دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

کاربرد لیزر در اسپکتروسکوپی

کاربرد لیزر در اسپکتروسکوپی

پروژه لیزر در اسپکتروسکوپی

 

فهرست مطالب

مقدمه 5

نگاه اجمالی 6

دیدکلی 6

ریشه لغوی Laser

تاریخچه 7

سیر تحول و رشد 8

سازوکار لیزر 9

گونه‌های لیزر 9

ساختار لیزر 9

نمونه هایی از بسترهای مختلف تشدید کننده شامل موارد زیر هستند 10

نمونه هایی از بسترهای لیزری جامد شامل 10

اسکن میکروسکوپی لیزری هم کانون 11

تشکیل تصویر 12

ارتقاء کیفیت با بکارگیری اصول هم کانونی 13

در روشscm 13

LASEK در مقابل LASIK

ایمنی در لیزر 15

دسته بندی 15

رهنمودها 16

RGB

ایمنی الکتریکی 19

ساختار لیزر 19

لیزر مخفف عبارت 19

 

فصل 2 تقسیم بندی لیزرها

تقسیم بندی لیزرها 21

طبقه بندی لیزر در حالت کلی 21

لیزر پیوسته کار 21

لیزر پالسی 21

همدوسی زمانی لیزر 21

همدوسی مکانی لیزر 22

تکفامی 23

تفاوت پرتو لیزر با نور معمولی 23

پرتو لیزر دارای چهار خاصیت مهم است که عبارتند از 23

انواع لیزر 24

لیزر حالت جامد 24

لیزر گازی 24

لیزر مایع 25

لیزر نیم رسانا 25

لیزر شیمیایی 25

لیزر کی‌لیتی 25

کاربردهای لیزر 26

 

فصل3  لیزر در اسپکتروسکوپی

1 ـ تعریض طبیعی خط 28

2 ـ تعریض برخوردی 28

3 ـ تعریض دوپلری 28

4 ـ تعریض زمان پرواز 29

تبدیل فرکانس 30

الف ـ تبدیل با لیزر رنگینه ای 30

ب ـ‌اپتیک غیر خطی  30

جابجایی رامان 31

طیف بینی جذبی 32

1-طیف بینی برانگیختی 34

2 ـ طیف بینی یونشی 35

3ـ طیف بینی عدسی شدن گرمایی 36

4 ـ طیف بینی فوتوآکوستیکی  38

5 ـ طیف بینی اپتوگالوانی 40

 

فصل4 الکترونیک طول یاب ها

الکترونیک طول یاب ها 43

یاد آوری برخی اصول اولیه 43

اختلاف فاز یاب الکترومکانیکی (ممیز فاز) 46

شکل (5-1) 46

نیمه هادیها –دیودها 47

شکل (5-2) 48

شکل (5-3) 49

شکل (5-4) 50

شکل (5-5) 51

نوسانسازها (اسیلا تورها) 52

منبع اشعه لیزر 54

شکل (5-6) 55

شکل (5-7) 56

آنتن ها 57

(شکل 5-8) 58

 

فصل5  استفاده از لیزر در فاصله‌یابی

استفاده از لیزر در فاصله‌یابی 59

لیزر و کاربرد آن در نقشه برداری 59

فاصله یا بهای لیزری 61

بررسی سنجنده های فعال و غیرفعال 62

انواع سنجنده های فعال 62

انواع سنجنده های LIDARوکاربرد های ان 62

طبقه بندی اطلاعات Geo Spatial  63

انواع سنجنده ها  63

سنسورهای فعال غیر تصویری  64

سنجنده های رادار التیمتری 64

روند پیدایش سنسور ها 65

مزایای تصاویر انالوگ هوایی 65

معایب تصاویر انالوگ هوایی 66

معایب تکنولوژی CCD 66

کارایی ماکرویو اسکنرهای غیرفعال 67

معایب سیستم های ماکرویو اسکنرهای غیر فعال  67

سنجنده های فعال 68

معایب سنجنده های فعال  68

مزایای سیستم SLAR and SAR  68

معایب سیستم SLAR and SAR 69

مزایای سنجنده های لیزری و LIDAR

مزایای رادار آلتیمتری  70

محدودیتهای رادار آلتیمتری 70

سیستمهای لیدار 71

طراحی یک سیستم لیدار برای بررسی پارامترهای مشخصه ابر 71

فصل6   کاربردهای  لیزر 73

کاربرد لیزر در دندانپزشکی 73

اصول کلی درمان لیزرهای کم توان 74

پارامترهای درمانی عبارتند از 75

روش های درمانی عبارتند از 76

نور لیزر برای روشنایی  78

استفاده از لیزر در فاصله‌یابی  78

استفاده از لیزر در هوانوردی و دریانوردی  79

کاربرد لیزری در نوسازی صنعت  79

سلاحهای لیزری و نحوه مقابله با سلاحهای لیزری  80

جوشکاری فلزی توسط لیزر 81

لیزرهای دی اکسید کربنی قدرتمند 2-10kw

منابع 83

 

 

مقدمه

لیزر این نور شگفت از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر ، آنرا از نورهای ایجاد شده از سایر منابع متمایز می‌سازد. از نخستین روزهای تکنولوژی لیزر ، به خواص مشخصه آن پی برده شد. و ما بصورتی گزینشی به این خواص از ماهیت فرآیند لیزر می‌پردازیم که خود این خواص بستری عظیم برای کاربردهای وسیع این پدیده ، در علوم مختلف بخصوص صنعت و پزشکی و ... ایجاد کرده است. به جرأت می‌توان گفت پیشرفت علوم بدون تکنولوژی لیزر امکان پذیر نیست.

شاید مهترین بخش فیزیک اتمی بحث مربوط به فیزیک لیزر باشد

می دانید که با دادن انرژی به الکترونهای یک اتم می توان آنها را به مدارهای بالاتری برد. (حتماً با این تصویر کلاسیک که الکترون ها مدارهایی با انرژی مشخصی به دور هسته وجود دارند، آشنایید.) اما این خانه جدید برای الکترونها خیلی وضعیت پایداری ندارد و الکترونها ترجیح می دهند با پس دادن انرژی به مدار اصلی خودشان برگردند. این انرژی به صورت یک فوتون با فرکانس مشخص آزاد می شود. یعنی یک واحد انرژی ... اما می دانید که نور از همین فوتونها ساخته می شود. پس اگر با تعداد زیادی از اتمها به طور هم زمان این کار را انجام دهیم، می توانیم پرتو نوری تک فرکانس ایجاد کنیم. علاوه بر اینکه با روشهایی و دقت هایی می توان پرتوهای هم فاز تولید کرد. زیاد نمی خواهیم راجع به لیزر و ویژگیهای آن توضیح دهیم اما همین مهم است که بدانیم که این پدیده اساس تولید پرتوهای لیزر است. کلمه لیزر که انگلیسی آن "LASER" است مخفف عبارت شدت بخشی نور با استفاده از انتشار تحریک شده تابش است.

(Light Amplification by the stimulated Emission of Rodiation)

اما سوال مهم این است که برای داشتن لیزر با ویژگیهای خاص از اتمهای چه موادی، در چه شرایطی (غلظت، دما، فشار، ......) می توان استفاده کرد.

پاسخ بیشتر این سوالات در آزمایشگاه به دست می آیند، پس فیزیک لیزر جزو مباحث تجربی فیزیک جای می گیرد.در ایران نیز مراکزی چون مرکز تحقیقات لیزر، سازمان انرژی اتمی و ... مهمترین مراکزی هستند که پذیرای فیزیکدانان اتمی و لیزر هستند.

آنچه که سبب می شود پرتو لیزر از نورهای دیگر متمایز شود در حقیقت ویژگیهای منحصر بفرد آن است که در هیچ منبع نوری دیگر یافت نمی شود. چهار ویژگی عمده لیزر عبارتند از

1همدوسی        2- تک رنگی       3- واگرایی کم         4- موازی بودن پرتو

 

نگاه اجمالی

لیزر کشفی علمی می‌باشد که به عنوان یک تکنولوژی در زندگی مدرن جا افتاده است. لیزرها به مقدار زیاد در تولیدات صنعتی ، ارتباطات ، نقشه ‌برداری و چاپ مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. همچنین لیزر در پژوهشهای علمی و برای محدوده وسیعی از دستگاههای علمی‌، موارد مصرف پیدا کرده است. برتری لیزر در این است که از منبعی برای نور و تابشهای کنترل شده ، تکفام و پرتوان تولید می‌کند. تابش لیزر ، با پهنای نوار طیفی باریک و توان تمرکزیابی شدید ، چندین برابر درخشانتر از نور خورشید است 

 

دیدکلی  

از هنگام بوجود آمدن لیزر به علت دارا بودن محسنات خلوص فرکانسی ، پهنای باند و سیع ، راستاوری خوب و غیره ، بررسی موارد کاربرد آن به عنوان حامل در مخابرات و در نتیجه بکار گیری محاسن فوق تا کنون ادامه داشته است. در ابتدا گفته می‌شد به علت اینکه فرکانسها صدها هزار برابر می‌شود (حدود 105 برابر) ، تعداد کانالها افزایش می‌یابد که با ارزیابی خوشبینانه تری توام گشته است. استفاده از نور در مخابرات با پیدایش انسان شروع شد و بعد از اختراع لیزر ، دانشمندان توجه خاصی به استفاده از نور جهت انتقال اطللاعات مبذول داشتند. استفاده از لیزر نیم رسانا و تار نوری با تلفات کم از پیشرفتهای مهم در این خصوص بوده است

ریشه لغوی Laser

 

کلمه لیزراز حروف ابتدای عبارت "تقویت نور بوسیله گسیل القایی تابش"

(Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation)

در لاتین ساخته شده است که معمولاً در طول موجهای مادون قرمز نزدیک ، مرئی و ماورای بنفش طیف الکترومغناطیس می‌باشد. به گسیلهای لیزر گونه طول موجهای بلندتر ناحیه میکروویو "میزر"گفته می‌شود. لیزر اصولاً به منبع نور همدوس و تکرنگ گفته می‌شود

 

تاریخچه

میمن برای نخستین بار لیزر یاقوت را در سال 1959 ساخت.پس از دو سال آقای ایمان اخوان، دانشمند ایرانی برای نخستین بار لیزر گازی هلیوم- نئون را ساخت.

از حدود سال 1966 لیزر نیم رسانا در مخابرات نوری در ژاپن و آمریکا مورد توجه قرار گرفت و نسبت به امکان مد گردانی مستقیم آن تا فرکانسهای فوق‌العاده زیاد شناخت حاصل شده است.

پیشنهاد استفاده از گسیل القایی از یک سیستم با جمعیت معکوس برای تقویت امواج میکروویو بطور مستقل بوسیله وبر ،جوردون،زیگر،باسو،تانز و پروخورو داده شد. اولین استفاده عملی از چنین تقویت کننده‌هایی توسط گروه جوردون ، زیگر و تاونز در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد.این گروه نام میزر را که از ابتدای حروف تشکیل شده بود برای آن برگزیدند

"Microwave Amplification by Stimulated Emission of Radiation" 

اولین میزر با استفاده از گذار میکروویو در مولکولهای آمونیاک ساخته شد. در سال 1958 اولین بار پیشنهاد فعالیت میزر در فرکانسهای نوری در مقاله‌ای توسط اسکاولو و تاونز داده شد.

در سال 1960 یعنی کمتر از دو سال دیگر ، میلمن موفق به ساخت لیزر پالسی یاقوت شد. این لیزر کارکه لیزر گازی هلیوم نئون بود، در سال 1961 توسط علی جوان ایرانی ساخته شد. در سال 1962 نیز پیشنهاد لیزرهای نیمه ‌هادی مطرح گردید.

 

سیر تحول و رشد

با پیشرفت روزافزون مکانیک کوانتومی و جنبه‌های ذره‌ای نور و تولید آینه‌هایی با توان بالا دانشمندان لیزرهایی را با توان خروجی بهتر(لیزرهای توان بالا) و همدوسی بالاتر ساخته شدند.

اختراع لیزر به سال 1958 با نشر مقالات علمی در رابطه با میزر اشعه مادون قرمز و نوری بر می‌گردد. نشر مقالات مذکور سبب افزایش تحقیقات علمی توسط دانشمندان در سر تا سر جهان گردید. در بخش ارتباطات نیز کارشناسان توانایی لیزر را که جایگزین ارسال یا مخابره الکتریکی شود، تأیید نمودند. اما اینکه چگونه پالسها را مخابره نمایند، مشکلات زیادی را بوجود آورد. در سال 1960 دانشمندان پالس نور را مخابره نمودند، سپس از لیزر استفاده کردند. لیزر ، نور خیلی زیادی را تولید نمود که بیش از میلیونها بار روشنتر از نور خورشید بود. متأسفانه پرتو لیزر می‌تواند خیلی تحت تأثیر شرایط جوی مثل بارندگی ، مه ، ابرهای کم ارتفاع ، چیزهای موجود در آزمایشهای مربوط به هوا از قبیل پرندگان قرار گیرد.

دانشمندان نیز طرحهای جدیدی را جهت حمایت نور از برخورد با موانع را پیشنهاد نمودند. قبل از اینکه لیزر بتواند سیگنالهای تلفن را ارسال دارد. اختراع مهم دیگر موجبر فیبر نوری بود که شرکتهای مخابراتی برای ارسال صدا ، اطلاعات و تصویر از آن استفاده می‌کنند. امروزه ارتباطات الکترونیکی بر پایه فوتونها استوار می‌باشد. تکنولوژی تسهیم طول موج یا رنگهای مختلف نوری برای ارسال تریلیون بیت فیبر نوری استفاده می‌کند.

بعد از اینکه لیزر دی اکسید کربن در سال 1964 اختراع شد کاربرد لیزر در زمینه‌های پزشکی خیلی توسعه یافت و برای جراحان این امکان را فراهم نمود تا بجای استفاده از چاقوهای جراحی از فوتون استفاده نمایند. امروزه لیزر می‌تواند وارد بدن گردد، اعمال جراحی را انجام دهد، در صنایع و در کارهای ساختمانی ، در وسایل نظامی و غیره کاربردهای فراوان آنرا می‌توان مشاهده نمود.

 

سازوکار لیزر

نخست لازم است تا به محیط فعال لیزری به نحوی انرژی داده شود. به این عمل پمپاژ لیزر می‌گویند. عمل پمپاژ به روشهای گوناگونی صورت می‌گیرد که می‌توان به پمپاژ نوری، پمپاژ الکتریکی، پمپاژ توسط لیزرهای دیگر (پمپاژ لیزری)و جز اینها نام برد.

 

گونه‌های لیزر

لیزرها را براساس مواد لیزرزا به چند گروه زیر بخش بندی می‌کنند  لیزرهای جامد، لیزرهای گازی، لیزرهای مایع یا رزینه، لیزرهای الکترون آزاد و لیزرهای نیمه رسانا لیزرها را بر پایه خروجی آنها به دو دسته لیزرهای تپی و لیزرهای پیوسته کار تقسیم بندی می‌کنند. غالبا لیزرهای توان بالا را از نوع تپی (پالسی) میسازند.

 

ساختار لیزر

یک سیستم لیزری عموما از سه بخش عمده تشکیل شده است

منبع انرژی ( که معمولا یک پمپ و یا یک منبع مشابه است)بستر تشدید کننده یا بستر لیزر

آینه و یا مجموعه‌ای از آینه ها که یک افزایش دهندهٔ نوری را تشکیل می‌دهند.

یک منبع پمپی قسمتی است که انرژی لازم را برای سیستم لیزری فرآهم می‌کند. نمونه هایی از منابع پمپی شامل تخلیه کننده‌های الکتریکی، لامپهای درخشنده، لامپهای جرقه ای، نور لیزرهای دیگر، واکنشهای شیمیایی و حتی وسایل انفجاری میباشند. نوع منبع پمپ مورد استفاده اصولا بستگی به بستر تشدید کننده دارد و این بستر است که عموما تعیین می‌کند چه میزان انرژی بایستی به بستر منتقل شود. یک لیزر هلیوم- نئونی در مخلوط گاز هلیوم - نئون از تخلیهٔ الکتریکی استفاده می‌کند و لیزر یاقوتی از نوری که از لامپ درخشندهٔ زنونی ساطع شده متمرکز می‌شود و در آخر لیزرهای اگزایمر از یک واکنش شیمیایی استفاده می‌کنند.

بستر تشدید کننده عامل اصلی تعیین کنندهٔ طول موج در هنگام استفاده و خصوصیات دیگر لیزر می‌باشد. اگر نگوییم هزاران بستر مختلف، قطعا صدها بستر تشدید ساز مختلف وجود دارد که در آن کارایی مورد نظر بدست میآید. بستر تشدید کننده توسط یک منبع پمپ انرژی تحریک شده تا فراوانی معکوسی تولید کند و در ادامه بستر تشدید کننده بتواند انتشار خود به خود و تحریک شده‌ای از فوتونها را ایجاد کند که نهایتا باعث عمل تشدید نوری و یا ارتقاء نوری می‌شود.

 

نمونه هایی از بسترهای مختلف تشدید کننده شامل موارد زیر هستند

مایعات مثل لیزرهای رنگی. این مایعات عموما حلالهای شیمیایی آلی هستند. مواردی همچون متانول، اتانول، یا اتیل گلیکول که رنگهایی شیمیایی همچون کومارین یا رودامین و فلوئورسین به آنها افزوده می‌گردد. ساختار شیمیایی واقعی ملکولهای رنگ تعیین کنندهٔ طول موج بدست آمده از لیزرهای نوریست. گازها مثل دی اکسید کربن، آرگون، کریپتون و مخلوطی از هلیوم و نئون. این لیزرها اغلب از تخلیهٔ الکتریکی برای پمپ کردن استفاده می‌کنند. جامدات مثل کریستال ها یا شیشه ها. مواد جامد بکار گرفته شده معمولا با یک ناخالصی خاص مثل کروم، نئودیمیوم، اربیوم، یا یونها تیتانیوم ترکیب می‌گردند. مواد جامد بکار گرفته شده 

عموما یاقوت و یا یاقوت کبود و شیشه‌های سیلیکونی هستند

دانلود کامل کاربرد لیزر در اسپکتروسکوپی

هفت مقاله ی برتر در حوزه انتقال ژن در پستانداران

هفت مقاله ی برتر در حوزه انتقال ژن در پستانداران

هفت مقاله ی برتر در حوزه انتقال ژن در پستانداران

در این هفت مقاله به خوبی در مورد انتقال زن در پستانداران و کاربرد ان در صنایع پزشکی و دارو سازی به خوبی شرح داده شده امیدوارم خوشتون اومده باشه

توجه : 7 مقاله به صورت پی دی اف بوده و به زبان لاتین می باشد.

دانلود کامل هفت مقاله ی برتر در حوزه انتقال ژن در پستانداران

طرح توجیهی تولید نورافکن

طرح توجیهی تولید نورافکن

عنوان

طرح توجیهی تولید نورافکن

مقدمه  

طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تیوری و برخورداری از دیدگاههای تجربی و علمی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید میباشد.

اطلاعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات در خصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرایند های تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستمها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز میباشد. این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت میگیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در داخل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد.

در بررسی های فنی ابتدا روشهای مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار میگیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و تواناییهای بالقوه صنعت تناسب داشته باشد انتخاب می گردد. با انتخاب بهترین روش تولید هر محصول می توان دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرایند منتخب، انتخاب نمود.

عنوان

طرح توجیهی تولید نورافکن

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

فهرست

مقدمه 4

فصل اول: کلیات و سوابق 4

1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه 5

2ـ1معرفی محصول: 8

3ـ1 سوابق تولید: 8

4ـ1 کاربرد محصول : 9

5 ـ1 بررسی نیاز جامعه: 10

6ـ1 مصرف کنندگان: 10

فصل دوم : طراحی تولید 11

1ـ2 فرایند تولید: 12

2ـ2 نمودار فرایند تولید: 13

3ـ2 مواد اولیه و منابع تأمین آن: 16

4ـ2 ابزار و ماشین آلات و منابع تأمین آن: 17

5ـ2 برنامه زمان بندی اجرای پروژه: 18

6ـ2 ظرفیت تولید: 19

7ـ2 پلان سالن تولید 20

8ـ2 جایابی و محل اجرای طرح: 21

فصل سوم : 22

نیروی انسانی 22

1ـ3 نیروی انسانی مورد نیاز: 23

2ـ3 دستمزد و حقوق: 24

3ـ3 شرح وظایف پرسنل طرح : 25

فصل چهارم : 26

زمین و ساختمانهای مورد نیاز 26

1ـ4 زمین مورد نیاز: 27

2ـ4 ساختمانهای تولید: 28

3ـ4ساختمانهای خدمات و پشتیبانی و اداری: 29

4ـ4 هزینه های ساختمان سازی: 30

5ـ4 پلان طرح: 31

1ـ5 انرژی برق: 34

2ـ5 انرژی آب: 36

3ـ5 تأسیسات سوخت رسانی: 36

4ـ 5 تأسیسات حرارتی: 37

5ـ 5 تأسیسات برودتی: 37

6ـ 5  ارتباطات: 37

7ـ5 تجهیزات اطفاء حریق: 38

فصل ششم: 40

محاسبات مالی طرح 40

1ـ6 سرمایه کل و منابع تأمین آن : 41

2ـ6 برآورد سرمایه ثابت طرح: 41

3ـ6 سرمایه در گردش: 42

4ـ6 هزینه های تولید سالیانه : 43

5ـ6 هزینه های ثابت و متغیر تولید: 46

7ـ6 محاسبه قیمت تمام شده محصول: 49

8ـ6 محاسبه قیمت فروش محصول: 50

12ـ6 توجیه اقتصادی طرح : 51

منابع و مؤاخذ 52

 

فصل اول: کلیات و سوابق

1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه

2ـ1 : معرفی محصول

3ـ1 : سوابق تولید 

4ـ1 : کاربرد محصول 

5ـ1 : بررسی نیاز جامعه

6ـ1 : مصرف کنندگان

 

1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه

مشخصه طرح: 

نام محصول: نورافکن                   ظرفیت: 100 هزار عدد

فرایند تولید: 1ـ ذوب آلومینیم 2ـ ریخته گری تحت فشار 3ـ سوراخ کاری 4ـ قلاویز کاری 5ـ آماده سازی 6ـ آسترکاری 7ـ خشک شدن 8ـ رنگ کاری 9ـ خشک شدن 10ـ مونتاژ محصول

شاخصهای عملیاتی:

تعداد روز کاری: 270 روز     

   تعداد نوبت کاری: 1     

   زمان نوبت کاری: 8 ساعت       

  درصد تامین مواد اولیه: 100% داخلی

تعداد کارکنان: الف) مدیریت: 1 نفر  ب) مهندس: ندارد  ج) تکنسین: 2 نفر  د) کارگر ماهر: 5 نفر  ه) کارگر ساده: 13 نفر  ی) کل پرسنل: 27 نفر

تأسیسات عمومی: الف) برق مصرفی: 103 مگا وات ساعت  ب) آب مصرفی سالیانه: 2160 متر مربع  ج) گازوییل: 4/106 متر مکعب 

د) بنزین: 2/16 متر مکعب  ه) اطفاء حریق: 8 کپسول آتش نشانی

دستگاهها و تجهیزات خط تولید: 100% داخلی

زمین و ساختمانها: 1ـ مساحت زمین:2800 متر مربع    2ـ سطح زیر بنا: 795 متر مربع     3ـ سا لن تولید: 400متر مربع  4ـ انبار: 140 متر مربع  5ـ تأسیسات و تعمیرگاه:80 متر مربع 6ـ   اداری،رفاهی: 175 متر مربع

سرمایه گذاری:     1ـ سرمایه ثابت: 8/1899میلیون ریال    2ـ سرمایه در گردش: 2/652  میلیون ریال        3ـ کل سرمایه گذاری: 2552 میلیون ریال هزینه های تولید:    1ـ هزینه های ثابت 38/981 میلیون ریال    

  2ـ هزینه های متغیر: 82/3109 میلیون ریال     3ـ کل هزینه های سالیانه: 2/4091 میلیون ریال  

شاخص های اقتصادی طرح:    1ـ نرخ بازده مالی طرح: 2/27%    

 2ـ سهم     

منابع داخلی 100%             2ـ ارزش افزوده بر مبنای هزینه تولید: 4/42%  

3ـ درصد تولید در نقطه سربه سر 5/56%        4ـ  سالهای برگشت سرمایه: 3 سال و 11 ماه       سرمایه گذاری ثابت سرانه 4/70 میلیون ریال 

5ـ درصد کارکنان تولید به کل کارکنان 1/74%       6ـ نسبت سود به سرمایه نقدی: 1/37%

 

  2ـ1معرفی محصول: 

نام محصول نورافکن میباشد. این محصول جهت ایجاد روشنایی به صورت منمرکز یا نیمه متمرکز استفاده می شود و کار اصلی آن ایجاد نور و متمرکز کردن و بازتاباندن آن در محدوده مشخص می باشد.

3ـ1 سوابق تولید:

در قبل با وجود تولید این محصول در داخل کشور، به خاطر این که محصول تولید شده از کیفیت خوبی نسبت به مشابه خارجی خود برخوردار نبود، بخشی از طریق واردات بر طرف می شد. اما در حال حاضر بدلیل پایین بودن کیفیت تولید داخلی و برآورده شدن نیاز داخلی صادراتی از کالا به کشورهای دیگر نداشته ایم. اما میتوان با توجه به حمایت های دولت از صادرات غیر نفتی پیش بینی کرد که آینده صادرات این کالا نیز امکان پذیر شود.

دانلود کامل طرح توجیهی تولید نورافکن

کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار

کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار

عنوان

کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار

پیشگفتار

این طرح که پروژه کارآفرینی هدفون میکروفون دار است با کمک دوستان آغاز شد و با تحقیق در مورد آن از کارخانجات معتبر اطلاعات فراهم آمد و توضیح خلاصه آن که هدفون میکروفون دار از دو بلند گو، یک میکروفون، یک کابل و یک تیغه تنظیم کننده تشکیل شده که در مواردی چون انتقال و دریافت صوت، در تلفن های هندز فری، تلفن های اینترنتی و بازی های کامپیوتری بکار می رود و با توجه به کم بودن کارخانجاتی نظیر این محصول از جمله طرح های نو سودده در صنعت می باشد.

 

مقدمه:

 

هر محصول ویژگی ها  ومشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی ، مالی و اقتصادی طرح ، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول بدون تردید ، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید ومحاسبات مورد نیاز خواهد بود.در این ارتباط  یکی از موثرترین روش های قابل استفاده، بکارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک ازمحصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفی گمرکی محصولات نیز مشخص گردد تا درباره  روند واردات و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.

 

فصل اول

کلیات و سوابق

کلیات و سوابق

شامل:

1-1معرفی اجمالی پروژه

2-1 معرفی محصول 

3-1سوابق تولیدات

4-1کاربرد محصول

5-1 بازار مصرف

 

 

1-1معرفی اجمالی پروژه

 

1-1-1 نام محصول

 

محصول مورد نظر در این طرح هدفون میکروفون دار استریو بوده که عبارت است از یک وسیله متشکل از میکروفن از نوع خازنی با امپدانس 2 کیلو اهم و دو عدد بلند گوی از نوع لایر میباشد.هدفون میکروفون دار جهت دریافت وارسال صوت به تجهیزات صوتی بصورت تبدیل انرژی صوتی به سیگنالهای الکتریکی وبرعکس به کار می رود. تولید هدفون میکروفون دار دارای کد 8 رقمی  32301331 در طبقه بندی صنایع میباشد.

عنوان

کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

مقدمه:

فصل اول

۱-۱معرفی اجمالی پروژه

۲-۱ معرفی سوابق

۳-۱ کاربرد محصول

۴-۱ بررسی نیازهای جامعه

فصل دوم

۱-۲ فرایند تولید

۲-۲ تشریح فرایند تولید منتخب

۳-۲ بررسی ایستگاهها و مراحل و شیوه های کنترل کیفیت

۴-۲ ابزار و ماشین آلات مورد نیاز و منابع تامین آن

۵-۲ مواد اولیه و منابع تامین آن.. 

۶-۲ ظرفیت تولید.. 

۷-۲ برنامه زمان بندی اجرای طرح.. 

فصل سوم: 

محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز. 

۲-۳ شرح وظایف پرسنل.. 

۳-۳ حقوق و دستمزد. 

۴-۳ سازماندهی نیروی انسانی.. 

فصل چهارم. 

۱-۴- مساحت ساختمانهای اداری، رفاهی وخدماتی.. 

۲-۴ ساختمان واحد تولید.. 

۳-۴ زمین مورد نیاز طرح.. 

۴-۴ هزینه های ساختمان سازی و محوطه سازی.. 

۵-۴ پلان طرح.. 

فصل پنجم.. 

انرژی برق.. 

۲-۵ انرژی آب… 

سوخت… 

۴-۵ تاسیسات حرارتی.. 

۶-۵ ارتباطات… 

فصل ششم.. 

۱-۶ محاسبه سرمایه کل طرح.. 

۲-۶ محاسبه سرمایه ثابت طرح.. 

۳-۶ محاسبه سرمایه در گردش…. 

۴-۶ محاسبه هزینه های تولید سالیانه. 

۵-۶ هزینه ثابت… 

۷-۶ محاسبه قیمت تمام شده محصول.. 

۸-۶ محاسبه قیمت فروش محصول.. 

۹-۶ محاسبه ارزش افزوده ناخالص تولید.. 

۱۰-۶ محاسبه ارزش افزوده خالص طرح.

۱۱-۶ محاسبه دوره برگشت سرمایه. 

۱۲-۶ توجیه اقتصادی طرح

 

 

 

 

2-1-1 مشخصات فنی محصول

 

شکل ظاهری

 

شکل هدفون میکروفون دارمورد نظر در این طرح در شکل صفحه بعد نشان داده شده است.

 

 

3-1- 1مشخصات فیزیکی و فنی:

 

 

Frequency response                                  20-22000hz

 

Impedance                                                     32 ohms

 

Cable lengh                                                           2m

 

Connector                                 3.5mm stereo jack plug 

 

Headphone sensitivity                                91db/1mw

 

Maximume power input                                  50mW

 

Mic opereating renge                              100-16000hz

 

Mic sensitivity                                           -76dB,3dB

 

Mic impedance                                    600ohm

 

 

 

4-1-1 اجزای متشکله محصول 

هدفون میکروفون داراز قطعات زیر تشکیل شده است:

1-کپسول میکروفون                        خازنی1عدد

2-نگهدارنده خازن           1عددپلاستیکی از ا.بی.اس

 

 

3-بازوی اتصال به

بدنه هدفون                1عدد پلاستیکی از ا.بی.اس

 

 

4-توپی تنظیم پایه         1عدد پلاستیکی از ا.بی.اس

 

5-بلند گو                      2عدد مای لایر0.5 وات

 

6-نگهدارنده بلند گو       1عدد پلاستیکی از ا.بی.اس

 

7-کابل                        کابل کواکسیال 6رشته 

 

8-تیغه تنظیم                            1عدد فلزی

 

 

9-بازوی تنظیم کننده                 پلاستیکی 2 عدد

 

10-پد                         ازجنس هیدروفیل 2عدد

 

5-1-1 شماره تعرفه گمرکی

 

در داد و ستد های بین المللی جهت کد بندی کالا در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرگی و سود بازرگانی،عمدتاً ازدو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طبقه بندیها نام گذاری بروکسل ودیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران،طبقه بندی بروکسل است که  بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود،بعضاً تقسیم بندی های بیشتری د زیر تعرفه ها انجام گرفته است.در جدول(1-2) شماره تعرفه گمرکی،کد سیستم هماهنگ شده(زیر تعرفه)،نوع کالا،حقوق گمرکی،سود بازرگانی و شرایط ورود محصول درج گردیده است.

جدول(1-1) مشخصات گمرکی کالا

سود بازرگانی حقوق گمرگی نوع کالا کد سیستم هماهنگ شده شماره تعرفه

16 4 هدفون 8518.30 8518

   

 

2-1 معرفی سوابق

 

بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی وآینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگی های خاص هر صنعت،وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی(بر مبنای انواع کاربرد محصول) مورد تحلیل وبررسی قرار می گیرد و باتعیین تولید داخلی محصول،باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی شود.

هدفون میکروفون دار از بازار گسترده ای در سطح کشور برخوردار است. اکثر افرادی که از کامپیوتر استفاده می کنند نیاز به هدفون دارند. محصول در تجهیزات مخابراتی و مولتی مدیا نیز بکار میرود. در خصوص میزان مصرف با توجه به مشخص نبودن آمار مصرف کنندگان و همچنین مشخص نبودن میزان واردات محصول به خاطر واردات مستقیم آن، می توان مبنای دقیقی را برای مصرف آن ذکرکرد ولیکن می توان اذعان نمود که با توجه به رشد روز افزون بکارگیری تجهیزات مولتی مدیا و مخابراتی و ازطرفی مستهلک شدن آن،مصرف روز افزونی دارند.

در خصوص هدفون میکروفون دارصادرات وجود ندارد.در خصوص واردات هدفون میکروفون دار بررسی میزان واردات نشانگر واردات حدود 270هزار دلار از کشور های هلند،امارات،انگلستان و آلمان می باشد که عمدتاًبه هدفون میکروفون دارمخابراتی و... می باشد. در خصوص هدفون میکروفون دارذکر این نکته لازم است که محصول عمدتاًبصورت مستقیم وارد کشور می شود که مبنای دقیقی را نمی توان برای آن قید نمود. هدفون میکروفون دار وارداتی عمدتاًاز کشورهای چین تایوان، مالزی،هنگ کنگ و انگلستان می باشد.

3-1 کاربرد محصول

 

هدفون میکروفون دار کالای نهایی ومصرفی بوده ومستقیماً به مصرف می رسد. هدفون میکروفون دارجهت انتقال ودریافت صوت به تجهیزات صوتی به صورت تبدیل انرژی صوتی به سیگنالهای الکتریکی و برعکس به کار می رود.امروزه با توجه به گسترش وسایل مولتی مدیا، مخابراتی وکامپیوترهای شخصی مصرف هدفون میکروفون دار نیز رو به گسترش می باشد.ازجمله کاربردهای آن می توان در بازی های کامپیوتری،تجهیزات مخابراتی،تلفن اینترنتی، تلفن هندفری و تجهیزات صوتی نام برد. همچنین پایین بودن قیمت آن عامل دیگری برای افزایش مصرف این محصول می باشد.از محصولات جایگزین می توان از هدفون میکروفون دار در اشکال مختلف نام برد.

 

 

4-1 بررسی نیازهای جامعه

 

نیاز جامعه به محصول به گونه ای است که همان طور که در بحث وارداتی این محصول گفته شد میزان واردات نشانگر واردات حدود 270هزار دلار از کشور های هلند،امارات،انگلستان و آلمان می باشد که عمدتاًبه هدفون میکروفون دارمخابراتی و... می باشد.

 در خصوص هدفون میکروفون دارذکر این نکته لازم است که محصول عمدتاًبصورت مستقیم وارد کشور می شود که مبنای دقیقی را نمی توان برای آن قید نمود.

و سالانه مقدار زیادی از درآمد ارزی را از کشور خارج می کند. می توانیم با این کار جلوی این واردات را گرفته و محصول را در داخل کشور تولید کرد.

دانلود کامل کارآفرینی طرح تولید هدفون میکروفن دار

گزارش توجیهی مشاورین مهندسی بهینه راهبر شریف

گزارش توجیهی مشاورین مهندسی بهینه راهبر شریف
عنوان
گزارش توجیهی مشاورین مهندسی بهینه راهبر شریف
 
 تجزیه و تحلیل swot 
 برای بررسی و تحلیل منتقدانه وضعیت موجود در صنعت روغن نباتی و ارائه راه حل مناسب ، آن را در قالب یک فرایند حل مسئله Problem solving process  بررسی و درگامهای بعدی بر مبنای یک برنامه ریزی استراتژیک تجزیه و تحلیل مینمائیم . فرایند حل مسئله در قالب 9 قدم و بصورت نمودار ذیل میباشد : 
 
 
 
                     نمودار فرایند حل مسئله 
 
 با توجه به ماهیت کار و شرح خدمات تعریف شده میتوان 5 قدم از 9 قدم حل مسئله را در این گزارش طی نمود و طی قدمهای بعدی به اراده و تصمیم  مدیران ومسولان دارای قدرت اجرایی در صنعت روغن نباتی دارد لذا در این قسمت به بررسی قدمهای پنجگانه مذکور پرداخته و رهیافتهای مؤثر برای ببهبود از وضعیت موجود را ارائه خواهیم نمود :  
قدم اول : تعیین مسئله 
تعریف مسئله در این پروژه از سوی مدیریت شرکت‏ نوسازی با هدف بهبود وضعیت موجود در صنعت روغن نباتی مطرح گردیده است بدین معنی که مدیریت مذکور سعی دارد تا با مطالعه وضعیت صنعت مورد بحث ضمن شناخت و عارضه‏یابی برنامه‏ریزیی اجرایی لازم را با توجه به ابزار و امکانات موجود در شرکت نوسازی صنایع در جهت ارتقاء صنعت روغن نباتی در کشور انجام دهد. آنچه که مورد بحث در این پروژه می‏باشد شناخت راه‏حلهای توسعه و بهبود با توجه به وضعیت موجود می‏باشد.همانطور که مباحث در قبلی نیز بدان اشاره گردید عمده مشکل صنعت روغن نباتی کشور تامین ماده اولیه مورد نیاز می‏باشد که به دو صورت دانه روغنی در درجه اول و روغن خام در درجه دوم طرح گردید. بنابراین با درک بهتر از آنچه که در پروژه به عنوان مشکل و مسئله تعریف می‏شود می‏توان در قدمهای بعدی برای جمع‏آوری اطلاعات و همچنین بررسی استراتژیها روشن‏تر و مشخص‏تر عمل کرد.
علاوه بر مسئله اصلی و کلانی که از سوی شرکت نوسازی صنایع ایران برای صنعت روغن نباتی مطرح گردید، با شناخت به عمل آمده از صنعت مذکور که در بحث بازار هم به نوعی به آن پرداخته شد مشکلاتی نیز وجود دارد که هر چند برگرفته از ساختار موجود درصنعت می‏باشد ولی می‏تواند به عنوان یک تشدید کننده مسئله مورد بحث در مرکز توجه مدیران و تصمیم‏گیرندگان سازمان قرار گیرد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
- عدم برنامه‏ریزی در مورد تامین دانه‌های روغنی به عنوان ضعف این صنعت در داخل کشور
- نبرد ابزارهای مالی لازم در جهت حمایت تامین کنندگان ماده اولیه
- وجود کارخانه‏های متعدد با مالکیت بخشهای مختلف و با مدیریت بخشهای خاص نظام
- قدیمی بودن تکنولوژی تعدادی از کارخانه‏های بزرگ کشور
- عدم دستیابی به اطلاعات شرکتهای مربوطه، کارخانجات، انجمن‏های صنفی و ... به بهانه‏های مختلف از جمله‏ محرمانه بودن
- شفاف‏ نبودن هزینه‏ها و درآمدها که خود سبب می‏گردد که عملکرد اقتصادی صنعت به خوبی قابل اندازه‏گیری و مقایسه نباشد. 
4-2- قدم دوم : تعیین اهداف 
از دیدگاه مدیریت استراتژیک،  همواره حداکثر کردن سود در کوتاه مدت بهترین راه برای رسیدن به سود آوری و توسعه پایدار نیست بلکه باید بگونه ای عمل نمود که این سود آوری مستمر و مداوم ودر جهت سیاستهای کلان کشور باشد. به عبارتی، بجای لذت بردن از خوردن ماهی باید چگونگی توربافی و ماهیگیری را آموخت . 
اغلب استراتژیستها اهداف بلند مدت را در هفت حوزة زیر تعیین مینمایند که این اهداف برای صنعت روغن نباتی نیز مورد توجه میباشد . 
 
عنوان
گزارش توجیهی مشاورین مهندسی بهینه راهبر شریف
این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
فهرست مطالب
تجزیه و تحلیل swot 1
تعیین مسئله 1
تعیین اهداف 1
دسته بندی اطلاعات 1
تست مدلهاو      فرضیه ها 1
قدم اول : تعیین مسئله 2
4-2- قدم دوم : تعیین اهداف 2
1- سود آوری Profitability 3
2- بهره وری Productivity 3
3- ایجاد موقعیت رقابتی Competitive 3
4- ارتقاء کارکنان 3
5- روابط کارکنان 4
6- رهبری تکنولوژی 4
7- مسئولیت اجتماعی 4
4-3- قدم سوم : گردآوری اطلاعات : 5
4-4- قدم چهارم : دسته بندی اطلاعات 9
4-5- قدم پنجم : ایجاد مدلها و فرضیه ها 9
شناخت بعمل آمده در قدمهای قبلی و دسته بندی کردن اطلاعات ما را به ساخت مدل تصمیم گیری هدایت مینماید تا مسئله را در قالب یک مدل تصمیم ، بررسی و تحلیل نماییم. 9
مدل تصمیم را میتوان بصورت نمودار ذیل ترسیم نمود : 10
نقاط قوت((strengths 10
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (space) 14
موقعیت استراتژیک خارجی 14
6) تدوین استراتژی: 15
1)استراتژی تمرکز (Concentration) 15
2) استراتژی نفوذ در بازار ( market penetration) 15
3) استراتژی توسعه محصول (product development) 16
4) استراتژی نوآوری (Innovation) 16
5) استرا تژی ادغام افقی 16
6) استراتژی ادغام عمودی ( vertical Integration) 17
7) استراتژی مشارکت  ( joint venture ) 17
8) استراتژی تنوع همگون   ( concentric diversification) 18
9) استراتژی تنوع ناهمگون   (Conlomerate Diversification) 18
10) استراتژی چرخش ( تغییر جهت )  ( Turn around) 18
11) استتراتژی سلب مالکیت   ( Divestiture) 18
12) استراتژی انحلال 19
استراتژی ادعام عمودی (رو به جلو و رو به عقب) 21
1-  واگذاری مدیریت زنجیره تامین به معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی 23
2- واگذاری مدیریت زنجیره تامین به شرکت توسعه کشت دانه‏های روغنی تحت نظارت شورای عالی نظارت 24
3- تقسیم‏بندی زنجیره تامین به سطحهای مختلف 24
4- تقویت مجموعه‏های فعلی در جهت تکمیل زنجیره تامین 25
استراتژی توسعه محصول 26
استراتژی مشارکت 27
ارائه برنامه عملیاتی برای هر یک از راه‏کارهای استراتژی ادغام عمودی 28
1- راه‏کار واگذاری مدیریت زنجیره تامین به معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی 28
ارتباط با تامین کننده مواد اولیه: 28
ارتباط با کارخانجات روغن‏کشی وروغن نباتی: 29
ارتباط با توزیع‏کنندگان محصول: 30
ارتباط با واحدهای تحقیق و توسعه: 30
2-راه‏کار واگذاری مدیریت زنجیره تامین به شرکت توسعه کشت دانه‏های روغنی تحت نظارت شورای عالی نظارت 30
ارتباط با تامین کننده مواد اولیه: 31
ارتباط با کارخانجات روغن‏کشی و روغن‏نباتی: 31
اعضاء شورای عالی نظارت پیشنهادی 31
ارتباط با توزیع کنندگان محصول: 32
ارتباط با واحدهای تحقیق و توسعه: 32
3- تقسیم‏بندی زنجیره تامین به سطحهای مختلف 33
تامین مواد اولیه: 33
تولید روغن نباتی: 33
توزیع محصول: 34
4- تقویت مجموعه‏های فعلی در جهت تکمیل زنجیره تامین 34
 
 
1- سود آوری Profitability 
 سود آوری یک ابزار لازم برای ادامه حیات هر بنگاه اقتصادی است بدونکسب سود هر بنگاهی از حالت اقتصادی خارج شده و تنها عوامل ناپایـدار میتوانند توجیه گر بقا و دوام آن باشند . جهت بقای سازمان در فضای اقتصادی امروز ، توجه به سود آوری سازمان امری اجتناب ناپذیر خواهدبود . 
2- بهره وری Productivity 
بهره وری بیشتر مبنای اصلی در اندازه گیـری و ارزیابی عملکرد هر مـؤسسه میباشد بهره وری که بعنوان نسبت خروجی ( سـتانده ) به ورودی ( داده ها و منابع ) تعریف میشود نه تنها معتبرترین معیار برای سنجش عملکردهاست بلکه بدنبال خود سود آوری را نیز بهمراه خواهد داشت . مجهول بودن شاخصهای عملکردی در کارخانجات مورد بررسی نیز بعنوان یک مسئله ( یا زیر مسئله ) مطرح میباشد که مدیران و متولیان امر باید با تکیه بر روشهای علمی و منطقی نسبت به بررسی آن اقدام کنند . 
3- ایجاد موقعیت رقابتی Competitive 
حضور در بازارهای فعلی تنها از طریق رقابت امکانپذیر میباشد متولیان تولید روغن نباتی نیز به این امر کاملاً واقـف   هستند که زمانی میتوانند به بقای سازمانهای تحت پوشش خود امیدوار باشند که توان   انجام رقابت با سایر عوامل تأثیر گذار ( از جمله ئسایر تولید کنندگان داخلی و خارجی ) را دارا باشد بنابراین رسیدن به اهدافی چون افـزایش  سـهم چند درصـدی صادرات ،  زمانـی دستیافتنی است که بجهات رقابتی بتوان این سهم را از رقبا گرفت .  
  4- ارتقاء کارکنان 
 عامل انسانی و وجود مهارتهای لازم میتواند سبب تحرک ، پویائی و توانمندی  بیشتر هر سازمان شود لذا مدیر آینده نگر به افزایش توان مهارتی کارکنان  فکر خواهد کرد و این موضوع  لزوماً فقط کارکنان درون سازمانی را در بر نمیگیرد  ، که میتوان کارکنان برون سازمانی ( نظیرپیمانکاران توانمند )را در نظر گرفت و عرصـه را برای حضور بیشتر وقـدرتمنـد تر آنان فراهم نمود لذا باید به ارتقاء بدنة کارشناسی و برنامه ریزی و سیاستگذاری سازمان توجه نمود و پتانسیلهای مدیریتی و فنی و مهندسی آنان را ارتقاء بخشید و توجه نمود که از بکارگیری نیروی انسانی بیش از نیلز پرهیز گردد.
5- روابط کارکنان 
 بهره وری بیشتر و بهتر کارکنان به روابط بهتر آن بستگی دارد کارکنان علاقمند و دلبسته به سازمان میتوانند به رشد و شکوفائی آن سازمان کمک نمایند و از طرفی هم ،کارکنان بی علاقه و فاقد       انگیزه های اجـتماعی و اقتـصادی نیز مشکلات زیادی را برای سازمان ایجاد مینمایند که امروزه این مشکل در اغلب سازمانها بخصوص سازمانهای بزرگ مشهود و ملموس بوده و این روابط در جهت اهداف اصلی سازمان هدایت نمیگردد و بدنبال آن پائین بودن بهره وری ، از دست دادن فضای رقابتی و فقدان سود آوری برای سازمان خواهد بودکه که برخی از کارخانجات مورد بررسی نیز در این زمینه با مشکلاتی مواجه میباشندو این مقوله نیز بعنوان یکی از زیر مسئله ها ( Sub- Problem )  میتواند مطرح باشد.
6- رهبری تکنولوژی 
سازمانهای امروزی همواره سعی مینمایند بجای پیروی از دیگر سازمانها خود پیشرو و خلاق باشند و سازمانی که بتواند در عرصه تکنولوژی صاحب شهرت و اعتبار باشد میتواند به تداوم حیات اقتصادی خویش امیدوار باشد . در شرایط کنونی ، هر چند که تولید کنندگان بیشتر به صورت یک دنباله رو در پی تولید، محصولات جدید ارائه شده از سوی تولید کنندکان خارج از کشور می باشند لیکن به عنوان یک ایده ال میتوان رهبری تکنولوژی را نیز در سطح کلان (جهان) و بعنوان یک هدف پائینتر در کشور دنبال کرد .  
7- مسئولیت اجتماعی 
اغلب بنگاههای اقتصادی علاوه بر حفظ بقای اقتصادی خود به مسئولیتهای اجتماعی نیز توجه دارند این مسئولیتهای اجتماعی میتواند بصورت ارائه خدمات به محیط اطراف و یا ایجاد امکانات رفاهی ، ورزشی برای محیط خویش ،نقش و جایگاه خود را در محیط اطراف خود تثبیت نمایند . 
آنچه بعنوان مسئولیت اجتماعی برای متولیان این صنعت میتوان نام برد ارائه برنامه های آموزشی لازم در جهت بهبود مصرف می باشد.
اهداف مذکور بعنوان اهداف کلان در مباحث تئوریک مطرح میباشد ولی آنچه که در میدان عمل و در عرصه صنعت روغن نباتی مطرح میباشد عبارتست از :           
    الف ) اقتصادی نمودن تولید به منظور سودآوری بیشتر  از طریق :  
- روان سازی فعالیتها در کارخانجات . ( افزایش بهره وری و سود آوری ) 
-  بروز کردن ماشین آلات ( افزایش بهره وری ) .
- استفاده بهینه از نیروی انسلنی ( افزایش بهره وری)  
ب)  برقراری مکانیزمهای لازم به منظور دستیابی به اهداف کلان دولت :
- تامین کالاهای استراتژیک از جمله روغن نباتی و خوراک دام ( مسئولیت اجتماعی ). 
برنامه ریزی برای تامین دانه های روغنی در داخل کشور(( ایجاد موقعیت رقابتی ).
- ایجاد فرهنگ بهینه مصرف (مسئولیت اجتماعی) .   
ج) افزایش توان مدیریتی : 
-  ایجاد فرصتهای لازم برای سیاستگذاری وبرنامه ریزی بهتر ( ارتقاء کارکنان و بهره وری ) . 
-  کاهش فعالیتهای اجرائی و تقویت توان رهبری و تدوین برنامه های راهبردی ( سود آوری  و بهره وری ) .  
4-3- قدم سوم : گردآوری اطلاعات : 
-  همه میدانیم “ پنجاه درصد حل مسئله فهم صورت مسئله است” برای شناخت بهتر مشکل و تحلیل منطقی و علمی آن ضروری است که شناخت کاملی از وضعیت موجود صنعت روغن نباتی بعمل آید این مرحله از حل مسئله توسط این مشاور و در حد امکانات موجود  انجام گردیدو تصویری مشخص از وضعیت این صنعت در فصول قبل آورده شده است ، چکیدة این مطالعات که بر مبنای مطالعة مستندات ، انجام مذاکره و مصاحبه با مدیران و مسئولین محترم در کارخانجات، انجمنهای صنایع روغن کشی و روغن نباتی و همچنین شرکت کشت و صنعت دانه های روغنی و نیز استنتاج مطالعه کنندگان و تهیه کنندگان این گزارش انجام گردیده  را میتوان بصورت ذیل خلاصه نمود : 
پس از جنگ جهانی دوم یکی از اهداف کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا برنامه ریزی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی به منظور خاتمه بخشیدن به کمبود مواد غذایی و تامین امنیت غذایی برای جامعه بود. کشورهای دیگر مانند هند، چین و ترکیه نیز بعدها این سیاست را پیشه کردند.اصلی ترین سیاست های تامین امنیت غذایی که دولت ها با توجه به مزیت نسبی خود دارند، خودکفایی در محصولات کشاورزی است که اقتصاددانان این سیاست را مادر سیاست ها می خوانند.
البته در این گزارش به یکی از شاخه‌های صنایع غذایی یعنی زنجیره دانه های روغنی و مقدمات آن، تولید و پس از تولید توجه شده است.کشور ما در این عرصه نسبت به سایر شاخه‌های کشاورزی ضعیف تر و معضلات کشور ما در ان بسیار شدید است. آنچه در افزایش تولید دانه های روغنی مهم است هماهنگی تمامی پیش نیازها،فعالیت های فرابخشی مرتبط ، مسائل فنی و علم زراعت، تولید، مسائل پس از تولید و همخوانی تمامی این زنجیره و منظور کردن کامل آن در برنامه تدوینی است.
اصلی ترین نیاز زراعت، زمین، آب، نیروی انسانی، نهاده ها و ماشین آلات می باشد که برای رسیدن به تولید اقتصادی لازم است. زمین باید وسیع و یکپارچه، تسطیح و زهکشی شده باشد. آب با تاسیسات فنی مانند لوله و کانال بدون هرزی به مزرعه برسد. نیروی انسانی آموزش و اطلاعات دقیق داشته باشد. نهاده ها مناسب و اصلاح شده به موقع در اختیار قرار گیرد و ماشین آلات از جمله انواع تراکتور، دنباله بندها و کمباین فراهم شود. در این صورت با توجه به پتانسیل خوب زراعت دانه‌های روغنی در استفاده از تکنولوژی و نتایج خوب تحقیقاتی که در اقالیم مختلف کشور بویژه در مورد گیاه گلزا بدست آمده ، افزایش تولید تا مرز خودکفایی دور از ذهن نیست.