پروژه کارآفرینی روغن کشی از دانه های روغنی
تغذیه صحیح در سلامت مردم جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. در این بین، روغن نباتی با توجه به ارزش غذایی و میزان کالری از جمله اقلام غذایی به شمار میآید که توسط تمام افراد جامعه مصرف میشود و در واقع جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی همه مردم در سنین مختلف است.
ورود روغن نباتی به کشور از اواسط دهه ۳۰هجری شمسی آغاز شد. به رغم نگرش منفی مردم به روغن نباتی که ناشی از دشواری تغییر عادت مصرف روغن حیوانی بود، این روغن به واسطه قیمت ارزانتر و بسته بندی بهتر و بهداشتی تر توانست در میان اقشار مختلف جامعه شهری جایگاه خود را پیدا کند و به تدریج مصرف آن افزایش یافت، به گونهای که مصرف سرانه کشور در اوایل دهه ۱۳۴۰ به حدود ۵/۲ کیلوگرم، اوایل دهه ۱۳۵۰ به ۷/۴ کیلوگرم اوایل دهه ۱۳۶۰ به حدود ۸ کیلوگرم، اوایل دهه ۱۳۷۰ به حدود ۱۲کیلوگرم و اوایل دهه ۱۳۸۰ به ۱۶ کیلوگرم رسید (که براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بالاتر از استاندارد مصرف است.)بنابراین با توجه به جمعیت ۶/۷۱ میلیون نفری و لحاظ سرانه ۱۶ کیلوگرم نیاز سالانه کشور به روغن خام، حدود ۱۱۵۰تا۱۲۰۰ کیلوگرم است که در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد این نیاز از طریق تولید داخلی (روغن استحصالی از دانه داخلی) تأمین و مابقی از طریق روغن خام یا دانه روغنی یا روغن ساخته شده وارداتی تأمین میشود.
عنوان : پروژه کارآفرینی روغن کشی از دانه های روغنی
فهرست
فصل اول - کلیات
1- 1 مقدمه :
مصرف
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
محل اجزا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
وضعیت بازار جهانی
عمده دلایل افزایش قیمتهای جهانی عبارتاند از:
افزایش تولید داخلی تنها راه کاهش وابستگی
وضعیت مختصر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح :
مراحل انجام کار :
مجوز های قانونی :
مراحل صدور جواز تاسیس :
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافتجواز تاسیس
2- اشخاص حقوقی
مدارک مورد نیاز:
اصلاحیه جواز تاسیس :
تعریف:
صدور پروانه بهره برداری :
مراحل صدور توسعه طرح :
تعریف:
مراحل صدور کارت شناسایی :
دانه های روغنی :
دانههای روغنی کلزا و خردل
گونهها و نامهای عمومی :
طبقه بندی رقمها :
ویژگی اصلی در شناسایی رقمها :
محصول بذری
قرنطینه :
کشت قبلی :
علفهای هرز مشکل ساز :
کاشت و داشت محصول :
سر کشی از محصول بذری :
برداشت
درو کردن و ردیف کردن و برداشتن بعدی آنها (توسط کمباین یا برای خرمن کوبی)
خشک کردن محصول و سپس برداشت مستقیم با کمباین
برداشت مستقیم با کمباین
بذر بعد از برداشت
خشک کردن
بوجاری بذر
تیمار بذر
رقمهای مصنوعی
روغن گیری از زیتون
خواص روغن زیتون
خواص برگ درخت زیتون
روش انتخاب روغن زیتون مرغوب
فصل دوم - روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه
بازدید از کارخانه تاب دانه سمنان
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده
فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها
فهرست مواد مصرفی مورد نیاز
توجیه اقتصادی محصول
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
فصل سوم - امور مالی طرح
زمین
محوطه سازی
ساختمانها
ساختمان و محوطه سازی : 140 + 1427 = 1567
میزان سرمایه گذاری
محاسبه هزینه ها
هزینه های ثابت و متغییر طرح
محاسبه سود و زیان ویژه ( ارقام به میلیون ریال )
ظرفیت تولید
قیمت فروش واحد
فروش کل
قیمت تمای شده هر واحد تولید
محاسبه نقطه سر به سر
میزان فروش در نقطه سر به سر
سود ناویژه
محاسبه سود ویژه
سود عملیاتی
سود ویژه قبل از کسر مالیات
نرخ برگشت سرمایه
دوره برگشت سرمایه
تاسیسات مورد نیاز
وسایل نقلیه
تاسیسات اداری
هزینه های قبل از بهره برداری
حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی
حقوق و مزایای پرسنل تولیدی
هزینه سوخت و انرژی
استهلاک و تعمیر و نگهداری
فصل چهارم - جمع بندی – نتیجه گیری
نتایج حاصله از اجرای طرح
منابع و ماخذ
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه روغن کشی از دانه های روغنی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
مصرف انواع روغنهای خوراکی در کشور ما با توجه به محدودیت میزان روغن استحصالی از انواع دانه داخلی، به طور عمده از طریق واردات تأمین میشود. واردات نیز به صورت واردات انواع روغن خام، انواع دانه روغنی و روغن ساخته شده است. با عنایت به اینکه براساس قانون برنامه چهارم توسعه و قوانین بودجه سنواتی تأمین بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در زمره تعهدات و تکالیف دولت قرار دارد (تا قبل از هدفمند شدن توزیع یارانه کالاهای اساسی)، از این رو، هر سال با تصویب هیأت وزیران بخشی از میزان روغن خام وارداتی مورد نیاز برای انجام به موقع تعهدات سال آینده (به طور معمول۵۰ درصد روغن مورد نیاز) خریداری و وارد کشور میشود البته به دلیل ملاحظات امنیتی طی دو سال اخیر صد در صد روغن مورد نیاز در سال قبل خریداری شده است که با تصویب شورای اقتصاد میزان نهایی تعهدات و یارانه مورد نیاز (تفاوت قیمت خرید و فروش) مشخص و ابلاغ میشود. تعهدات دولت در قالب کالابرگهای مورد استفاده عموم مردم، روغن مورد نیاز دانشگاهها و مراکز آموزشی، مراکز خیریه و نذورات و مصارف تنظیم بازار تأمین و توزیع میشود.
در سال جاری بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و با انجام تعهدات کالا برگی شامل ۶ نوبت کالابرگ ترکیبی با سرانه ۹۰۰ گرم، در مجموع ۴/۵ کیلو گرم (حدود ۳۵ درصد مصرف سرانه) از سرانه مصرف افراد جامعه تأمین و مابقی نیاز مصرفی توسط بخش خصوصی پاسخ داده میشود. در این خصوص لازم به توضیح است که مجموعه عملیات تأمین و توزیع روغن تعهدات دولت در سال جاری، معادل ۳۸۵۵ میلیارد ریال یارانه نیاز خواهد داشت. درخصوص اعتبارات تخصیصی به این بخش شایان ذکر است که علاوه بر یارانه پرداختی به عنوان مابه التفاوت قیمت تمام شده تا قیمت تعیین شده فروش سهمیه تعهدات دولت، به منظور خرید روغن خام مورد نیاز از تسهیلات بانکی نیز استفاده میشود که کارمزد و جریمه تأخیر تسهیلات دریافتی در کنار سایر هزینههای تبعی خرید از جمله هزینه نگهداری و اجاره مخازن باعث افزایش قیمت تمام شده روغن و به تبع افزایش یارانه مورد نیاز میشود، ضمن اینکه سیستم توزیع روغن کالابرگی و بوروکراسی تسویهحساب با کارخانهها و برگشت کالابرگ، هزینههای آشکار و پنهانی را ایجاب میکند.
از این رو، با تحلیل هزینه فایده و ملاحظات مصرف روغنهای مناسبتر و با کیفیتتر میتوان به این نتیجه رسید که تغییر شیوه فعلی و پرداخت یارانه روغن به شیوههای دیگری از جمله در قالب بنهای ویژه خرید روغن ساخته شده(مورد نظر وزارت بازرگانی نیز هست) میتواند به عنوان یکی از روشهای هدفمند کردن پرداخت یارانهها محسوب شود، به گونهای در این روش اختیار انتخاب نوع روغن ساخته شده به مصرفکنندگان داده میشود، ضمن اینکه هزینههای پنهان تأمین و توزیع روغن نیز صرف افزایش رفاه مصرفکنندگان خواهد شد. در واقع مصرفکنندگان هزینه سلامت خود را پرداخت خواهند کرد.
وضعیت بازار جهانی
قیمت انواع دانه روغنی و روغن خام تحت تأثیر عوامل مختلفی در بازارهای جهانی متغیر است که این مقوله اقتصاد کشورهای وارد کننده مواد اولیه صنعت روغن نباتی را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.در حال حاضر قیمتهای جهانی روغن خام و دانههای روغنی به شدت روند افزایشی به خود گرفته است.
مقایسه تغییرات چند ماهه قیمت دانه و انواع روغن خام به شرح جدول شماره ۳ است.
ارقام جدول شماره۳ حاکی از ۷۶ درصد رشد قیمت روغن خام سویا و ۱۲۷ درصد رشد قیمت روغن آفتابگردان در آبان نسبت به میانگین سال گذشته است که به طور تقریبی در سالهای اخیر بیسابقه بوده است.
عمده دلایل افزایش قیمتهای جهانی عبارتاند از:
۱) افزایش قیمت.
۲) کاهش ارزش دلار.
۳) افزایش تقاضا به خصوص برای استفاده در صنایع ( biofuelدر حال حاضر با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و تأثیرهای نامطلوب آن بر افزایش قیمت دانههای روغنی و کل محصولات کشاورزی، کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده ذرت و سویا در اروپا و آمریکا به فکر تبدیل محصولاتشان به سوخت پاک «بیودیزل» افتادهاند.)
۴) افزایش قیمت غلات و افزایش تقاضای غلات برای تولید اتانول و .biogas
۵) کاهش بی سابقه ذخایر دانههای روغنی.
۶) کاهش تولید به دلیل وضعیت نامساعد آب و هوایی به ویژه خشکسالی در برخی کشورهای مهم از جمله: اکراین، روسیه، کانادا، استرالیا و اروپا.
۷) با افزایش هزینههای سوخت، هزینههای حمل ونقل نیز بهشدت افزایش یافته که این امر قیمت تمام شده محصولات وارداتی را نیز به شدت افزایش داده است.
در صورت تداوم دلایل ذکر شده و عدم بازبینی سیاستهای اتخاذ شده، صاحبنظران پیش بینی افزایش مجدد قیمتها را دارند.
افزایش تولید داخلی تنها راه کاهش وابستگی
احداث و بهره برداری از کاخانههای روغن کشی و دانههای روغنی در ایران سابقهای بیش از شش دهه دارد. نخستین کارخانه روغن کشور در ورامین و در سال ۱۳۱۷ تأسیس شد. ظرفیت و تعداد کارخانههای روغن کشی و روغن نباتی از سال ۱۳۳۰ رو به افزایش گذاشت و در اوایل دهه ۸۰ به حداکثر رسید.
در حال حاضر در بخش صنعت روغن کشی و روغن نباتی، ۲۸ کارخانه روغنکشی و روغن نباتی فعال هستند که ظرفیت روغنکشی آنها از دانههای روغنی ۳ میلیون تن است. براساس اطلاعات وزارت صنایع اگر طرحهای در دست اجرا تکمیل شود، ظرفیت به ۸/۳ میلیون تن (یعنی ۶ برابر میزان تولید دانه داخلی در حال حاضر) خواهد رسید. همچنین میزان تصفیه روغن نیز ۸/۱ میلیون تن ظرفیت فعلی کارخانهها است که با تکمیل طرحهای در دست اجرا این رقم به ۵/۲ میلیون تن خواهد رسید. این در حالی است که در بخش کشاورزی تولید دانههای روغنی در حال حاضر پس از افزایش و اجرای طرح توسعه کشت، ۶۰۰ هزار تن است.
میزان تولید انواع دانههای روغنی طی سه دهه گذشته به شرح جدول شماره ۴ است.
با توجه به میزان مصرف، تولید، واردات، ضریب وابستگی صنعت روغن نباتی در کشور ما و تحولات و نوسانهای قیمتهای جهانی میتوان گفت تنها راه کاهش وابستگی، افزایش تولید داخلی است.در میان دانههای روغنی، کلزا با دارا بودن ۴۲ تا۴۰ درصد روغن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و اسیدهای چرب آن دارای بهترین ترکیب تغذیه برای انسان است، به گونه ای که به خاطر مقدار کم اسیدهای چرب اشباع شده (کمتر از ۴ درصد اسید پالمتیک) و مقدار به نسبت زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع نظیر اولییک(۶۰ درصد) و الفالینولینک(۱۰ درصد) ارزش تغذیه ای بالایی دارد و پس از روغن زیتون مقام دوم را داراست و در کاهش کلسترول کل)LDL( یا کلسترول بد خون مؤثر است. همچنین در ترکیب فسفولیپیدهای موجود در پلاکت خون تأثیر دارد و از لخته شدن خون در عروق جلوگیری میکند.از سوی دیگر، کلزا در بخش عمدهای از کشور به شکل آبی و دیم کشت میشود و در تناوب کشت با غلات میتواند به حذف علفهای هرز و کنترل بیماریها کمک کند. بعلاوه، کشت این محصول در حاصلخیزی خاک و عملکرد محصول بعدی مؤثر است. برای نمونه تجربه کشت کلزا پس از گندم باعث افزایش تولید دوره بعد تا ۲۷ درصد شده است.
از این رو، با توجه به اهمیت تولید دانههای روغنی هم در تهیه روغنهای خوراکی وهم در تهیه کنجاله برای خوراک دام، افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت حمل و نقل دانههای روغنی از کشورهای تولیدکننده که اغلب کشورهای آمریکای لاتین هستند و به دلیل مسافت طولانی و... میتوان گفت این افزایش روزافزون تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان داخلی است از این رو، لازم است با یک برنامهریزی منظم با توجه به اقلیمهای مختلفی که در کشور ما در زمینه کشت دانههای روغنی وجود دارد، در خصوص توسعه کشت دانههای روغنی و افزایش تولید داخلی، این صنعت را از مخاطرات و چالشها نجات داد.
پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردی
گردشگری، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته میشود. هر چند که در سالهای اخیر شامل هرگونه مسافرتی میشود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری میکند گردشگر، سیاح یا توریست گفته میشود.
واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانیتر شد، این امر ممکن شد.
اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کردهاند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص: برای دیدن ساختمانهای معروف و آثار هنری، آموختن زبانهای جدید و چشیدن غذاهای متفاوت.
گردشگری سازمانیافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.
عنوان : پروژه کارآفرینی خدمات مسافرتی و جهانگردی
فهرست
فصل اول - کلیات
1- 1 مقدمه
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن
محل اجرا
1 – 3 – مشخصات متقاضیان
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی
تاریخچه و سابقه مختصر طرح
تاریخچه
قبل از قرن بیستم
گردشگر درمانی
گردشگری تفریحی
گردشگری زمستانی
مسافرت دسته جمعی
گردشگری گروهی بین المللی
پیشرفتهای اخیر
اشکال خاص توریسم
بحثهایی در مورد گردشگری
مجوز های قانونی
مراحل صدور جواز تاسیس
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافتجواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
2- اشخاص حقوقی
مدارک مورد نیاز
اصلاحیه جواز تاسیس
تعریف
صدور پروانه بهره برداری
مراحل صدور توسعه طرح
فصل دوم - روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه
بازدید از یک نمونه دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده
فهرست مواد مصرفی مورد نیاز
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار
پرسنل غیر تولیدی
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
فصل سوم - امور مالی طرح
1- سرمایه گذاری ثابت طرح
1-1- زمین
2-1- محوطه سازی
3-1- ساختمانها
4-1- تأسیسات و تجهیزات
5-1- ماشین آلات و تجهیزات
6-1- وسایط نقلیه
7-1- تجهیزات اداری و کارگاهی
8-1- هزینه های قبل از بهره برداری
جدول هزینه های ثابت طرح
2- هزینه های جاری طرح
1-2- مواد اولیه
2-2- حقوق و دستمزد پرسنل
4-2- هزینه سوخت و انرژی
5-2- استهلاک و تعمیر و نگهداری
جدول هزینه های جاری طرح
جدول هزینه های ثابت و متغیر تولید
سرمایه در گردش
جدول سرمایه گذاری
توجیه اقتصادی محصول
ظرفیت تولید
قیمت فروش واحد
فروش کل
قیمت تمام شده هر واحد تولید
محاسبه نقطه سر به سر
میزان فروش در نقطه سر به سر
سود ناویژه
محاسبه سود ویژه
سود عملیاتی
سود ویژه قبل از کسر مالیات
نرخ برگشت سرمایه
دوره برگشت سرمایه
فصل چهارم - جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
گردشگری از اواخر قرن بیستم یکی از بخش های مهم فعالیت های اقتصادی شده است و تمامی نشانه ها حاکی از آن است که در سال های آتی نیز به این رشد ادامه خواهد داد (گزارش دفتر توسعه سازمان ملل 2003). امروزه گردشگری جهانی صنعتی است که هر ساله صدها میلیون نفر را در حوزه بین المللی در سال 2005 هشتصدوپنج میلیون نفر بوده است (که تقریباً 12% جمعیت جهان است). این تعداد گردشگر درآمدی بالغ بر 600 میلیارد دلار ایجاد نموده اند که در مجموع باعث گردیده است این صنعت بالاترین نرخ رشد را در میان سایر صنایع داشته باشد و سهم بسیار مهمی را از تولید ناخالص ملی (GNP) کشو.ر ها را به خود اختصاص دهد. با توجه به این دلایل مشخص است که این طرح از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است، که سبب شد من این طرح را انتخاب نمایم.
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
خدمات گردشگری از دو جهت برای جامعه مفیداست:
1- افزایش در آمد
وقتی جهانگردان به کشوری وارد میشوندالزاماً باید هزینههایی را در ان کشور بپردازند مثل هزینه غذا و هزینه محل اقامت و هتل ومهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان میپردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینهها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان میکنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان میشوند به جهان گردان صادرات نامرئی هم میگویند.
2- ایجاد شغل
با توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم میشود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان میشود یک فرصت شغلی ایجاد میگردد
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 11 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
تاریخچه
لغت گردشگری(tourism)از کلمه tour به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدا و مقصد و رخش دارد که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافتهاست.
افراد ثروتمند معمولاً به اقصی نقاط جهان سفر میکنند تا شاهکارهای هنری را ببینند، زبانهای جدید بیاموزند، با فرهنگهای جدید آشنا شوند و یا با غذاهای دیگر کشورها آشنا شوند.
اصطلاحات «توریسم» و «توریست» اولین بار در سال ۱۹۳۷ توسط جامعه ملل مورد استفاده قرار گرفتند. گردشگری به سفر به خارج از کشور و با مدت زمان بیش از ۲۴ ساعت اطلاق میشود.
قبل از قرن بیستم
تاریخچه گردشگری در اروپا به سفرهای زائران قرون وسطی بر میگردد. زائران کلیسای اعظم کانتربوری در انگلستان مسافرت خود را مسافرتی مذهبی دانسته و آن را تجربهای در روز تعطیل خود تلقی میکردند. زائران فعالیتهایی را آغاز کردند که هنوز هم آنها را میتوان مشاهده کرد، مثلاً: سوغاتی آوردن از سفر، باز کردن حسابهای اعتباری در بانکهای خارجی (که در قرون وسطی شبکههای بینالمللی یهودیان و لمباردها موسس آن بودند) و استفاده از اشکال مختلف حمل و نقل (مانند استفاده زائران مقبره سانتیاگو و کومپستلا از کشتیهای شراب انگلیسی در قرون وسطی که شراب را به بندر ویگو اسپانیا منتقل میکردند). هنوز زائران در صنعت گردشگری جایگاه مهمی دارند.البته اشکال سکولار آن نیز شکل گرفتهاند که میتوان از بازدید از مقبره جیم موریسون درگورستان پرلاشز نام برد.
در طی قرن شانزدهم در انگلستان برگزاری تورهای بزرگ تفریحی کاملا مرسوم بود. پسران نجیبزادگان و اشراف را برای کسب تجربه به تورهای دور اروپا اعزام میکردند. قرن هیجدهم عصر طلایی تورهای بزرگ بود. در شرق و به ویژه بین مسلمانان گردشگری زیارتی از اهمیت ویژهای برخوردار است و مسلمانان از صدر اسلام به سفر حج میرفتند
گردشگر درمانی
گردشگر درمانی هم همیشه وجود داشته ولی تا قبل از قرن هیجدهم اهمیت چندانی برای آن قائل نبودند در انگلستان این بخش به شهرهای دارای چشمههای آب گرم اختصاص داشت و عموما مناطقی که آبهای معدنی داشتند برای درمان امراض مختلف از بیماریهای رودهای گرفته تا کبدی و برونشیت مورد توجه قرار میگرفتند.
گردشگری تفریحی
سفر تفریحی از ابداعات انگلستان بود و ریشه در عوامل جامعه شناختی داشت. بریتانیا نخستین کشوراروپایی بود که انقلاب صنعتی را آغاز نمود و جامعه صنعتی نخستین جامعهای بود که فرصت تفریح را برای تعداد روز افزونی از مردم فراهم میآورد. در شروع کار این تفریحات برای طبقه کارگری ممکن نبود بلکه صاحبان ماشین تولید مالکین کارخانجات و تجارو اقتصاد مدارها از این فرصت بهره مند بودند. بدین ترتیب طبقه متوسط هم پدید آمد.
در نامگذاری بسیاری از این مناطق ردپایش از اصل و ریشه بریتانیایی دیده میشود. مثلا در نیس که اولین مرکز تفریحی ایام تعطیلات در فرانسه بود مراسم ویژهای به نام پرومناد دزانگلی برگزار میشود. در بسیاری از دیگر ایام تاریخی قاره اروپا و حتی نامگذاری هتلهای قصرگونه نیز این قاعده مستثنی نیستند و نامهایی چون هتل بریستول ، کارلتون و مجستیک جملگی نشان از تاثیر گذاریهای مشتریهای انگلیسی دارند.
گردشگری زمستانی
نخستین تور ورزشی زمستانی برای ایام تعطیل یا تعطیلات زمستانی در سال ۱۹۰۳ عازم آولبودن شد که آن هم در سوئیس بود. ورزش سازماندهی شده در بریتانیا پیش از رسیدن به کشورهای دیگر به رونق رسیده بود. واژگان ورزش شاهد این مدعا هستند از جمله: راگبی ]] فوتبال و بکس که تماما ریشه انگلیسی دارند حتی تنیس که یک ورزش اصیل فرانسوی است از سوی بریتانیاییها جنبه رسمی پیدا کرد و قانونمند شد و حتی اولین میزبانی رقابتهای قهرمانی در قرن نوزدهم را عهده دار شد (درویمبلی) ورزشهای زمستانی پاسخ طبیعی به نیاز کلاس خاصی به تفریح درسردترین فصل سال بود.
مسافرت دسته جمعی
مسافرت دسته جمعی تا دو شرط تامین نشود به فعلیت در نمیآید.
پیشرفت در تکنولوژی که حمل و نقل جمع زیادی را ممکن میسازد. بدون اینکه نیار به فضا و زمان زیادی داشته باشد تا به مراکز تفریحی برسند.
عده بیشتری شروع به استفاده از اوقات فراغت نمایند.
پدر گردشگری گروهی نوین توماس کوک بود که در ۵جولای ۱۸۴۱ اولین تور بزرگ گروهی را سازماندهی کرد. او ترتیب سفر یک گروه. ۵۷ نفری با هزینه هر نفر یک شیلینگ را برای کارکنان راه آهن داد که از لیچستر به لاگ بورو به مسافت ۱۱ مایل را طی نمودند. کوک عملا در هر بخش از سفر تنها جزئی از هزینههای هر نفر را پرداخت میکرد مثلا برای پرداخت تمام بلیطهای قطار از تخفیف مبتنی بر قرارداد با راه آهن استفاده میشد. از امتیازات حذف مبالغ ورودی در تفریحگاههای خصوصی هم استفاده کردند. روش نرخ گذاری غذا هم روش پرداخت ورودی ثابت به ازای هر نفر و آزاد بودن صرف هر نوع غذا بود که معمولا در جشنها و تعطیلات از این سیستم نرخ گذاری استفاده میشد. توماس کوک تدارک ارائه بستههای ایام تعطیل حاوی لوازم مورد نیاز مسافران را دید که البته در انگلستان و سپس در سراسر اروپا عرضه می شدند. چیزی نگذشت عده زیادی به تقلید از وی روی آوردند (مثل انجمن گردشگری پلی تکنیک، دین وداوسون و غیره) ودرنتیجه این ضعف به سرعت در بریتانیا رشد کرد در عصر ویکتوریا رشد اصلی در میان طبقه متوسط جامعه بود که در مشاغل خود از مرخصی برخوردار شده بودند و میتوانستند به سفرهای تفریحی بروند و حتی مدتی در سفر اقامت هم داشته باشند اقامتگاه انان نیز توسط سازمانهای کارفرما تحت عنوان مسکن اداری تامین میشد.
گسترش راه آهن در قرن نوزدهم منجر به رشد شهرهای ساحلی بریتانیا گردید و آنها را از مراکز روستایی دور افتاده به شهرهای پررونق تبدیل ساخت. در پی ساخت خط راه آهن بلک پول به فیلت وود و سرمایه گذاریهای خود شرکت راه آهن مناطق تفریحی بسیاری در این امتداد شکل گرفتند از جمله مورکامبی و کلیتر وپس از دیگر مراکز میتوانیم به اسکاربورو در یورک شایر اشاره کنیم ؛ ص ۵ وستون – سوپر – میر که برای مردم نواحی بریستول نباشد و اسکگنس که ساکنین نواحی صنعتی شرق میدلندز به آن سرو شکل داده بودند نیز از همین زمره هستند. کوکینز در لندن مرکز تفریحی مهم در جنوبی تریم نقاط ساحلی این کشور شد. همچنین استفاده از قایقهای پدالی در رودخانه تایمز به همراه مراکز تفریحی براو داستیرز ؛ برایتون ؛ و ایست بورن از راههایی بودند که راه آهن در حوزههای مختلف مثل بورنماوس بورگنورریگز و وی موث سبب رونق سفرهای گردشگری بودند. گردشگری به مدت یک قرن هنجار محسوب میشد و مسافرت خارجی صرفا مخصوص اغنیا و شخصیتهای فرهنگی بود. برخی از اهداف و مقاصد درون کشور مثل دریاچه دیستریک لیک واسنودونیا برای ساکنین –های شهرها جذابیت زیادی داشتند و چشم انداز بسیار زیبایی داشتند در دهه ۱۹۳۰ مراکز کمپ تفریحی ویژه ایام تعطیل ظهور یافتند ولی این پدیده در دوران پس از جنگ به شدت رونق یافت. از جمله این اردوگاههای مشهور میتوان به بولتینز و پونتیس اشاره کرد ولی شهرت آن ریشه در سفرهای اتباع خارجی و مواجهه روز افزون با جاذبههای آنها برای گردشگران داشت. هرچه به اواخر قرن بیستم نزدیک تر میشدیم بازار گردشگری در داخل کشور داغ تر و داغ تر میشد و رفته رفته به شرکتهای هلنی هم تعمیم یافت مثل شرکت سنتز پارکز . شرکت Cox & Co که بعدها به Cox & Kings تغییر نام داد از سال ۱۷۵۸ فعال بودهاست و کار اصلی آن تمهیدات جابجایی ارتش بریتانیا در سراسر اروپا بوده در حالیکه بعنوان یک عامل اصلی برای هنگهای مختلف ارتش فعالیت میکرد اقدامات پرداخت حقوق، تامین پوشاک و ملزومات سفر نظامیان را هم به عهده داشت. در قرن نوزدهم شبکه دفاتر کار آنان حاوی بانک و دفاتر مسافران هم میشد. بعدها فعالیت گستردهای در هند و حمل و نقل دریایی دریایی در فرانسه و خاورمیانه را هم به کارهای خود اضافه نمود. مرخصیهاتی با حقوق از دیگر عوامل تاثیرگذار بر توسعه صنعت گردشگری بود:
• ۵/۱ میلیون کارگر در سال (۱۹۲۵) از این امتیاز برخوردار شدند.
• وتا سال ۱۹۳۹ این جمعیت به ۱۱ میلیون نفر (یعنی ۳۰درصد جمعیت در خانوادهها) رسید.
در ایالات متحده اولین تفریحگاههای بزرگ ساحلی دنیا به سبک و سیاق اروپایی در آتلانتیس سیتی، نیوجرسی احداث شدند. در قاره اروپا اولین مراکز تفریحی عبارت بودند از اوستند برای مردم بروکسل و بولون – سور- من پاس دوکالایس و دیویل (کالوادوس ) (برای پاریسیها ).
پروژه کارآفرینی جهت خرید مکان وتجهیزات فنی طرح ICTSOS(خدمات رسانی فوری ICT IT)
جهانی نو در دست ساخته شدن است. این جهان نو شاخص های متفاوتی با جهان دیروز یعنی عصری که گذشت دارد. جهان مدتی است که در جامعه ای اتوماسیون و مجازی و روابطی ذر قلمرو سایبرنتیک قدم نهاده است. با پیشرفت تکنولوژی نه تنها بکارگیری نیروی انسانی از زندگی مدرن حذف نمیشود، بلکه نیاز به نیروهای کارآمد و متخصص بیش از پیش نمایان می شود.
عنوان : پروژه کارآفرینی جهت خرید مکان وتجهیزات فنی طرح ICTSOS(خدمات رسانی فوری ICT IT)
فهرست
فصل اول - کلیات
1- 1 مقدمه
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن
محل اجرا
1 – 3 – مشخصات متقاضیان
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی
تاریخچه و سابقه مختصر طرح
موضوع فعالیت های شرکت
مجوز های قانونی
مراحل صدور جواز تاسیس
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافتجواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
2- اشخاص حقوقی
مدارک مورد نیاز
اصلاحیه جواز تاسیس
تعریف
صدور پروانه بهره برداری
مراحل صدور توسعه طرح
فصل دوم - روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه
بازدید از تولید پودر گوشت و استخوان
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده
فهرست تجهیزات و ماشین آلات و وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز و برآورد قیمت آنها
فهرست مواد مصرفی مورد نیاز
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار
پرسنل غیر تولیدی
پرسنل تولیدی
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
فصل سوم - امور مالی طرح
1- سرمایه گذاری ثابت طرح
1-1- زمین
2-1- محوطه سازی
3-1- ساختمانها
4-1- تأسیسات و تجهیزات
5-1- ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
6-1- وسایط نقلیه و وسایل حمل و نقل داخل کارخانه
7-1- تجهیزات اداری و کارگاهی
8-1- هزینه های قبل از بهره برداری
جدول هزینه های ثابت طرح
2- هزینه های جاری طرح
1-2- مواد اولیه و بسته بندی
2-2- حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی
3-2- حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی
4-2- هزینه سوخت و انرژی
5-2- استهلاک و تعمیر و نگهداری
جدول هزینه های جاری طرح
جدول هزینه های ثابت و متغیر تولید
سرمایه در گردش
جدول سرمایه گذاری
توجیه اقتصادی محصول
ظرفیت تولید
قیمت فروش واحد
فروش کل
قیمت تمام شده هر واحد تولید
محاسبه نقطه سر به سر
میزان فروش در نقطه سر به سر
سود ناویژه
محاسبه سود ویژه
سود عملیاتی
سود ویژه قبل از کسر مالیات
نرخ برگشت سرمایه
دوره برگشت سرمایه
فصل چهارم - جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی جهت خرید مکان وتجهیزات فنی طرح ICTSOS (خدمات رسانی فوری IT ، ICT) پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
بر اساس تحقیقات به عمل آمده، اجرای این طرح به دلیل ویژگی های خاص معیشتی و کاری مردم (کمبود وقت و نیاز به سرعت عمل، حجم کاری بالا، معضل ترافیک و سفرهای دروت شهری وقت گیر با مسافت زیاد، نداشتن تجربه و آموزش های لازم جهت رفع این مشکلات) نتیجه موفقیت آمیزی به دنبال خواهد داشت و از توجیه اقتصادی قابل قبولی برخوردار است .
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ازجمله :
1- اشتغال زایی و کاهش بیکاری
2- بالا بردن سهم تعاونی ها در عرصه خدمات
3- ارایه خدمات فوری و بلادرنگ ICT ، IT
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 40 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
موضوع فعالیت های شرکت :
اجرای طرح های جامع فناوری اطلاعات شامل تحلیل، طراحی، استقرار، راه اندازی و پشتیبانی راهکارهای مبتنی بر نرم افزار در بخش عمومی و دولت، وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های وابسته به دولت، تعاونی ها و بخش خصوصی، تحلیل و پشتیبانی نرم افزارهای جامع کاربردی انجام خدمات مشاوره ای در زمینه فن آوری اطلاعات استراتژی و معماری سازمان متدولوژی اجرا و نظارت بر پروژه های فن آوری اطلاعات مهندسی و بهبودی فرآیند و ارایه خدمات مدیریت مشاوره و طراحی نظام های دمدیریتی جهت تسهیل و افزایش کارایی سازمان های فوق مشاوره و طراحی و اجرای سیستم های دستی و مکانیزه و پیاده سازی شبکه های نوین و تجهیزات جانبی تخصصی طراحی و اجرای سیستم های امنیت و ارایه خدمات تخصصی در رابطه با شبکه های مبتنی بر فیبر نوری شبکه های بی سیم و راه حل های ارتباط با اینترنت جهت سازمان های مذکور، مشارکت با شرکت های داخلی و خارجی، تولیدکننده نرم افزار و خدمات مشابه به منظور تکمیل، توسعه و ارایه خدمات فوق در داخل و یا خارج از کشور، اخذ نمایندگی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و ایجاد شعبه در داخل یا خارج از کشور، جهت واردات هرگونه تجهیزات تخصصی کامپیوتری و کالای مجاز سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با فعالیت شرکت، شرکت در مناقصات و مزایدات و عقد قرارداد با کلیه سازمان ها و وزارت خانه ها و شرکت های دولتی و تعاونی خصوصی اعم از داخلی و خارجی مرتبط با فعالیت های شرکت و عندالزوم اخذ مجوزهای مربوط .
ICTSOS حرکتی خلاق، جامع و فراگیر در عین حال سنجیده و هدفمند می باشد. که علاوه بر اشتغالزایی، در زمینه فوریت های رایانه ای به ارایه خدمات می پردازد.
همانطور که از نام آن مشخص می گردد ارایه کننده خدمات بلادرنگ و فوری همانند فوریت های پزشکی یا آتش نشانی با همان سرعت عمل و دسترسی آسان به عموم مردم، سازمان ها، شرکت ها، مراکز آموزشی همانند دانشگاه ها و مدارس و ... در محل مورد نظر متقاضی توسط تیمی مجهز، مجرب، و متخصص در حوزه فن آوری و ارتباط می باشد.
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های خدماتی بخش فناوری ارتباطات صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای خدماتی و ارتباطی پرونده توسط مدیریت سازمان فناوری ارتباطات شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت فناوری ارتباطات .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
- ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان وزارت فناوری ارتباطات شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان وزارت فناوری ارتباطات شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.
تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش وزارت فناوری ارتباطات صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان وزارت فناوری ارتباطات شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
دانلود کامل پروژه کارآفرینی جهت خرید مکان وتجهیزات فنی طرح ICTSOS(خدمات رسانی فوری ICT IT)
پروژه کارآفرینی گالوانیزاسیون گرم قطعات فولادی
فولاد گالوانیزه (به انگلیسی: Galvanized Steel) به فولاد گالوانیزه شده توسط روی گفته میشود.
ساختار
این فولاد بطور معمول از لایههای مختلف با فازهای زیر تشکیل میشود:
با دور شدن از سطح فلز، درصد آهن موجود در لایههای مختلف کمتر میشود. لایهٔ خارجی فولاد گالوانیزه از بلورهای روی تشکیل شدهاست. این لایه چکشخوار بوده و بین ۴۰ تا ۹۰ درصد از ضخامت کل پوشش گالوانیزه را تشکیل میدهد.
عنوان : پروژه کارآفرینی گالوانیزاسیون گرم قطعات فولادی
فهرست
فصل اول - کلیات
1- 1 مقدمه :
ساختار
خوردگی
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
گالوانیزه گرم
الکتروگالوانیزاسیون
استانداردها
ماهیت آهن گالوانیزه
اثر آب نمک
اثر ناخالصیها
طریقه گالوانیزاسیون
موارد استفاده از آهن گالوانیزه
مجوز های قانونی :
مراحل صدور جواز تاسیس :
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافتجواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
2- اشخاص حقوقی
مدارک مورد نیاز
اصلاحیه جواز تاسیس
تعریف
صدور پروانه بهره برداری
مراحل صدور توسعه طرح
فصل دوم - روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه
بازدید از کارگاه گالوانیزاسیون گرم قطعات فولادی
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار
حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی
حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت جذب مشتریان)
فصل سوم - امور مالی طرح
1- سرمایه گذاری ثابت طرح
1-1- زمین محل اجرای طرح
2-1- محوطه سازی
3-1- ساختمان ها
4-1- تأسیسات و تجهیزات
5-1- ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
6-1- وسایل نقلیه و وسایل حمل و نقل داخل کارخانه
7-1- تجهیزات اداری و کارگاهی
8-1- هزینه های قبل از بهره برداری
جدول هزینه های ثابت طرح
2- هزینه های جاری طرح
1-2- حقوق و دستمزد
حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی
حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی
2-2- مواد اولیه و بسته بندی
3-2- هزینه سوخت و انرژی
4-2-استهلاک و تعمیر و نگهداری
جدول هزینه های جاری طرح
جدول هزینه های ثابت و متغیر تولید
سرمایه در گردش
جدول سرمایه گذاری
ظرفیت تولید
قیمت فروش واحد
فروش کل
قیمت تمام شده هر واحد تولید
محاسبه نقطه سر به سر
میزان فروش در نقطه سر به سر
سود ناویژه
محاسبه سود ویژه
فصل چهارم - جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی گالوانیزاسیون گرم قطعات فولادی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
گالوانیزاسیون (به فرانسوی:Galvanisation ) یکی از روشهای محافظت از خوردگی با ایجاد خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایهای از فلز محافظ بصورت آند فدایی در سری گالوانیک (معمولاً روی) انجام میشود. در این حالت پوشش خورده شده و فلز مادر محافظت میشود. این فرآیند نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است. میزان مقاومت پوشش متناسب با ضخامت آن است. این روش یکی از اقتصادیترین روشهای محافظت فولادها در محیطهای خورنده است.
این فرآیند به نام لویجی گالوانی دانشمند ایتالیایی نامگذاری شدهاست.
گالوانیزه گرم
این گونه گالوانیزهکردن توسط غوطهوری زیرلایه در مذاب روی به دو صورت مداوم و بچ انجام میشود. این روش برای پوششدهی با ضخامت بیش از ۲۵ میکرومتر مناسب است.
الکتروگالوانیزاسیون
در این روش پوشش روی به صورت پوششدهی الکتریکی (الکتروپلیت) بر روی زیرلایه اعمال میشود.
استانداردها
استانداردهای گالوانیزاسیون محصولات آهنی و فولادی شامل ضخامت/وزن پوشش، چسبندگی و ظاهر قطعات در استانداردهای ASTM A123 ، ISO 1461 ، CAN/CSA G164 و AS/NZS 4680 آمده است.
آهن گالوانیزه ، آهنی است که با روی پوشانده شده باشد. این آهن ، حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ میماند.
ماهیت آهن گالوانیزه
در آهن گالوانیزه ، بین آهن و روی ، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل میشود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند بکار میرود و آهن به عنوان کاتد. روی در آند اکسید میشود چون فلزی پستتر یا فعالتر از آهن است و دارای پتانسیل احیاء کمتری از آهن است و پتانسیل اکسید بیشتری از آن دارد.
اثر آب نمک
آب نمک ، زنگ زدن را تسریع میکند، زیرا یونهای موجود در آب به انتقال جریان در سلولهای ولتایی یا پیلهای ولتایی کوچکی که بر سطح آهن برقرار شدهاست، کمک میکند. بنظر میرسد که بعضی از یونها ، مثلا -Cl وکنشهای الکترودی را کاتالیز میکنند.
اثر ناخالصیها
ناخالصیهای موجود در آهن نیز سبب پیشرفت زنگ زدگی میشوند، آهن بسیار خالص به سرعت زنگ نمیزند. بعضی از انواع ناخالصیها، کشیدگی ها و نقصهای بلوری موجود در آهن با جذب الکترونها آنها را از ناحیههایی که جایگاههای آندی میشوند، دور میکنند.
طریقه گالوانیزاسیون
در گالوانیزاسیون ، فلز فاسد شدنی را در مذاب یک فلز فاسد ناشدنی فرو میبرند و بیرون میآورند تا سطح آن از یک لایه فلز فاسد نشدنی پوشیده شود. مثلا ورقه های نازک آهنی را در مذاب فلز روی فرو میبرند و بیرون میآورند تا سطح آنها از فلز روی پوشیده شود و آهن سفید یا آهن گالوانیزه تهیه شود.
موارد استفاده از آهن گالوانیزه
از آهن گالوانیزه در ساختن لوازمی مثل لوله بخاری ، کانال کولر ، کابینت آشپزخانه ، شیروانی منازل ، لولههای آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده میشود.
فلز روی در گالوانیزه کردن فرآوردههای فولادی بکار میرود و باعث جلوگیری از خوردگی فولاد میشود. بخش بزرگ این فرآوردهها در گالوانیزه کردن فولاد، ورقهای پوشش بامها، مخازن ذخیره، حصار کاربرد دارد.
ورقهای گالوانیزه به صورت کانالهای هوا در سیستمهای تهویه مطبوع و هواکشها و سیستمهای حرارتی نیز کاربرد دارند.
پوشش روی از طریق مکانیسم زیر فولاد را در مقابل خوردگی توسط هوا محافظت می کند :
اثر دی اکسید کربن و رطوبت هوا بر روی، تشکیل پوشش محافظ با اساس کربنات روی است که منجر به کاهش سرعت خوردگی می شود.
بدلیل ویژگی الکتروشیمیایی حفاظت کاندی، روی بطور فعال از خوردگی در محلهای آسیب کوچک، قسمتهایی که پوشش آسیب دیده و لبه های صفحات بریده شده جلوگیری می کند.
استفاده بهینه از منابع مواد خام جهان ایجاب می کند که فلزات را از خورده شدن محافظت کنیم. همانگونه که اتمسفر خورنده تر می شود، استانداردهای حفاظت در مقابل خوردگی نیز، بخصوص در تولید فولاد، بایستی افزایش یابد. در کشورهای صنعتی تقریباً 50 درصد روی جهت جلوگیری از خوردگی استفاده می شود.
روی تجاری (% 5/99 – 5/98 ) جهت گالوانیزه کردن گرم - عمیق در تجهیزات تولید و توزیع و روی با درجه خلوص بالا ( % 95/99 ) جهت گالوانیزه کردن پیوسته فنرها و سیم های فولادی کاربرد دارد. فرایند متالوژیکی که جهت تولید روی با درجه خلوص پایین تر استفاده می شود، کاربرد سرب بعنوان ناخالصی اصلی است. حضور 1 درصد سرب در مقایسه با محصولات خالص تر، 40 درصد تنش سطحی را کاهش می دهد. هنگام غوطه ور سازی در حمام روی که تنها چند دقیقه طول می کشد، فلز C4500 گرم می شود.
فرایند انتشار منجربه تشکیل لایه ای از آلیاژ آهن - روی بر سطح فولاد شده که این لایه چسبندگی پوشش روی را افزایش می دهد.
علاوه بر فرایندهای گرم - عمیق، فرایندهای گالوانیزه کردن دیگری نیز توسعه یافته است. در روی اندود کردن الکترولینیک، یک جریان متناوب منجر به نهشت پوشش درخشان 25- 5 سانتی متری از الکترولیت های اسیدی، سیانیدی یا الکترولیدهای آسکالن بدون سیانید بر سطح می گردد. البته این پوشش تنها در مقابل خوردگی های سطح متوسط از فلز حفاظت می کند. با غیر فعال سازی کرماته حفاظت در فرایند گالوانیزه کردن افشانه ای، سیم روی در شعله سوخت گاز / اکسیژن یا کمال الکتریکی در دهانه پیستون اسپری ذوب شده و با هوای فشرده از فاصله 15 سانتی متری پیش رانده می شود. نتیجه این فرایند تشکیل پوششی به ضخامت 1/0 میلی متر است. چسبندگی مکانیکی پوشش روی در این فرایند از چسبندگی آلیاژی در روی اندود کردن گرم - عمیق کمتر است.
به دلیل نسبت بالای روی در پتانسیل اکسیداسیون و احیا از این فلز برای حفاظت آهن و فولاد در برابر خوردگی استفاده میشود. فلز روی تولید شده از سنگ معدن را روی اولیه (Primary Zinc) یا دست اول مینامند. فلز روی حاصل از باطلهها، پس ماندهها و قراضهها را بر حسب نوع فرآیند بازیابی به نامهای ثانویه یا دست دوم (Secondary)، تقطیر دوباره (redistilled) یا ذوب دوباره(re melt) مینامند. روی اولیه به دو دسته روی الکترولیتی و روی تقطیر شده، بر حسب روش احیا بکار برده شده، طبقه بندی میشود.
فلز روی در سیمهای برقی، مخابرات و پیچ و مهرهها بکار میرود. اکسید روی به صورت ورق در بدنه باطریهای خشک، پوشش سقف صفحههای گراور عکاسی، برای محافظت بدنه کشتی خطوط لوله و تأسیسات حفاری در دریا بکار میرود، علاوه بر آن برای آبکاری پیچ و مهرهها و قطعات فلزی کوچک، تهنشین ساختن فلزات نادر موجود در یک محلول، نقرهزدایی سرب بوسیله فرایند Parkes، جداسازی ناخالصیهایی از قبیل مس، کادمیوم و نیکل از یک محلول(قبل از انجام الکترولیز) از غبار روی استفاده میشود. فریتهای روی (Zinc Ferrite) در قطعات الکترونیکی موجود در ترانسفورماتورها (بوبینها)، آمپلیفایرها، موتورها، تیونرها و همچنین در قطعات الکترونیکی موجود در رادیو و تلویزیون و کامپیوتر بکار گرفته میشود.
فریتهای روی (Zinc Ferrite) در قطعات الکترونیکی موجود در ترانسفورماتورها (بوبینها)، آمپلیفایرها، موتورها، تیونرها و همچنین در قطعات الکترونیکی موجود در رادیو و تلویزیون و کامپیوتر بکار گرفته میشود.
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های صنعتی بخش سازمان صنایع و معادن صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع و معادن شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع و معادن .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .
پروژه کارآفرینی فرآوری و بسته بندی میگو
بسته بندی به عنوان یک ابزار کارآمد سال هاست که مورد نظر کارشناسان علم بازار یابی قرارد گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا می بخشد در کسب سهم بالاتری از بازار برای کالای مورد نظر نیز مؤثر است.
نظریه پردازان بازاریابی، دو نقش مهمئ برای بسته بندی متصور هستند که عبارتند از نقش Protective و نقش Promotive ، چنانچه از واژه بکار گرفته شده برای این نقش ها نیز برمی آید نقش نخست به وجه نگهداری و دوام حاصل از بسته بندی و نقش دوم به جنبه آگاهی دهنده و پیش برنده بسته بندی اشاره دارد.
عنوان : پروژه کارآفرینی فرآوری و بسته بندی میگو
فهرست
فصل اول - کلیات
1- 1 مقدمه :
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
روش های تشخیص میگوی سالم و غیرسالم
ارزش غذایی میگو
شناخت میگوی سالم و نکاتی در خصوص فرآوری آن
کیفیت میگو :
نقاط سیاه :
نکته :
زردی :
نیم شفافی :
رگ های شنی :
شکستگی و خوردگی :
رنگ میگو:
بو :
بافت :
خمیری بودن میگو :
انبار کردن :
یخ زدائی (دیفراست) :
پختن میگو :
بازار یابی میگوی :
میگو در بازار داخلی :
مجوز های قانونی :
مراحل صدور جواز تاسیس :
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافتجواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
2- اشخاص حقوقی
مدارک مورد نیاز
اصلاحیه جواز تاسیس
صدور پروانه بهره برداری
مراحل صدور توسعه طرح
فصل دوم - روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه
بازدید از کارخانه بسته بندی و فرآوری میگو
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده
فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار (ارقام به میلیون ریال)
توجیه اقتصادی محصول
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
فصل سوم - امور مالی طرح
1- هزینه های ثابت طرح
1-1- زمین
2-1- محوطه سازی
3-1- ساختمانها
4-1- ماشین آلات و تجهیزات ارقام به میلیون ریال)
5-1- تأسیسات
6-1- وسایل نقلیه (ارقام به میلیون ریال)
7-1- تأسیسات اداری (ارقام به میلیون ریال)
8-1- هزینه های قبل از بهره برداری (ارقام به میلیون ریال)
جمع کل سرمایه گذاری ثابت
2- هزینه های جاری
1-2- مواد اولیه و نهاده های تولید
2-2- حقوق و دستمزد (ارقام به میلیون ریال)
3-2- هزینه نگهداری و تعمیرات (ارقام به میلیون ریال)
4-2- هزینه استهلاک (ارقام به میلیون ریال)
5-2- سوخت و انرژی
جمع هزینه های جاری طرح
سرمایه در گردش (دوره یک ماهه)
جمع کل سرمایه گذاری طرح
درآمد
برآورد هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی
محاسبه دوره بازگشت سرمایه
محاسبه نقطه سربه سر (در 100% تولید) (ارقام به میلیون ریال)
محاسبه کارمزد وام :
جدول بازپرداخت اصل و کارمزد تسهیلات (ارقام به میلیون ریال)
فصل چهارم - جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی فرآوری و بسته بندی میگو با ظرفیت بسته بندی 1800 تن میگوی فرآوری شده در سال پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
به دلیل فوایدی که میگوی سالم و بسته بندی شده دارد از جمله:
گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهی و میگو جزو غذاهای با پروتئین بالا محسوب می شوند که معمولا نیاز پروتئینی بدن باید توسط آنها تأمین شود.
همچنین میزان کلسترول در 100گرم میگو حدود دوسوم میزان کلسترول در یک تخم مرغ 50گرمی است.
یعنی در وزن مساوی، میزان کلسترول میگو یک سوم کلسترول تخم مرغ است. با این تفاوت که در میگو، میزان اسید چرب اشباع که برای سلامتی مضر است صفر است که می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند.
بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه راکفلر آمریکا صورت گرفته و به تأیید انجمن متخصصان قلب آمریکا رسیده و در مجله نظام پزشکی ایران نیز به ثبت رسیده است. کلسترول موجود در میگو باعث افزایش کلسترول خون نمی شود و اصولا آن چه که علت اصلی افزایش کلسترول خون است، اسیدهای چرب اشباع به شمار می روند.
میگو مقدار قابل توجهی املاح ضروری به خصوص فسفر و آهن دارد که به ویژه برای کودکان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.
نکته قابل توجه دیگر این که در غذاهای دریایی به دلیل کمتر بودن بافت پیوندی به نسبت سایر غذاهای گوشتی، گوشت آنها نرم تر بوده و این واقعیت به خصوص پس از پخت مشخص می شود. به همین دلیل غذاهای دریایی و از جمله میگو برای افراد مسن که به دلیل وضعیت دهان و دندان کمتر قادر به جویدن و هضم غذا هستند بسیار مفید است.
در ارتباط با اندازه میگو توضیح این که بر خلاف تصور عامه میگوهای درشت یا به اصطلاح شاه میگو به دلیل مسن بودن میگو و سفت شدن عضلات آنها و به زبان دیگر پیر شدن آنها در مقایسه با میگوهای کوچکتر، خوشمزه نیست و در میگو نیز مانند سایر جانوران مثل مرغ، گاو و گوسفند نوع کوچکتر آن خوشمزه تر است، دلیل اصلی تفاوت قیمت در میگوهای ریز و درشت درصد ضایعات آن است. و همچنین با توجه به خودکفایی این محصول در دولت و همجنین نیاز بازار داخلی به این محصول با توجه به این که بسته بندی و عرضه میگو می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید این طرح را انتخاب نمودم.
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، سلامت جسمانی افراد جامغه با مصرف آبزین از جمله میگو تأمین می شود، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 47 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
میگو جانورى آبزى از خانواده سخت پوستان است که به طور عمده در آب هاى گرم بین ۱۸ تا ۳۸ درجه سانتیگراد زندگی می کند و برخی از گونه های آن نیز در آب های سرد و شیرین یافت می شوند و به منظور تولید گوشت در محیط هاى مصنوعى نیز پرورش داده مى شود. که این موضوع نیز در کشور ما از حدود 15 سال پیش عملی گردیده و میگوهای تولیدی عمدتا" در بازارهای جهانی و بخشی نیز در داخل کشور توزیع می گردد.
در ایران میگوهای خوراکی آب شور در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کنند. این آبزی کفزی است و به همین دلیل در نواحی نسبتا"کم عمق یافت می شود. این نوع میگو را دریایی می نامند. که به وسیله لنج و کشتی با تورهای ویژه صید شده و به ساحل حمل می شود و در ساحل، بر حسب این که عمل آوری شود و یا به صورت تازه به بازار مصرف انتقال یابد به دو دسته میگوی تازه و منجمد تقسیم بندی می شود .نوع دیگر میگو، میگوی پرورشی است که طی سالهای اخیر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان و حتی به صورت محدود نیز در سواحل استان گلستان با استفاده از آب دریا که توسط کانال به سمت مزارع هدایت شده در محیط استخرهای خاکی پرورش داده می شود. که در حقیقت همان میگوهای بومی دریایی است که در این استخرها بصورت مصنوعی پرورش داده میشود. گوشت این نوع میگو تفاوتی با نوع دریایی آن نداشته بلکه از نظر کیفیت و بهداشتی برتری های نیز نسبت به میگوی دریایی دارد.
روش های تشخیص میگوی سالم و غیرسالم
میگو به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع خیلی سریع خراب می شود. چون تمام اندام های گوارشی میگو در ناحیه سر قرار دارد، شروع مرحله فساد از ناحیه اتصال سر با قسمت بدن است، در صورتیکه میگو بصورت تازه خریداری شود باید سریعا" سر میگو را جدا کرده و بدون سر در فریزر نگهداری شود . یا می توان پوست میگو را جدا کرده و عضله تنها را نگهداری کرد . در واحدهای صنعتی و فرآوری برحسب بازار مصرف و سلیقه مصرف کننده ، میگو را سرکنی و یا آن را پوست کنی کرده و به فروش میرسانند. پس میگوی تازه باید با سر بوده و سر آن سفت و محکم به بدن چسبیده باشد. رنگ میگو بسته به گونه، نژاد و محیط زندگی میگو متفاوت است ولی پس از پخت تقریبا تمامی میگوها به رنگ صورتی مایل به قرمز درمی آیند که شدت این رنگ نشانه سلامت میگو است. هر چقدر میگو پس از پخت کمتر صورتی شود، کیفیت پایین تری دارد، رنگ میگو باید یکنواخت بوده و لکه های سیاه درشت به شکل خال های درشت نداشته باشد. خال های ریز پراکنده در سطح بدن طبیعی است.
میگوی تازه بوی بد ندارد و فقط بوی خاص میگو را دارد که اصلا تند نیست. ولی در صورت خراب شدن، بوی شدید و تند آمونیاک از آن استشمام می شود. از این نظر نوع پرورشی و دریایی آن هیچ فرقی ندارند، یعنی میگوی دریایی که از لب ساحل بلافاصله بعد از صید به فروش می رسد بدون بو است.
اگر میگو را به صورت تازه از شهرهای جنوبی خریداری می کنید، باید در همان محل فقط سر را جدا کرده و با پوست فریز کنید. اگر میگو به صورت بسته بندی شده و منجمد خریداری می شود باید به تاریخ تولید و انقضا و کد بهداشتی جعبه دقت شود.سپس آن را در فریزر خانگی و حدود ۱۸- درجه سانتیگراد نگه داری کرد.
بسته بندی باید به صورتی باشد که مجبور به دوباره فریز کردن میگو نشوید. برای این کار می توان وقتی میگو خریداری شد، قبل از این که کاملا از حالت انجماد خارج شود،باید سر میگو را جدا کرد وآن را در پلاستیک به اندازه مصرف هر وعده قرار داد و البته فوری آن را داخل یک جعبه و درون فریزر گذاشت.
میگویی را که پوست آن کنده شده به مدت زیاد نمی توان در فریزر نگاه داشت، مگر در شرایط خاص و بسته بندی خاص که حتی در آن صورت هم مدت نگهداری طولانی نیست.
میگوی سالم باید فاقد هر نوع بوی تند، تغییر رنگ، لکه یا نقطه سیاه بر روی پوسته یا گوشت بوده و پوسته آن باید محکم به گوشت چسبیده و فاقد حالت لزجی و لیزی باشد. حال چگونه میگو را انتخاب و نگهداری کنیم. مانند هر غذای دریایی بهتر است میگو در جایی نگهداری شود که بتواند خوب و تازه باقی بماند.