‌گردد. 

2- عصاره میوه‌جات و سبزیجات: 

به طور کلی مقادیر پایین PH، یک اثر حفاظتی بر روی پیگمانهای آب میوه جات اعمال می نماید. وجود اسید سیتریک در عصاره میوه‌جات و سبزیجات و نهایتاً افت PH سبب افزایش مقاومت در برابر فساد می گردد. در آب گوجه فرنگی توسط افزودن اسید سیتریک به میزان %0.1 از رشد میکروارگانیسمهای flatsour که سبب از بین رفتن طعم می گردند، جلوگیری می شود. همچنین طعم طبیعی عصاره گریب فروت و سایر میوه‌جات به علت طعم ترش و مطبوعی که اسید سیتریک ایجاد می کند، تشدید می شود. 

3- شیرینی جات: 

اسید سیتریک به منظور تشدید طعم میوه‌های مختلف مانند توت فرنگی، شاتوت و انگور در شیرینی پزی و بخصوص آبنبات‌سازی استفاده می شود. در موارد بسیاری به علت حلالیت کم ساکیارز نسبت به قندهای احیاء بهتر است که ساکارز  به دو قند ساده دکستروز و Lerulose هیدرولیز شود. اضافه نمودن اسید سیتریک در خلال فرآیند پخت سبب هیدرولیز ساکارز  به قندهای ساده که به آسانی کریستال نمی‌شوند، می‌گردد.

4- دسرها: 

در صنعت دسرهای ژلاتینی، کنترل PH از اهمیت  خاصی برخودار می‌باشد. زیرا که کیفیت ژلاتین تابع مقادیر PH است. اسید سیتریک نه تنها PH را در اپتیمم مقدار خود یعنی 2-3.5 تنظیم می‌نماید، بلکه طعم مطبوعی ایجاد می نماید. حلالیت بالا و غیرسمی بودن اسید سیتریک نیز در این صنعت اهمیت بسیار زیاد دارد. 

5- ژله و مرباجات: 

اسید سیتریک، PH ژله‌ها و مرباجات را به نحوی تنظیم می نماید که پکتین بتواند به خوبی عمل نماید. اضافه نمودن اسید سیتریک پس از تغلیظ نمودن مخلوط پخته شده قند، پکتین و عصاره ژله صورت می گیرد. مقدار اسید سیتریک مصرفی بسته به نوع و خصوصیات پکتین متفاوت است. 

دانلود کامل تولید اسیدسیتریک از کاه گندم به روش تخمیر حالت جامد

تولیدمثل جنسی در گیاهان گلدار

تولیدمثل جنسی در گیاهان گلدار

عنوان

تولیدمثل جنسی در گیاهان گلدار

تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار

کشاورزان، بیش تر گیاهان را با کاشتن دانه زیاد می کنند. می دانید که دانه در داخل گل تشکیل می شود و می تواند رشد کند و گیاهی سبیه به گیاه والد خود را به وجود آورد.

گل، اندام تولید مثل گیاهان گلدار ( نهان دانه) است. در گل، بخش های تولید کننده‌ی گامت، پرچم و مادگی هستند. در بیش تر گلها، دو نوع اندام نر و ماده مشاهده می شود و گل ها نر- ماده هستند، یعنی هم پرچم و هم مادگی دارند.

در قسمت پایین مادگی که حجیم تر است

(تخمدان) یک یا چند تخمک وجود دارد. در هر کدام از تخمک ها، گامت ماده به وجود می آید.

 در نوک پرچم، برجستگی کوچکی (بساک) دیده می شود که بعد از رسیدن،می‌ترکد و از داخل آن تعداد زیادی دانه ی گرده خارج می شود، که گامت نر در آن به وجود می آید.

دانه های گرده ای که از نوک پرچم ها آزاد می شوند، باید به نوک مادگی برسند. نوک مادگی چسبناک است و وقتی دانه های گرده به آن جا برسند، به راحتی پایین نمی روند و باید به کمک آنزیم های حل کننده، راه خود را به محل گامت ماده در داخل تخمک باز کنند و با آن ترکیب شوند.

عنوان

تولیدمثل جنسی در گیاهان گلدار

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

فهرست مطالب

تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار 1

گیاهان بر حسب تکامل: 2

گیاهان 3

نکاتی در مورد تولید مثل در گیاهان 3

نکاتی در مورد چرخه زندگی خزه: 6

تولید مثل غیر جنسی در خزه 7

نکاتی در مورد چرخه زندگی سرخس 8

گیاهان دانه دار 9

نکاتی در مورد چرخه زندگی بازدانگان 11

نکاتی در مورد چرخه زندگی نهاندانگان 14

مقایسه چرخه تولید مثلی بازدانگان و نهاندانگان 17

بازدانگان 17

نهاندانگان 17

تفاوتهای تک لپه یا دو لپه 18

تولید مثل غیر جنسی 20

نام 21

ژنتیک گیاهی 22

ژنتیک در سرخس ها: 23

ژنتیک گیاهی 23

ژنتیک در نهاندانگان 24

نمونه سوالات امتحانات نهائی مربوط به فصل 9 26

 

 

پس از گرده افشانی ( پراکنده شدن دانه های گرده به منظور قرار گرفتن روی کلاله‌ی مادگی، نر و ماده با یکدیگر ترکیب می شوند و سلول تخم را ایجاد می کنند سلول تخم که درون تخمک قرار دارد، گیاهک ( جنین گیاه جدید) را می سازد. در این حالت، تخمک تبدیل به دانه و تخمدان تبدیل به میوره می گردد.

 

گیاهان بر حسب تکامل:

1- خزه گیاهان : دارای اندامهای شبیه ریشه، ساقه و برگ و دارای اندام تولید مثلی مجزا هستند.

2- نهانزادان آوندی ( سرخس) : ریشه، ساقه و برگ واقعی دارند- آوند دارند ولی دانه ندارند.

3- باز دانگان: آوند دارند. ( دانه هم دارند ولی دانه در محوطه بسته ای بنام میوه نیست.

4- نهاندانگان : آوند دارند. دانه هم دارند، میوه هم دارند

نکته:

1- گیاهان از تغییر جلبکهای پرسلولی که در اقیانوس ها بودند بوجود آمدند و با زندگی در خشکی سازگار شدند.

2- علت سازش گیاهان در خشکی، توانایی جذب و ذخیره آب است.

3- بزرگترین جاندار زمین درختی است به نام سکوپا

4- ریشه اندامی است که گیاه را در زمین نگه داشته و عمل جذب آب را انجام می دهد.

5- آوند های چوبی آب و مواد معدنی را از ریشه به هم نقاط گیاه حمل می کنند.

6- تولید دانه یکی از سازگاریهای گیاهان برای زندگی در خشکی است.

7- گیاهانی که دانه ندارند برای انجام تولید مثل جنسی نیاز به آب سطحی دارند.

 

 

سلسله (فرمانرو) شاخه رده زیر رده

گیاهان خزه گیاهان جگر واشها

خزه ها بدون آوند بدون دانه

گیاهان آوندی سرخسها آونددار بدون دانه

باز دانگان آونددار دانه دار

نهاندانگان تک لپه

دولپه آونددار دانه دار

 

نکاتی در مورد تولید مثل در گیاهان

1- تولید مثل جنسی گیاهان از چرخه تناوب نسل پیروی می کند.

2- دو واقعه‌ی مهم که اسپوروفیت و گامتوفیت را از هم جدا می کند، میوز و لقاح (آمیزش) است.

3- در هاگدان سلولهای 28 کروموزی به نام سلول مادر هاگ وجود دارد که با تقسیم میوز هاگها ( اسپورها) را بوجود می آورند.

4- چنانچه از اسپورفیت تنها یک نوع هاگ حاصل شود. آن را جور هاگ می گویند

 ( مثل خزه و سرخس)

5- چنانچه از اسپورفیت تنها دو نوع هاگ حاصل شود. آن را جور هاگ می گویند

 ( مثل بازدانگان و نهاندانگان) هاگ کوچکتر بنام میکروسپور و هاگ بزرگتر بنام مگاسپور است.

6- تفاوت هاگ و گامت: هاگ قدرت تکثیر دارد ولی قدرت آمیزش ندارد. اما گامت قدرت تکثیر ندارد ولی قدرت آمیزش دارد. هاگ حاصل میوز است ولی گامت حال میتوز است. در گیاهان دانه دار هاگ نر و ماده جداست.

7- اندامی که هاگدان روی آن تشکیل می شود، اسپوروفیل نام دارد. برگ شاخه در سرخس

8- مجموعه ای پر سلولی از اجزای اسپوروفیت که درون آن بوسیله میوز هاگ تولید 

می شود، هاگدان ( اسپورانژ) است.

خزه گیاهان

1- خزه گیاهان جزء گیاهان بدون آوند هستند. 1- نمی توانند از زمین ارتقاع بگیرند ( تا حدود یک سانتی متر)

2- باید در مناطق مرطوب باشند.

3- آب و مواد غذایی از راه انتشار وانمر از سلولی به سلول دیگر منتقل می شود.

 

2خزه گیاهان در مناطق مرطوبند بعلت تولید مثل جنسی

فقدان ریشه و بافت آوندی

 

 

3- گسترش خزه گیاهان بوسیله هاگ است.

چرخه تولید مثل جنسی در خزه:

گیاه اصلی ( بخش گاه متوفیقی) شامل 

ریزوئید ( ریشه مانند)

محور( ساقه مانند)

ضمائم برگ مانند

نکاتی در مورد چرخه زندگی خزه:

1- در خزه گیاه اصلی متوقیت است و شامل بخش ریشه مانند- ساقه مانند و برگ مانند است.

2- بخش گامتوفیتی در چرخه زندگی خزه طولانی تر از بخش اسپورفیتی است

3- اندامهای تولید مثل ساختارهای چند سلولی هستند، که در نر بنام آنتریدی و در ماده بنام آرکگون است.

4- تفاوت آنتریدی و آرکگون: آنتریدی کیسه مانند است و درون آن تعداد زیادی گامت نر ( آنتروزوئید) بوجود می آید. ولی آرکگون بطری مانند است و درون آن فقط یک گامت ماده بوجود می آید:

5- آنتروزوئید خزه 2 تاژک دارد، و برای رسیدن به گامت ماده به رطوبت نیاز دارد.

6- در چرخه زندگی خزه هاگ با تقسیم میوز و گامتها با تقسیم میئوز تولید می شوند

7- در خزه، تخم درون آرکگن در رأس گامتوفیت تشکیل می شود که رشد خود را شروع و اسیوروفیت را بوجود می آودر. یعنی اسپوروفیت روی گامتوفیت تشکیل و تا پایان هم به گامتوفیت وابسته است.

8- در خزه از روش هاگ پروتونما بوجود می آید ( رشته سلولی که منشعب می شود. بعضی از این انشعابات کلروفیل خود را از دست می دهند و با نفوذ به درون خاک آب و نمکها را جذب می کنند، و انشعابات دیگر به صورت جوانه در می آیند و تبدیل به ساقه برگدار می شوند)

تولید مثل غیر جنسی در خزه

- خزه ها به طریق غیر جنسی هم تکثیر می یابند، برای مثال هرگاه رشته اولیه قطعه قطعه شود، هر قطعه آن می تواند یک خزه جدید بوجود آورد.

گیاهان آوندی بدون دانه ( نها قرادان آوندی)

این گروه شامل دم اسبیان و نیمه گرگیان و سرخسها هستند

سرخس ها:

1- سرخس دارای برگهای بسیار مشخص با دمبرگ دراز است.

2- ساقه سرخس زیر زمینی است

3- به برگ سرخس بعلت اینکه اندامهای زایشی روی آن تشکیل می شود برگ شاخه گفته می شود 

4- گسترش سرخسها بوسیله هاگ است

چرخه تولید مثل جنسی در سرخس

گیاه اصلی ( اسپوروفیت سرخس) 

برگ –پشت برگ دسته های هاگدانی (سوریاهاگینه) میوز هاگ پروتال (گامتوفیت

ریزوم ( ساقه زیر زمینی)

ریشه

دانلود کامل تولیدمثل جنسی در گیاهان گلدار

10 راه برای تمیز دادن بین تیم و گروه

10 راه برای تمیز دادن بین تیم و گروه

هدف گردآوری یک تیم بدست آوردن هدفهای بزرگتر (رسیدن به آن اهداف) بیشتر از آنچه بری افراد بصورت منفرد و تک تک قابل بدست آوردن می‌باشد. هدف و مقصود یک تیم به انجام رساندن،‌ به نتیجه رسیدن و نایل آمدن به پیروزی در محل کار یا بازار می‌باشد. 

عنوان : مقاله 10 راه برای تمیز دادن(تشحیص دادن فرق) بین تیم و گروه

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست

10راه برای تمیز دادن(تشخیص دادن فرق) بین تیم و گروه

مقدمات و مبانی تیم

فرهنگ‌های یکی شده

«مدیریت تفاوتهای فرهنگی»

 

کار تیمی مثل ساختن یا شکستن یک وضعیت است، شاید شما کمک به ساختن آن کنید و گرنه نقص در آن شما را شکست خواهد داد» از کریس. آ. هیات 

بهترین مدیران کسانی هستند که می‌توانند گرد هم آیند و این گردهمایی تک تک افراد در گروه آنها را در قالب تیم در می ‌آورد. اینجا 10 کلید متفاوت برای شکل دادن افرادتان در یک گروه مولد و کارآمد و فعال در یک تیم ارائه می‌شود: 

1- ادراکیات: در یک گروه، اعضا ممکن است فکر کنند در یک گروه برای فقط مقاصد اداری و اجرایی گرد هم آمده‌اند و افراد ممکن است بر روی هدف با یکدیگر اختلاف داشته باشند. در یک تیم اعضا استقلال خود را می شناسند و ادراکی از اهداف شخصی و اهداف تبم دارند که ایندو در بهترین وضعیت با حمایت دو طرفه بدست می‌آیند همچنین وقت، سر مسائل بیهوده و سطحی و یا استفاده شخصی با استفاده از هزینه‌های دیگران از بین می‌رود. 

2- مالکیت: در یک گروه اعضا گرایش به تمرکز بر روی خودشان دارند زیرا آنها بطور کافی در برنامه‌ریزی برای اهداف واحد درگیر نشده‌اند (دخالت داده نشده‌اند). آنها بطور ساده‌ای مثل یک فرد اجاره شده وارد عمل خود می‌شوند (احساس مسئولیت زیادی ندارند). در یک  تیم اعضا یک احساس مالکیتی در شغل خود و برای واحد دارند زیرا آنها معتقد به ارزشهایی هستند که اساس و پایة اهداف می‌باشند که آنها کمک در به انجام رساندن آن دارند.

3- خلاقیت‌ و  همکاری: در یک گروه اعضا کاری را انجام میدهند که به آنها گفته شده است به جای اینکه از آنها سوال شود بهترین رویکرد را برای انجام کاری انتخاب کنند. در این روش ارائه پیشنهادات و خلاقیت تقویت نمی‌شوند.

در یک تیم اعضا در موفقیت سازمان همکاری دارند بوسیلة بکار گرفتن استعدادهای خاص خود همچنین دانش و خلاقیت خود برای رسیدن به هدف.

4- اعتماد: در یک گروه اعضا به انگیزه های همکاران خود اعتماد نمی کنند چون آنها نقش دیگر اعضا را متوجه نمی شوند اظهار عقیده یا عدم موافقت پذیرفته نمی‌شود در یک تیم اعضا در یک جوبی که اعتماد وجود دارد و نیز به آنها جرأت راحت اظهار عقیده کردن، موافقت نکردن و ایده دادن داده می‌شود و نیز سؤالات مورد قبول واقع می‌شوند کار می کنند. 

5- ادراکات عمومی و رایج: در یک گروه اعضا خیلی در مورد آنچه که می گویند محتاط هستند که در اینجا آن درک واقعی غیر ممکن است. ممکن است بازیهایی در این جمع رخ دهند و یا تله‌های ارتباطی

در یک تیم اعضا ارتباط باز و صادقانه را می آموزند. آنها تلاش به فهم نقطه نظر دیگر اعضا دارند. 

6- پیشرفت شخصی: در یک گروه اعضا آموزش خوبی می‌ بینند اما در اجراء این آموزشات در عمل بوسیله مدیر یا دیگر اعضا ناکام می‌مانند. اما در یک تیم به اعضا جرأت داده می‌شود بطور مستمر به پیشرفت استعدادهای خود بپردازند و آنچه که می آموزند را در عمل بکار گیرند و به آنها این درک داده می‌شود که از طرف تیم  حمایت می‌شوند. 

7- راه حل ضدیت و مخالفت: در یک گروه اعضا ممکن است خود را در جایگاههایی ضد هم ببینند و ندا شد که چگونه این مسئله را حل کنند. سرپرست آنها ممکن است دخالت را تا وقتی که یک ضرر بزرگ ندیده اند کنار گذارد مثل یک وضعیت کاملاً بهم ریخته. اما در یک تیم اعضا می فهمند که ضدیت یک جنبة نورمال در روابط بشری است اما آنها به چنین وضعیت‌هایی بعنوان یک فرصت برای ایده‌های جدید و خلاقیت نگاه می کنند. آنها برای حل کردن این ضدیت بطور سریع و سازنده کار می‌کنند. 

8- تصمیم گیری مشارکتی: در یک گروه اعضا ممکن است نقشی در گرفتن تصمیماتی که به تیم تأثیر می‌گذارد داشته باشند یا نداشته باشند. انطباق و یک رنگی و همنوایی معمولاً بهتر از نتایج مثبت پدیدار می‌شوند. بردن یا باختن موقعیت‌ها رایج است. اما در یک تیم اعضا در تصمیماتی که گروه را تحت تأثیر قرار می دهند، شرکت می کنند ولی این را نیز می‌فهمند که رهبر و سرپرست آن‌ها باید تصمیم نهایی را هنگامی که تیم نمی تواند تصمیم بگیرد . بردن مثبت یا بردن نتایج هدف همیشگی است. 

دانلود کامل 10 راه برای تمیز دادن بین تیم و گروه

مقاله اصول مدیریت و رهبری نیروی انسانی در نیروی هوایی

مقاله اصول مدیریت و رهبری نیروی انسانی در نیروی هوایی

فرماندهی که یک امر بسیار خطیر در سازمانهای نظامی می باشد اهمیت وافری دارد   از خصوصیات یک فرمانده می توان به شجاعت، صلاحیت، خستگی ناپذیری و آموزش صحیح زیردست اشاره کرد  همچنین هدایت و کنترل و توانایی نظامی نیز از مشخصات بارز این تخصص می باشد 

عنوان : مقاله اصول مدیریت و رهبری نیروی انسانی در نیروی هوایی

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست مطالب

 

تقدیر و تشکر

چکیده

فصل اول : کلیات

مقدمه

اهمیت و ضرورت مسئله

بیان مسئله

اهداف پژوهش

فرضیه های پژوهش

تعریف واژه ها

فصل دوم: ادبیات تحقیق

مقدمه

فرماندهی و اصول رهبری نظامی

شجاعت

صلاحیت

خستگی ناپذیری

آموزش صحیح زیر دست

هدایت و کنترل

توانایی نظامی

فصل سوم: روش پژوهش

روش پژوهش

جامعه آماری

روش نمونه گیری

مقیاس درجه بندی

روایی و پایائی اندازه گیری

ابزار تحقیق

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم: نتیجه گیری

نتیجه گیری

پیشنهادها

پیشنهاد برای موضوعهای پژوهشی

محدودیتهای تحقیق

ضمائم

پرسشنامه

فهرست منابع

 

تقدیر و تشکر:

 

من لم یشکر المخلوق و لم یشکر الخالق

 

تقدیر و تشکر از تمام کسانی که مرا با عطوفت و شکیبایی  مورد لطف خود قرار دادند  

 

چکیده:

در وجود هر انسانی مقداری نیروی حیاتی، انرژی، امکانات و استعدادهای خاص نهفته است که اگر شرایط و فرصت مناسب برای او فراهم گردد   این نیروها و استعدادها، آشکارا و به طور رشد می کنند  

هدف از پژوهش حاضر عبارت است از اینکه خصوصیات یک فرمانده چیست و چرا دانشجویان به این تخصص علاقه خاصی نشان نمی دهند  

  فرمانده باید بتواند متضادترین خصایص یعنی عزم و احتیاط و دلیری و شجاعت را در وجود خود یکجا جمع نمائید  

همچنین یک فرمانده باید اوامر و دستورات رسیده از رده های بالا را بدون اکراه اجرا نمائید   هنگامیکه که یک فرمانده از لحاظ روحی ضعیف و ناتوان بوده و از قدرت و صلابتی که شایسته مفهوم این کلمه است بی بهره باشد، وقتیکه دستورات او صراحت و قاطعیت نداشته باشد، یگان از مسیر اصلی خود منحرف و گمراه می شود  

 

فصل اول

کلیات

 

مقدمه:

در میان دانشهای مختلف بشری شاید دانش مدیریت را بتوان جزء با همیت ترین و پیچیده‌ترین و مشکل ترین دانش زمان حاضر به شمار آورد   هر چند دانش مدیریت یکی از جوانترین رشته های دانش قرن ما می باشد، ولی از آنجا که این دانش از جهتی با اداره سازمان، شکل سازمان و فعالیتها و ترکیب سازمان و از طرف دیگر با عوامل بوجود آورنده سازمان یعنی افراد انسانی سر و کار دارد و این هر دو به اندازه طول تاریخ قدمت دارند  

امروزه دانشمندان مدیریت، روانشناسان و جامعه شناسان هر یک به نوعی دانش مدیریت را تبیین و توجیه می کنند و در این میان نقش مدیران که خود هم عامل انسانی هستند و هم اعمال کننده دانش مدیریت بس سنگین و دشوار است  

در وجود هر انسانی مقداری نیروی حیاتی، انرژی، امکانات و استعدادهای خاص نهفته است که اگر شرایط و فرصت مناسب برای او فراهم گردد   این نیروها و استعدادها، آشکارا و به طور طبیعی رشد می کنند  

در یگانهای نظامی این شرایط توسط فرماندهان فراهم می شود و موجب رشد این استعدادها می گردد   اما فرماندهی علاوه بر اینکه یک اختیار قانونی جهت اداره یگان است مانند رهبری، هنری است آموختنی و از دیدگاه علمی امری است اکتسابی یا وراثتی که از طریق آموختن و تجربه در انسان توسعه می یابد  

در همین راستا باید گفت که فرماندهی بر یگانهای نظامی یک نوع مدیریت است و چنانچه به خوبی استفاده شود می توان اهداف یک سازمان نظامی را به خوبی پرورش داد و از آن نتیجه مطلوب و دلخواه را گرفت   بنابراین باید به فرماندهی که یک امر بسیار خطیر در سازمانهای نظامی می باشد اهمیت وافری داده شود  

 

اهمیت موضوع:

در مورد اهمیت این موضوع باید گفت که آنچه که مشخص است نیروی هوائی طی اهدافی تشکیل شده که از جمله آن می توان پشتیبانی از یگانهای دیگر نظامی و حریم هوائی یک کشور اشاره کرد که در اجرای این امر نیازمند به داشتن تجهیزات کافی و نیروی متخصص انسانی جهت استفاده مفید و بهینه از این تجهیزات در راستای اهداف مشخص شده است  

برای تربیت این نیروی متخصص انسانی باید تدابیر مدیریتی خاص اندیشید که از جمله آن به فرمانده مستقیم یگان نظامی مربوط می باشد که چگونه این افراد را تربیت داده و نسبت به وظیفه آنها ایشان را متعهد بار آورند  

بیان مسئله:

تخصص پیاده و یافرماندهی ، یکی از تخصصهای حساسی هست که در نیروهای مسلح و نیروی هوائی وجود دارد   این حساسیت در دانشگاه بیشتر می باشد   زیرا دانشگاه مهد پرورش و تربیت متخصصان و افسران آینده نیروی هوائی می باشد   بنابراین یک فرمانده باید با فرماندهی صحیح و منطقی افراد تحت امر خود را هدایت کند   زیرا پرسنل تحت امر، او را به عنوان الگو و سرمشق خود قرار می دهند و سعی می کنند از اعمال خوب فرماندهی پیروی کنند  

هر فرمانده دارای صفات بارز و نمونه ای است که با عمل نشان داده می شود   این قبیل اعمال می تواند در انتقال صفات عالیه فرماندهی برای دیگران مؤثر قرار گیرد  

از اینرو می توان گفت که نحوة عملکرد فرماندهان در محیط دانشگاه می تواند در نگرش دانشجویانی که می خواهند به این تخصص گرایش پیدا کنند تأثیرگذار باشد  

با توجه به توضیحات فوق پژوهشگر در این تحقیق سعی دارد تأثیر مسائل و مشکلات این تخصص و جذابیت و مسائل اقتصادی و همچنین چگونگی نگرش مسئولین به این تخصص در انتخاب آن توسط دانشجویان مدیریت دولتی مورد بررسی قرار دهد  

 

اهداف پژوهش:

1- بررسی عوامل مؤثر در عدم انتخاب تخصص فرماندهی توسط دانشجویان مدیریت دولتی  

2- بررسی جو حاکم بین فرمانده و دانشجو و تأثیر آن در انتخاب این تخصص توسط دانشجویان  

3- بررسی مخاطرات این تخصص و تأثیر آن در انتخاب توسط دانشجویان مدیریت دولتی  

4- بررسی عوامل انگیزشی و تأثیر آن در انتخاب این تخصص توسط دانشجویان  

5- بررسی عملکرد مسئولین ذیربط و تأثیر آن در انتخاب این تخصص توسط دانشجویان  

 

فرضیه های پژوهش:

1- بین وجود الگوهای مناسب ، جو حاکم بین فرمانده و دانشجو و انتخاب این تخصص توسط دانشجویان مدیریت دولتی رابطه وجود دارد  

2- بین سختی کار، مسئولیت سنگین و انتخاب این تخصص توسط دانشجویان مدیریت دولتی رابطه وجود دارد  

3- بین وجود سیستم اشتباه و غلط در رابطه به تقسیم دانشجویان، کم توجهی فرماندهان ارشد نسبت به این تخصص و انتخاب این تخصص توسط دانشجویان مدیریت دولتی رابطه وجود دارد  

4- بین سلیقه ای بودن کارفرمایان در دانشگاه و همچنین قاطعیت ، جذابیت و انتخاب این تخصص توسط دانشجویان مدیریت دولتی رابطه وجود دارد  

 

 

تعریف واژه ها:

1- الگو:

مجموعه ای از واکنش های آشکار است ومثل اینکه میان آنها یک نوع وحدت درونی است  

2- انگیزش :

ایجاد یا وجود چنان حالت کشش و رخبت و تمایلی در فرد است که او را در انجام عملی در جهت خاصی وا دارد  

3- فعالیت:

عبارتست از به مصرف رساندن انرژی و همیشه دارای یک نتیجه است  

4- رفتار:

هر عملی که موجود زنده انجام می دهد و متضمن کارهای بدنی آشکار و پنهان و کارهای فیزیولوژیک عاطفی و فعالیت عقلی می باشد  

5- روحیه:

عکس العمل عاطفی و ذهن که شخص در باب کار و حرفه اش دارد و یا کیفیتی نامحسوس است که به رای العین مشاهده نمی شود  

 

6- مدیریت:

فعالیت و عملی است که در یک موقعیت سازمان یافته برای هماهنگی و هدایت امور در جهت هدفهای معین صورت می گیرد  

7- رفتار سازمانی:

نظام فکری دانشگاهی که هدفش درک و توصیف رفتار انسان در محیط سازمانی باشد  

8- تربیت:

جریان هدفدار و آگاهانه ای است برای شکوفا کردن و به فعالیت درآوردن استعدادهای درونی است و بروز آن فطرتی که بشر بر آن اساس آفریده شده است

دانلود کامل مقاله اصول مدیریت و رهبری نیروی انسانی در نیروی هوایی