کاربرد لیزر در اسپکتروسکوپی
پروژه لیزر در اسپکتروسکوپی
فهرست مطالب
مقدمه 5
نگاه اجمالی 6
دیدکلی 6
ریشه لغوی Laser
تاریخچه 7
سیر تحول و رشد 8
سازوکار لیزر 9
گونههای لیزر 9
ساختار لیزر 9
نمونه هایی از بسترهای مختلف تشدید کننده شامل موارد زیر هستند 10
نمونه هایی از بسترهای لیزری جامد شامل 10
اسکن میکروسکوپی لیزری هم کانون 11
تشکیل تصویر 12
ارتقاء کیفیت با بکارگیری اصول هم کانونی 13
در روشscm 13
LASEK در مقابل LASIK
ایمنی در لیزر 15
دسته بندی 15
رهنمودها 16
RGB
ایمنی الکتریکی 19
ساختار لیزر 19
لیزر مخفف عبارت 19
فصل 2 تقسیم بندی لیزرها
تقسیم بندی لیزرها 21
طبقه بندی لیزر در حالت کلی 21
لیزر پیوسته کار 21
لیزر پالسی 21
همدوسی زمانی لیزر 21
همدوسی مکانی لیزر 22
تکفامی 23
تفاوت پرتو لیزر با نور معمولی 23
پرتو لیزر دارای چهار خاصیت مهم است که عبارتند از 23
انواع لیزر 24
لیزر حالت جامد 24
لیزر گازی 24
لیزر مایع 25
لیزر نیم رسانا 25
لیزر شیمیایی 25
لیزر کیلیتی 25
کاربردهای لیزر 26
فصل3 لیزر در اسپکتروسکوپی
1 ـ تعریض طبیعی خط 28
2 ـ تعریض برخوردی 28
3 ـ تعریض دوپلری 28
4 ـ تعریض زمان پرواز 29
تبدیل فرکانس 30
الف ـ تبدیل با لیزر رنگینه ای 30
ب ـاپتیک غیر خطی 30
جابجایی رامان 31
طیف بینی جذبی 32
1-طیف بینی برانگیختی 34
2 ـ طیف بینی یونشی 35
3ـ طیف بینی عدسی شدن گرمایی 36
4 ـ طیف بینی فوتوآکوستیکی 38
5 ـ طیف بینی اپتوگالوانی 40
فصل4 الکترونیک طول یاب ها
الکترونیک طول یاب ها 43
یاد آوری برخی اصول اولیه 43
اختلاف فاز یاب الکترومکانیکی (ممیز فاز) 46
شکل (5-1) 46
نیمه هادیها –دیودها 47
شکل (5-2) 48
شکل (5-3) 49
شکل (5-4) 50
شکل (5-5) 51
نوسانسازها (اسیلا تورها) 52
منبع اشعه لیزر 54
شکل (5-6) 55
شکل (5-7) 56
آنتن ها 57
(شکل 5-8) 58
فصل5 استفاده از لیزر در فاصلهیابی
استفاده از لیزر در فاصلهیابی 59
لیزر و کاربرد آن در نقشه برداری 59
فاصله یا بهای لیزری 61
بررسی سنجنده های فعال و غیرفعال 62
انواع سنجنده های فعال 62
انواع سنجنده های LIDARوکاربرد های ان 62
طبقه بندی اطلاعات Geo Spatial 63
انواع سنجنده ها 63
سنسورهای فعال غیر تصویری 64
سنجنده های رادار التیمتری 64
روند پیدایش سنسور ها 65
مزایای تصاویر انالوگ هوایی 65
معایب تصاویر انالوگ هوایی 66
معایب تکنولوژی CCD 66
کارایی ماکرویو اسکنرهای غیرفعال 67
معایب سیستم های ماکرویو اسکنرهای غیر فعال 67
سنجنده های فعال 68
معایب سنجنده های فعال 68
مزایای سیستم SLAR and SAR 68
معایب سیستم SLAR and SAR 69
مزایای سنجنده های لیزری و LIDAR
مزایای رادار آلتیمتری 70
محدودیتهای رادار آلتیمتری 70
سیستمهای لیدار 71
طراحی یک سیستم لیدار برای بررسی پارامترهای مشخصه ابر 71
فصل6 کاربردهای لیزر 73
کاربرد لیزر در دندانپزشکی 73
اصول کلی درمان لیزرهای کم توان 74
پارامترهای درمانی عبارتند از 75
روش های درمانی عبارتند از 76
نور لیزر برای روشنایی 78
استفاده از لیزر در فاصلهیابی 78
استفاده از لیزر در هوانوردی و دریانوردی 79
کاربرد لیزری در نوسازی صنعت 79
سلاحهای لیزری و نحوه مقابله با سلاحهای لیزری 80
جوشکاری فلزی توسط لیزر 81
لیزرهای دی اکسید کربنی قدرتمند 2-10kw
منابع 83
مقدمه
لیزر این نور شگفت از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر ، آنرا از نورهای ایجاد شده از سایر منابع متمایز میسازد. از نخستین روزهای تکنولوژی لیزر ، به خواص مشخصه آن پی برده شد. و ما بصورتی گزینشی به این خواص از ماهیت فرآیند لیزر میپردازیم که خود این خواص بستری عظیم برای کاربردهای وسیع این پدیده ، در علوم مختلف بخصوص صنعت و پزشکی و ... ایجاد کرده است. به جرأت میتوان گفت پیشرفت علوم بدون تکنولوژی لیزر امکان پذیر نیست.
شاید مهترین بخش فیزیک اتمی بحث مربوط به فیزیک لیزر باشد
می دانید که با دادن انرژی به الکترونهای یک اتم می توان آنها را به مدارهای بالاتری برد. (حتماً با این تصویر کلاسیک که الکترون ها مدارهایی با انرژی مشخصی به دور هسته وجود دارند، آشنایید.) اما این خانه جدید برای الکترونها خیلی وضعیت پایداری ندارد و الکترونها ترجیح می دهند با پس دادن انرژی به مدار اصلی خودشان برگردند. این انرژی به صورت یک فوتون با فرکانس مشخص آزاد می شود. یعنی یک واحد انرژی ... اما می دانید که نور از همین فوتونها ساخته می شود. پس اگر با تعداد زیادی از اتمها به طور هم زمان این کار را انجام دهیم، می توانیم پرتو نوری تک فرکانس ایجاد کنیم. علاوه بر اینکه با روشهایی و دقت هایی می توان پرتوهای هم فاز تولید کرد. زیاد نمی خواهیم راجع به لیزر و ویژگیهای آن توضیح دهیم اما همین مهم است که بدانیم که این پدیده اساس تولید پرتوهای لیزر است. کلمه لیزر که انگلیسی آن "LASER" است مخفف عبارت شدت بخشی نور با استفاده از انتشار تحریک شده تابش است.
(Light Amplification by the stimulated Emission of Rodiation)
اما سوال مهم این است که برای داشتن لیزر با ویژگیهای خاص از اتمهای چه موادی، در چه شرایطی (غلظت، دما، فشار، ......) می توان استفاده کرد.
پاسخ بیشتر این سوالات در آزمایشگاه به دست می آیند، پس فیزیک لیزر جزو مباحث تجربی فیزیک جای می گیرد.در ایران نیز مراکزی چون مرکز تحقیقات لیزر، سازمان انرژی اتمی و ... مهمترین مراکزی هستند که پذیرای فیزیکدانان اتمی و لیزر هستند.
آنچه که سبب می شود پرتو لیزر از نورهای دیگر متمایز شود در حقیقت ویژگیهای منحصر بفرد آن است که در هیچ منبع نوری دیگر یافت نمی شود. چهار ویژگی عمده لیزر عبارتند از
1همدوسی 2- تک رنگی 3- واگرایی کم 4- موازی بودن پرتو
نگاه اجمالی
لیزر کشفی علمی میباشد که به عنوان یک تکنولوژی در زندگی مدرن جا افتاده است. لیزرها به مقدار زیاد در تولیدات صنعتی ، ارتباطات ، نقشه برداری و چاپ مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین لیزر در پژوهشهای علمی و برای محدوده وسیعی از دستگاههای علمی، موارد مصرف پیدا کرده است. برتری لیزر در این است که از منبعی برای نور و تابشهای کنترل شده ، تکفام و پرتوان تولید میکند. تابش لیزر ، با پهنای نوار طیفی باریک و توان تمرکزیابی شدید ، چندین برابر درخشانتر از نور خورشید است
دیدکلی
از هنگام بوجود آمدن لیزر به علت دارا بودن محسنات خلوص فرکانسی ، پهنای باند و سیع ، راستاوری خوب و غیره ، بررسی موارد کاربرد آن به عنوان حامل در مخابرات و در نتیجه بکار گیری محاسن فوق تا کنون ادامه داشته است. در ابتدا گفته میشد به علت اینکه فرکانسها صدها هزار برابر میشود (حدود 105 برابر) ، تعداد کانالها افزایش مییابد که با ارزیابی خوشبینانه تری توام گشته است. استفاده از نور در مخابرات با پیدایش انسان شروع شد و بعد از اختراع لیزر ، دانشمندان توجه خاصی به استفاده از نور جهت انتقال اطللاعات مبذول داشتند. استفاده از لیزر نیم رسانا و تار نوری با تلفات کم از پیشرفتهای مهم در این خصوص بوده است
ریشه لغوی Laser
کلمه لیزراز حروف ابتدای عبارت "تقویت نور بوسیله گسیل القایی تابش"
(Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation)
در لاتین ساخته شده است که معمولاً در طول موجهای مادون قرمز نزدیک ، مرئی و ماورای بنفش طیف الکترومغناطیس میباشد. به گسیلهای لیزر گونه طول موجهای بلندتر ناحیه میکروویو "میزر"گفته میشود. لیزر اصولاً به منبع نور همدوس و تکرنگ گفته میشود
تاریخچه
میمن برای نخستین بار لیزر یاقوت را در سال 1959 ساخت.پس از دو سال آقای ایمان اخوان، دانشمند ایرانی برای نخستین بار لیزر گازی هلیوم- نئون را ساخت.
از حدود سال 1966 لیزر نیم رسانا در مخابرات نوری در ژاپن و آمریکا مورد توجه قرار گرفت و نسبت به امکان مد گردانی مستقیم آن تا فرکانسهای فوقالعاده زیاد شناخت حاصل شده است.
پیشنهاد استفاده از گسیل القایی از یک سیستم با جمعیت معکوس برای تقویت امواج میکروویو بطور مستقل بوسیله وبر ،جوردون،زیگر،باسو،تانز و پروخورو داده شد. اولین استفاده عملی از چنین تقویت کنندههایی توسط گروه جوردون ، زیگر و تاونز در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد.این گروه نام میزر را که از ابتدای حروف تشکیل شده بود برای آن برگزیدند
"Microwave Amplification by Stimulated Emission of Radiation"
اولین میزر با استفاده از گذار میکروویو در مولکولهای آمونیاک ساخته شد. در سال 1958 اولین بار پیشنهاد فعالیت میزر در فرکانسهای نوری در مقالهای توسط اسکاولو و تاونز داده شد.
در سال 1960 یعنی کمتر از دو سال دیگر ، میلمن موفق به ساخت لیزر پالسی یاقوت شد. این لیزر کارکه لیزر گازی هلیوم نئون بود، در سال 1961 توسط علی جوان ایرانی ساخته شد. در سال 1962 نیز پیشنهاد لیزرهای نیمه هادی مطرح گردید.
سیر تحول و رشد
با پیشرفت روزافزون مکانیک کوانتومی و جنبههای ذرهای نور و تولید آینههایی با توان بالا دانشمندان لیزرهایی را با توان خروجی بهتر(لیزرهای توان بالا) و همدوسی بالاتر ساخته شدند.
اختراع لیزر به سال 1958 با نشر مقالات علمی در رابطه با میزر اشعه مادون قرمز و نوری بر میگردد. نشر مقالات مذکور سبب افزایش تحقیقات علمی توسط دانشمندان در سر تا سر جهان گردید. در بخش ارتباطات نیز کارشناسان توانایی لیزر را که جایگزین ارسال یا مخابره الکتریکی شود، تأیید نمودند. اما اینکه چگونه پالسها را مخابره نمایند، مشکلات زیادی را بوجود آورد. در سال 1960 دانشمندان پالس نور را مخابره نمودند، سپس از لیزر استفاده کردند. لیزر ، نور خیلی زیادی را تولید نمود که بیش از میلیونها بار روشنتر از نور خورشید بود. متأسفانه پرتو لیزر میتواند خیلی تحت تأثیر شرایط جوی مثل بارندگی ، مه ، ابرهای کم ارتفاع ، چیزهای موجود در آزمایشهای مربوط به هوا از قبیل پرندگان قرار گیرد.
دانشمندان نیز طرحهای جدیدی را جهت حمایت نور از برخورد با موانع را پیشنهاد نمودند. قبل از اینکه لیزر بتواند سیگنالهای تلفن را ارسال دارد. اختراع مهم دیگر موجبر فیبر نوری بود که شرکتهای مخابراتی برای ارسال صدا ، اطلاعات و تصویر از آن استفاده میکنند. امروزه ارتباطات الکترونیکی بر پایه فوتونها استوار میباشد. تکنولوژی تسهیم طول موج یا رنگهای مختلف نوری برای ارسال تریلیون بیت فیبر نوری استفاده میکند.
بعد از اینکه لیزر دی اکسید کربن در سال 1964 اختراع شد کاربرد لیزر در زمینههای پزشکی خیلی توسعه یافت و برای جراحان این امکان را فراهم نمود تا بجای استفاده از چاقوهای جراحی از فوتون استفاده نمایند. امروزه لیزر میتواند وارد بدن گردد، اعمال جراحی را انجام دهد، در صنایع و در کارهای ساختمانی ، در وسایل نظامی و غیره کاربردهای فراوان آنرا میتوان مشاهده نمود.
سازوکار لیزر
نخست لازم است تا به محیط فعال لیزری به نحوی انرژی داده شود. به این عمل پمپاژ لیزر میگویند. عمل پمپاژ به روشهای گوناگونی صورت میگیرد که میتوان به پمپاژ نوری، پمپاژ الکتریکی، پمپاژ توسط لیزرهای دیگر (پمپاژ لیزری)و جز اینها نام برد.
گونههای لیزر
لیزرها را براساس مواد لیزرزا به چند گروه زیر بخش بندی میکنند لیزرهای جامد، لیزرهای گازی، لیزرهای مایع یا رزینه، لیزرهای الکترون آزاد و لیزرهای نیمه رسانا لیزرها را بر پایه خروجی آنها به دو دسته لیزرهای تپی و لیزرهای پیوسته کار تقسیم بندی میکنند. غالبا لیزرهای توان بالا را از نوع تپی (پالسی) میسازند.
ساختار لیزر
یک سیستم لیزری عموما از سه بخش عمده تشکیل شده است
منبع انرژی ( که معمولا یک پمپ و یا یک منبع مشابه است)بستر تشدید کننده یا بستر لیزر
آینه و یا مجموعهای از آینه ها که یک افزایش دهندهٔ نوری را تشکیل میدهند.
یک منبع پمپی قسمتی است که انرژی لازم را برای سیستم لیزری فرآهم میکند. نمونه هایی از منابع پمپی شامل تخلیه کنندههای الکتریکی، لامپهای درخشنده، لامپهای جرقه ای، نور لیزرهای دیگر، واکنشهای شیمیایی و حتی وسایل انفجاری میباشند. نوع منبع پمپ مورد استفاده اصولا بستگی به بستر تشدید کننده دارد و این بستر است که عموما تعیین میکند چه میزان انرژی بایستی به بستر منتقل شود. یک لیزر هلیوم- نئونی در مخلوط گاز هلیوم - نئون از تخلیهٔ الکتریکی استفاده میکند و لیزر یاقوتی از نوری که از لامپ درخشندهٔ زنونی ساطع شده متمرکز میشود و در آخر لیزرهای اگزایمر از یک واکنش شیمیایی استفاده میکنند.
بستر تشدید کننده عامل اصلی تعیین کنندهٔ طول موج در هنگام استفاده و خصوصیات دیگر لیزر میباشد. اگر نگوییم هزاران بستر مختلف، قطعا صدها بستر تشدید ساز مختلف وجود دارد که در آن کارایی مورد نظر بدست میآید. بستر تشدید کننده توسط یک منبع پمپ انرژی تحریک شده تا فراوانی معکوسی تولید کند و در ادامه بستر تشدید کننده بتواند انتشار خود به خود و تحریک شدهای از فوتونها را ایجاد کند که نهایتا باعث عمل تشدید نوری و یا ارتقاء نوری میشود.
نمونه هایی از بسترهای مختلف تشدید کننده شامل موارد زیر هستند
مایعات مثل لیزرهای رنگی. این مایعات عموما حلالهای شیمیایی آلی هستند. مواردی همچون متانول، اتانول، یا اتیل گلیکول که رنگهایی شیمیایی همچون کومارین یا رودامین و فلوئورسین به آنها افزوده میگردد. ساختار شیمیایی واقعی ملکولهای رنگ تعیین کنندهٔ طول موج بدست آمده از لیزرهای نوریست. گازها مثل دی اکسید کربن، آرگون، کریپتون و مخلوطی از هلیوم و نئون. این لیزرها اغلب از تخلیهٔ الکتریکی برای پمپ کردن استفاده میکنند. جامدات مثل کریستال ها یا شیشه ها. مواد جامد بکار گرفته شده معمولا با یک ناخالصی خاص مثل کروم، نئودیمیوم، اربیوم، یا یونها تیتانیوم ترکیب میگردند. مواد جامد بکار گرفته شده
عموما یاقوت و یا یاقوت کبود و شیشههای سیلیکونی هستند
هفت مقاله ی برتر در حوزه انتقال ژن در پستانداران
هفت مقاله ی برتر در حوزه انتقال ژن در پستانداران
در این هفت مقاله به خوبی در مورد انتقال زن در پستانداران و کاربرد ان در صنایع پزشکی و دارو سازی به خوبی شرح داده شده امیدوارم خوشتون اومده باشه
توجه : 7 مقاله به صورت پی دی اف بوده و به زبان لاتین می باشد.
دانلود کامل هفت مقاله ی برتر در حوزه انتقال ژن در پستانداران
طرح توجیهی تولید نورافکن
عنوان
طرح توجیهی تولید نورافکن
مقدمه
طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تیوری و برخورداری از دیدگاههای تجربی و علمی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید میباشد.
اطلاعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات در خصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرایند های تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستمها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز میباشد. این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت میگیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در داخل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد.
در بررسی های فنی ابتدا روشهای مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار میگیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و تواناییهای بالقوه صنعت تناسب داشته باشد انتخاب می گردد. با انتخاب بهترین روش تولید هر محصول می توان دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرایند منتخب، انتخاب نمود.
عنوان
طرح توجیهی تولید نورافکن
این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
فهرست
مقدمه 4
فصل اول: کلیات و سوابق 4
1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه 5
2ـ1معرفی محصول: 8
3ـ1 سوابق تولید: 8
4ـ1 کاربرد محصول : 9
5 ـ1 بررسی نیاز جامعه: 10
6ـ1 مصرف کنندگان: 10
فصل دوم : طراحی تولید 11
1ـ2 فرایند تولید: 12
2ـ2 نمودار فرایند تولید: 13
3ـ2 مواد اولیه و منابع تأمین آن: 16
4ـ2 ابزار و ماشین آلات و منابع تأمین آن: 17
5ـ2 برنامه زمان بندی اجرای پروژه: 18
6ـ2 ظرفیت تولید: 19
7ـ2 پلان سالن تولید 20
8ـ2 جایابی و محل اجرای طرح: 21
فصل سوم : 22
نیروی انسانی 22
1ـ3 نیروی انسانی مورد نیاز: 23
2ـ3 دستمزد و حقوق: 24
3ـ3 شرح وظایف پرسنل طرح : 25
فصل چهارم : 26
زمین و ساختمانهای مورد نیاز 26
1ـ4 زمین مورد نیاز: 27
2ـ4 ساختمانهای تولید: 28
3ـ4ساختمانهای خدمات و پشتیبانی و اداری: 29
4ـ4 هزینه های ساختمان سازی: 30
5ـ4 پلان طرح: 31
1ـ5 انرژی برق: 34
2ـ5 انرژی آب: 36
3ـ5 تأسیسات سوخت رسانی: 36
4ـ 5 تأسیسات حرارتی: 37
5ـ 5 تأسیسات برودتی: 37
6ـ 5 ارتباطات: 37
7ـ5 تجهیزات اطفاء حریق: 38
فصل ششم: 40
محاسبات مالی طرح 40
1ـ6 سرمایه کل و منابع تأمین آن : 41
2ـ6 برآورد سرمایه ثابت طرح: 41
3ـ6 سرمایه در گردش: 42
4ـ6 هزینه های تولید سالیانه : 43
5ـ6 هزینه های ثابت و متغیر تولید: 46
7ـ6 محاسبه قیمت تمام شده محصول: 49
8ـ6 محاسبه قیمت فروش محصول: 50
12ـ6 توجیه اقتصادی طرح : 51
منابع و مؤاخذ 52
فصل اول: کلیات و سوابق
1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه
2ـ1 : معرفی محصول
3ـ1 : سوابق تولید
4ـ1 : کاربرد محصول
5ـ1 : بررسی نیاز جامعه
6ـ1 : مصرف کنندگان
1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه
مشخصه طرح:
نام محصول: نورافکن ظرفیت: 100 هزار عدد
فرایند تولید: 1ـ ذوب آلومینیم 2ـ ریخته گری تحت فشار 3ـ سوراخ کاری 4ـ قلاویز کاری 5ـ آماده سازی 6ـ آسترکاری 7ـ خشک شدن 8ـ رنگ کاری 9ـ خشک شدن 10ـ مونتاژ محصول
شاخصهای عملیاتی:
تعداد روز کاری: 270 روز
تعداد نوبت کاری: 1
زمان نوبت کاری: 8 ساعت
درصد تامین مواد اولیه: 100% داخلی
تعداد کارکنان: الف) مدیریت: 1 نفر ب) مهندس: ندارد ج) تکنسین: 2 نفر د) کارگر ماهر: 5 نفر ه) کارگر ساده: 13 نفر ی) کل پرسنل: 27 نفر
تأسیسات عمومی: الف) برق مصرفی: 103 مگا وات ساعت ب) آب مصرفی سالیانه: 2160 متر مربع ج) گازوییل: 4/106 متر مکعب
د) بنزین: 2/16 متر مکعب ه) اطفاء حریق: 8 کپسول آتش نشانی
دستگاهها و تجهیزات خط تولید: 100% داخلی
زمین و ساختمانها: 1ـ مساحت زمین:2800 متر مربع 2ـ سطح زیر بنا: 795 متر مربع 3ـ سا لن تولید: 400متر مربع 4ـ انبار: 140 متر مربع 5ـ تأسیسات و تعمیرگاه:80 متر مربع 6ـ اداری،رفاهی: 175 متر مربع
سرمایه گذاری: 1ـ سرمایه ثابت: 8/1899میلیون ریال 2ـ سرمایه در گردش: 2/652 میلیون ریال 3ـ کل سرمایه گذاری: 2552 میلیون ریال هزینه های تولید: 1ـ هزینه های ثابت 38/981 میلیون ریال
2ـ هزینه های متغیر: 82/3109 میلیون ریال 3ـ کل هزینه های سالیانه: 2/4091 میلیون ریال
شاخص های اقتصادی طرح: 1ـ نرخ بازده مالی طرح: 2/27%
2ـ سهم
منابع داخلی 100% 2ـ ارزش افزوده بر مبنای هزینه تولید: 4/42%
3ـ درصد تولید در نقطه سربه سر 5/56% 4ـ سالهای برگشت سرمایه: 3 سال و 11 ماه سرمایه گذاری ثابت سرانه 4/70 میلیون ریال
5ـ درصد کارکنان تولید به کل کارکنان 1/74% 6ـ نسبت سود به سرمایه نقدی: 1/37%
2ـ1معرفی محصول:
نام محصول نورافکن میباشد. این محصول جهت ایجاد روشنایی به صورت منمرکز یا نیمه متمرکز استفاده می شود و کار اصلی آن ایجاد نور و متمرکز کردن و بازتاباندن آن در محدوده مشخص می باشد.
3ـ1 سوابق تولید:
در قبل با وجود تولید این محصول در داخل کشور، به خاطر این که محصول تولید شده از کیفیت خوبی نسبت به مشابه خارجی خود برخوردار نبود، بخشی از طریق واردات بر طرف می شد. اما در حال حاضر بدلیل پایین بودن کیفیت تولید داخلی و برآورده شدن نیاز داخلی صادراتی از کالا به کشورهای دیگر نداشته ایم. اما میتوان با توجه به حمایت های دولت از صادرات غیر نفتی پیش بینی کرد که آینده صادرات این کالا نیز امکان پذیر شود.
کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار
عنوان
کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار
پیشگفتار
این طرح که پروژه کارآفرینی هدفون میکروفون دار است با کمک دوستان آغاز شد و با تحقیق در مورد آن از کارخانجات معتبر اطلاعات فراهم آمد و توضیح خلاصه آن که هدفون میکروفون دار از دو بلند گو، یک میکروفون، یک کابل و یک تیغه تنظیم کننده تشکیل شده که در مواردی چون انتقال و دریافت صوت، در تلفن های هندز فری، تلفن های اینترنتی و بازی های کامپیوتری بکار می رود و با توجه به کم بودن کارخانجاتی نظیر این محصول از جمله طرح های نو سودده در صنعت می باشد.
مقدمه:
هر محصول ویژگی ها ومشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی ، مالی و اقتصادی طرح ، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول بدون تردید ، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید ومحاسبات مورد نیاز خواهد بود.در این ارتباط یکی از موثرترین روش های قابل استفاده، بکارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک ازمحصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفی گمرکی محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.
فصل اول
کلیات و سوابق
کلیات و سوابق
شامل:
1-1معرفی اجمالی پروژه
2-1 معرفی محصول
3-1سوابق تولیدات
4-1کاربرد محصول
5-1 بازار مصرف
1-1معرفی اجمالی پروژه
1-1-1 نام محصول
محصول مورد نظر در این طرح هدفون میکروفون دار استریو بوده که عبارت است از یک وسیله متشکل از میکروفن از نوع خازنی با امپدانس 2 کیلو اهم و دو عدد بلند گوی از نوع لایر میباشد.هدفون میکروفون دار جهت دریافت وارسال صوت به تجهیزات صوتی بصورت تبدیل انرژی صوتی به سیگنالهای الکتریکی وبرعکس به کار می رود. تولید هدفون میکروفون دار دارای کد 8 رقمی 32301331 در طبقه بندی صنایع میباشد.
عنوان
کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار
این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
مقدمه:
فصل اول
۱-۱معرفی اجمالی پروژه
۲-۱ معرفی سوابق
۳-۱ کاربرد محصول
۴-۱ بررسی نیازهای جامعه
فصل دوم
۱-۲ فرایند تولید
۲-۲ تشریح فرایند تولید منتخب
۳-۲ بررسی ایستگاهها و مراحل و شیوه های کنترل کیفیت
۴-۲ ابزار و ماشین آلات مورد نیاز و منابع تامین آن
۵-۲ مواد اولیه و منابع تامین آن..
۶-۲ ظرفیت تولید..
۷-۲ برنامه زمان بندی اجرای طرح..
فصل سوم:
محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز.
۲-۳ شرح وظایف پرسنل..
۳-۳ حقوق و دستمزد.
۴-۳ سازماندهی نیروی انسانی..
فصل چهارم.
۱-۴- مساحت ساختمانهای اداری، رفاهی وخدماتی..
۲-۴ ساختمان واحد تولید..
۳-۴ زمین مورد نیاز طرح..
۴-۴ هزینه های ساختمان سازی و محوطه سازی..
۵-۴ پلان طرح..
فصل پنجم..
انرژی برق..
۲-۵ انرژی آب…
سوخت…
۴-۵ تاسیسات حرارتی..
۶-۵ ارتباطات…
فصل ششم..
۱-۶ محاسبه سرمایه کل طرح..
۲-۶ محاسبه سرمایه ثابت طرح..
۳-۶ محاسبه سرمایه در گردش….
۴-۶ محاسبه هزینه های تولید سالیانه.
۵-۶ هزینه ثابت…
۷-۶ محاسبه قیمت تمام شده محصول..
۸-۶ محاسبه قیمت فروش محصول..
۹-۶ محاسبه ارزش افزوده ناخالص تولید..
۱۰-۶ محاسبه ارزش افزوده خالص طرح.
۱۱-۶ محاسبه دوره برگشت سرمایه.
۱۲-۶ توجیه اقتصادی طرح
2-1-1 مشخصات فنی محصول
شکل ظاهری
شکل هدفون میکروفون دارمورد نظر در این طرح در شکل صفحه بعد نشان داده شده است.
3-1- 1مشخصات فیزیکی و فنی:
Frequency response 20-22000hz
Impedance 32 ohms
Cable lengh 2m
Connector 3.5mm stereo jack plug
Headphone sensitivity 91db/1mw
Maximume power input 50mW
Mic opereating renge 100-16000hz
Mic sensitivity -76dB,3dB
Mic impedance 600ohm
4-1-1 اجزای متشکله محصول
هدفون میکروفون داراز قطعات زیر تشکیل شده است:
1-کپسول میکروفون خازنی1عدد
2-نگهدارنده خازن 1عددپلاستیکی از ا.بی.اس
3-بازوی اتصال به
بدنه هدفون 1عدد پلاستیکی از ا.بی.اس
4-توپی تنظیم پایه 1عدد پلاستیکی از ا.بی.اس
5-بلند گو 2عدد مای لایر0.5 وات
6-نگهدارنده بلند گو 1عدد پلاستیکی از ا.بی.اس
7-کابل کابل کواکسیال 6رشته
8-تیغه تنظیم 1عدد فلزی
9-بازوی تنظیم کننده پلاستیکی 2 عدد
10-پد ازجنس هیدروفیل 2عدد
5-1-1 شماره تعرفه گمرکی
در داد و ستد های بین المللی جهت کد بندی کالا در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرگی و سود بازرگانی،عمدتاً ازدو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طبقه بندیها نام گذاری بروکسل ودیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران،طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود،بعضاً تقسیم بندی های بیشتری د زیر تعرفه ها انجام گرفته است.در جدول(1-2) شماره تعرفه گمرکی،کد سیستم هماهنگ شده(زیر تعرفه)،نوع کالا،حقوق گمرکی،سود بازرگانی و شرایط ورود محصول درج گردیده است.
جدول(1-1) مشخصات گمرکی کالا
سود بازرگانی حقوق گمرگی نوع کالا کد سیستم هماهنگ شده شماره تعرفه
16 4 هدفون 8518.30 8518
2-1 معرفی سوابق
بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی وآینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگی های خاص هر صنعت،وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی(بر مبنای انواع کاربرد محصول) مورد تحلیل وبررسی قرار می گیرد و باتعیین تولید داخلی محصول،باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی شود.
هدفون میکروفون دار از بازار گسترده ای در سطح کشور برخوردار است. اکثر افرادی که از کامپیوتر استفاده می کنند نیاز به هدفون دارند. محصول در تجهیزات مخابراتی و مولتی مدیا نیز بکار میرود. در خصوص میزان مصرف با توجه به مشخص نبودن آمار مصرف کنندگان و همچنین مشخص نبودن میزان واردات محصول به خاطر واردات مستقیم آن، می توان مبنای دقیقی را برای مصرف آن ذکرکرد ولیکن می توان اذعان نمود که با توجه به رشد روز افزون بکارگیری تجهیزات مولتی مدیا و مخابراتی و ازطرفی مستهلک شدن آن،مصرف روز افزونی دارند.
در خصوص هدفون میکروفون دارصادرات وجود ندارد.در خصوص واردات هدفون میکروفون دار بررسی میزان واردات نشانگر واردات حدود 270هزار دلار از کشور های هلند،امارات،انگلستان و آلمان می باشد که عمدتاًبه هدفون میکروفون دارمخابراتی و... می باشد. در خصوص هدفون میکروفون دارذکر این نکته لازم است که محصول عمدتاًبصورت مستقیم وارد کشور می شود که مبنای دقیقی را نمی توان برای آن قید نمود. هدفون میکروفون دار وارداتی عمدتاًاز کشورهای چین تایوان، مالزی،هنگ کنگ و انگلستان می باشد.
3-1 کاربرد محصول
هدفون میکروفون دار کالای نهایی ومصرفی بوده ومستقیماً به مصرف می رسد. هدفون میکروفون دارجهت انتقال ودریافت صوت به تجهیزات صوتی به صورت تبدیل انرژی صوتی به سیگنالهای الکتریکی و برعکس به کار می رود.امروزه با توجه به گسترش وسایل مولتی مدیا، مخابراتی وکامپیوترهای شخصی مصرف هدفون میکروفون دار نیز رو به گسترش می باشد.ازجمله کاربردهای آن می توان در بازی های کامپیوتری،تجهیزات مخابراتی،تلفن اینترنتی، تلفن هندفری و تجهیزات صوتی نام برد. همچنین پایین بودن قیمت آن عامل دیگری برای افزایش مصرف این محصول می باشد.از محصولات جایگزین می توان از هدفون میکروفون دار در اشکال مختلف نام برد.
4-1 بررسی نیازهای جامعه
نیاز جامعه به محصول به گونه ای است که همان طور که در بحث وارداتی این محصول گفته شد میزان واردات نشانگر واردات حدود 270هزار دلار از کشور های هلند،امارات،انگلستان و آلمان می باشد که عمدتاًبه هدفون میکروفون دارمخابراتی و... می باشد.
در خصوص هدفون میکروفون دارذکر این نکته لازم است که محصول عمدتاًبصورت مستقیم وارد کشور می شود که مبنای دقیقی را نمی توان برای آن قید نمود.
و سالانه مقدار زیادی از درآمد ارزی را از کشور خارج می کند. می توانیم با این کار جلوی این واردات را گرفته و محصول را در داخل کشور تولید کرد.