دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

تحقیق محیط زیست و مصرف گرایی

تحقیق محیط زیست و مصرف گرایی

کی از مهمترین مشکلات و موانع موجود در عرصه حفاظت از محیط زیست در ایران نبود آگاهی و اطلاعات در میان تمامی لایه های اجتماعی است

چکیده

یکی از مهمترین مشکلات و موانع موجود در عرصه حفاظت از محیط زیست در ایران نبود آگاهی و اطلاعات در میان تمامی لایه های اجتماعی است بدین منظور در قوانین مختلف برنامه توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی، دولت موظف به تقویت و توانمند سازی ساز و کارهای لازم جهت گسترش آموزشهای عمومی و تخصصی در زمینه حفاظت محیط زیست شده است اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی بیان داشته اما علی رغم این تصریح قانون وضعیت محیط زیست در ایران به شدت نگران کننده است مصرف گرایی، یکی از عامل های مهم تخریب محیط زیست بوده و پایداری توسعه را در کشور های توسعه مختل می سازد.

خداباوری رفتارهای مصرفی انسان را در جایگاه خلیفه و امانتدار وی به گونه ای جهت می دهد که در کنار تحقق رفاه خود آسیبی به حقوق دیگران و از جمله محیط زیست وارد نسازد اصول اخلاقی و فقهی حرمت اسراف ، اتلاف و ضرر رسانی و نکوهش تجمل و مصرف زدگی در تقویت این هدف تاثیر فراوانی دارد . در زمینه آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی از موضوع مدیریت مواد زاید جامد در محیط زیست «آموزش عالی» نقش مهمی را چه در مرحله تحقیق و چه در تربیت متخصصان و مدیران در کلیه زمینه ها ایفا می کند. این مهم امکان پذیر نیست مگر این که آگاهی های استادان و دانشجویان نسبت به مقوله محیط زیست افزایش یابد و حساسیت های لازم در این زمینه به وجود آید از آن جا که اولین گام در جهت فرهنگ سازی آموزش است لزوم اشنایی همه افراد با مفاهیم و مدیریت موارد زاید جامد احساس می شود برای دست یابی به توسعه پایدار حفاظت از منابع طبیعی شامل جنگلها و مراتع به عنوان بستر توسعه و زیر بنای برنامه های سازندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .در این راستا نیاز به تشکلها و ساختارهای سازمان یافنه مردمی به عنوان مکمل برنامه های وسیع دولت در امر حفاظت از محیط زیست به شدت احساس می شود تا با اتکاء به ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ودینی حاکم بر جامعه و به دور از بوروکراسی دست و پا گیر اداری بتواند انگیزه های والای حفاظت از منابع طبیعی را در بین مردم تقویت کند.

واژگان کلیدی :

آموزشی، حفاظت از محیط زیست ، قانون اساسی ایران، مصرف گرایی، رفاه، منابع زیست محیطی، عدالت بین نسلی، لاضرر، اختلال نظام، اسراف، اتلاف، تجمل گرایی، برکت، آگاهی های زیست محیطی، مواد زاید جامد، دانشجویان مقطع کارشناسی، سازمان غیر دولتی ، منابع طبیعی

چکیده

واژگان کلیدی :

مقدمه

بیان مسئله

فرضیه:

نتیجه گیری

منابع و مآخذ:

دانلود کامل تحقیق محیط زیست و مصرف گرایی

طرح تاسیس کارگاه تولیدی کت و شلوار مردانه

طرح تاسیس کارگاه تولیدی کت و شلوار مردانه

پروژه دانشجویی تاسیس کارگاه کت و شلوار مردانه

فرمت ورد 18صفحه

هر گونه فعلیت تجاری باید در چارچوب سازمانی متشکل و منظم و بر اساس قوانین کشور انجام می گیرد . این سازمان ها لازم است با نام در کارگاه یا شرکت به ثبت برسند ثبت یک کارگاه و راه اندازی آن مستلزم انجام تشریفاتی خاص و تهیه و تنظیم مدارکی معین است . که آشنایی مراجعان با مقررات ثبت شرکتها و کارگاهها سبب اتلاف وقت و نیروی کارکنان و مراجعه کنندگان این نوع ادارات و موجب بسیاری از ناخشنودیهای    می گردد . از سوی دیگر هر گونه تغییر و تحول در جهت دگرگونی در ساختار شرکت یا کارگاه از قبیل نوع تولید کارگاه ، تغییر در میزان سرمایه ، موضوع و نام آن ، محل کارگاه ، ترکیب هیأت مدیره ،...

که بایستی به مرجع های مربوط گزارش شود . اعلام مواردی که طبق مقررات قانون کار و قانون تجارت باید به مراجع یاد شده گزارش گردد چنان اهمیتی دارد که خودداری از این عمل به برخورداری از حبس تأذیبی و جزای نقدی یا هر دو مجازات خواهد انجامید و این تنها نمونه ای از حساسیت و ظرافت موضوع است . اقون بر مقوله راه اندازی و ثبت کارگاهها یا شرکتهای تجاری – ثبت مؤسسات غیر تجاری اختراعات و علایم تجاری و اقدامات بازرگانی و شماره ( کد ) اقتصادی ، صندوق های قرض الحسنه و ثبت شعبه بنمایند که شرکت های خارجی نیز امروز اهمیت فراوانی یافته و مردم به انحنای گوناگون به این موارد و پیچیدگی های مرتبط به آن مواجهند .

نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی ، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است .

بخش دولتی : شامل کلیه صنایع بزرگ ، بازرگانی خارجی ، معادن بزرگ ، بانکداری ، بیمه ، تأمین نیرو ، سدها و شبکه های بزرگ آبرسانی ، و رادیو و تلویزیون ، پست و تلگراف و تلفن ، هواپیمایی ، کشتی رانی ، راه و راه آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است .

پیشگفتار

1-تعریف موضوع

2- اهداف تحقیق

3- اهمیت تحقیق

4- فرضیات تحقیق

5- محدودیت های تحقیق

6- تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق

7- روش تحقیق

موضوع : تاسیس کارگاه تولیدی کت و شلوار

چکیده :

خلاصه

2- نتیجه گیری

3- پیشنهاد ها

فهرست منابع و مآخذ

دانلود کامل طرح تاسیس کارگاه تولیدی کت و شلوار مردانه

ابن خلدون و اصول آموزش و پرورش

ابن خلدون و اصول آموزش و پرورش

این مقاله حاصل مطالعه و تجزیه و تحلیل بخش هایی از مقدمه ابن خلدون است ،

فرمت فایل ورد

تعداد صفحات :14

نویسنده مقاله مطالبی را از فصل 29 باب ششم مقدمه نقل کرده و بحث در باب اصول و روش های آموزش و پرورش را با مطلبی تحت عنوان راه درست در آموز ش علوم و روش های مفید آن آغاز می کند و پس از آن ، توجه خود را به میزان فهم واستعداد معلم و پرورش تدریجی او معطوف می دارد . در پایان ، شیوه های تدریس را مطرح میکند و از روش هایی مانند سخنرانی و القاء و محاوره و مناظره و الگو سازی نام می برد . علاوه بر این ، وی به آموزش زبان خارجی – که در آن زمان زبان عربی بوده است – اهمیتی ویژه می دهد و دلیل اهمیت آن را این می داند که عربی زببان قرآن و حدیث است و سپس به تشریح شیوه آموزش زبان قرآن و حدیث می پردازد و در پایان ، توصیه می کند که معلمان و متعلمان با اهداف ارزشمند علوم ابزاری آشنا شوند .

دانلود کامل ابن خلدون و اصول آموزش و پرورش

فعالیت های علمی اصلاح نباتات

فعالیت های علمی اصلاح نباتات

عنوان

فعالیت های علمی اصلاح نباتات

مقدمة گردآورنده :

تحقیقات یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده توسعة کشاورزی است. فناوریهای جدید در زمینة تولیدات کشاورزی حاصل از تحقیقات دانشمندان و محققان در موسسات تحقیقات دولتی در گوشه وکنار جهان می‌باشد.هدف از تحقیقات کشاورزی دستیابی به راهکارهها و روشهای نوین علمی‌به منظور حل مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید می‌باشد.

فعالیتهای علمی‌اصلاح نباتات در ایران عملاّ از اولین دهة 1300 هجری شمسی شروع  به صورت پراکنده در مناطق محدودی از کشور انجام می‌گردید.

با تأسیس مدرسة عالی فلاحت در سال 1306 این کوشش ها سامان یافت و با گذشت زمان تحقیقات در زمینة محصولات زراعی عمده از جمله غلات گسترش چشمگیری پیدا نمود. در سال 1339 موسسة تحقیقات اصلاح و تهیة نهال و بذر تأسیس و مسولیت اصلاح بذر و نهال محصولات عمده زراعی و باغی از نظر کمی‌و کیفی به عهده آن واگذار گردید. مسیر تحول تحقیقات اصلاح نباتات ایران به طور مختصر به سه دوره تقسیم می‌شد:

 

دورة اول:

این دوره با تأسیس مدرسه فلاحت و سپس دانشکده کشاورزی کرج زیر نظروزارت کشاورزی آغاز و 20 سال به طول انجامید.این دوره بیشترین موانع را در خود داشته است زیرا برای تغییر روشهای قدیمی‌مالکان و کشاورزان آن زمان نیاز به افراد تحصیل کرده و آشنا به کشاورزی نوین بود.

در همین دوره تأسیسات فنی در مزارع آزمایشی در جنب دانشکده ایجاد شد. از حدود سال 1310 تهیه بذر مرغوب آزمایشی باغ فردوس مدرسة عالی فلاحت آغاز و در زمینه غلات،حبوبات، سبزیجات، و انواع بذر و پنبه نمونه هائی از کل کشور جمع آوری و در مزارع کاشته و مطالعه گردید.

 

عنوان

فعالیت های علمی اصلاح نباتات

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

فهرست مطالب

مقدمة گردآورنده : 2

دورة اول: 3

دورة دوم: 3

دورة سوم: 5

ـ وظایفی که موجب قانون به عهده مؤسسه قرار گرفت به شرح زیر بوده است: 5

ـ مؤسسه در راستای ایفای وظایف موله اقدام به تشکیل 4 اداره کل به شرح زیر نمود: 6

ـ در حال حاضر موسسة تحقیقات اصلاح و تهیة نهال بذر شامل بخشهای تحقیقاتی زیر است : 7

ـ بخش تحقیقات غلات : 8

بخش تحقیقات غلات برنامه های غلات را در 11 واحد تحقیقاتی زیر انجام می‌دهد: 11

مقدمه : 13

ویژگیهای گیاهشناسی گندم : 15

مراحل رشدی گندم : 15

زنگهای غلات 18

اهمیت زنگها : 19

تاریخچة زنگ ها : 20

زنگ قهوه‌ای : 21

اپیدمیولوژی : 21

میزبانها: 24

میزبانهای واسط: 24

پاتوژن: 26

علائم زنگ قهوه‌ای روی گندم : 26

چرخة زندگی زنگ قهوه‌ای : 27

کارهای آزمایشی در گلخانه: 31

روشهای نگهداری اسپور: 31

مراحل زنده کردن اسپورها : 32

تلقیح مصنوعی : 32

طرق مختلف تلقیح مصنوعی : 33

تک اسپور کردن زنگ قهوه‌ای تلقیح گلدانهای بولانی برای خالص سازی : 35

روش تک اسپور کردن : 35

ارزیابی مقاومت ارقام استاندارد در برابر زنگ قهوه‌ای : 36

علائم 37

آزمایش مزرعه‌ای در مرحله گیاه کامل : 38

بیماری زنگ زرد گندم : 40

تاریخچه بیماری زنگ زرد : 40

علائم بیماری : 41

عامل بیماری : 41

چرخه زندگی : 42

اپیدمیولوژی بیماری زنگ زرد : 43

ارزیابی مقاومت ارقام استاندارددر زنگ زرد گندم : 46

علائم میزبان 47

نیمه مقاوم 47

متوسط سنگین 47

خیلی حساس 47

آزمایش مزرعه ای در مرحله گیاه کامل : 48

کنترل زنگ ها : 49

کنترل شیمیایی : 50

مقاومت ژنتیکی : 52

دستگاههای موجود در آزمایشگاه و کاربرد آنها 54

محیط های کشت : 57

استریل کردن : 58

استریل خشک : 58

استریل بخار : 58

محیط:Water  Agar 59

محیط (Potato  Dextrose  Broth)  PDB : 59

طریقه استریل کردن محیط‌های کشت درون اتوکلاو : 60

فهرست منابع مورد استفاده : 62

 

 

از اواخر سال 1311 آزمایشات مقدماتی چغندر قند، غلات، پنبه و ازدیاد بذر در مزارع باغ فردوس مدرسة فلاحت شروع و اولین بنگاه اصلاح نباتات در ایران در سال 1314 در کرج تأسیس گردید؛ که وظیفة اصلی آن اصلاح و تهیة بذر چغندر قند بود. در همان تاریخ مقدمات اصلاح نباتات و تهیة بذر غلات در کرج فراهم شد. در اواخر سال 1315 بنگاه اصلاح نباتات ورامین تأسیس و نسبت به تهیة بذر الیت پنبه و همچنین انواع گندم اقدام نمود.

دورة دوم:

این دوره با خاتمة جنگ جهانی دوم آغاز تأسیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیة نهال بذر در سال 1339 ادامه یافت که در واقع این دوره با آغاز پیشرفت و گسترش سریع روشها و ابزارهای کشاورزی نوین در کشورهای پیشرفته شروع گردیدکه در این دوره می‌توان دوران آمادگی و تلاش کادر متخصصین تحصیل کرده در جهت رفع وضع نابسامان بذر و نهال در کشور اقدام به انجام یک رشته مطالعات و آزمایشات مقدماتی نمودند و این امر در مراکز اصلاح و تهیة نهال و بذر کرج و ورامین که امکانات بهتری داشته آغاز شد.از سال 1325 تحقیقات باغبانی و نیز با جمع آوری گونه های مختلفی از میوه جات سردسیری داخلی و خارجی و احداث باغ کلکسیون در کرج آغاز شد و این امر در مورد مرکبات در شمال و خرما در جنوب انجام گردید.از سال 1327 با جدا شدن دانشکده کشاورزی کرج از وزارت کشاورزی امکانات مربوطه به جمع آوری و آزمایش توده های بومی‌گندم موجود در بنگاه اصلاح نباتات کرج متمرکز گردید.

از سال 1330 تحقیقات پنبه نیز شکل جدی تر گرفته و به طور وسیع تر در مراکز ورامین آغاز گردید.

 از سال 1335 فکر تأسیس ادارة تهیة بذر گواهی شده در وزارت کشاورزی شکل گرفته و این اداره تأسیس گردید تا نسبت به کنترل مزارع غلات و پنبه در کرج، ورامین اقدام نموده و بعد از کنترل و صدور گواهی بذر مادری بین کشاورزان توزیع گردید.

از سال 1336 تحقیقات برنج در بنگاه کشاورزی لاهیجان آغاز و با ایجاد ایستگاه برنج رشت در سال 1338 توسعه می‌یابد.

 

 

دورة سوم: 

با توجه به پراکندگی تحقیقات در دستگاههای مختلف کشاورزی از یک طرف و با توجه  به اینکه اداره کل زراعت وقت با تشکیلات محدود و امکانات ناچیز مستقیما قادر به هدایت این امر ضرورت تأسیس موسسه ای مستقل با اختیارات وسیع قانونی احساس گردید. 

بنابراین تشکیل مؤسسه اصلاح و تهیه نهال بذر بر اساس لایحه قانونی مصوب مجلس شورای ملی که در تاریخ 3/8/1338 به تصویب مجلس سنای وقت رسید مشتمل بر 6 ماده و تبصره موردموافقت قرارگرفت.  

ـ وظایفی که موجب قانون به عهده مؤسسه قرار گرفت به شرح زیر بوده است: 

1ـ بررسی‌های نژادی و به زراعی برای اکثر محصولات مهم زراعی مثل گندم، ‌جو، ‌پنبه، برنج، دانه‌های روغنی، ذرت، حبوبات، نباتات علوفه ای و کنف. 

2ـ تولید بذور مادری و تهیه بذور گواهی شده به منظور تکثیر وتهیه بذر مورد نیاز کشور و نیز ازدیاد وتوزیع نهالهای پیوندی از ارقام انتخابی متناسب با شرایط آب و هوایی مختلف کشور. 

3ـ کنترل و گواهی بذرهائی که تولید کنندگان بذر بر اساس ضوابط تعیین شده در وزارت کشاورزی و منابع طبیعی وقت تولید می‌کنند . 

 

 

ـ مؤسسه در راستای ایفای وظایف موله اقدام به تشکیل 4 اداره کل به شرح زیر نمود:

1ـ اداره کل بررسیهای باغبانی به منظور ازدیاد اولیه ارقام میوه، سبزی و صیفی و سیب زمینی.  

2ـ اداره کل بررسیهای زراعی به منظور بررسی وازدیاد اولیه بذور پنبه، گندم،‌ جو، ذرت، برنج و علوفه و حبوبات و سایر نباتات زراعی.

3ـ اداره کل کثیر و گواهی بذر به منظور کنترل بذور تولیدی و صدور گواهی بذر. 

4ـ اداره کل تکثیر و توزیع بذر جهت تهیه و توزیع بذور اصلاح شده.

در مرحله بعدی به منظور تجهیز و تکمیل امکانات ایستگاهها از نظر ماشین آلات تأسیسات و تجهیزات، اداره کل امور ایستگاهها نیز در مؤسسه تشکیل گردید. 

در همین راستا مؤسسه اقدام به تشکیل لابراتور اصلاح غلات کرج، لابراتور اصلاح بذر چغندر قند در کرج،‌ لابراتور اصلاح میوه در کرج، لابراتور اصلاح بذر در ورامین، لابراتور اصلاح برنج در رشت، لابراتور اصلاح خرما در اهواز و گلخانه‌های مخصوص بذر در کرج و ورامین نمود. 

با اقزایش حجم فعالیت‌ها و ضرورت تمرکز روی محصولات خاص و افزایش کارایی و بازده تحقیقات به تدریج تشکیلات مؤسسه تغییر یافت بطوریکه در سال 1348 بخش تحقیقات دانه‌های روغنی و در سال 1349 بخش تحقیقات ذرت (ذرت و یونجه) و در سال 1350 اداره کل بررسیهای باغبانی به بخش تحقیقات باغبانی تغییر یافت و از سال 1357 واحد سبزی وصیفی از آن جدا شد و بصورت بخشی جداگانه به فعالیت خود ادامه داد. در سال 1359 بخش تحقیقات حبوبات و در سال 1362 بخش تحقیقات فیزیولوژیکی و بیوشیمی‌و تکنولوژی تاسیس شد و در نیمه دوم همین سال بخش ژنتیک و آمار نیز در مؤسسه تأسیس گردید. در سال 1337 بخش تحقیقات سیب زمینی، پیاز، حبوبات آبی از این بخش تفکیک و بخش سبزی وصیفی به ورامین منتقل گردید.

با افزایش روند توسعه فعالیتهای تحقیقاتی مؤسسات تحقیقات مستقل تأسیس و از مؤسسه تحقیقات خرما در اهواز و در سال 1357 مؤسسه تحقیقات مرکبات در رامسر تأسیس و این محصولات از موسسه تحقیقات نهال و بذر جدا گردیدند. از سال 1371 موسسه تحقیقات دیم در مراغه تأسیس و کلیة فعالیتهای تحقیقاتی فیزیزلوژی و بیوشیمی‌و تکنولوژی به موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی در سال 1378 از دیگر مواد منفک شده از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیة نهال و بذر می‌باشد.

لازم به ذکر است که در تشکیلات این موسسات به جزء بیوتکنولوژی در سال 1379، در سال 1376 به تصویب رسیده است.

ـ در حال حاضر موسسة تحقیقات اصلاح و تهیة نهال بذر شامل بخشهای تحقیقاتی زیر است : 

1 – بخش تحقیقات غلات.

2- بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای.

3- بخش تحقیقات دانه های روغنی.

4- بخش تحقیقات باغبانی.

5- بخش تحقیقات سبزی وصیفی (در ورامین)

6– بخش تحقیقات سیب زمینی و پیاز.

7 – بخش تحقیقات ژنتیک و ذخائر تواژی (بانک ژن گیاهی ایران).

8 – بخش تحقیقات کنترل و گواهی بذر. 

ـ بخش تحقیقات غلات :

سرزمین ایران از نظر مناسبت اقلیمی‌برای زراعت غلات می‌توان به چهار اقلیم (zone) مشخص تقسیم نموده:

1-  اقلیم گرم و مرطوب سواحل دریای خزر(zoneI) که شامل استانهای مازندران، گیلان، گلستان و قسمتهایی از استانهای اردبیل ( مغان) و خراسان (شمال غربی بجنورد) می‌شود. این ناحیه نوار باریکی از خاکهای حاصلخیز بین دریای مازندران و رشته کوههای البرز را در بر می‌گیرد و مقدار بارندگی آن بین 500 تا 2000 میلیمتر در سال است. دارای آب و هوای نیمه گرمسیری با زمستانهای ملایم وتابستان های گرم می‌باشد.

2-  اقلیم گرم و خشک جنوب (zoneII) که در جنوب رشته کوههای زاگرس و شمال خلیج فارس واقع شده است و شامل استانهای خوزستان، هرمزگان و قسمتهای جنوبی استانهای فارس، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان، سیستان و بلوچستان و بخشی از استان خراسان (طبس) می‌باشد. میزان بارندگی آن بین 40 تا 200 میلیمتر در سال است. دارای آب و هوای گرمسیری با زمستانهای ملایم بهار کوتاه و تابستانهای بسیار گرم و طولانی می‌باشد. 

3-  اقلیم معتدل فلات مرکزی (zoneIII ) که از شمال به رشته کوههای البرز ،از مغرب و جنوب به رشته کوههای زاگرس و از طرف شرق به افغانستان و پاکستان محدود می‌شودو شامل استانهای تهران، یزد و قسمتهایی از استانهای فارس، لرستان، کرمانشاه، کرمان، خراسان و سیستان و بلوچستان می‌شود. در این ناحیه شرایط آب و هوایی با توجه به دوری و نزدیکی از کویر بسیار متفاوت است و میزان بارندگی سالیانه از صفر میلیمتر تا 300 ـ 200 میلیمتر به طرف ارتفاعات می‌باشد.

4-  اقلیم سرد کوهستانی (zoneIII ) که در غرب و شمال غربی در امتداد شمال رشته کوههای زاگرس و در شمال شرق در امتداد رشته کوههای بینالود و آلاداغ واقع شده است و شامل استانهای آذربایجان شرقی و غربی کردستان، همدان، چهارمحال بختیاری و قسمتهایی از شمال استانهای خراسان و اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد می‌باشد. در این ناحیه تفاوتهای فاحشی ازنظر آب و هوا و خاک در مناطق مختلف وجود دارد که بستگی به ارتفاع از سطح دریای آزاد، وضع قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب، جهت بادها وسایر عوامل جفرافیایی ـ اقلیمی‌دارد. تابستانها از گرم تا خیلی خشک و زمستانها از سرد تا خیلی سرد می‌باشند. میزان بارندگی در این ناحیه با توجه به ارتفاع منطقه از 200 تا 1800 میلیمتر در سال تغییر می‌نماید.

گندم وجود محصول عمده زراعی ایران می‌باشند که در شرایط آبی ودیم کشت می‌شوند. از مجموع اراضی زیر کشت کشور حدود 43% یعنی هشت میلیون هکتار به کشت گندم وجود اختصاص می‌یابد که 37% آن در شرایط آبی و 63% در شرایط دیم است.

تحقیقات غلات در ایران از سال 1309 هجری شمسی با عملیات سلکسیون و اصلاح بذر در توده های بومی‌گندم به وسیله وزارت فوائدعامه در مدرسه فلاحت کرج، با هدایت و نظارت مرحوم مهندس عدل آغاز گردید و تا سال 1315 منجر به انتخاب ومعرفی حداقل 4 رقم گندم از جمله کوسه حنائی، شاه پسند، عطائی شد. این فعالیت ها توسط مرحوم مهندس عطائی ادامه یافت. از سال 1327 پس از جدا شدن دانشکدة کشاورزی کرج از وزارت کشاورزی و پیوستن آن به دانشگاه تهران اصلاح بذر غلات زیر نظر وزارت کشاورزی ادامه یافت و با مطالعه روی توده های بومی‌گندم وجود بنگاه اصلاح نباتات کرج که ریاست آن بر عهدة مرحوم مهندس قره باغی بود متمرکز گردید. ایشان اولین دو رگ گیری در ایران را بین دو رقم گندمی‌عطائی و شاه پسند انجام داد. از سال 1332 که همکاری های وزارت کشاورزی با سازمان خوار و بار کشاورزی جهانی FAO شروع شد فعالیتهای تحقیقاتی وسیعی روی گندمهای بومی‌انجام و ارقام زیادی از گندم خارجی وارد مورد مطالعه قرارگرفت.  

دانلود کامل فعالیت های علمی اصلاح نباتات