دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

اعاده حیثیت

اعاده حیثیت

چکیده

اعاده حیثیثت قضایی و قانونی که تدبیری برای تسهیل حضور محکوم در جامعه و اعمال رأفت نسبت به اوست با محو سابقه محکومیت کیفری از سجل (شناسنامه) قضایی شخص، مجازاتهای تبعی مترتب بر محکومیت کیفری را ساقط کرده و حقوق سیاسی و اجتماعی شخص را به او باز می گرداند. همچنین امکان برخورداری شخص را از پاره ای امتیازات قانونی چون آزادی مشروط که بهره مندی از آنها منوط به فقدان سابقه محکومیت کیفری است فراهم می کند. ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی‏، تلاشی در خور اما ناقص برای استقبال از تأسیس اعاده حیثیت قانونی است که با پذیرش برخی از آثار اعادة حیثیت، نهاد «اعاده حقوق اجتماعی به محکوم» را تداعی می کند و نیازمند بازنگری و اصلاح است.

                                                  موضوع: اعاده حیثیت

این فایل یا فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

الف ) کلیات

۱- مفهوم اعاده حیثیت

۲- پیدایش و گسترش اعاده حیثیت

الف – اعاده حیثیت قضایی :

ب – اعاده حیثیت قانونی :

۳- مبانی و آثار

ب – اعاده حیثیت در نظام حقوقی ایران

۱- محکومیت کیفری

۲- محرومیت از اعمال حقوق اجتماعی

۳- شرایط اعاده حیثیت (اعاده حقوق اجتماعی به محکوم)

الف- اجرای مجازات

ب- انقضای مواعدی معین

ج – عدم ارتکاب جرم جدید

۴- آثار

نتایج و پیشنهادات :

منابع : 

 

مقدمه

اصولا با صدور حکم قطعی  کیفری علیه مجرم، آثاری ایجاد می شود که «اعتبار امر مختومه کیفری» و لازم الاجرا شدن حکم کیفری و در نتیجه اجرای همه مجازاتهای مندرج در حکم محکومیت (اصلی و تتمیمی) یا مقرر شده در قانون (تبعی) از زمرة آنهاست. همچنین محکومیت کیفری می تواند سبب درج سابقة کیفری محکوم در شناسنامه (سجل) کیفری او شود و به تشدید مجازات مرتکب یا محرومیت او از پاره ای امتیازات (همچون عدم استفاده از آزادی مشروط ) در صورت ارتکاب جرم مجدد منتهی شود.

نمی توان انکار کرد که محکومیت کیفری دارای آثار اجتماعی ناخوشایندی برای محکوم است که سلب یا تضعیف شأن موقعیت اجتماعی او از زمرة آنهاست و چه بسا کسب و تحصیل آبروی از دست رفته خصوصاً در جوامع شهری کوچک نیازمند سالها مدارا و رنج است. همچنانکه محکومیت کیفری یک شخص به دلیل اشتباه قاضی با توجه به اتهام فردی غیر مقصر و بی گناه به دلایلی چون تبانی شهود و اغفال دادرس ، آثار مخرب اجتماعی و روانی برای متهم و محکوم بی گناه ایجاد می کند که سیمای عدالت جزایی را مخدوش و اعتماد عمومی به دستگاه عدالت و اعتبار آن را به چالش می کشد.

از شایسته ترین تدابیری که برای رفع یا تقلیل آثار ناخوشایند گفته شده در ادبیات حقوقی ما نیز مطرح شده «اعاده حیثیت» است که ضمن تبیین مفاهیم مختلف آن، مبانی ، شرایط و آثار مفهوم مختارمان را تشریح می کنیم.

الف ) کلیات

1- مفهوم اعاده حیثیت

اعادة حیثیت به لحاظ لغوی از دو کلمة عربی «اعاده» و «حیثیت» ترکیب یافته است که اعاده به معنای بازگردانیدن   و حیثیت به معنای اعتبار و آبرو  است و گفته شده است اعاده حیثیت «بازگشت به اهلیتی است که شخص به علتی آن را از دست داده است . معادل اصطلاح اعاده حیثیت در زبان عربی عمدتاً کلمات «رد الاعتبار» و «اعاده الاعتبار» و معادل انگلیسی آن Rehabilitation  به معنای اعادثه حیثیت یا اعتبار است .

دانلود کامل اعاده حیثیت

مقاله نقش روانشناسی در ادبیات

مقاله نقش روانشناسی در ادبیات

این مقاله در مورد نقش روانشناس در ادبیات است که کل مفهوم آن این است که امروز با رشد وتکاپوی جامعة ادبیات هم رشد داشته است و به غیر از مفاهیم اخلاقی و زیباشناسی یک فهم جدید به نام روانشناسی در آن وارد شده است.

 و رابطه روانشناسی و ادبیات در عصر امروز یک امر حیاتی است چون خوانندگان فهم آنها بالاتر رفته و نگرش جدیدی بر نوشته ها دارند.

عنوان : مقاله نقش روانشناسی در ادبیات

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست

1- چکیده مقاله    

2- مقدمه    

3- تعریف روانشناسی و تاریخچة آن    

4- روانشناسی و ادبیات    

5- مفهوم هنر    

6- رابطة ادبیات و روانشناسی    

7- روانشناسی هنر و ادبیات عرفانی است    

8- مثال روانشناسی در ادبیات و اشعار سهراب سپری ( شاعر معاصر)     

9- نتیجه گیری    

10- منابع     

 

چکیده مقاله:

خلاصه مقاله این است که رابطه ادبیات با روانشناسی را می توان از نوشته و افکار نویسنده در کرد که چه رابطه ای را ایجاد کرده است و یک آثار خلق کرده که مخاطبان فراوانی دارد.

این تحقیق روش آن میدانی یا کتابخانه ای است که از چند کتاب گرفته شده است و از مقالات اینترنتی هم استفاده شده است و مترمکز به افکار کتاب و مقالات می باشد. چکیده این تحقیق در واقع می خواهد بگوید که ادبیات امروز خارج از روانشناسی  نمیباشد چون هر نوشته ای که خلق می شود باید دارای روح و تازگی باشد که آن روح را روانشناسی می گوییم تا شخص بتواند با افکار سالم آن اثر را بخواهد و از آن لذت برد.

 

مقدمه :

عنوان نقش روانشناس در ادبیات معاصر

در این تحقیق رابطه بین روانشناس و ادبیات بحث شده است البته این تحقیق همة آن تحت تأثیر کتاب و منابع نیست بلکه خود نویسنده افکار خود را بیان کرده است اگر چه افکار نویسنده کوتاه می باشد ولی خدشه ای به خود تحقیق وارد نکرده است. و تحقیق دارای چند بخش است که بخش اول آن در مورد تعریف روانشناسی و تاریخچة آن و تعریف ادبیات می باشد بخش دوم در مورد روانشناسی هنری و عرفانی و بخش دیگر آن دارای روانشناسی و رابطة آن با ادبیات می باشد و در آخر در مورد یک آثار ادبی معاصر سهراب از نظر روانشناسی صحبت شده است.

هدف از این تحقیق در مورد روانشناسی در ادبیات این است که بدانیم امروزه این عامل اصلی کی اثری در خواند مربوط به دانستن روانشناسی است، که اثر ان را در جامعه پایدار به ماند. به طور کلی امروز هر کس ناخودآگاه متن را می خواند برای فهمیدن درون خود می کوشد او با باز تولید متن در آن دخالت می کند ولی بداین مداخلات با تردیدی می نگرد و کنش خواندن را مورد تحلیل قرار می دهد نه نویسنده یا خواننده کشاکش میان خوانن و ظرفیت های نهفته‌ی متن را آشکار می کند تا خوانندة حرفه ای به عنوان پرسشگر در برابر متن باقی بماد و این امر در ساختار روانکاری صورت می گیرد.

تعریف و تاریخچه روانشناسی و تاریخچة آن:

برخی روانشناسان، روانشناسی را به این صورت تعریف می کنند : مطالعة علمی رفتار و فرایندهای ذهنی اما همة روان شناسان این تعریف را قبول ندارند و روان شناسی را تنها علم مطالعة رفتارهای قابل مشاهده می دانند.

برخی روانشناسان، از جمله رفتار گرایان، معتقدند که فرایند های ذهنی قابل مطالعه نیست. روانشناسی با این که تاریخی بسیار طولانی دارد و می توان گفت که با خلقت خود انسان بد وجود آمده است، علم تازه ای به حساب می آید. برخی روانشناسان، تاریخ شروع آن را به سال 1860 نسبت می دهند: سالی که گوستا و تئودور فیخنر آلمای کتاب اصول سایکو فیزیک را منتشر کرد. اما بیشتر روانشناسان، تولید روانشناسی را به عنوان یک عالم، به سال 1879 نسبت می دهند؛ یعنی سالی که ویلهلم وونت، اولین آزمایشگاه روانشناسی را در شهر دینپزیک آلمانی بنا نهاد.

روانشناسی در ایران

روان شناسی ایران، از قرنها پیش با عنوان عالم النفس یا اخلاق، مورد توجه دانشمندان بوده است. اما رونشناسی جدید در ایران، با تلاشهای دکتر علی اکبر ساسی، دکتر محمد باقر هوشیار، دکتر محمد صناعی و عده ای دیگر از روان شناسان شروع شده است. دکتر علی اکبر ساسی و دکتر محمد باقر هوشیار. هر یک اولینکتاب علمی خود را در سال 1317 شمسی با عناوین علم ونفس یا روان شناسی علمی انتشار دادند. با این همه، شکوفای واقعی روان شناسی علمی در ایران، پس ازسالهای 1340 صورت گرفت، زیرا در این سالها بود که روان شناسی به عنوان یک رشتة مستقل دایر شد و ترجمة کتاب اصول روانشناسی به وسیلة دکتر محمود صنای رونق خاصی به آن بخشید.

«روانشناسی و ادبیات»

در شیوه روانشناسی در ادبیات سعی می کند جریان باطنی و احوال درونی شاعر و نویسنده را ادراک و بیان نماید وقدرت و استعداد هنری و ذوق و قریحة او را بسنجد و نیروی عواطف و تخیلات وی را تعیین نماید و از این را تأثیری را که محیط و جامعه و سنتها و مواریث در تکوین این جریانها دارند مطالعه کند. از این رو منتقدان یا ادبیان توجه به روانشناسی را در فهم آثار ادبی بسیار مهم می شمارند و آن را مفتاح سایر شقوق و اقسام نقد می انگارند و در واقع شعر و ادب را عبارت می داند از روان شناسی شاعر یا نویسنده

از مطالعة آثار ادبی می توان دریافت که عواطف و احساسات هنرمند چیست و متحرک او در اندیشه ها و الهامات خویش کدام است و همچنین صفات و احوال نفسانی غالب بر عصر و معاصرانش را نیز می تون شناخت. در هر ال اثر هر شاعر یا نویسنده معروف خصال و سجایا و به عبارت دیگر روان شناسی او به شمار می آید.

بررسی در احوال روحی و نفسانی اشخاص خاصه در درام یا قصر چیزی است که نویسندگان و شاعران از قدیم ترین ایام بدان پرداختند و آن را در نظر داشته اند و چه باس جست و جو زوایای روح انسان از کهن ترین ایام در شعر دراماتیک وجود داشته در اروپا کسانی مانند «شکسپیر» « داستایوسکی» و در ایران چون «سعدی» و معاصران چون « سهراب« «نیما» و حتی «شهریار» بدان پرداخته اند. با این همه یک جریان فرکی و فلسفی جدید باعث شد که ادبیات از دیدگاه علم روان شناسی مورد توجه قرار گیرد و آن تأثیر نظریه ها و اندیشه های کسانی مانند « فریودی» «دیونگ» « آدلی» بود.

در روانشناسی وظیفة ادبیات عبارت است از این که درخواننده تعادلی روانی و یا در واقع عادت متعادل روانی به وجود آورد، به دین معنی که معتقد است یک اثر هنری واکنش خاص  و موزدنی در بیننده یا خواننده ایجاد  می کند زیرا زیبایی خود چیزی است که موجب تعادل ترکیبی می شود. به هر حال او می کوشد که شناخت ارزش ادبی آثار را بر مبنای روانشناسی استوار کند امروزه در ادبیات و روانشناسی 3 شاخه به وجود می آید که به طور کلی این سه شاخه عبارت است از 

1- روانشناسی نویسنده : که خود نویسنده افکار خود را به طوری که از جامعه پیرامون خود است یا از افکار خود است به طوری جدید در نوشته یا شعر خود می آورد و باعث جذب خواننده می شود.

2- روانشناسی جامعه : امروز نویسنده برای نوشتن خود از جامعه کمک می گیرد در حالی که جامعه اگر روانی پاک داشته باشد تأثیر زیاید بر پیشرفت جامعه و خلق یک اثر هنری دارد.

3- روانشنای خواننده : امروز هر کسی که بخواهد چیزی بنویسد دیگر به مخاطب خود نگاه میکند یعنی مخاطب او از نظر روانی دارای چه شخصیت سنی و مخاطب کلیت اثری را خلق می کند

پس این سه عامل بر ادبیات تذثیر می گذارد.

مفهوم هنر

هنر درمفهوم کلی خود یعنی آن چیزی که انسان خلق کند محسوب می شود ولی تفاوتی که هنر ادبیات با هنرهای دیگر دارد آن است که هنر در ادبیات قلم است یعنی نوشتن مطلب که اگر خلق اثری کند ان را هنر می گوییم.

ادبیات از همان آغاز زندگی بشر بوده است به طوری که ادبیات آن زمانها تصویری و حال نوشتنی است به طوری فکر میکنی که تمام دنیا در یک محل جمع شده و بعد پراکنده شده اند مثل شاهنامه فردوسی در ایران و اودیسه در یونان یا جنگ و صلح تلستوی و غیره بیانگر این صحبت است

حال فرض کنید هنر را با یک چیز دیگر جمع کنیم آن هم روانشناسی به راستی چه می شود؟

آیا در اثری که شاعر یا نویسنده یا هنرمند خلق می کند تأثیر می گذارد؟

آیا فقط روانشناسی در حال حاضر بود و در قدیم نبوده است؟!

این همه سوال مطرح می شود و برای پاسخ آنها باید درست  روانشناسی شاید نتواند تأثیر بر آثار هنرمند بگذارد و خلق آن آثار تأثیر داشته باشد ولی بیانگر این است که مخاطب را جذب می کند به طوری که اگر هم با  کمی داشته باشد ولی از نظر روانشناسی در آن کار شده باشد آن جذب مخاطب می کند.

ولی نمی توان گفت که روانشناسی در ادبیات در زمان حال پدید آمده است درست است علمی آن امروز درست شده است ولی در زمان قدیم هم روانشناسی بود به طوری که آن زمانبه گونة دیگر یعنی از جامعه و اخلاقیات آن برای داستان نویسی و شعر گفتن استفاده می شوده و حتی برای شعر درباری با خلق و خوی آن پادشاه شعر می گفتند.

تحقیقات علمی

درقرآ“ مهاجرت را عامل مهم برخورداری ستمدیدگان از مواهب دنیا یاد می کند.

برای اقامة دین  شریعت مهاجرت کرد.

محلی که داشتند الوداع دو قبیل مدیه اوس خرزج 

در خانة ابوابوب

تأسیس مسجد، یک نهاد اجتمالی، نشان وحدت مسلمانان و مرکز آموزش و پرورش؟ پرستی انتخاب حضرت علی و برادری پیامبر چه بود  1- م برهمتای او با خود تأکید ورزید 2- هم از بروز بحران و تعصبات جامعی پیشگیری کرد.

ماهیت جنگهای پیامبر: آزادی های مردم برقراری عدالت تأمیت مصالح واقعی تدابیر جنگی پیامبر 1- فرماندهی هوشمندانه 2- روحیه ایمانی و جنگاوری  3- رعایت عدالت در جنگ با دشمن

مخالفان پیامبر : 1- یهودیان مخریق حسین بب الخطاب 2- منافقین قاعدة پیامبر پیک بر خسروپرویز عبدالله بن خوافه سهمی قرشی 

حدیة کلبی به قیصر روم

پادشاه نجاشی عمرو بنی امیه ضمری

17 روز ربیع الاول و 57 عام الفیل پیامبر به دنیا آمد.

حلیمه : دایه پیامبر به دست بادیه در مدت 60 سال گاه کودک را به مکه حضرت محمد پیش از تولد پدرش را از دست داد عبدالمطلب در  8 سالگی در 6 سالگی مادر خود را از دست داد آمنه ابوطالب حامنی حضرت حق محمد

امین: امانت داری   راستگتو باوفا خوش خلق کریم

در سن 20 سالگی در پیمان حلف الفضول جوانمدری و نیکوکاری به دادخواهی ستمدیدگان برخاست زید بن مارشد از قید بردگی رها کرد.

آغاز رسالت در 27 رجب در 40 سالگی

(فوت پیامبر) آشکار  3 نفر به صلاح روی آوردند 1- خدیجه 2- علی 3- رشیدبن حادث

3- مخالف پیامبر 1- مشرکان  2- یهودیان  3- منافقان

کارسازترین سلاح رسول خدا در دعوت  : پیام نهفته در قرآن 

اقدامات علیه بنیان فکری نهضت : 1- تحریم شنیدن قرآن 2- ایجاد  3- اسطوره و انسانه و شعر ثمرات قرآن 4- ایجاد هیاهو جنبان 5- تهدید دروحیانی بودن قرآنی

6- ترویج افسانه های منطق

تحریم اقتصادی 1- پایه هرگونه خرید و فروش با هواداران محمد متوقف شود.

2- ارتباط و معاشرت و پیوند زناشیوی با مسلمانان ممنوع 

3- جبهه مخالف محمد در تمام حوادث و پیشامد

مهمترین  در مشورت دارلند و 1- به زنجیر کشیدن و سیاه چال افکندن رسول خدا

2- تبعید به نقطه دور دست

3- کشتن پیامبر بهوسیله نمایندگان آموزش و 

« رابطه ادبیات و روانشناسی »

رابطه‌ی ادبیات و روانکاوی رابطه‌ی دو نظام اندیشه است که با نشانه شدن زبان و متن شدن ناخودآگاه به یکدیگر شبیه می شوند، ساختار ادبیات ساختار کلی ذهن است نه یک ذهن خاص و رابطه ای این دو برخورد دو نیروی برابر و همتوان است، هر نظام زبانی از دیدگاه «ژاک لاکان» ناخود آگاهی دارد که سبب باز بودن متن به روی معناهای بی پایان می شود و با هر برخورد می‌توان معنایی تازه بیرون کشید و یا همه‌ی معناهای دیگر را به پرسش کشید، لاکان و دریدا بر همین اساس ناخودآگاه فروید رابازخوانی کرده و دستاوردهای انقلاب روانکاری فروید را برای شناخت شناسی زبان بکار می گیرند و نهایتاً بسیاری از کژ خوانی های او را به چالش میگیرند، در روانکاری فروید ناخودآگاه از سرکوب امیال شکل می گیرد اما لاکان با گذشتن از شبکه‌ی هنجارهای زبان ناخودآگاه از سرکوب امیال شکل می گیرد اما لاکان با گذشتن از شبکه‌ی هنجارهای زبان ناخودآگاه و خودآگاه را شکل میدهد، از نگاه او برخلاف 5 دیدگاه ناخودآگاه تاریک نیست و پس از خود اگاه شکل نمی گیرد بلکه همزمان با اوست و پیوند میان این دو همان شبکه‌ی زبانی است که در آن تولید شده اند، به عبارت دیگر ناخودآگاه صدای سخن خودآگاه است که شخص زبانش را نیاموخته است، در مدل لاکانی ناخودآگاه روانکاور دقیقا مانند ناخودآگاه بیمار مورد توجه است سپس روایت بیمار و روانکاو برابر نهاده می شود، او این مدل را برای منتقد و متن نیز تایید می کند.

به گفته‌ی لاکان کاسی که ناخودآگاه متن را می خواند برای فهمیدمن «من» درون خود می کوشد، او با باز تولید متن در آن دخالت می کند ولی به این مداخلات با تردید می نگرد و کنش خواندن را مورد تحلیل قرار می دهد نه نویسنده یا خواننده،‌کشاکش میان خواندن و ظرفیت های نهفته‌ی متن را آشکار می کند تا خواننده‌ی حرفه ای به عنوان پرسشگر در برابر متن باقی بماند، لاکان بر دیگر بودن ناخودآگاه و زبانی بودن ساختار آن تاکید کرده و در نتیجه ظرفیت دانش روانکاوی را با دستاوردهای درخشان شالوده شکنانی که فرایندهای دیگر ساز را به پرسش کشیده اند همسو و همگرا می کند، گفتمان هرمونوتیک جدی نیز از همان سالهای ابتدایی تولد روانکاوی در نشانه شناسی رویا و آفرینشهای ادبی هنری مطرح می شود و یکی از شناخته شده ترین کسانی که به جای نشانه شناسی رویای فروید نماد شناسی رویا را عنوان کرده است « کارل گوستاو یونگ» نام دارد، او با متهم کردن فروید به تک صدایی به خاطر محوریت داشتن غریزه‌ی جنسی در نظریه اش او را به چالش او را به چالش می کشد.

در زبانشناسی نوین نشانه و سمبل هر دو بصورت دال و مدلول شناخته می شوند اما در باز شناسی این دو تنها سمبل است که جندگانگی در معنا را بر می تابد، البته باید توجه داشت در مورد بعضی از سمبلها عکس گزاره‌ی فوق نیز صادق است یعنی سمبلهای گوناگون معنایی یگانه را می رسانند و مدلولی مشخص را پوشش می دهند، عبور از نشانه شناسی به نماد شناسی در تفسیر رویا از یک سو و آفرینده های ادبی هنری از سوی دیگر بنیانی ترنی تحولی است که روانکاوری پشت سر گذاتشه است و به پیدایش مکتب یونگ انجامیده است، فروید ویونگ می دانستند که میان رویا و اسطوره پیوند وجود دارد و هر دو همزمان در ابتدای قرن حاضر کار تحقیق در اساطیر و ادبیات عامیانه را آغاز کردند روانشناسی تحلیلی یونگ کهن الگو یا « آرکی تایپ» را مطرح می کند، بروز کهن الگو ها به موجب فرم است نه محتوا، از نظر یونگ نمادها سویه‌ی آشکار آرکی تایپ های نا آشکار هستند و آفرینشهای ادبی هنری یا رویاهای عمیق تجلی آنها.

از دیدگاه یونگ هر آفرینش ادبی و هنری نشان از ناخود آگاه جمعی دارد، اکر چه قالبها و انگاره هایی که این مکتب مطرح می کند یونگ را در زمینه‌ی ساختار گرایان قرار می دهد اما زبان در فرضیات او برخلاف اکثر ساختار گرایان مرکزیت ندارد و اسطوره محور فراوان گذاشته است، این مکتب جایی برای عرفان لاهوتی ندارد، نجات دهنده را در اعماق 

می جوید نه در اوج.

نقد ادبی روانکارانه با تلقی سه گانه‌ی فروید از روان آغاز شد و در همان ابتدا با پیروی از این الگو سه شاخه شد: نهاد، من و فرامن، نهاد نماینده‌‌ی لیبید و اصل لذت بود که ناخودآگاه را به همراه بخش اعظم فرامن تشکیل می داد، فرامن کار گذار ارزشهای خانوادن و اجتماع در روان بود و سرنوشت «من» هم این شد که در مقام کارگزار اصل واقعیت میان «نهاد» و «فرامن» را میانجیگری کند، پیدایش نقد ادبس وابسته به روانشناسی «من» یارونق مکتب نقد نو همزمان است، از دید روانکاوان این مکتب نزدیکی رویا و نوشتار در این نیست که هر دو خیال پردازی اند بلکه در استراتژیهایی است که برای از میان برداشتن مقاومت ناخود آگاه بکار می گیرند، مفاهیم نقد نو در واژگان این مکتب راه پیدا می کنند، حال دیگر متن برمدار مولف و آسیب شناسی او نمی چرخد، بلکه به دنبال مخاطبی می گردد که تصویر خود را در متن بیافریند و جای خواننده و نویسنده را در فرایند آفینش معنا عوض کند، کار نقد روانشناختی کشاندن ادبیات به قلمرو روانکار نیست به همین دلیل جدا دانستن نویسنده از اثرش در نقدهای روانشناختی اهمیت بنیانی پیدا می کند. 

پس از پایان فرمانروایی لببیدو در غرب به تدریج ارزشهای فرهنگی و نشانه های همگانی ناخئد آگاه و «فرامن» حاکم می شود، در مکتب نقد و روانشناختی فرا من به جای آنکه به دنبال نشانه های نابهنجاری در نویسنده و شخصیتهای متن باشیم محدوده‌ی نشانه شناسی را به متنهای همزمان گسترش داده و به الگو هایی می رسیم که از برخورد نیازها و خواستهای نهاد با ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده اند به عبارت دیگر بجای آنکه حس گناه از عقده‌ی اودیپ سرچشمه گرفته باشد به کشمکشها و آسیبهای پیوند می خورد که برای سازگاری با نظام ارزش گذاری اجتماعی خانوادگی پدیدار می شوند. در این شاخه از نقد ادبی اگر چه نشانه های خصوصی و همگانی با هم جابجا می شوند اما سویه‌ی ناخودآگاه روان باقی مانده و « من» مورد توجه قرار نمی گیرد، اکثر فرضیه های فروید امروز دیگر منسوخ شده اما روانکاری نوین و حتی بیانی ترین مفهوم آن یعنی ناخود آگاهی برای نشان دادن پریشانیهای روانی انسان که پس از دوران مدرنیته از آرامش و یکپارچگی خاطر فاصله گرفته کافی نیست اما فروید که نویسندگان را برگزیده ترنی روانکاوان می دانست مفاهیم روانکاوی خود را از ادبیات وام گرفته بود با گشودن چشم انداز ناخود آگاه روان شیوه‌ی روایی تازه ای را در اختیار نویسندگان قرار داد، او اگر چه در زمانی کوتاه جانشین حقیقتها و مطلقهایی می شود که با آنها در افتاده است اما با گذشت زمان به جند کمانه و چند گانگی اشاره می کند و از گشودن بودن متن و روان به روی معناهای بیشمار سخن می گود و آنچه در سرآغاز  از متون ادبی بیرون کشیده رابه اندیشه های فلسفی و تفکر انتقادی شالوده شکنانه ای که قرن بیستم با آن پایان می رسد پیوند می زند، او آغاز کرنقد روانکاوانه‌ی متن بود و منتقدی که امروز از منظر روانشناسی به متن می نگرد در روایت تازه‌ای که از متن می آفریند لایه های ناخودآگاه سرکوب شده‌ی متن را نیز بازسازی می کند یعنی روایت دوباره‌ی او از متن نا خودآگاهی دارد که خود از آن بی خبر است و ناگزیر باید بارها و بارها بازخوانی و باز اندیشی شود.

روانشناسی هنر و ادبیات عرفانی

روانشناسی به ویژه روانشناسی ادبیات و هنر اغلب در سلطه یک خوانش قرار گرفته است، خوانشی که فروید و سپس پیروان مصمم او از ادبیات و هنر ارائه داده اند اما درکنار این صدای بلند، صداهای زیر و کوتاهی نیز شنیده می شود که اگر به آنها توجه می شد یا اگر بر قدرت شان افزوده می شد، شاید روانشناسی هنر و ادبیات اینک تاریخ و سرنوشت دیگری داشت.

یکی از خوانش هایی که مورد غفلت گرفت، همانا خوانش ترکیبی  روانشناسی عرفانی هنر و ادبیات است. در این مجال به هانری دولاکروا از روانشناسان نیمه اول قرن بیستم پرداخته می شود که در ایران ناشناخته مانده است.

هانری دولاکروا از روانشناسانی است که به هنر و ادبیات توجه ویژه ای داشته است. خصیصه او در توجه به عرفان و ایجاد ارتباط میان عرفان و روانشناسی است و در این زمینه از صاحبنظران و پیشگامان روانشناسی محسوب می شد. هانری دولاکروا کوشید تا در یک نگرش چند رشته ای به فلسفه، روانشناسی، عرفان، زبان و هنر بپردازد و گوناگونی آثار او بیانگر همین تلاش است. او در سال 1908 « مطالعات تاریخی و روانشناسی عرفان» و در سال 1918 « روانشناسی استاندال» را منتشر کرد. وی سپس درسال 1924 کتاب « زبان وکودک» و در سال 1927 کتاب « روانشناسی هنر» را با عنوان فرعی « رساله ای بر فعالیت هنری» منتشر کرد. بازی و هنر، زیبایی شناسی، هنرمند و اثر، هنر شعر و موسیقی از فصل ها و موضوعات اصلی کتاب روانشناسی هنر است. نویسنده کتاب « روانشناسی هنر» از خود می پرسید:« هنر کدام لحظه از زندگی معنوی را باز می نماید؟ در میان عواملی که انسان می سازد، عالم زیبایی شناسی چیست؟(2) او سپس به تفاوت میان هنر با دلمشغولی های روزمره انسان میپردازد، زیرا از هر نظر او «‌هنر به زندگی روزمره و به مشغولیات عادی پشت می کند… نگرش زیبایی شناسی این جهان را فسخ می کند. طناب منفعتی را که ما را به چیزها متصل کرده است، پاره می کند، یعنی زندگی خودخواهانه را نفی می کند و موجب فراموشی خود می شود.» البته او بی ارتباطی مطلق هنر با سودمندی را منکر می شود، بلکه کارکردی متعالی تر باری هنر قائل است. در نتیجه هنر و زبان را نه فقط وسیله ای برای ارتباط و یک وسیله اجتماعی بلکه نخستین دانش و علم بشری برای کشف و تسلط بر جهان پیرامون خود نیز قلمداد کرده است. از نظر دولاکروا هنر که تمام جنبه های ادبی، تجسمی، موسیقاتی و … را در بر می گیرد، جایگاه تحقق انسان است. دولاکروا در این خصوص می نویسد: « به نظر می رسد که دنیا هنر نخست دنیایی است که در ان روح نزد خودش است و دنیایی که روح را سرخوش می کند، آن را در بر می گیرد و خود را بر آن همچون دنیای محسوس تحمیل می کند.» هنر نزد هانری دولاکروا موقعیتی برای شکوفایی و بالندگ معنوی و روحانی است. هنر پیش از هر چیز آزادی یعنی بی اعتنایی و جدایی از منافع عملی است. البته هانری دولاکروا همانند بسیاری از محققان بر تکثر و گوناگونی هنر و کارکردهای آن باور دارد و به همین دلیل است که به استعداد و قابلیت بالای هنر اذعان دارد و می گوید: «هنر میتواند به همان اندازه موجب انطباق با جهان مادی شود که موجب جدایی از آن گردد.» هنر میتواند جهان واقعی را مورد توجه قرار دهد، بدون اینکه خواسته باشد طبیعت وسرشت آن را دگرگون سازد. در این صورت هنر صورتی رئالیستی به خود می گیرد اما هنر همچنین می تواند جهان دیگری یعنی جهان هنری را با طبیعت و سرشتی دیگر بیافریند، جهانی انسانی تر که در آن استعداد ها به کمال خود برسند و در کمال شکوفا گردند. دولاکروا کتاب «روانشناسی هنر» را با این عبارات به پایان میرساند: « ما برای کامل کردن خو خلق می کنیم. اثر یک انتشار ضروری و همراه جاودان هنرمند است. هنرمند خود اثر است… هنرمند ذهنی است که اثر را می سازد، و با آن خود را می سازد و تعادل و وحدت خود را محقق میکند».

دانلود کامل مقاله نقش روانشناسی در ادبیات

مقاله درمورد طرح درس

مقاله درمورد طرح درس

بیل گیتس شخص مهمی در صنعت رایانه است. او سالهای زیادی است که رئیس شرکت مایکروسافت و نیز ثروتمندترین فرد در آمریکاست. اما او چگونه توانست این موفقیت را بدست آورد؟ او چیزهای زیادی از پدر و مادرش آموخت. در حالیکه بیل به مدرسه می رفت، پدرش به دانشگاه می‌رفت و با گرفتن مدرک دانشگاهی قاضی موفق شد. او از موفقیت پدرش آموخت که اگر کسی چیزی می‌خواهد باید مجدانه برای آن تلاش کند. مادر او معلم پرکاری بود اما در عین حال از مسافرت کردن لذت می‌برد و از زندگی مادرش فهمید که اگر کسی می‌‌خواهد مجدانه کار کند و در عین حال از زندگی لذت ببرد باید برای آن برنامه‌‌ریزی کند. 

عنوان : مقاله درمورد طرح درس

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

طرح پنج درس برای زبان آموزان سطح متوسط به قرار زیر است:‌

مدت زمان لازم برای ارائه هر درس 90 دقیقه در نظر گرفته شده است. 

هر درس شامل فعالیتهای قبل از خواند به مدت 20 دقیقه، فعالیتهای حین خواندن به مدت 40 دقیقه و فعالیتهای پس از خواندن به مدت 30 دقیقه می‌باشد. 

الف- فعالیتهای قبل از خواندن (20) دقیقه

هدف از فعالیتهای این مرحله فراهم کردن زمینه لازم برای درک متن، جلب توجه زبان آموزان به موضوع متن، فعال‌سازی دانش‌پیشین زبان‌آموزان و برانگیختن علاقه و انگیزه زبان‌آموزان و آماده شدن جهت یادگیری درس می‌‌باشد. مثلاً در درس اول که مربوط به دادگاه می‌باشد، معلم فیلمی را که قبلاً از دادگاه تهیه شده به مدت 10 دقیقه  نمایش می‌دهد و 10 دقیقه هم در مورد صحنه‌ها و افرادی که در فیلم دیده شده‌اند، بحث می‌شود. با نمایش این فیلم، زبان‌آموزان اسامی افراد و عوامل دادگاه مثل قاضی، شاهد، جایگاه شاهد، متهم، جایگاه متهم و وکیل را یاد می‌گیرند. سوالات قبل از خواندن باعث می‌شود زبان آموزان تجربیات خود در مورد مثلاً دادگاه را بیاد آورده و در مورد آن بحث کنند و به همین منوال جهت یادگیری درس در خصوص این موضوع آماده می‌شوند. در این مرحله لغات و اصطلاحات جدید به کمک تصاویر و اشیاء و مترادفات و متضادهای آشنا،‌ آموزش داده می‌شوند. 

 

ب- فعالیتهای حین خواندن (40 دقیقه) 

هدف از فعالیتهای این مرحله خواندن متن و جواب به سوالات بعد از آن و جواب به سوالات صحیح و غلط است. زبان‌آموزان باید فرصت کافی داشته باشند تا متن را به خوبی بخوانند و آنرا کاملاً درک کنند تا بتوانند به این سوالات و سوالات بعدی که در مرحله بعد مطرح می شود، جواب دهند. هدف از انجام این فعالیتها توجه دانش‌آموزان به موضوع اصلی متن است. بعضی از پرسشها صریح است به این معنی که جواب آنها در متن یافت می‌‌شود و بعضی از آنها استنتاجی است که زبان‌آموز باید با توجه به متن بداند که چه اتفاقی افتاده است. اهداف دیگر از این مرحله را می‌توان سرخورده نشدن دانش‌آموزان در برخورد با واژه ها یا ساختارهای جدید و خواندن چند بار متن برای پیدا کردن جواب سوالها و در نتیجه یادگیری کامل متن دانست. 

ج- فعالیتهای بعد از خواندن (30 دقیقه) 

 هدف از انجام این فعالیتها تحکیم و تثبیت دانش و تمرین مهارتهای چهارگانه می‌‌باشد. در این مرحله زبان‌آموزان بعد از حل تمرینها به مهارتهای مثل نوشتن دست می‌یابند مثلاً تمرینهای جمله‌سازی و ساختن مترادف و متضاد و پر کردن ماههای خالی به مهارت نوشتن آنها کمک می‌کند. تمرینها در این مرحله متنوع است. 

 

درس اول

شهادت در دادگاه

سؤالات قبل از خواندن 

الف- به سوالات زیر جواب دهید. 

1-    آیا تا به حال در دادگاه شهادت داده‌اید؟ 

2-    آیا معنی شاهد و شهادت را می‌‌دانید؟ 

3-    برای چه منظوری از شاهد در دادگاه استفاده می‌کند؟ 

4-    اعضای دادگاه در کشور شما شامل کدام افراد هستند؟ 

5-    آیا تا بحال شاهد صحنه تصادف بوده‌اید؟ 

ب- واژه‌های جدید

تصادف: برخورد در ماشین  به هم که عمدی نبوده و شامل خسارات می‌شود را تصادف گویند. 

عبور کردن: گذشتن از مقابل چیزی، دور شدن 

رخ‌ دادن: اتفاق افتادن

وحشتناک: ترسناک، هراس آور

برزخ: کسی که در تصادف، جنگ یا زلزله آسیب ببیند. 

احضار شدن: دعوت شدن به دادگاه برای انجام کاری

متعجب شدن: تعجب کردن

شهادت در دادگاه

در حالی که یک روز صبح حسن منتظر اتوبوس بود،‌ اتومبیلی که با سرعت خیلی زیاد حرکت می‌کرد، از جلوی او عبور کرد. حسن تنها وقتی این را پیدا کرده که بگوید در این راننده حتماً تصادف می‌کند اگر . . . » اما قبل از اینکه بتواند جمله‌اش را تمام کنند. تصادف رخ داده و دار آن یک اتوبوس که همان موقع از آنجا می‌گذشت و همان اتومبیل با یکدیگر تصادف کردند. صدای وحشتناکی به گوش رسید و خسارت زیادی هم به اتومبیل و هم به اتوبوس وارد شد. 

حسن با عجله رفت که بینید آیا کسی مجروح شده است یا نه اما همه سالم بودند. سپس راننده اتوبوس از او خواست که بپذیرد وقتی لازم شد به عنوان شاهد تصادف عمل کند و صحنه تصادف را توضیح دهد. حسن با این درخواست موافقت کرد. بعد از چند روزی حسن به دادگاه اخطار شد و آنجا قاضی از او پرسید «شما از جاییکه تصادف اتفاق افتاد چقدر فاصله داشتید؛ حسن جواب داد: «یازده متر و چه و پنج سانتیمتر قاضی متعجب شد و گفت «چطور این فاصله را اینقدر دقیق می‌دانید؟» حسن جواب داد «چون انتظار داشتم کسی مثل شما این سوال را از من بپرسد.»

سوالات حین خواندن 

ج- متن درس را با دقت بخوانید و به سوالات زیر جواب دهید. 

1-    چه موقع از روز حسن شاهد تصادف بود؟ 

2-    چرا تصادف رخ داد؟ 

3-    به کدامیک از ماشینها خسارت وارد شد و چرا؟ 

4-    قاضی از حسن چه پرسید؟ 

5-    حسن به قاضی چه جوابی داد؟ 

د- با توجه به متن در مقابل جملات صحیح «ص» و در مقابل جملات  غلط «غ» بنویسید.

1- در غروب یک روز حسن منتظر اتوبوس بود. 

2- اتومبیل با سرعت زیادی حرکت می‌کرد. 

3- در تصادف هیچکدام از ماشینها خسارت ندیدند. 

4- تعداد 2 نفر در آن تصادف مجروح شدند. 

5- حسن فاصله‌اش از تصادف را دقیقاً به قاضی گفت.

سوالات بعد از خواندن 

هـ با لغات زیر جمله بسازید. 

منتظر، تصادف ، خسارت، وحشتناک،‌ شاهد،‌ دادگاه، فاصله، تعجب. 

و- با توجه به متن گزینه صحیح را انتخاب کنید؟ 

1- حسن . . . . . .  که راننده اتومبیل تصادف می‌کند.  

الف- مطمئن نبود                ب- مطمئن بود 

ج- نمی‌دانست                 د- انتظار نداشت

2- حسن . . . . . . که در دادگاه شهادت بدهد 

الف- موافقت کرد                ب- موافقت نکرد

ج- نمی‌خواست                 د- انتظار داشت

3- حسین فاصله‌اش تا تصادف را . . . . . . به قاضی گفت. 

الف- حدوداً                    ب- تصادفاً

ج- دقیقاً                     د- بدون میل و رغبت

4- قاضی از پاسخ حسن . . . . . . . .  

الف- تعجب نکرد                ب- خوشش آمد

ج- خوشحال شد                 د- تعجب کرد

ز – جمله مرکب زیر را به صورت چند جمله ساده بنویسید. 

در حالیکه یک روز صبح حسن منتظر اتوبوس بود،‌ اتومبیلی که با سرعت خیلی زیاد حرکت می‌‌کرد. از لوی او عبور کرد و با یک اتوبوس تصادف کرد. 

ج- ضمایر را در متن پیدا کنید و بنویسید؟ 

ط- چنانچه تاکنون شاهد صحنه تصادفی بوده‌اند، آنرا با جزئیات بنویسید. 

 

درس دوم

بیل گیتس و صنعت رایانه

سوالات قبل از خواندن

الف- به سوالات زیر پاسخ دهید. 

1- چند مرد ثروتمند را می‌شناسید!

2- آیا تاکنون نام بیل گیتس را شنیده‌اید؟ 

3- یک فرد ثروتمند چگونه به ثروت دست پیدا می‌‌کند؟ 

4- انسان چگونه می‌‌توان موفق باشد؟ 

6-    از رایانه و اجزاء آن چه می‌دانید؟ 

ب- لغات جدید 

رایانه: ماشینی که شامل اجزای مختلف بوده و برای محاسبات،‌ تایپ و دین فیلم و استفاده از اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس: مسئول، مدیر 

مایکروسافت: نام شرکت بیل گیتس است که سازنده قطعات مختلف رایانه می‌باشد. 

موفق: پیروز،‌ برنده

مجدانه:‌ با جدیت، با پشتکار و کوش فراوان 

پرکار: کسی که کارش را با جدیت دنبال کند و برای هدفش تلاش زیاد می‌‌کند. 

زبان رایانه: نوع زبانی که می‌توان با آن با رایانه ارتباط برقرار کرد و محاسبات را از او خواست. 

رایانه شخصی:‌ رایانه‌ای که متعلق به فرد می‌باشد. 

نرم افزار: برنامه یا دستوری که در رایانه می‌گذرند تا طبق آن رایانه کاری را انجام دهد. 

بیل گیتس و صنعت رایانه 

وقتی بیل جوان بود او اوقات زیاد را به خواندن می‌گذراند اما کودی او تنها کار نبود و و روشهای زیادی انجام می‌‌داد. وقتی بزرگتر شد، وقت بیشتر و بیشتری را صرف کار و بازی با رایانه کرد و قبل از اینکه بیس ساله شود اولین زبان رایانه دنیا را برای رایانه‌های شخصی بوجود آورد. او فکر می‌کرد که در هر خانه ای یک رایانه خواهد بود و هر رایانه ای به یک نرم‌افزار نیاز خواهد داشت. او می‌گفت: «قصد دارم اولین یک میلیون دلار خود را تا قبل از بیست و پنج سالگی با کار روی نرم افزار بدست آورم» و همین کار را هم کرد. 

سوالات حین خواندن 

ج- متن درس را با دقت بخوانید و به سوالات زیر پاسخ دهید. 

1-    متن در مورد کدام شخصیت است؟ 

2-    بیل  گیتس چگونه توانست موفق شود؟ 

3-    شغل پدر و مادر بیل گیتس چه بود؟ 

4-    شرکت مایکرو سافت چه چیز تولید می‌کند؟ 

د- با توجه به متن در مقابل جملات صحیح «ص» و در مقابل جملات غلط «غ» بنویسید. 

1- بیل گیتس پدر و مادرش را در کودکی از دست داد. 

2- پدر بیل گیتس معلم و مادرش قاضی بود. 

3- بیل گیتس کار، تلاش و برنامه‌ریز را از پدر و مادرش یاد گرفت. 

4- بل گیتس اولین زبان رایانه را ساخت.

5- بیل گیتس با یک میلیون دلار چندین رایانه خرید. 

سوالات بعد از خواندن 

هـ‌ مترادف لغات زیر را بنویسید. 

رئیس، ثروتمند، مجدانه، لذت بردن،‌ موفقیت

و- با لغات زیر جمله بسازید. 

رایانه، موفق، پرکار،‌ نرم‌افزار، مجدانه

ز – جملات در هم ریخته زیر را مرتب کنید. 

1- شخص،‌ بیل گیتس، مهمی، است، صنعت،‌ در، رایانه 

2- فرد،‌ موفق، می‌‌شود، با، کوشش،‌ تلاش، و

3- است،‌ برنامه‌ریزی، عامل، موفقیت

4- نرم‌افزار، قطعه‌ای،‌ است، رایانه، از 

ج- از یکی از مشاهیر جهان که قبلاً درباره‌اش مطلبی را خوانده اید،‌ متنی بنویسید

دانلود کامل مقاله درمورد طرح درس

دادگاه جنایی بین المللی

دادگاه جنایی بین المللی

برآوردهای تازه حکایت از آن دارند که 4 سال طول خواهد کشید تا ICTY بررسی های خود را به پایان رساند و حداقل 10 سال هم زمان محاکمات و تلاش برای استیناف صرف خواهد شد . بر همین اساس تخمین زده می شود که پیمان رم حداقل در سال 2002 به اجرا در آید. بنابر همین برآوردها می توان گفت، حداکثر زمان این محاکمات 8 سال زمان خواهد برد؛ 4 یا 6 سال نیز از  زمانی که یک محاکمه ممکن است آغاز شود، زمان احتیاج دارد.

                                          موضوع:دادگاه جنایی بین المللی

این فایل یا فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

فهرست

مخارج ICTY و ICTR    6

موضوع مخارج و هزینه ها    8

وکلای مدافع    12

3-4- روش بودجه بندی    15

گردش بودجه    16

تهیه بودجه    19

متأسفانه نمی توان محاکمات را طی این دوره تخمین زد چرا که کاهش حجم کاری ICTY و فعالیت حقوقی در ICC ممکن است فاصله زمانی یاد شده را کوتاه تر نماید.

گزینه دیگر در برابر ICC الزام به تعهدات تازه در برابر تعهدات دریافتی ICTY خواهد بود. یکی از احتمالات دیگر این است که ICTY مرکز خود را از محل کنونی تغییر دهد .

چنین وضعیتی بستگی به کار ارجاعی به ICTY دارد که هنوز از برخی تسهیلات استفاده می کند و به اندازه کافی نسبت به ICC گسترش پیدا کرده و به عنوان یک بخش تنها بالغ بر 210 نفر کارمند را در خود جای داده است. در هر صورت مخارج مرتبط با اقدامات اولیه دادگاه به طور زیادی وابسته به امنیت که آیا هلند با دریافت هزینه های ساختمان به این امر کمک خواهد کرد. این مسال با هم مرتبط هستند، به طوری که دولت آلمان نیز هزینه مخارج ساختمان اختصاص یافته به محاکمات دادگاه حقوق دریاها را دریافت نمی کند. دادگاه نیازمند تأمین مالی مخار اولیه نظیر هزینه های راه اندازی یا پرداخت های ادواری است. اجاره بهای سالانه رقمی بین 600 هزار تا 2 میلیون دلار هزینه دربر خواهد داشت. هزینه اجاره بهای ساختمان اصلی ICTY برای سال 2000 بالغ بر 2/2 میلیون دلار است و هزینه اجاره دیگر بخشها نیز تا 600 هزار دلار محاسبه شده است.

دادگاه احتمالاً مخارج مرتبط با ساختمان و اقدامات متناوب مقدماتی را خواهد داشت. هزینه ساختمان ICTY در 6 ماه اول 1996 بالغ بر 910 هزار دلار بوده است. هر چند تأمین ساختمان مقر اصلی ICTY از سوی چندین کشور صورت گرفت . هزینه های ساختمانی بخشهای جدید ICTY بالغ بر 7/1 میلیون دلار برآورد شده است .بی توجه به اینکه دادگاه، مقر کنونی ICTY را در اختیار بگیرد و از امکانات موجود تا زمانی که قابل استفاده است بهره ببرد یا امکانات دیگری را اختیار کند، به یک سالن محاکمه تا زمانی که ساختمان دائمی آن قابل استفاده یا عملیاتی شود، احتیاج خواهد داشت . دادگاه همچنین هزینه های راه اندازی نظیر مبله کردن ساختمان و وسایل راحتی و کار را نیاز دارد. بعلاوه ترتیبات و انجام این امور دادگاه نیاز به وسایل نقلیه،‌ویدئو و امکانات و غیره دارد. مقایسه هزینه های این دادگاه با هزینه های صورت گرفته برای ICTY و ICTR نیز مفیده فایده واقع نخواهد شد چرا که دادگاهها و محاکم خود را برای وضعیت های ویژه آماده می کنند. هر چند که بنابر تجربیات محاکم و بستر به معیارهای پذیرفته شده برای کمک های بلاعوض، دادگاه می بایست امکان مشارکت مختلف را در نظر بگیرد .

سناریوی عملیاتی

دانلود کامل دادگاه جنایی بین المللی

تغییر اوضاع و احوال و تأثیر در اجرای تعهد

تغییر اوضاع و احوال و تأثیر در اجرای تعهد

سیستم حقوقی کشور ما بیش از هر سیستم دیگری متکی به اعتقادات مذهبی است و برای اصل لزوم ارزشو قداست خاصی قائل است  با توجه به اصل لزوم قراردادها متعهد موظف است متعهد را بجا آورد و نمی تواند از انجام متعهد سرباز زند  م 219 قانون مدنی اعلام می کند« در عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین متعاملین و قائم مقام آنها لازم الاتباع است» 

عنوان : تغییر اوضاع و احوال و تأثیر در اجرای تعهد

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست عناوین اصلی

مقدمه  1

فصل اول: کلیات 5

فصل دوم: تاریخچه 9

فصل سوم: مبانی  نظریه تغییر اوضاع و احوال 12

مبحث اول: مفهوم حقوقی نظریه تغییر اوضاع و احوال 15

گفتاراول: عناصر سازنده اصل ربوس 15

مبحث دوم: نظریه اوضاع و احوال در حقوق ایران 22

گفتار اول: نظریه تغییر اوضاع و احوال در قانون مدنی ایران 23

نتیجه گیری 36

 

 

مقدمه:

بی گمان عصر حاضر، عصر تحول ودگرگونی است، عصر پیشرفت و تکنولوژی است، عادات و رسوم و روابط اجتماعی دقیقاً دگرگون شده است و نیاز های امروز جوامع بشری چهره ای تازه به خود گرفته و از اساس متحول شده است  از سوی دیگر، تحولات و پیشرفتهای حیرت آور علوم و فنون در سالهای اخیر، ایجاد ارتباط و همبستگی بیین ملتها را یک ضرورت انکار ناپذیر ساخته است، چندان که این عصر را «عصر ارتباطات » یا به تعبیر دقیق تر «عصر انفجار اطلاعات» نامیده اند  در شرایط کنونی سر نوشت کشورها چنان به هم وابسته و مربوط شده است که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی در گوشه ای از جهان به سر برد، زیرا جدایی و اتروای یک ملت بقا و حیات آن را بخ مخاطره می اندازد  بر همین اساسی، همراه با رشد صنعتی واقتصادی و علمی جوامع، مناسبات میان دولتها در زمینه های مختلف گسترش می یابد و از همین نقطه تلاش برای اعتلا و ارتقای سطح این مناسبات آغاز می شود 

در این میان نقش مهم حقوق در تنظیم روابط بین المللی و توسعه و تداوم آن را نمی توان نادیده گرفت  حقوق با وضع اصول و قواعدی که حاکم بر روابط داخلی و خارجی است، شرایط لازم برای گسترش و استمرار این روابط را مهیا می کند و مشکلات و موانع مفاد قرار داد و ضرورت انطباق شروط از اولیه با اوضاع و احوال تغییر یافته، حکم می کند  به تعبیر دیگر، چنانچه تغییر بنیادین اوضاع و احوال، تعادل قراردادی و موازنه های تعهدات دو طرف را به شدت بهم زنده و انجام تعهد را برای یک طرف، به غایت سخت و دشوار و برای طرف دیگر، بسیار سهل و آسان سازد، در اینصورت، تعدیل یا فتح قرارداد که حکم استنثنائی و ثانوی قرادداد است، جایگزین حکم طبیعی و اولی آن ( لزوم وفای به عهد) می باشد 

از این روست که با وجود آنکه رویه قضایی کشورهایی که نص خاصی در زمینه تغییر اوضاع و احوال زمان انعقاد عقد و آثار آن ندارد، با دیده تردید به این نظریه می نگرد، دسته بزرگی از کشورهای دیگر، آن را درقوانین داخلی خود پذیرفته اند  از جمله کشورهایی که نظریه مذکور را در سیستم قوانین داخلی خود جای داده اند می توان به آلمان-ایتالیا- سوئیس- مصر- الجزایر- عراق-لیبی و سوریه اشاره نمود  به هر تقدیر امروزه این نظریه چه در حقوق خصوصی و چه در قلمرو حقوق بین الملل به رسمیت شناخته شده است 

ولی بنابر ضرورتهای خاص، آن را در قلمرو حقوق عمومی و در مورد قراردادهای اداری به کا برده اند درحقوق بین الملل عمومی نیز، نظریه یاد شده به عنوان یکی از اصول مسلم و مورد قبول کشورهای متمدن مطرح شده و کنوانسیون 1969 وین راجع به حقوق معاهدات مقرراتی را در این زمینه پیش بینی نموده است  همچنین در حقوق تجارت بین المللی و در قراردادهای بازرگانی خارجی به این نظریه نقش مهمی را بازی می کند، زیرا در شرایط حاضر به ندرت می توان قراردادی یافت که مسئله دگرگونی اوضاع و احوال زمان تراضی، در شروط آن پیش بینی نشده باشد  بطور معمول، اثر تغییر اوضاع و احوال بر رابطه قراردادی، در شروط « تجدید نظر در قرارداد»، «دشواری اجرای قراد داد» و « تطبیق قرار داد با شرایط جدید» تصریح می گردد 

و ماده 220 همان قانون مقرر می دار:« اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف مبلغی به عنوان خسارت تأدیه نماید، حاکم نمی تواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه اعلام شده است محکوم نماید  بنابراین نه تنها یکی از دو طرف نمی تواند آنچه را که به اشتراک خواسته اند تغییر دهند، قانونگذار یا دادرس نیز حق تغییر یا تعدیل آن را ندارد  با این وجود ، نمی توان منکر شد که آگاهی اوقات اوضاع و احوال چنان دگرگون می شود که اجرای تعهد را برای متعهد دشوار می کند و با موجب جرح و مشقت وی می گردد و این سئوال را به ذهن مبتادر می کند که آیا چنین اوضاع و احوالی در حیطة تراضی وارادة طرفین بوده است؟ آیا طرفین اجرای تعهد در چنین شرایطی را در نظر داشته اند؟ آیا د رچنین اوضاع و احوالی عقد نیروی الزام آور خود را حفظ کرده و متعهد را مکلف به ایفای تعهد در چنین شرایط شاقی می کند؟و    

از طرف دیگر « تغییر اوضاع احوالof circumstances change » متفاوت با « غیر ممکن شدن اجرای  تعهد- Impossibility » « فورس ماژور force Majeure » است   موارد اخیر در مادة  229 قانون مدنی آمده است  در تغییر اوضاع و احوال انجام تعهد غیر ممکن نیست بلکه اجرای آن متعهد را در شورای و مشقت قرار میدهد و موجب حرج می گردد  حادثه ای پیش بینی نشده که اجرای تعهد را محال نمی کند( قوة قاهره) ولی آن را بغایت دشوار می سازد و تعادل مطلوب بین دو عوض را برهم می زند  در این تحقیق، بر آنیم که به بررسی نظریة تغییر اوضاع احوال پرداخته و آثار آن را در قرارداد مورد مطالعه قرار دهیم

دانلود کامل تغییر اوضاع و احوال و تأثیر در اجرای تعهد