دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

کارآموزی حسابداری دولتی

کارآموزی حسابداری دولتی


از آنجایی که بودجه شاهرگ اصلی دولت است، دولت تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه‌های خود را در چارچوب قانون بودجه طی یک سال مالی انجام می‌دهد. ادارة صحیح امورمالی دولت، نقش به سزایی در بهسازی نظام اقتصادی و اداری یا مدیریت بخش دولتی دارد. با استقرار سیستم حسابداری مناسب و کارآمد می‌توان اطلاعات صحیح و قابل اعتمادی را جهت تصمیم‌گیری‌های منطقی برای برنامه‌ریزی‌های آینده اعمال نمود.

فرمت فایل ورد با قابلیت ویرایش متن

تعداد صفحات :60

مقدمه:

در چند دهه اخیر گسترش روش‌ها و تکنیک‌های جدید حسابداری درتمامی رشته‌ها و کاربرد آن به صورت کار‌آمد مرهون نوآوری و تحولات بسیاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی بوده است، به گونه‌ای که این تحولات عظیم منجر به تغییر سیستم حسابداری از سنتی به پیشرفته گردید. حسابداران دولتی نیز از این امر مستثنی نبوده و توانسته‌اند با بهره‌گیری از روش‌های جدید، گام مثبتی درجهت صحیح و به هنگام نمودن اطلاعات و ارقام مربوط به عملکرد دستگاه‌های اجرایی و رفع ناهماهنگی‌های قوانین و مقررات با نیازهای جامعه در سازمان‌ها بردارند.

از آنجایی که بودجه شاهرگ اصلی دولت است، دولت تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه‌های خود را در چارچوب قانون بودجه طی یک سال مالی انجام می‌دهد. ادارة صحیح امورمالی دولت، نقش به سزایی در بهسازی نظام اقتصادی و اداری یا مدیریت بخش دولتی دارد. با استقرار سیستم حسابداری مناسب و کارآمد می‌توان اطلاعات صحیح و قابل اعتمادی را جهت تصمیم‌گیری‌های منطقی برای برنامه‌ریزی‌های آینده اعمال نمود.

با توجه به اهمیت بودجه و ارقام آن، امور مالی هر سازمان از مهم‌ترین بخش‌های هر دستگاه اجرایی است که آن را می‌توان حتی قلب سازمان نامیده یکی از الزاماتی که برای خوب تپیدن این قلب لازم است، آگاهی حسابداران از قوانین و مقررات مالی و مسلط بودن بر ثبت‌های مالی و بودجه‌ای می‌باشد. خداوند بزرگ‌راسپاس می‌گویم که‌مرا در این امر یاری نمود تا شمه‌ای از آنچه را که در مکتب استادان بزرگوار از راه تحصیل آموخته یا درخدمت مدیران آزموده به تجربه اندوخته‌ام، به عنوان ره‌آوری مختصر به پیشگاه خوانندگان عزیز تقدیم دارم.

 

 فهرست:

 

 

      مقدمه:

 

 

     فصل اول:

 

                    نام دانشگاه

                       آشنایی با دانشگاه شهید چمران

                              شهر دانشگاهی

                                    نقشه دانشگاه شهید چمران

 

 

    فصل دوم:

                  

           پیشینه تاریخی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

               الف:  سازمان برنامه و بودجه

                  ب:   سازمان امور اداری و استخدامی

                      تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

                         پیشینه

                            ساختار تشکیلاتی

                                الف:  معاونت‌ها

                                   ب:   شوراها و هیأت‌های وابسته

                                     ج:   سازمان‌ها، مراکز و واحدهای وابسته

                                        اهداف و وظایف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

                                             سازمان برنامه و بودجه دانشگاه

                                                نمودار تشکیلاتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

 

 

 

     فصل سوم:

 

         امور مالی

دبیرخانه

اداره دریافت و پرداخت

                     1-2-صدور سند

                       2-2-حسابداری بازنشستگان و مستمری

                          3-2-درآمدهای اختصاص دانشگاه

                               4-2-سپرده پیمانکاران شرکت‌ها

                                  5-2-صدور چک

                                     صورت مغایرت بانکی

           

اداره رسیدگی

اداره اعتبارات

                                       تعریف اعتبار

                                           تأمین اعتبار

                                              اعتبارات امور مالی

                                                اداره دفترداری و تنظیم حساب‌ها

                                                  گردش سند در امور مالی

                                                     ثبت‌‌های حسابداری اعتبارات هزینه‌ای

 

اداره دفترداری و تنظیم حساب ها

                                        گردش سند در امور مالی

 

                                 ثبت حسابداری اعتبارات هزینه ای

دانلود کامل کارآموزی حسابداری دولتی

مقاله بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپیتوزا

مقاله بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپیتوزا


مطالعه و بررسی دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپیتوزا، این نتیجه را به دست می دهد که مبنای پذیرش وجود خدا توسط او دلایلی است که از فسلفة دکارت در اختیار داشته است. هر چند برخی از شارحین فلسفه اسپیتوزا براهین موجود در آثار او را بعضاً متفاوت دانسته‌اند  اما واقعیت این است که اصل و اساس این براهین همان اصول موضوعه ای است که او از آثار دکارت آموخته است. 

عنوان : مقاله بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپیتوزا

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد 

فهرست

۱- برهان اول   ۲

برهان دوم :   ۷

برهان سوم :   ۱۱

برهان چهارم:   ۱۳

بررسی تطبیقی   ۲۱

برهان وجودی چه نوع برهانی است؟   ۲۲

خدا، نامتناهی،‌جوهر، وجود :   ۲۶

اصلاً چرا باید چنین خدایی را شیئی تلقی کرد؟   ۳۰

براهین صدرا و اسپیتوزا و اشکالها و انتقادها   ۳۲

۱- صورت اول اشکال :   ۳۲

۲- صورت دوم اشکال :   ۳۳

نحوة‌ مواجهه براهین ملاصدرا و اسپیتوزا با اشکالها :   ۳۵

جایگاه مسأله «وجود خدا » در تفکر دو فیلسوف   ۴۱

 

 

این احتمال قوی به نظر می رسد که تفاوت استدلالهای اسپیتوزا و دکارت در خصوص اثبات وجود خدا بیشتر مربوط به نتایجی باشد که دو فیلسوف (و خصوصاً اسپیتوزا) از آنها استخراج کرده اند.

به هر حال صرفنظر از صحت و سقم این سخن که آیا دلایل اسپیتوزا متفاوت از استدلالهای دکارتی اثبات وجود خدا هستند یا خیر، در مجموع در این زمینه چهار برهان یا چهار تقریر مختلف از یک برهان، در آثار فیلسوف مورد نظر ما قابل تفکیک هستند که در این قسمت به شرح آنها خواهیم پرداخت.

1- برهان اول

به نظر می رسد با توجه به اشارات خود اسپیتوزا در آثارش مهمترین برهانی که او برای اثبات وجود خدا بیان می کند، برهانی است که اکنون قصد بیان آن را داریم. این برهان مبتنی بر این اصل است که در گفتن اینکه چیزی مندرج در طبیعت یا مفهوم چیزی است به منزله این است که بگوییم آن دربارة این چیز صادق است .»  به عنوان مثال اگر ما مفهوم سه ضلعی را مندرج در طبیعت یا مفهوم یا ذات مثلث می دانیم این بدین معنی است که مثلث های موجود در جهان هم سه ضلعی هستند. مقدمه دوم این برهان این است که طبق تعریف اسپیتوزا از مفهوم خدا، «وجود ضروری مندرج در مفهوم خداست» 

بنابراین، در مورد خدا میتوان گفت که «وجود ضروری در اوست یا اینکه او موجود است .»

این برهانی است که اسپیتوزا آن را برهان لمی می داند و به واسطة آن با توماس آکوئیناس که معتقد به عدم امکان اقامه برهان لمی در اثبات وجود خداست، مخالفت می ورزد. همین برهان در قضیه 11 از کتاب اخلاق به این صورت بیان شده است که «خدا یا جوهر که ؟؟‌از موجود است.»  برخی از شارحین آثار اسپیتوزا با تبدیل این استدلال به قیاسی شرطی آنرا به این صورت توضیح داده اند:

«اگر تصور واضح و متمایزی داریم از خدا چونان موجودی که ماهیتش متضمن وجود است، پس خدا را مستقیماً ادراک می کنیم.

اما تصور واضح و متمایزی داریم از خدا چونان موجودی که ماهیتش متضمن وجود است. پس وجود خدا را مستقیماً ادراک می کنیم .

تفسیر استاد محسن جهانگیری مفسر و منتقد آزاد آسپیتوزا در کشور ما ، نیز مشابه تبیین فوق است. ایشان معتقدند : «این برهان را میتوان به صورت قیاس شرطی زیر درآورد:

هرگاه از خدا به عنوان موجودی که ذاتش مستلزم وجود است، تصوری روشن و متمایز داشته باشیم،‌وجود او را مستقیماً ادراک خواهیم کرد. اما از خدا به عنوان موجودی که ذاتش مستلزم وجود است تصوری روشن و متمایز داریم. پس وجود او را مستقیماً ادراک می‌کنیم. البته این قیاس با قیاس دیگری تکمیل می شود به این صورت که هر چیزی را که مستقیماً ادراک کنیم موجود است، آن موجود است. خدا را مستقیماً ادراک می کنیم که موجود است. پس خدا موجود است. یعنی که با نوعی از علم متقین به وجود خدا معرفت داریم .»

بنابر چنین تفاسیری از این برهان است که کسانی مانند ویلیام ارل و ولفین معتقدند که چنین بیانی صرفاً ابراز یک شهود عقلی از ماهیت و وجود ضروری خدا است و اسپیتوزا در اینجا در مقام گزارش این امر است که ما تجربه ای از خدا داریم و یا می توانیم داشته باشیم که در آن وجودش را برای ماهیتش ضروری تصور می کنیم.

در مقابل بنابر تفسیر دیگری که از برهان وجودی اسپیتوزا بر اثبات وجود خدا که توسط هارولدزوکیم ارائه شده است هدف اسپیتوزا از ارائه چنین بیانی آوردن استدلال محکمی در خصوص وجود خدا بوده است. بنابراین برهان «باید گفت ماهیت جوهر اقتضا می کند که موجود باشد و جوهری که موجود نیست، اساساً جوهر نیست. یک جوهر ناموجود،‌یک امر متناقض با لذات است.

براین اساس شما یا باید مفهوم جوهر را رها کنید یا باید بپذیرید که جوهر یعنی خدا، بالضروره موجود است. اما اگر شما مفهوم جوهر را کنار بگذارید در آن صورت ناچارید مفهوم حالت را نیز کنار بگذارید. پس یا هیچ چیز وجود ندارد یا خدا بالضروره موجود است .

روشن است که چنین تقریری از نظر اسپیتوزا، صرفاً با توجه به تعریف خاص فلسفه اسپیتوزا از دو اصطلاح جوهر و حالت ارائه شده است. جوهر در دیدگاه او دو شیئی است که در خودش است و به نفس خودش به تصور در می آید، یعنی تصورش به تصور شیئی دیگری که از آن ساخته شده باشد، متوقف نیست.» و مقصود او از حالت «احوال جوهر یا شیئی است که در شیئی دیگر است و به واسطه آن به تصور در می آید» . با توجه به این دو تعریف است که او در اولین اصل از اصول متعارفه کتاب اخلاق می گوید: «هر شیئی که موجود است یا در خودش وجود دارد یا در اشیاء دیگر .»  به عبارت دیگر هر چیزی که وجود دارد یا جوهر است یا حالت . وجود حالت بدون وجود جوهر قابل تصور نیست. و از آنجا که در فلسفه اسپیتوزا تنها یک جوهر وجود دارد و آن همان ذات لایتناهی خدا می‌باشد بنابراین یا هیچ چیز وجود ندارد، یا خدا بالضروره موجود است. آنچه گذشت شرح استدلالی بود که اسپیتوزا آنرا برهانی لمی دانسته و در مسأله اثبات وجود خدا کارآمدی بیشتری نسبت به سایر براهین برای آن قائل بوده است.

به هر حال روشن است که وقتی در مورد روایت برهانی بیان اسپیتوزا بحث میشود همانگونه که فردریک کاپلتون نیز گفته است ما با شکلی از برهان وجودی ؟؟ که در معرض حملات و انتقاداتی قرار دارد که براهین وجودی قدیس آنسلم و رنه درکات با آن مواجه بودند . فهم چگونگی گذر از این اعتراضات به واسطه تقریرهای متفاوت فلاسفه‌ای همچون، آنسلم، درکارت، اسپیتوزا و ملاصدرا زمینة درک عمیقتری از برهان وجودی را فراهم خواهد آورد. در مورد اسپیتوزا، به احتمال قوی کسانی مانند ولفن و ارل که او را در هنگام بیان برهان وجودی ، در مقام گزارش تجربة ما از خدا می دانند، سعی کرده اند که روایت اسپیتوزایی برهان وجودی را از این انتقادات نجات دهند. به هنگام بحث تطبیقی در مورد آراد اسپیتوزا و ملاصدرا ما تمرکز بیشتری در این خصوص خواهیم داشت.

 

برهان دوم :

برهان دومی که اسپیتوزا در قضیة ششم از کتاب «شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی» بیان کرده است همان برهانی است که دکارت در تأمل سوم  از کتاب تأملات در فسلفه اولی اقامه نموده است. در این برهان، وجود خدا از صرف این واقعیت که تصور او در ما موجود است از طریق برهان انی مبرهن شده است. براساس این برهان «واقعیت ذهنی هر یک از تصورات ما مقتضی علتی است که همین واقعیت نه تنها ذهناً بلکه به صورت برابر یا برتر مندرج در آن است (طبق اصل متعارف نهم) اما با تصوری که از خدا داریم (طبق تعریف دوم و هشتم) واقعیت ذهنی این تصور به صورت برابر یا برتر مندرج در ما نیست (طبق اصل متعارف چهارم) و ممکن نیست جز خدا در چیز دیگری مندرج باشد (طبق تعریف هشتم) بنابراین تصور خدا که موجود در ماست ایجاب می کند که خدا علت آن باشد و در نتیجه (طبق اصل متعارف هفتم) خدا موجود است .

دانلود کامل مقاله بررسی و دلایل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپیتوزا

تحقیق زن در خلال شاهنامه

تحقیق زن در خلال شاهنامه

زن از زمانهای بسیار دور نقش بسیار مهمی داشته است و شاهد حضور او در زمینه های متفاوت هستیم در بعضی از دوره ها ارزش و مقام بسیار بالایی داشته است

فرمت ورد 14 صفحه

چکیده:

زن از زمانهای بسیار دور نقش بسیار مهمی داشته است و شاهد حضور او در زمینه های متفاوت هستیم در بعضی از دوره ها ارزش و مقام بسیار بالایی داشته است و حتی در دوره هایی شاهد این هستیم که به صورت خدایی برای عبادت و تقدس ظاهر می شده است در این پژوهش سعی شده است که در مورد مقام و منزلت زن در خلال شاهنامه فردوسی بحث هایی شود و به نتایجی درباره شخصیت زن و اینکه چه مقامی فردوسی برای زن قائل شده است رسید.

کلید واژه

زن – فردوسی-شیرین- سیندخت –سودابه-تهمینه-رودابه- شاهنامه

فهرست مطالب

عنوان

 

مقدمه

 

زن در شاهنامه فردوسی

 

واقعیت شاهنامه

 

مقتضیات شاهنامه

 

بعضی اوصاف زنان در شاهنامه

 

زیبایی زن

 

وفاداری زن

 

شرم زن

 

خرد زن

 

نتیجه

 

منابع و ماخذ

دانلود کامل تحقیق زن در خلال شاهنامه

پروژه شناخت فلزات صنعتی پتاسیم و سزیم

پروژه شناخت فلزات صنعتی پتاسیم و سزیم


اولین بار چینی ها از پتاس (شوره یا نیترات پتاسیم) برای تهیه باروت استفاده کردند. اولین ذخیره سنگی پتاس در سال 1839 میلادی، در ضمن حفاری برای اکتشاف نمک، در استاس فورت آلمان به طور تصادفی کشف شد. تا آن زمان تأمین پتاس از منابع سنگی ناشناخته بود

فرمت ورد 41 صفحه

تمام پتاس جهان از ذخایر تبخیری همراه نمک استخراج می شود که در اثر تبخیر در اقیانوس ها، دریاها و دریاچه های قدیمی تشکیل شده اند. این ذخایر چینه بندی شده چندین متر ضخامت و صدها کیلومتر مربع وسعت دارند و معمولا زمین شناسی به علت چین خوردگی و گسلش پیچیده است و دانش زمین شناسی ساختمانی نقش موثری در توسعه معدنکاری دارد. پتاس از شورابه های دریا ها، دریاچه ها و صحراها نیز استخراج می شود.اولین ذخیره پتاس در سال 1857 در آلمان هنگام حفاری شفت در یک معدن نمک اکتشاف شد. اولین ذخایر فرانسه در اوایل سال های 1900 با حفاری های نفتی اکتشاف شد و این دو کشور تا آغاز جنگ جهانی دوم بیشتر نیاز دنیا را تأمین می کردند.

اولین بار چینی ها از پتاس (شوره یا نیترات پتاسیم) برای تهیه باروت استفاده کردند. اولین ذخیره سنگی پتاس در سال 1839 میلادی، در ضمن حفاری برای اکتشاف نمک، در استاس فورت آلمان به طور تصادفی کشف شد. تا آن زمان تأمین پتاس از منابع سنگی ناشناخته بود. حفاری در ابتدا به منظور دستیابی به ذخایر نمک کشف شده علاوه بر سدیم دارای پتاسیم و منیزیم نیز بود. در 1859 با استفاده از فرآیند خالص سازی برای جدا کردن کلریدهای سدیم و منیزیم از نمک کشف شده (کارنالیت). پتاس معدنی قابل استفاده شد و برای اولین بار به عنوان کود برای حاصلخیزی محصولات کشاورزی مثل پنبه و سبزیجات مورد استفاده قرار گرفت. به غیر از منابع سنگی پتاس، از تبخیر آب دریاچه های شور نیز پتاس قابل استحصال است و درواقع اصلی ترین و بهترین منابع پتاس در ذخایر لایه ای از نمک زیر زمینی است که دارای درجه خلوص بالا، تناژ زیاد کانسنگ و هزینه معدنکاری کمتر و اقتصادی تر است. به علت حلالیت زیاد کانیهای پتاسیم، پتاس، موجود در ذخایر نمکی بهترین نوع برای کودهای است.

فهرست

پتاسیم 3

تاریخچه پتاسیم 7

شرایط تشکیل وژنز پتاس 9

چگونگی کشف پتاسیم12

پیدایش پتاسیم 13

خواص پتاسیم 14

طرز تهیه پتاسیم15

کاربرد پتاسیم15

روشهای اکتشاف و استخراج و فرآوری پتاس18

روشهای عمده استخراج پتاس 19

روشهای متداول فرآوری پتاس21

ناخالصیهای پتاس و ضرورت فرآوری آن24

پتاسیم در بدن24

منابع غذایی پتاسیم25

کاربرد نیترات پتاسیم 27

پتاسیم در طبیعت27

عوارض کاهش پتاسیم در گیاه 27

پرمنگنات پتاسیم 29

کودهای پتاسیم دار 29

پتاسیم در آجر 30

کانی های پتاس31

آلونیتها (سولفاتهای آبدار) گرمایی31

کاربرد آلونیت31

کاربرد کائولینیت31

انواع کودهای پتاسه32

انواع کانسارهای پتاس32

سزیم34

کاربرد سزیم 36

تاریخچه سزیم37

پیدایش سزیم38

ایزوتوپ های سزیم38

هشدارهایی درباره سزیم 39

اثر سزیم بر سلامتی انسان 39

منابع 40

دانلود کامل پروژه شناخت فلزات صنعتی پتاسیم و سزیم

مقاله امام علی (ع) الگوی رهبری در جامعه اسلامی

مقاله امام علی (ع) الگوی رهبری در جامعه اسلامی


هنگامی که حضرت علی (ع)در کرسی خلافت ظاهری جلوس فرمودند و مردم با ایشان بیعت کردند در حالی که عمامه پیامبر بر سرش , و رداء آن حضرت بر دوش و نعلین های پیامبر را پوشیده و شمشیر رسول خدا را حمایل نموده بود , به مسجد آمد و بالای منبر نشست سپس فرمود :ای مردم سئوال کنید از من قبل از اینکه مرا از دست بدهید همانا پیش من علم اولین و آخرین است.

عنوان : مقاله امام علی (ع) الگوی رهبری در جامعه اسلامی

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد 

فهرست 

مقدمه

رهبری ,مبین قانون.

آغاز حکومت علی علیه السلام

فعالیتهای امام علی (ع) در دوران خانه نشینی. 8

دوران عثمان ,مال اندوزی و تملق پذیری حکام

 

سیاستمداری امیر المومنین علی (ع)

مهمترین تصمیم سیاسی امام :فرمان عزل معاویه

تسلیم کشندگان عثمان مقدور نبود 

 

رهبری ,مبین قانون

برای اینکه یک اجتماع , همیشه در حال فعالیت و حرکت باشد و امت سعادتمند شود, قوانین کامل و جامعی لازم است تا ارزشها و کرامتها و فضیلتهای انسان را حفظ کرده , عوامل ضد پیشرفت را از بین برده و جامعه را به سوی سعادت و رستگاری هدایت کند.این قانون باید از طرف قانونگذاری باشد که عقل کل بوده و عملش به همه نیازها احاطه دارد و قادر است جامعه را در مسیر تکامل به حرکت در آورد , چرا که خود کمال مطلق است و به همه چیز , دانایی دارد و چنین قانونگذاری همان خدای یکتاست که جهان را آفریده است پس قانون و برنامه  تکامل انسان , باید از سوی او باشد تا در قلب و جان مردم , نفوذ کند برای اینکه هواهای نفسانی هیچ کس بر قانون اثر نگذارد و کسی هنگام توضیح قانون , به نفع خود یا ضرر دیگری , مطالبی را کم یا اضافه نکند و برای حفظ شدن اصل و حقیقت قانون , همچنین بیان کردن و عمل کردن به آن , احتیاجی به کسی است که قانون را برای مردم توضیح دهد و آن را به اجرا در آورد . این مسئولیت سنگین و حساس باید بر دوش کسی باشد که از طرف خدا انتخاب و تعیین شده است , چنین شخصی که پیامبر (ص) نامیده می شود به وسیله وحی و قانون , پیام خدا را به مردم می رساند و آنرا تفسیر و اجرا می کند.

بعد از پیامبر نیز برای اینکه زحمتهای او هدر نرود و راهش باقی بماند , باید ادامه این کار به عهده کسی باشد که از طرف خدا انتخاب شده و به وسیله پیامبر به مردم معرفی شود.

چنین کسی باید خصوصیات پیامبر را دارا باشد , این خصوصیات عبارتند از :

1-عصمت داشته باشد؛یعنی در تمام دوران خود هرگز مرتکب گناه نشده باشد . در بیان احکام و حقایق دین و جداب دادن به سئوالهای مذهبی مردم و توضیح مسائل پیچیده مذهبی , دچار خطا و اشتباه نشود.

2-دانایی و آگاهی او نسبت به دین و مذهب , از همه بیشتر باشد و هیچ مسئله ای برای او ناآشنا نباشد.

3-نیکوکارترین,عادلترین,پرهیزگارترین و پاکترین افراد جامعه باشد.

آغاز حکومت علی علیه السلام 

از اصبغ بن نباته نقل شده است که وی گفت:

به خدا قسم اگر جایگاهی برای من قرار دهید که در آن بنشینم به اهل تورات با آنچه در توراتشان آمده است قضاوت می کنم تا جائیکه خود تورات به زبان آید و مرا تصدیق نماید و به آنها بگوید علی بر شما قضاوت کرد .درست مطابق آنچه در من موجود است و خدا برای شما در من نازل فرموده است. و به خدا قسم به اهل انجیل حکم می کنم به آنچه در انجیل است بطوریکه به زبان آید و بگوید درست به آنچه که خداوند نازل فرموده بر شما در من ,علی بر شما اساس آن بر شما قضاوت فرمود.

و حکم می کنم به اهل قران درست به آنچه خداوند نازل فرموده برای مردم که اگر قران هم به سخن آمد تصدیق می کند که من درست طبق امر خدا در قران حکم می کنم.

شما که شب وروز قران تلاوت می کنید آیا در میان شما کسی است که همه آنچه را که خداوند در قران نازل فرموده است بداند.

اگر نبود یک آیه در قران من به شما خبر می دادم به آنچه در گذشته اتفاق افتاده و به آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد و آنچه الان در عالم کون وجود دارد , آن آیه این است :

(خداوند آنچه را که بخواهد محو می کند و آنچه را که بخواهد ایجاد می کند و در پیش خداوند است ام الکتاب )

سپس فرمود: سئوال کنید از من قبل از اینکه من از دست شما بروم به خدا سوگند اگر تک تک آیه های قران از من سئوال کنید جواب می دهم که آیا در روز نازل شده یا درشب ,درمکه نازل شده یا در مدینه ,در سفر نازل شده یا در حضر,ناسخش کدام است ومنسوخش کدام, محکمش کدام است ومتشابه اش کدام ,همچنان فرمود تا اینکه مردی به نام ذعلب قیام کرد ,عرض کرد یا علی از تو سئوال می کنم که نتوانی جواب دهی آن گاه پرسید یا علی,آیا خدا را دیده ای؟

فرمود ای ذعلب بدان:من خدای را که نبینم بندگی نمی کنم عرض کرد:پس آنرا برای ما توصیف کن ,حضرت فرمود:وای بر تو خدا را با چشم سر        نمی توان دید بلکه او را با چشم بصیرت و قلب می توان یافت.حضرت در خصوص عظمت پروردگار ,مطالبی ایراد فرمود تا او ساکت وحیران ماند, باز هم فرمود :از من سئوال کنید قبل از اینکه مرا از دست بدهید.

پس مردی از آخر مسجد در حالی که به عصایش تکیه داده بود بلند شد,در حالیکه که با پای خود به مردم تنه کی زد ,آمد تا اینکه رسید ,پس عرض کرد:یا علی مرا به عملی راهنمایی فرما که چون انجام دهم مر از آتش جهنم نجات دهد؟ حضرت فرمود :گوش کن ای مرد ,فکر کن و یقین بدان که که دنیا به سه چیز استوار است .

-دانشمند سخنوری که به علمش عمل کند.

-ثروتمندی که به مالش بخل نورزد.

-و فقیری که دارای صبر و تحمل باشد.

اگر عالم به علمش عمل نکند و ثروتمند بخل ورزد و فقیر صبر نداشته باشد آن هنگان زمان سختی و عذاب است ,حضربت توضیحات دیگر در روشنگری مسائل داد تا اینکه باز فرمود:

سئوال کنید از من قبل از اینکه مرا از دست بدهید,دیگر کسی بلند نشد و سئوالی نکرد,آنگاه حمد وثنای الهی بجا آورد و به پیامبر درود فرستاد ,سپس به امام حسن(ع) فرمود :بلند شو و بالای منبر برو وسخنی بگو تا بعد از من قریش حق تو را انکار نکنند و نگویند حسن بن علی نمی تواند به خوبی  کارها را انجام دهد وچیزی نمی داند.امام حسن عرض کرد ((پدر جان چگونه بالای منبر بروم و سخن بگویم در حالیکه شما در میان آن جمعیت     نشسته ای, می بینی و گوش می کنی)).

حضرت فرمود پدر و مادرم به قربان تو فرزندم,من خودم را طوری پنهان    می کنم که من بشنوم و ببینم وتو مرا نبینی ,پس امام حسن بالای منبر رفت و حمد وثنار الهی بجا آورد و به پیامبر خدا درود فرستاد ,سپس فرمود:ای مردم از جدم رسول خدا شنیدم که می گفت :من شهر علم هستم وعلی دروازه آن شهر است .آیا ورود به شهر جز از طریق دروازه اش امکان پذیر است؟ یعنی ((راه پیوستن به به پیامبر (ص) فقط باید از دوستی علی (ع) شروع شود و بدون محبت علی (ع) دوستی پیامبر تحقق پیدا نمی کند)). این کلام را فرمود و از منبر پائین آمد ,علی (ع) از جا برخاست و او را گرفت و به آغوش کشید ,سپس به امام حسین فرمود:حسین جان برو بالای منبر برو وسخنی بگو تا قریش بعد از من حق تو را ندیده نگیرند و نگویند همانا حسین بن علی چیزی نمی داند ولی سخن تو در ادامه سخن برادرت باشد,سپس  امام حسین بالای منبر رفت و حمد وثنای الهی بجا آورد و به پیامبر درود فرستاد وسپس فرمود : ای مردم از جدم رسول خدا (ص) شنیدم در حالی که می فرمود همانه او (علی (ع) )شهر هدایت است هر کس داخل آن شهر شود نجات پیدا می کند و هر کس تخلف از علی نابود می گردد. سپس          امیر المومنین امام حسین را به طرف خود کشید و در آغوش گرفت و به       سینه اش چسبانید و بوسید و آنگه فرمود :ای مردم گواه باشید این دو فرزندان پیامبر خدا هستند و امانت های آن بزرگوار است که به من سپرده شده اند و من آنها را به شما می سپارم ولی مردم فردای قیامت پیامبر خدا از این دو از شما سئوال خواهد کرد که چگونه با امانتهای او رفتار کردید.

فعالیتهای امام علی (ع) در دوران خانه نشینی 

1-عبادت و بندگی خدا,آن هم بصورتی که در شان شخصیت مانند علی (ع) بود,تا آنجا که امام سجاد (ع) عبادت و تهجد عجیب خود را در برابر عبادتهای جد بزرگوار خویش ,ناچیز می داند.

2-تفسیر قران و حل مشکلات بسیاری از آیات ,و تربیت شاگردانی مانند ((ابن عباس)) که بزرگترین مفسر آیات قرانی به شمار می رود.

3-پاسخ به پرسشهای دانشمندان ملل جهان ,بالأخص یهود و مسیحیان که پس از در گذشت پیامبر برای تحقق و پژوهش از آئین وی ,رهسپار مدینه  می شدند ,پیچیده ترین سئولات را مطرح می نمودند هیچ پاسخی جزء   علی (ع) که احاطه کامل بر تورات و انجیل داشته باشد ,پیدا نمی کردند و اگر این خلاُ فکری و فرهنگی توسط امام پر نمی شد جامعه اسلامی در شکستگی شدید فرو می رفت ,هنگامی که امام به کلیه سئوالات آنها پاسخهای روشن و منطقی می داد انبساط و شگفتی خاصی در چهره خلفا که بر جای پیامبر (ص)نشسته بودند و از جواب آن احساس نا توانی می کردند ,پدیدار         می گشت.نمونه زیر یکی از آنهاست:

جمعی از رهبران یهود نزد ابوبکر آمدند و به او گفتند :آیا شما جانشین پیامبری ؟

جواب داد بله. 

ما در تورات دیده ایم که جانشینان پیامبر از دانشمند ترین افراد امتند.شما به این سئوال جواب بدهید که جای خداوند متعال تبارک و تعالی کجاست ؟آیا در آسمان است یا در زمین؟

-خدا در عرش و آسمانها قرار دارد.

بنابراین زمین از وجود خدا خالی است,زیرا به گفته شما در جایی هست و در جایی نیست .

ابوبکر ناراحت شد و گفت ,این حرف کافران است از پیش ما دور شوید و گر نه شما را می کشیم .یهودیان از نزد ابوبکر بیرون آمدند, در بین راه علی(ع) به آنان گفت :آگاه شدم آنجه سئوال کردید و جواب شنیدید ,اما جواب شما این است که :خدای عزوّجل آفریننده جا و مکان و فضا است پس او حکم بر مکان است نه محکوم آن ,او در همه جا است بدون آنکه با چیزی و مکانی تماس و نزدیکی داشته باشد بلکه علم و دانش او در هر مکان و آنچه در آن است احاطه دارد و هیچ چیز از تدبیر او بیرون نیست من شما را به مطلبی که در کتاب خود شما است آگاه می کنم که موید سخن من است اگر بر شما حقیقت روشن شد آیا ایمان می آورید ؟گفتند :بله

فرمود:آیا در بعضی از کتابهای شما این موضوع نیست که روزی موسی بن عمران نشسته بود و فرشته ای از سمت شرق نزد او آمد ,موسی سئوال کرد:از کجا آمده ای ؟گفت:از نزد خدا,فرشته دیگری از سمت مغرب آمد و در جواب حضرت موسی (ع) فرمود از نزد خدا آمده ام .آنگاه فرشته دیگری آمد وگفت از آسمان هفتم از نزد خدا آمده ام , موسی (ع) فرمود منزه است خدای که جایی از او خالی نیست هیچ جای نزدیک تر از جای دیگر نیست.

یهودی دیگر گفت شهادت می دهم این سخن کاملا درست است و تو سزاوار جانشینی پیامبری از آن کسی که بر خلافت چیره شده است.

4-بیان احکام بسیاری از حوادث و پدیده های نو ظهور که در اسلام سابقه نداشت و از پیامبر گرامی ,تفسیری در دست نبود .این نقطه از نقاط حساس زندگی امام است و اگر در میان صحابه شخصی مانند علی نبود که به تصدیق پیامبر گرامی دانا ترین است و آشنا ترین آنها به موازین قضا وداوری به شمار می رفت بسیاری از مسایل در صدر اسلام به صورت مشکل لاینحل و گره کوری باقی می ماند.

5-هنگامیکه دستگاه خلافت در مسائل نظامی و پاره ای از مشکلات با بن بست روبرو می شد اما یگانه مشاور مورد اعتمادی بود که با واقع بینی خاصی, مشکلات را از سر راه بر می داشت و مسیر کار را معین می کرد.

6-تربیت و پرورش گروهی که ضمیر پاک و روح آماده ای برای سیر و سلوک داشتند تا در پرتو رهبری و تصرف معنوی امام بتوانند قله های کمالات معنوی را فتح کند و آنچه را که با دیده ظاهر نمی بینند با دیده دل و چشم باطنی ببیند.

7-کار و کوشش برای تامین زندگی بسیاری از بینوایان تا آنجا که امام با دست خود باغ احداث می کرد و قنات استخراج می کرد و آن را در راه خدا وقف می کرد.

تلاش محمد(ص) و علی(ع) این بود که با الغاء تعصبهای جاهلی  برتریهای قومی و قبیله ای  و حسب و نسبی به تمام افراد مسلمان ارزش کامل انسانی تلقین کنند؛قرآن می گوید : ((قل انما انا بشر منکم)) و علی (ع) می گوید : من و شما هر دو بنده عاجز خداوندیم و امیر شما بودن یعنی بار مسئولیت سنگین تری به دوش داشتن و بس .

اعجاز قرآن و محمد (ص) و اسلام که قوم شتر چرانی را ظرف نیم قرن زمامدار دنیای متمدن-ایران و رم-کرد از این راه توجیه می شود که به وسیله توحید و مساوات  از هر شتر چران سوسمار خواری انسانی ساخت صاحب شخصیت و واجد فضیلت و امتی ساخت که زمامدارشان پس از فتح هزار شرح در راهپیمایی بیت المقدس سواری تنها شتری راهوار را با غلامش به مساوات و برابری تقسیم کرد اگر یک فرسخ خود سوار بود و غلام پیاده در فرسخ دوم غلام را سوار کرد و خود رد رکاب او پیاده رفت .

مسائلی که از این اصل مهم یعنی توحید و در نتیجه مساوات ناشی می شود فراوان است , از جمله دسترسی هر کسی است به مقامی که لیاقت دارد, اسامه بن زید فرزند بنده آزاده شده ای , به فرماندهی سپاه می رسد و ... 

بعد از پیامبر اسلام(ص) شیخین تا حد زیادی از این اصول و سنن را حفظ و از آنها پیروی کردند در زمان آنان هنوز گفته های پیغمبر دهان به دهان و سینه به سینه نقل می شد, مهاجر و انصار به شمشیرهایی که در رکاب پیغمبر زده بودند و به نزدیکی خود به رسول خدا افتخار می کردند و هنوز فضیلت و تقوی مایه برتری و مباهات بود .

دوران عثمان ,مال اندوزی و تملق پذیری حکام 

در عصر ابوبکر فتوحات اسلام شروع شده و در زمان خلیفه دوم تا حدی پیش رفته بود و تا اواخر خلافت او دولت وسیع اسلامی تشکیل و استقرار یافته بود. زمان عثمان نتایج فتوحات مسلمانان به صورت مجتمع جدید اسلامی و طبقه جدیدی که بیش از دیگران از مال و مقام برخوردار می شدند ظاهر شد, آثار امتیاز این طبقه در دوره عثمان بیش از آنچه دوران شیخین بود , در رفتار و کردار و اخلاق وسعه زندگی به طرز برجسته ای مشهور افتاد مال وافق و نعمت بی حساب که به صورت خراج و غنیمت از اقلیمهای تازه گشوده به طرف جزیره العرب و مخصوصاً مدینه و پایتخت خلافت سرازیر می شد از طرفی, سستی و ضعف نفس و تعصب قومی و قبیله ای و آسایش طلبی که خلیفه سوم را شیخین و دوران او را از دوره خلافت آنها متمایز ساخته بود از طرف دیگر, عمل تکوین و تشکیل طبقه جدید بود.

عمر از بیم آنکه مبادا دور شدن مهاجر و انصار و صحابه پیغمبر – که تا آنروز به حساب فضیلت و تقوی آراسته بودند- از مرکز خلافت اسلامی و دست یافتن به زر و زیور و زندگی مرفه و آسوده آنها را به فساد و تباهی اخلاق بکشاند و دست به اخلال و فتنه انگیزی زنند و علیه یکدیگر به معارضه برخیزند , به هیچ یک اجازه خروج از حجاز نداد.

ابوبکر به عمر وصیت کرد: ((مراقب اصحاب محمد باش که اگر گرفتار مال و جاه بشوند , مثل همه علاقمندان دنیا میان آنها تصادم و جدال روی خواهد داد و مردم عادی به طرفداری از این و آن بدسته های و فرقه ها تقسیم و نیروی عمومی تضعیف خواهد شد و بدان مادام که تو از خدا می ترسی آنها از تو حساب خواهند برد)).

عثمان در روزهای اول خلافت این طلسم را شکست و فساد از این جا شروع شد ابوبکر, عبدالرحمن عوف را از دنیا پرستی بر حذر می داشت , روزی به او  گفت : می بینید دنیا به شما اقبال کرده تا جائیکه به جامه های حریر و پرده های دیبا خو گرفته اید و حتی بعضی از شما از خفتن روی صوف آذربایجانی راضی نیستید. این مرد در دوره عثمان یک هزار اسب و یک هزار شتر و ده هزار گوسفند داشت . شخص عثمان به طوریکه قبلاً گفتیم روز کشته شدن , یکصدوپنجاه هزار دینار و یک میلیون درهم نزد صندوقدار خویش داشت و ارزش املاک او یک هزار دینار می شد و تعداد زیادی اسب و شتر بجای گذاشت. طلحه و زبیر و دیگران از رجال و صحابه پیغمبر چیزی از عثمان کم  نداشتند. جمع چنین ثروتی طبعاً با عوامل و عواقب اجتناب ناپذیری ملازمه دارد. غصب حقوق فروماندگان , تبعیض در اجرای مقررات ,عزل و نصب ولاه و حکام بر حسب اغراق و مطامع, عکس العمل شدید در برابر اعتراض و انتقاد صالحان و مفاسدی از این قبیل لوازم و آثار طبیعی و بدیهی مال اندوزی و تملق ناپذیری حکام است.

پس از عثمان هم اگر نیروی انقلابیون نبود نوبت خلافت علی (ع)نمی رسید:

دانلود کامل مقاله امام علی (ع) الگوی رهبری در جامعه اسلامی