پاورپونت ویژگی های طبیعی آسیا درس 17 مطالعات اجتماعی پایه هشتم
دقیقا مثل کتاب درسی پایه هشتم تایپ و ساخته شده:
پاورپونت ویژگی های طبیعی آسیا درس 17 مطالعات اجتماعی پایه هشتم
موقعیت و وسعت
به نقشه روبرو توجه کنید . قاره پهناور آسیا از قطب شمال تا جنوب مداراستوا امتداد یافته است و بخش اعظم آن در نیمکره شمالی قرار دارد.
آیا می توانید بگویید قاره آسیا از سه طرف به کدام اقیانوس ها محدود می شود ؟ روی نقشه نام اقیانوس ها را بنویسید
دانلود کامل پاورپونت ویژگی های طبیعی آسیا درس 17 مطالعات اجتماعی پایه هشتم
روشهای جایگزینی روشنایی مصنوعی با روشنایی خورشید در ساختمان ها
روش های جایگزینی روشنایی مصنوعی با روشنایی خورشید در ساختمان ها
چکیده:
با محدودیت های ایجاد شده در مصرف انرژی های فسیلی، استفاده از انرژی خورشید به عنوان منبع گرما در آب-گرمکنهای خورشیدی و یا تولید انرژی الکتریکی توسط صفحات فتوولتاییک در دهه های اخیرمورد توجه روز افزون قرارگرفته است. استفاده از روشنایی خورشید نیز برای روشن کردن فضاهای کم نور در طول روز با تجهیزات نسبتا ساده و کم هزینه از کاربرد های جدید این انرژی است که تا کنون به اندازه دیگر موارد توسعه نیافته است. در این مقاله سعی می شود با بررسی و مرور منابع و ماخذ مختلف، پیشرفت ها و نوآوری های انجام شده در این مسیر مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا موارد استفاده، اثرات و مزایای استفاده از این منبع بزرگ انرژی با تکیه بر منابع موجود مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به روش های انتقال نور پرداخته می شود. در نهایت روش انتقال با لوله نور به عنوان یک راه حل مورد توجه قرار گرفته و برای انتقال نور طبیعی روز به داخل ساختمان ها و فضاهای بسته بررسی می شود.
این روش روشنایی علاوه بر کاهش مصرف انرژی الکتریکی برای روشنایی، فاقد تشعشعات فرابنفش و فروسرخ و مولفه های مخرب و الکترومغناطیسی و یونیزه کننده بوده و ایمنی صددرصددر رابطه با عوامل خطر آفرین مانند انفجار، حریق، برق گرفتگی و غیره را فراهم می کند.
فهرست مطالب
مروری بر روشهای جایگزینی روشنایی مصنوعی با روشنایی خورشید در ساختمان ها 1
چکیده: 1
1- مقدمه 2
شکل 1 - میزان آفتابگیری در نقاط مختلف کره زمین 4
2- نور خورشید و اهمیت استفاده از آن در روشنایی ساختمانها 4
2-1- دلایل استفاده از نور روز در ساختمانها 4
2-2- مشکل ساختمانهای با طراحی گسترده 6
شکل 2 - نواحی غیرفعال در ساختمان 7
شکل 3 - اتاقهای پیرامون و محدودیت ورود روشنایی طبیعی به مرکز ساختمان 7
3- سیستمهای هدایت نور 7
المانهای عمودی 7
المانهای افقی 8
المانهای سهموی 9
شکل 4- سیستمهای هدایت نور: الف)المان عمودی، ب)المان افقی و ج)جمعکننده سهموی 10
4- انتقال نور به عمق داخلی ساختمان 10
شکل 5 - طرح کلی سیستم انتقال نور 11
جمعآوری نور برای سیستمهای انتقال نور 12
سیستمهای جمع آوری غیرفعال 12
شکل 6 - الف) مقطع عرضی یک جمع کننده آنادولیک، ب)پانل برش لیزری 13
سیستمهای جمعآوری فعال 14
شکل 7- طراحی شماتیک هلیوستات تخت، لنز فرزنل متمرکزکننده و بازتابنده سهموی 15
انواع سیستمهای انتقال نور 15
فیبرهای نوری 15
شکل 8- جمعکننده نور خورشید برای سیستم فیبر نوری 16
هدایت کنندههای شفاف PMMA 16
شکل 9- میله هدایت نور 17
لوله های منشوری 17
شکل 10- لولههای منشوری توخالی 18
آرایشی از عدسیها و آینهها 18
شکل 11 - آرایش عدسیها و آینهها برای انتقال نور روز 18
لوله نور 18
الف- لولهی نور افقی 19
شکل 13: لولههای نور افقی 19
شکل 14- برش عرضی لوله نور افقی 20
ب - لولهی نور عمودی 20
شکل 15 - طرح لوله نور عمودی 20
شکل 16 - طرح سیستم پخش مخروطی نور لوله نور عمودی 21
شکل 17- طرح حلقه های فلورسنت برای استخراج نور 22
توزیع نورِ سیستمهای انتقال نور 22
شکل 18 - استخراج نور در لولههای نور[3] 23
شکل 19- انتقال نور از میان لوله نور برای پرتوهای منحرف شده و منحرف نشده نور در زمانهای مختلف روز[3] 23
ترکیب انتقال و پخش 23
شکل 20 - استفاده از هادی منشوری توخالی برای پخش نور 24
پخش کننده های مجزا 24
شکل 21 - پخش کننده نور 25
5- نتیجه گیری 25
شکل 12- لوله نور آیینهای در ترکیب با سیستم تهویه طبیعی[5] 27
مراجع 27
مراجعی برای مطالعه بیشتر 2
مقدمه
بحران انرژی در سالهای اخیر، کشورهای جهان را بر آن داشته که با مسائل مربوط به انرژی، برخوردی متفاوت نمایند که در این میان جایگزینی انرژیهای فسیلی با انرژیهای تجدیدپذیر و از جمله انرژی خورشیدی به منظور کاهش و صرفهجویی در مصرف انرژی، کنترل عرضه و تقاضای انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده با استقبال فراوانی روبرو شده است. کشور ایران در منطقهای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین ردهها قرار دارد. میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که بالاتر از میزان متوسط جهانی است[1]. ایران با بهره مندی از حدود300 روز آفتابی، جزو کشور های دارای پتانسیل مناسب انرژی خورشیدی به حساب می آید.
آمارها نشان می دهد مصرف انرژی در ساختمانهای مسکونی و تجاری در حدود37%کل مصرف سوخت کشور می¬باشد[2]که این بخش در مقایسه با سایر بخشها نظیر صنعت، کشاورزی، حمل و نقل سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که روشنایی، خنک¬سازی و تهویه مطبوع فضا، مهمترین عوامل مصرف الکتریسیته در ساختمان ها هستند.اگر اقدامات و تدابیرخاصی برای استفاده از نور طبیعی خورشید در ساختمانها به کار گرفته شود باوجود آنکه در زمان اجرا موجب افزایش هزینه ساخت می¬شود، اما به میزان قابل ملاحظه¬ای هزینه مصرف انرژی را کاهش می¬دهد. به نحوی که پس ازطی چندسال بهره¬برداری از ساختمان، هزینه اضافی ساخت جبران شده و به¬کارگیری آن توجیه پذیر خواهد بود.]1[
استفاده از نور طبیعی خورشید به منظور روشن ساختن فضای داخل ساختمان از گذشته های دور مورد توجه بوده است. در آثار دوره های عیلامی مربوط به 1300 تا 1400 پیش از میلاد نمونه ای از پنجره های شیشه ای به دست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه بوده که در کنار هم در داخل یک قاب قرار می گرفته و جهت انتقال نور به داخل استفاده می شده است. در تخت جمشید نیز زوایای بنا به گونه ای در نظر گرفته شده است که در فصول مختلف سال بیشترین استفاده از نور آفتاب جهت روشنایی فضا حاصل شود.در معماری سنتی اسلامی – ایرانی نیز عناصر مختلفی وجود داشته اند که به عنوان نورگیر استفاده می شده اند به عنوان مثال شباک، جامخانه، در و پنجره مشبک، ارسی، روشندان، پاجنگ و تهرانی از جمله عناصری هستند که به این منظور استفاده می شوند.
در این مقاله ضرورت و اهمیت استفاده حداکثری از نور روز در روشنایی ساختمانها و معایب استفاده از نور مصنوعی بررسی شده است. همچنین روشهای مختلف انتقال نور روز به قسمتهای داخلی ساختمان و مزایا و معایب هر یک از آنها ارائه شده¬اند.
2- نور خورشید و اهمیت استفاده از آن در روشنایی ساختمانها
2-1- دلایل استفاده از نور روز در ساختمانها
استفاده از روشنایی نور روز در ساختمان ها مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن ها عبارتند
دانلود کامل روشهای جایگزینی روشنایی مصنوعی با روشنایی خورشید در ساختمان ها
بررسی رابطه وضعیت اجتماعی خانواده و متغییرهای فردی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
بررسی رابطه وضعیت اجتماعی خانواده و متغییرهای فردی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
فهرست مطالب
مقدمه1
بیان مساله3
اهمیت پژوهش 3
اهداف تحقیق 4
متغیر 4
فرضیه ها 6
فصل دوم7
فصل سوم 28
منابع 30
پیوست 31
چکیده
تحقیق انجام شده پیرامون میزان تاثیر سطح سواد والدین و با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را نشان می دهد که سطح سواد پدر با موفقیت و عدم موفقیت دانش آموزان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نیز در انجام موفقیت یا شکست بی تاثیر نیست.
میزان سطح سواد والدین بر موفقیت دانش آموزان تاثیر چشمگیری دارد و همچنین در این تحقیق اثر قطعی تاثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی، مشکلات رفتاری و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مسجل است و میزان سطح سواد والدین با پیشرفت تحصیل دانش آموزان ارتباط مستقیم و مثبت دارد.
جامعه ی آماری من در این پژوهش شامل مدارس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان الموت شرقی که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده و تعداد آنها 2000 نفر می باشد و نمونه ی آماری باتوجه به جدول مررگان که تعداد 322 نفر از دانش آموزان که از جامعه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.
و ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ای برای دانش آموزان است استفاده کرده ام
مقدمه
باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک ازخود و اعضای خانواده ی خود مؤثر است، از آن جمله می توان به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد که ارتباط مستقیم با سطح سواد و تحصیلات خانواده دارد. شخص باسواد امکان سلامت اقتصادی و تصمیم گیری بیشتری دارد و چنین انسانی نسبت به خود و فکر و فرهنگ جامعه بصیرت بیشتری دارد. سواد و تحصیلات، از دیدگاه اقتصادی، افراد را بهسوی رشد و توسعهی درونزاد و خلاق و هماهنگ با اجتماع و کشور هدایت می کند و از دیدگاه تخصصی، جامعه را موفق می سازد، افراد بزرگسال به عنوان عامل اساسی تولید، حتی با یک اصطلاح اقتصادی خاص که همان جمعیت فعال یا نیروی کار می باشد، مشخص میشوند.با توجه به آمار موجود، گسترش سواد کاهش رشد جمعیت و همچنین توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت دانش و ... را تسهیل نموده است. تنها جوامعی توانستهاند مشکلات خود در زمینه های تغذیه، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش را از میان بردارند که از سطح بالای سواد برخوردار باشند.بی سوادی، نه تنها پدیده ای قابل تأسف است، بلکه علامتی است در کنار علائم دیگر که نشان دهنده ی از خود بیگانگی میباشد و منجر به عقب ماندگی می شود. این عقب ماندگی در تعلیم و تربیت، خود معلول شالوده های نامتناسب اقتصادی و اجتماعی است و رابطه ی مستقیم با فقر عمومی و کمبود وسایل کافی به ویژه نداشتن معلم و مدرسه است.
سواد و تحصیلات خانواده یکی از عوامل مهم پیشرفت بشر در جهان امروز است. پیشرفت تکنولوژی، صنعت، بهداشت و علوم مختلف مدیون این عامل مهم است.
بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد، موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد و عواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و ... که همه موجب پایین آمدن موقعیت اجتماعی و فرهنگی شخص می شود و آشفتگی ها یا آسیب های روانی را به وجود می آورد معمولاً افرادی که در سطح پایین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زندگی می کنند، سطح تحصیلات کمتری نسبت به افراد همسال خود دارند و میزان تحصیلات در این خانواده ها به شدت اُفت پیدا می کند.
در حقیقت در برخی از این خانواده ها، سواد مقوله ی بیگانه ای است.
تأثیر عمیقی که این موقعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی پایین، بر روی افراد خانواده و جامعه برجا می گذارد، موجب بی نظمی و آشفتگی روانی می گردد، البته این آشفتگی روانی را در طبقات مختلف جامعه می توان دید.
شیوه های انحرافی ـ ایجاد علایم روانی بیماری ـ اقدام به خودکشی ـ بستری شدن ـ قطع ارتباط با واقعیت، در طبقات پایین اجتماع، بیشتر دیده می شود.
مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به عنوان پیش فرض این مشکل مطرح است و در واقع هدف بررسی اثرات اقتصادی ـ اجتماعی این مسئله به عنوان یک متغیر مهم بر وضعیت روانی است. در این جا سواد و تحصیلات را به عنوان یک متغیر ملاک، لحاظ نموده که قابل سنجش بیشتری است
دانلود کامل بررسی رابطه وضعیت اجتماعی خانواده و متغییرهای فردی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
گزارش نویسی
گزارش نویسی
فهرست مطالب
گزارش و گزارش نویسی 1
معنی اصطلاحی واژه گزارش 1
تعریف گزارش نویسی 1
فایده گزارش نویسی 1
خواننده گزارش کیست؟ 2
فصل دوم 4
مراحل گزارش نویسی 4
مراحل چهارگانه گزارش نویسی 4
مرحله اول گزارش نویسی برنامه ریزی 5
مراحل روش علمی تحقیق 5
١- تعریف مسأله 6
٢- طرح مقدماتی تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع تعیین هدف تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع معیارهای انتخاب متدولوژی تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع طرح سؤالات، مشکلات و تنگناها 8
موضوع نظر گزارشخواه 8
٣- انتخاب روش مناسب برای تحقیق ( گزارش ) 8
٤- جمع آوری، تنظیم و طبقه بندی اطلاعات 8
٥- تحلیل و تفسیر داده ها و ارزش گذاری آنها ( استنتاج ) 10
٦- نتیجه گیری 10
شرح مختصر مرحله یک گزارش نویسی 10
فصل چهارم 12
نگارش 12
مقدمه 12
١- تهیه پیش نویس 12
٢- سبک نگارش 13
٣- کلمات و جملات 14
الف- اصل وحدت 15
ب- اصل ربط 16
تعریف بند یا پاراگراف و نحوه استفاده از آن 20
اهمیت پاراگراف 20
فواید استفاده از بند یا پاراگراف 23
فصل نهم 24
اقسام گزارش 24
الف- گزارش کتبی 24
ب- گزارش شفاهی 24
مزایا و مشکلات گزارش های کتبی و شفاهی 24
یادآوری 24
مزایای گزارش های شفاهی 25
مشکلات گزارش های شفاهی 25
مزایای گزارش های کتبی 25
فصل دهم 27
طبقه بندی گزارش ها 27
الف) گزارش های رسمی کوتاه 27
ب) گزارش های رسمی بلند 29
انواع گزارش 34
الف- گزارش ادواری 34
ب- گزارش اتفاقی 34
گزارش فردی، گزارش گروهی 35
الف- گزارش فردی 35
ب- گزارش گروهی 35
ارکان گزارش 36
الف موضوع گزارش چیست؟ 36
ب گیرنده آن کیست؟ 36
ت هدف از تهیه آن کدام است؟ 36
انواع گزارش بر اساس هدف از تنظیم 37
فصل یازدهم 42
انواع گزارش بر حسب موضوع 42
١- گزارش توضیحی 42
چگونگی تلفیق مسأله با موضوع 44
فصل اول
گزارش و گزارش نویسی
واژه ی گزارش به معنی به جای آوردن، انجام دادن، اظهار نظر کردن، در میان نهادن و شرح و تفسیر کردن است. واز مصدر گزاردن ساخته شده است. « گزار » بن مضارع « ش » پسوند اسم مصدر ساز می باشد.
معنی اصطلاحی واژه گزارش
گزارش در اصطلاح به مطلبی گفته می شود که از شرح، تفسیر، بیان، تحلیل مطالب و نیز علل مسائلی خاص گفتگو کند.
تعریف گزارش نویسی
گزارش نویسی عبارت است از به تحریر در آوردن اخبار، اطلاعات، حقایق، علل مسائل و رویدادها، تجزیه و تحلیل منطقی و متوالی آن ها، برای رسیدن به راه حل صحیح، که همراه با اختصار و روشنی تدوین شده و بر دو اصل « سالم نویسی » و « ساده نویسی » استوار باشد.
در واقع گزارش نویسی، فنی است که با آگاهی از آن فن، مطالب هر موضوعی را می توان، طوری طبقه بندی کرد و نظم بخشید که هدف مورد نظر را در کوتاهترین زمان و با ساده ترین کلام به دست آورد.
فایده گزارش نویسی
فایده و هدف از نوشتن گزارش، رساندن پیام خود به خواننده با سرعت و صحت و روشنی است. و مهم این است که نویسنده گزارش، قادر باشد تصویری روشن ازفکر و هدف خود را در ذهن خواننده ترسیم نماید.
خواننده گزارش کیست؟
قبل از این که تصمیم به تدوین گزارش بگیرید باید بدانید که گزارش را برای چه شخصی یا اشخاصی تهیه می کنید. در واقع چه کسی یا کسانی، بر اساس گزارش شما تصمیم گرفته و اقدام خواهند کرد.
دانستن افکار، تمایلات، خلق و خوی، تحصیلات، تجربیات و نحوه تصمیم گیری خواننده گزارش و این که آیا او خود تصمیم می گیرد یا آن که گزارش را برای اظهار نظر به نزد دیگران ارسال می دارد، برای تهیه کننده گزارش بسیار مهم است. زیرا با آگاهی از مسائل فوق می توانید گزارش خود را به شکلی تهیه کنیدکه رسیدن به هدف را سریعتر و مطمئن تر کند.
در اغلب اوقات شروع کننده ی یک مکاتبه شما هستید، لذا باید بدانید که چه نتایجی را انتظار دارید، و چه کسی اقدام خواهد کرد. اما اگر یک مقام مافوق از شما بخواهد که گزارشی تهیه کنید، در این حالت باید شما تصمیم گیرنده نهایی مطالب گزارش خود را شناسایی کنید، تا بتوانید با رعایت نکات یاد شده گزارش خود را طراحی کنید.
مثلاً اگر مدیر امور اداری هستید و معاون اداری و مالی سازمان مربوطه از شما بخواهد که گزارشی از نحوه مکاتبات داخل سازمان برای او تهیه نمایید، باید مطمئن شوید که او گزارش را برای تصمیم گیری خود می خواهد؛ و یا آن که گزارش را برای پاره ای از تصمیم گیری ها، به نزد رئیس سازمان ارسال می دارد. این در طراحی وتعیین هدف گزارش شما بسیار با اهمیت است.
بنابراین با توجه به موارد فوق تهیه گزارش به یکی از این دو شکل مربوط می شود
الف- از شما خواسته می شود که گزارشی تهیه کنید.
ب- خود شروع به تهیه گزارشی می نمایید.
الف
هنگامی که از شما خواسته می شود که یک گزارش تهیه کنید، می توانید این خواسته را به یک سؤال تبدیل نمایید. مثلاً اگر از شما خواسته شود که گزارشی از نحوه ی گردش مکاتبات در داخل سازمان برای رئیس سازمان تهیه کنید، این طور فرض کنید که او می خواهد بداند، چه نارسایی باعث به تعویق افتادن پاسخ نامه ها شده، و علت این نارسایی ها چیست؟
درباره گلیم قشقایی
در مورد گلیم قشقایی
فهرست مطالب
1. گلیم قشقایی 1
مقدمهی تاریخی 1
2. گلیمبافی فارس 2
3. ایل قشقایی 3
تاریخچه ایل قشقایی3
چگونگی مهاجرت و اختراع 4
اسکان ایل قشقایی 6
4. طراحی و نقشپردازی 7
5. نقشمایههای گلیم 9
نقشمایههای هندسی 9
نقشمایههای دوگانه 11
نقشمایههای تلفیقی 13
نقشمایههای حاشیهای 14
6. نقشهای گلیم قشقایی 15
نقش اشکالی15
کف ساده 15
محرمات16
خشتی 16
قابی16
شطرنجی 16
7. نقشهای اشکالی 17
نگاره فناناپذیر 17
خورشید آریایی و گردونه خورشید 18
نشان ساسانی20
مرغ و درخت21
گل هشت پر 21
نیلوفر آبی یا نخل بادبزنی22
گلیم قشقایی
مقدمهی تاریخی
گلیمبافی باستانیترین شیوهی فرشبافی است که قرنها پیش از قالیبافی، و بسا که همزمان با پارچهبافی، در خاور زمین پیدا آمده است، و بر ما روشن نیست که کدامیک از اقوام آسیایی نخستین بار و در چه زمانی به پارچهبافی دست یافتند، هنوز دانسته نشده که گلیمبافی از کدام گوشهی آسیا و به تدبیر کدام قوم آغاز گردیده است.
آثار به دست آمده از کاوشهای باستانشناسی، ما را در جستوجوی زادگاه گلیم بیشتر به سوی دشتهای مرکزی آسیا میکشند که پرورش گوسفند و استفاده از پشم آن برای ساختن فرش از آنجا آغاز شده. تقریباً محقق است که نمد ـ که باستانیترین و در عین حال سادهترین نوع فرش پشمی است ـ حاصل تدبیر صحرانشینان آسیای میانه است. به این اعتبار غیرمنطقی نخواهد بود اگر مبداء گلیم را آسیای مرکزی بدانیم و گلیمبافی را مرحلهی بعدی و تکاملی نمد مالی، همچنانکه قالیبافی مرحلهی بعدی و تکاملی گلیمبافی بوده است.
البته، نمیتوان ادعا کرد که فرش گلیمی را به تحقیق همان اقوامی اختراع کردهاند که فرش نمدی را ممکن است ابداع گلیمبافی پیامد منطقی و طبیعی پارچهبافی باشد و در سرزمینی آغاز شده باشد که مردم آن هرگز از فرش نمدی استفاده نمیکردهاند. با این همه چون هیچ گلیمی به قدمت نمدهای آسیای میانه در دست نیست، منطقیترین فرض همان خواهد بود که گلیمبافی را ابتکار همان اقوامی بدانیم که نخستین بار کف سرد و نمناک خیمههای خود را با فرشهای گرم نمدی پوشانیدند.
2. گلیمبافی فارس
سنت گلیمبافی فارس بسیار قدیمی است، هر چند تاریخ آن سربهسر ابهام است و دانسته نیست که سرآغاز آن از چه زمان هست و از کدام گوشهی این اقلیم. آنچه محقق است، گلیمبافی پابهپای قالیبافی در فارس پس از اسلام رواج داشته، گو اینکه استنباط میشود که گلیم فارس، مانند گلیمهای دیگر مناطق ایران و خاورمیانه، پیوسته دستبافتی بوده عشایری ـ روستایی که برخلاف قالیبافی هرگز به کارگاههای بافندگی شهری راه نیافته است.
متداول نبودن گلیم در بسیاری از ایلات فارس که سنت فرشبافی کهن و پر مایه دارند (ایلات عرب، بهارلو، اینالو) و رواج کم دامنهی آن در ایلات باصری و نفر، موجب شده که بخش اعظم گلیمهای فارس از ایلات قشقایی و لر و حوزههای روستایی قلمرو آنان فراهم آید. وابستگی کم و بیش مطلق گلیمبافی روستایی فارس به قشقاییها و لرها سبب شده که تقریباً همهی حوزههای گلیمبافی روستایی در محور غربی فارس افتاد.
در مناطق لرنشین و مسیر کوچ ایل و قشقایی و طایفههای لر کوچرو و با رونقترین این حوزههای روستایی، در قلمرو قشقایی، روستاهای زاخرویه (یا زاخرو) و جگردان از دهستان اربعهی پایین است (جنوت خاوری فیروزآباد) که طایفهی کشکولی کوچک و تیرهی اوریات از طایفهی عمله پیرامون آنها جایگاه زمستانه دارند و مردم فارسی زبان این دو روستا با قشقاییها امتزاج یافته و زیر نفوذ سنتهای گلیمبافی قشقایی قرار گرفته. شهرت و اعتبار گلیمهای فارس مدیون زنان بافندهی قشقایی است و بیش از همه تیرهی آردکپان از طایفه عمله، طایفهی کشکولی کوچک و طایفه درهشوری.
3. ایل قشقایی
تاریخچهی ایل قشقایی:
به درستی معلوم نیست که این ایل بزرگ ترکزبان کی و از کجا و بر اثر چه حوادث و رویدادهایی به ایران کوچ کرده است. حتی نمیدانیم که از ابتدا به قشقایی موسوم بوده یا بعدها به این نام شهرت یافته و از چه وقت؟ ریشهی لغوی لفظ قشقایی مبهم است و تحقق نیست که از واژهی ترکی «قاچقایی» به معنای «گریخته» گرفته شده یا از «قاشقه» که در زبان ترکی «اسب پیشانی سفید» یا «خال سفید پیشانی اسب» است، یا از کاشغر که به روایت تاریخ مسعودی گروهی از قراتاتارها در زمان حکومت سلجوقیان در آن شهر اقامت گزیدند و بیست هزار تن از آنان به همراه سعدبن زنگی به فارس آمدند، که میتوان فرض کرد کاشغری به مرور زمان «قشقری» و سپس قشقایی شده است.