دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

مقاله فوبی خاص

مقاله فوبی خاص

احساس‌هایی چون درد بیماری و حتی ترس از جملة این ویژگی‌های ناخوشایند اما بسیار حیاتی می‌باشند. و قطعاً در گونه ما کسانی که فاقد یکی از این ویژگیها بوده‌اند، از بین رفته‌اند. همانطور که گفته شد ترس، از این ویژگی‌های حیاتی است و بشر به کمک آن از خطرات زیانبار محیط اجتناب نموده بقای خویش را حفظ نموده است. 

عنوان : مقاله فوبی (هراس) خاص

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست مطالب

مقدمه

تعریف فوبیا

بررسی منابع فارسی

همه‌گیری شناسی

سبب شناسی

           1- دیدگاه زیست شناختی

         2- دیدگاه روان‌پویایی

          3-دیدگاه رفتارگرایی

تشخیص 

           ملاک‌های تشخیصی DSM-IV برای فوبی خاص

ویژگی‌های بالینی

درمان

         1- دیدگاه زیست شناسی

         2- دیدگاه روان‌پویایی

          3- دیدگاه رفتارگرایی

          4- سایر روش‌های درمانی

مقالات اینترنتی 

          حقایقی دربارة فوبیا

          فوبی‌ها (عجیب اما ساده )

منابع فارسی ـ منابع انگلیسی

 

مقدمه:

بشر در مسیر تکامل برای مقابله و تسلط برآن به ابزارهای قاطعی مجهز شده است که هر یک برای بقای او اهمیت بسیاری داشته‌اند. زمانی که این ویژگی‌ها را بررسی می کنیم، حیاتی  بودن بعضی از آنها عجیب به نظر می‌رسد زیرا که احساس ناشی از آنها چندان خوشایند نیست و با پیش فرض نه چندان صحیح ما که « هر چه خوشایندتر است اهمیت بیشتری در بقای ما دارد» جور در نمی‌آید. 

« در سال 1872 داروین متوجه شد که انسان و حیوانات، هیچان را با حالتهای مختلف نشان می‌دهند، به عقیدة او، این حالت پدیده‌ای عالگمیر می‌باشد و در تمام فرهنگ‌ها یکسان است.»   زمانی که فوبی را به عنوان یک ترس تعریف می نماییم به آن اهمیت بقایی می‌بخشیم اما معتقدیم این ویژگی به انحراف کشیده شده است. زیرا در ادامة تعریف می‌آوریم که این ترس، شدید، غیر منطقی و غیر طبیعی است و مانع از انجام فرآیندهای حیاتی دیگر در فرد می‌شود، که این برخلاف جهت بقا می‌باشد. 

بنابراین شناخت و در نتیجه درمان فوبی که یکی از شایعترین اختلالات اضطرابی است، با  اهمیت جلوه می‌نماید. 

در این پژوهش کوتاه کوشش شده که نگاهی هر چند اجمالی به اختلال فوبی و بویژه فوبی ـ خاص انداخته شود. بنابراین ابتدا از تعریف فوبی و مفاهیم وابسته آغاز شده تا خواننده برای ورود به بحث، آشنایی پایه‌ای کسب نماید. آنگاه به سراغ منابع فارسی که این اختلال را دقیق‌تر مورد بررسی قرار داده‌اند، می‌رویم.

 در پایان نیز سه مقاله اینترنتی به همراه ترجمة آن ارائه شده به امید انکه در جهت تشریح این اختلال و روش‌های درمانی آن گامی هر چند کوچک برداشته شده باشد. 

 

تعریف فوبیا ( هراس)

 

هراس: ترس یا بیزاری غیر طبیعی و یا شدید از چیزی.  

هراس: ترس غیر منطقی، غیر طبیعی و دائمی از یک شئ یا موقیعت خاص. 

هراس: هر ترس یا دلهرة غیر طبیعی دائمی: همچنین، واژه‌ای که حاکی از ترس یا انزجار غیر طبیعی است. 

هراس ساده، هراس از اشیاء اما نه از موقعیت‌ها ( گذر هراسی ) یا ( نه ) از اعمال. (هراس، اجتماعی ) مانند ترس از سگ، گربه، موش، عنکبوت، خون و زخم، هراس از مکان بسته، هراس از بلندی، و مسافرت هوایی؛ هراس اجتماعی، هراس از اعمال، و نه از موقعیت‌ها ( گذر هراسی )یا (نه ) از اشیاء ( هراس ساده)، که در آن فرد از تحقیر و شرمندگی می‌ترسد. به عنوان مثال( ترس از سخنرانی در جمع یا خوردن یا استفاده ازتوالت عمومی. 

هراس: یک اصطلاح یونانی برای ترس یا دلهره: بر اساس این ریشه‌شناسی، به هراسهای خاص بدرستی اسامی با ریشة یونانی داده شده است، به عنوان مثا، پیروفوبیا = ترس از آتش، نیکتوفوبیا = ترس از تاریکی، و غیره. در شیوة روانپزشکی استاندارد، یک واکنش پیش از آنکه بدرستی بعنوان یک هراس( فوبی ) طبقه‌بندی گردد نیازمند فاکتورهای متعددی است. بویژه اینکه، ترس می‌بایست دائمی و شدید باشد، یک نیاز اجباری به گریز یا اجتناب از موقعیت یا شی، هراس‌زا وجود داشته باشد و ترس می‌بایست غیر منطقی باشد و بر پایة قضاوت درستی استوار نباشد.  

.Pholia ( Fo be -a )

فوبی، هراس، فوبی عبارتست از ترس شدید و رجعت کننده‌ای که دلیل منطقی برای آن نمی‌توان پیدا کرد. فوبوس (Phobos ) نخستین بار در لغت طبی دو هزار سال قبل در رم در تعریف ترس از آب  (Hydrophobia ) که از علائم هاری قلمداد شده است به کار رفت. هر چند این واژه تا قرن نوزدهم وارد روانپزشکی نشد، معهذا ترس فوبیک و رفتار فوبیک در مقالات طبی پیش از آن بسیار دیده می‌شود. بقراط به دو بیمار فوبیک اشاره کرده است که یکی با شندیدن صدای نی دچار « وحشت » می شد و دومی از نزدیک شدن به کم عمق‌ترین چاله‌ها دچار هراس می‌گردید. لغت فوبی در قرن نوزده عمومیتی یافت و نخستین بار در سال 1848 در یک فرهنگ  پزشکی « Syphilophobia »   به معنی « ترس شدید از سفلیس » که منجر به حصول علائم خیالی بیماری می‌گردد، ظاهر شد. 

 از اواخر قرن نوزدهم تضاد مداومی در ارتباط  فوبی‌ها با سایر امراض روانی در مقالات طبی به چشم می‌خورد. ژانه و کرپلین گاهی از فوبی‌ها و وسواس طوری صحبت می‌کنند که گویی آنها مترادف هم هستند. فوبی‌ها با ترس‌های معمولی از نظر شدت، طول مدت، غیر طبیعی بودن و ایجاد ناتوانی به خاطر امتناع از موقعیت‌های ایجاد کنندة فوبی مشخص هستند. فوبی‌ها ممکن است منفرد یا متعدد باشند. ترس از حیوانات احتمالاً شایع‌ترین نوع فوبی منفرد، یا اقلاً شایع‌ترین نوعی است که مورد مطالعه قرار گرفته است.

 . Phelia, simpleفوبی ساده. در طبقه‌بندی DSM-III-R فوبی ساده طبقة ته مانده‌ای است که سایر انواع فوبی را، که شامل گذرهراسی و فوبی اجتماعی نمی‌گردند، برمی‌گیرد. نمونه کلاسیک فوبی ساده ترس شدید و غیر منطقی از عنکوب است. زنها بیشتر از مردها مبتلا به فوبی ساده هستند، هراس از موش نمونة مشهور از این فوبی در زن‌هاست. اشیاء وموقیعت‌های زیر به ترتیب نزولی شایع‌ترین انواع فوبی ساده را به وجود می‌آورند: حیوانات، طوفان، بلندی، بیماری، زخمی‌شدن، و مرگ:  

 حال می بایست بعضی مفاهیم مرتبط با فوبی ( هراس ) را نیز تعریف نماییم : 

 Fear  یا ترس، از کلمة انگلیسی قدیمی Faer به معنی خطر ناگهانی مشتق شده است. این ترس، قابل توجیه و خطر ایجاد کنندة آن، ذاتی، واقعی و معلوم است. 

 ترس متناسب با خطر است، و گاهی اگر ضرورت فرار از آسیب وجود داشته باشند. مفید هم هست. 

 Anxiety  اضطراب، از کلمة Anxiua ، به معنی احساس فشردگی در قفسة سینه ریشه می‌گیرد. اضطراب به ترس بدون منشاء مشخص اطلاق می شود؛ یعنی شخص نمی‌داند چرا می‌ترسد، و یا ترس او نسبت به خطر، نامتناسب به نظر می‌رسد. بیمار، غالباً با احساس تنگی که در قفسه سینه می‌کند، اظهار می‌دارد: « فقط احساس می‌کند مضطربند.»

 Panic ] وحشت زدگی که در این کتاب هراس ترجمه شده است. [

به اوج حالت ترس اطلاق می‌شود. این اصطلاح از کلمة Pan، الهة روستایی یونان باستان مشتق می‌گردد. « پان » گاهی یک الهة قهرمان است که از گوسفندان و شبانها مراقبت می کند و عاشق موسیقی است. اما گاهی هم موجب زهره ترک شدن مردم می‌گردد. خلاصه، « پان » نعمت مرکبی است؛ همانند وحشت زدگی در یک آتش سوزی، ممکن است شما را به سوی در خروجی و یا اشتباهاً به سوی در عوضی براند.  

 جملة وحشت‌زدگی دورة مجزایی است که در آن شروع ناگهانی نگرانی شدید، ترس، یا وحشت اغلب همراه با احساس مرگ قریب الوقوع وجود دارد، در ضمن این حملات علائمی نظیر تنگی نفس، تپش قلب، احساس درد یا ناراحتی در قفسة سینه، خنگی و ترس از دیوانه شدن.  از دست دادن کنترل، ظاهر می‌شود: 

دانلود کامل مقاله فوبی خاص

مقاله تاثیر محیط بر خلاقیت کودکان

مقاله تاثیر محیط بر خلاقیت کودکان

بعضی از محیط‌ها برای یادگیری، انگیزه‌ای بسیار جالب هستند و برخی دیگر بهترین و مؤثرترین وسایل را به فراخور استعداد افراد دربردارند. عوامل سازندة محیط برای کودک عبارتند از: فضای کافی برای فعالیت، وسایل بازی مناسب، دوستان مهربان، آموزش و راهنمایی و وظایفی که به آنها محول می‌کنیم و در حیطة توانایی آنهاست. 

عنوان : مقاله تاثیر محیط بر خلاقیت کودکان

این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد

فهرست مطالب

مقدمه ۵

تشریح خصوصیات محیط استفاده ۵

تاثیرات محیط بر محصول ۶

دستهای آلودة کودک ۷

تاثیرات محصول بر محیط ۸

نتیجه‌گیری ۱۰

استراتژی بازاریابی هدف ۱۲

آنالیز کارکرد عملی ۱۲

الف) آنالیز کارکرد جسمی (ارگونومی) ۱۲

توصیه های ارگونومی ۱۴

نیازهای ایمنی ۱۵

نیازهای بهداشتی ۱۶

آنتروپومتری ۱۷

عملکرد ارگونومیکی رنگ ۲۳

الف- ایمنی ۲۳

ب- قابلیت دیده شدن ۲۴

ج- دوام و بقای ظاهری محصول ۲۴

د- هویت و شناسایی ۲۵

هـ- سازگاری ۲۵

و- تعمیر و نگهداری ۲۶

ب- آنالیز فنی ۲۶

آنالیز کارکرد زیبایی شناسی (استتیک): ۲۷

گشتالت در محصول ۲۸

انرژی تصویری محصول ۲۹

عملکرد ساختاری رنگ ۳۰

الف- کانون توجه ۳۰

ب- تفرق و تجمع ۳۱

ج- تناسب و تعیین وضع ۳۱

بررسی تاثیرات بصری رنگ در محصول ۳۲

نتیجه‌گیری ۳۵

ابزار نقاشی کودکان ۳۶

آنالیز ساختار ۳۸

چک لیست طراحی ۴۲

منابع و مآخذ ۴۴

 

برای اینکه یک وسیله به بهترین وجه ممکن طراحی شود باید تا حد امکان با مکان استفاده محصول آشنا بوده و خصوصیات آن را مشخص کنیم تا در انتخاب فرم، عملکرد، جنس و مسایل دیگر مربوط به طراحی محصول مواردی برگزیده شوند که بیشترین سازگاری با محیط و عناصر وابسته به آنها از جلمه اشیاء پیرامون محصول و استفاده‌گر را داشته باشد. 

تشریح خصوصیات محیط استفاده: 

اتاق کودک به واسطة استفاده‌ای که از آن می‌شود، دارای خصوصیات خاصی است که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم: 

1- اتاق کودک، اتاقی است که در حدود 12 متر یا حدود 2*3 محسوب می‌شود. 

2- دمای اتاق همواره متعادل است و از سرد و گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌شود. 

3- حتی الامکان آفتاب گیر انتخاب می‌شود و نور خورشید به داخل اتاق می‌تابد. 

4- کودک در اتاق خود احساس آرامش کرده و آنجا را حیطة قلمرو خود می‌داند. 

5- در اتاق وی، معمولاً انواع و اقسام اسباب بازیها مشاهده می‌شود. 

6- رنگ اتاق کودک معمولاً با دیگر اتاق‌ها متفاوت است و با توجه به جنسیت کودک، دیوارها رنگ آمیزی می‌شوند. 

7- لوستر، تابلوها و وسایل فانتزی و کودکانه در اتاق وی استفاده می شود.

8- والدین سعی می‌کنند، حتی الامکان وسایل اتاق کودکشان قابل شستشو باشد. 

تاثیرات محیط بر محصول: 

 تاثیرات بصری: 

- چهار گوش بودن اتاق و صاف بودن دیوارها

- ابعاد اتاق کودک 

- وجود وسایل فانتزی و کودکانه در اتاق کودک 

- رنگ اتاق 

   تاثیرات فیزکی و شیمیایی: 

- ایجاد ضربه به محصول از جانب کودک یا حین حمل و نقل

باید توجه داشت که این محصول توسط گروه سنی 4 تا 6 سال استفاده می‌شود و این گروه مایل به حرکت، جنبش و بازی می‌باشند، در نتیجه ممکن است محصول با صدماتی روبه رو شود. 

 

- رطوبت

این محصول معمولاً سر و کاری با محیط مرطوب ندارد و قابلیت شستشوی محصول بستگی به جنس آن دارد. 

- مواد رنگی (ابزارهای کار و نقاشی)

خود مواد رنگی و ابزارهای نقاشی، کاردستی و خمیر بازی نیز می توانند عاملی برای آلودگی و آسیب رسی به محصول باشند. 

- دستهای آلودة کودک: 

کودکان به علت شیطنت و کنجکاوی غالباً آلودگی‌های مختلفی را از طریق دستهای خود به محصول منتقل می‌نمایند. این آلودگی‌ها به طور عمده شامل آلودگی‌های خوراکی و غیر خوراکی است. آلودگی‌های خوراکی مانند شکلاتها معمولاً ذرات چربی و نشاسته بر محصول باقی می‌گذارند که معمولاً به وسیلة آب و مواد شوینده قابل نظافت است ولی آلودگی‌های غیر خوراکی می تواند شامل موارد مختلفی از جمله آلودگی‌های شیمیایی باشد.

از دیگر عوامل محیطی تاثیر گذار بر محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- گرد و غبار 

- تابش احتمالی نور خورشید

-گرما 

تاثیرات محصول بر محیط: 

هر محصولی که در محیط و مکان مخصوص به خود قرار می‌گیرد، تاثیراتی هم از لحاظ فرمی و بصری و هم از لحاظ فیزیکی و شیمیایی بر محیط خواهد داشت. نادیده انگاشتن این تاثیرات باعث می شود که طرح یا محصول مورد نظر، آن طور که باید موفق به نظر نرسد.

این تاثیرات در مورد اجزاء مختلف یک محصول نیز مشاهده می‌شود، به طوری که یک طرح از نظر فرم و به طور کلی عناصر بصری باید هماهنگی داشته باشد. 

این تاثیرات بدین شرحند: 

- تاثیرات فرمی و بصری (ایجاد فضاهای مختلف محیطی بر اساس فرم محصولات در محیط استفاده) 

- ایجاد فضاهای بصری مختلف بر اساس فرم محصولات (بزرگ یا کوچک جلوه دادن فضا و محیط)

- ایجاد حس آرامش، ترس، اضطراب و … بوسیله فرم محصولات 

- ایجاد محیطی باز یا خفه به وسیله رنگ محصول

- تغییر دادن احتمالی مسیر رفت و آمد افراد خانواده در اتاق کودک 

- تاثیرات فیزیکی و شیمیایی (صدمه زدن به کف پوش اتاق به وسیله پایه‌های محصولات، احتمال آسیب دیدن دیوارهای مجاور محصول در صورت بروز ضربه‌های احتمالی)

- تاثیرات اجزاء محصولات بر یکدیگر (تخریب و استهلاک قطعه‌ای به وسیلة قطعات دیگر، خراب شدن سریعتر یک قطعه نسبت به قطعات دیگر، هماهنگی عناصر بصری اجزاء با یکدیگر)

لازم به ذکر است که بررسی قابلیت تعمیر پذیری (Repair)، قابلیت ساخت مجدد (Remanufature) قابلیت بازیافت (Recycle) و قابلیت استفاده مجدد (Reuse) در محصول نیز حائز اهمیت است. 

نتیجه‌گیری:

در طراحی محصول مورد نظر، نکات زیر در رابطه با تاثیرات متقابل محیط و محصول بر یکدیگر و تاثیرات اجزاء محصول بر هم حائز اهمیت است: 

- توجه به محیط قرارگیری محصول (اتاق کودک) در رابطه با استفاده‌گر (کودک) (هماهنگی ابعاد و اندازه وشکل ظاهری محصول با محیط استفاده) 

- از لحاظ جنس مقاوم در برابر ضربات وارده، رطوبت و تابش نور خورشید.

- تا حد امکان، حداقل آسیب را به محیط استفاده وارد آورد (نداشتن لبه‌های تیز). 

- تا حد امکان، قطعات کمترین آسیب را نسبت به هم وارد آوردند. 

آنالیز بازار: 

در این بخش محصولات موجود مشابه شناسایی و مشخصات آنها با یکدیگر مقایسه شده است. 

این نمونه‌ها شامل نمونه‌های داخلی و خارجی می‌باشد. 

نتیجه‌گیری: 

با مقایسة نمونه‌ها مشخص می‌شود که اکثر آن‌ها در فرم مستطیل (با لبه‌های نرم) و متریال چوب یا پلاستیک و رنگهای شاد مشترک هستند. 

با توجه به بررسی نمونه‌های موجود، رعایت نکات زیر جهت به وجود آوردن محصول جدید لازم است: 

- قیمت مناسب محصول

- افزایش طول عمر محصول با کاربرد جنس مناسب

- تبدیل اجزاء به یکدیگر با اتصالات ساده و کار آمد 

- دوام مناسب قطعات

- زیبایی مجموعه 

- در نظر گرفتن نیازها و خصوصیات کودک 

برای بازاریابی و فروش این محصول از بین سه گرایش بازار که عبارتند از : 

1- گرایش محصول      2-گرایش فروش    3- گرایش بازاریابی

باید از گرایش بازاریابی استفاده نمود. 

این کرایش عبارت است از تعیین نیازها، خواسته‌ها و ارزش‌های بازار هدف و تطبیق سازمان در جهت ارضاء آنها به گونه‌ای مؤثرتر از سایر رقبا. در این حالت برای فروش باید مسائل زیر را مفروض نمود: 

1- گروه اصلی یعنی کودکان کاملاً ارضاء شود.

2- برنامة دقیق برای آگاهی از خواسته‌ها تدوین شود، چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روانشناسی. 

3- با ارائه کیفیت مناسب محصول گروه دوم استفاده‌گر (والدین) نیز در اختیار گرفته شود. 

محیط بازاریابی محصول: 

محیط بازار مناسب برای این محصول به دلایل زیر بیشتر شمال، شمال غرب، شرق و تا حدودی مرکز پایتخت یعنی تهران است. 

1- رفاه مالی مناسب جهت خرید محصولات رفاهی و تزئینی

2- سطح فرهنگی و تحصیلی مناسب والدین و در نتیجه اهمیت نقاشی کودکان

عوامل اجتماعی بازار هدف:

انواع عوامل اجتماعی بر بازار هدف تاثیر می‌ گذارد. فرهنگ یکی از این عوامل مهم می‌باشد. در هر ناحیه از ایران فرهنگ‌ها و الگوهای متفاوتی موجود است. فرهنگ این محصول در بازار معمولاً بستگی به کمکی دارد که این محصول در بالابردن انگیزه و تشویق خلاقیت کودک دارد. چنانچه ارتباط بین هنر و پیشرفت کودک با محصول مشخص باشد خانواده‌ها با رقبت بیشتری محصول را خریداری می‌کنند. 

سواد نیز یکی از عوامل بسیار مهم است. پدر و مادرهای تحصیل کرده از این محصول استقبال بیشتری می‌نمایند. 

استراتژی بازاریابی هدف: 

1- بازاریابی یکسان و انبوه

 با متعادل ساختن قیمت محصول می‌توان بخش عمدة کودکان تهران و مراکز استانها را تحت پوشش قرار داد؛ در این حالت باید سطح قیمت را کاهش داد. 

2- بازاریابی تمرکزی

می‌توان با در نظر گرفتن گروه کودکان مرفه، فقط برروی این گروه تمرکز پیدا کرد؛ در این حالت باید کوشید تا تمام نیازهای این گروه برآورده گردد. 

آنالیز کارکرد عملی:

الف) آنالیز کارکرد جسمی (ارگونومی): 

در این آنالیز، محصول موجود به طریق زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد: 

1- آماده سازی (قبل از استفاده): 

1-1-  نشستن روی صندلی 

2-1- بیرون کشیدن میز 

2- کار (هنگام استفاده): 

1-2- گذاشتن کاغذ بر روی میز 

2-2- برداشتن ابزار نقاشی 

3-2- نقاشی کردن 

3- کار  پس از استفاده (جمع آوری): 

1-3- جمع کردن ابزار نقاشی و کاغذ

2-3- هل دادن میز به داخل (جای گذاری)

3-3- پایین آمدن از صندلی 

کودکان در هنگام نشستن وضعیت‌های بدنی گوناگون را به خود می‌گیرند. برای ارزیابی تناسب کودک با میز و صندلی که از آن استفاده می‌کند لازم است که کودک دارای وضعیت بدنی نشان داده شده در شکل زیر باشد. 

این امر مستلزم رعایت هفت معیار است: 

الف- کف پاها بر روی زمین 

ب- فضای  کافی بین پشت پاها و لبه جلویی نشیمنگاه وجود داشته باشد. 

ج- هیچ گونه فشاری از طرف قسمت جلوی نشیمنگاه به سطح خلفی ران وارد نیاید. 

د- فضایی کافی بین سطح بالایی ران و سطح زیرین میز برای حرکت آزادانه پاها وجود داشته باشد. 

ر- آرنج‌ها هنگامی که باز و عمودی هستند تقریباً در ارتفاع سطح رویی میز قرار گیرند.

و- تکیه‌گاهی مستحکم در ناحیه کمری و زیر تیغه‌های شانه وجود داشته باشد.

ز- فضائی کافی بین تکیه گاه پشت و سطح نشیمنگاه برای حصول اطمینان از حرکت آزادانه کفل موجود باشد. 

توصیه های ارگونومی: 

- نشستن حالت کاملاً فعالی است که باید دقیقاً مکانیزمهای آن را شناخته و تاثیرات فیزیولوژیکی بدن را با آن بررسی کرد، تا مطلوبترین سطح ارتفاع نشیمنگاه بدست آید. یکی از عوامل مهم در طراحی صندلی رعایت میزان ارتفاع آن می‌باشد، زیرا اگر این اندازه نامناسب باشد عوارض عدیده‌ای را برای انسان در برخواهد داشت. 

چنانچه در شکل بالا ملاحظه می‌گردد؛ اگر ارتفاع نشیمنگاه صندلی بلند باشد پاها آویزان گشته فشار زیادی روی رگهای خونی و اعصاب رانها وارد می‌کند. 

برای رفع این عیب یا باید ارتفاع صندلی قابل تنظیم باشد و یا زیر پایی مناسب داشته باشد. از طرفی فشار ناشی از لبه جلوی صندلی نیز قابل بررسی است. اگر لبه های جلو صندلی سفت باشد به نسوج فشار می‌آورد و برخلاف استخوان ران جریان خون را پایین می‌آورد، که سبب خواب افتادگی پاها و یا درد شدید می‌شود

دانلود کامل مقاله تاثیر محیط بر خلاقیت کودکان

طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی

عنوان

طراحی بسته بندی

مقدمه

طراحی بسته بندی در دنیای امروز یکی از هیجان انگیزترین عرصه ها در بازار تولید و مصرف است که با مددگیری از صنایع و فنون مختلف مرزهای متعددی را گذرانده است. تمامی کوششهایی که صرف طراحی یک بسته می گردد و هنگامی به هدف خود دست 

می یابد که خریدار و مصرف کننده با رؤیت بسته مورد نظر ضمن کسب اطمینان از سلامت محتوی بسته، بدلیل قدرت و گیرایی طراحی بسته مورد نظر، مجذوب شده و آن را خریداری نموده و یا در بازارهای بدون رقابت با اطمینان به مصرف برسانند. 

هیچ طراحی نمی تواند قبل از کسب اطلاعات موثق طرح خود را به عموم ارایه نماید. زیرا هیچ گاه دو مشتری به یکدیگر شبیه نیستند. و هر فرد رفتار و انتظارات مختلفی از چیزی که خریداری می نماید دارد و علاوه برآن مشتریها نیاز خود را از چندین منبع تأمین می نمایند که بیانگر نحوة ارزیابی آنها از جنبه های مختلف کالاهایی است که خریداری می کنند. از قبیل کیفیت کالا، قیمت و…

 

بخش نظری پروژه:

تعیین عنوان پروژه: 

طراحی استایل عطر زنانه و مردانه برای آلفارومئو

تعین استراتژی و اهداف پروژه: 

رسیدن به یک استایل مناسب برای ست عطر زنانه و مردانه آلفارومئو بصورتی کاملاً هماهنگ با شخصیت محصولات آلفارومئو و حفظ اصول بنیادین و کلاسیک آلفاهای قدیمی.

1- شناسایی مسئله

تعریف و تفسیر شکل و تعیین طبقه استفاده گر:

کمپانی آلفارومئو یک کمپانی با سابقه تولید بسیار زیاد نزدیک به یک قرن بوده و در طول این مدت محصولاتی شاخص در نوع خود تولید نموده است که با توجه به قدمت کمپانی، این مارک، یک مارک بسیار شناخته شده و قابل اطمینان در سطح بازارهای اروپا می باشد. و همواره شنیدن نام آلفارومئو احساس وجود یک کالای مدرن که همچنان به اصول اولیه طراحی خود پایدار می باشد را بوجود می آورد. 

عنوان

طراحی بسته بندی

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

فهرست

مقدمه   ۱

بخش نظری پروژه:   ۲

۱- شناسایی مسئله   ۲

بررسی تحقیقات مشابه احتمالی (مکاتبات و مراجعة حضوری)   ۵

نتیجه مصاحبه   ۸

نتیجة پرسشنامه   ۸

تأثیر تبلیغاتی:   ۱۰

بررسی بازار و مقدار نیاز:   ۱۰

۲- بررسی و شناخت «نمونه های موجود»   ۱۱

۱-۲ تاریخچة محصول و بررسی ۱۲ پارمتر اصلی طرح.   ۱۱

تاریخچة‌ آلفارومئو   ۱۱

سیر تحول تاریخی کارخانه آلفارومئو از نظر طراحی و فنی   ۱۲

زیبا بر روی جاده: (RL)   ۱۴

مدل «Surveyor» (۱۸۷۲ تا ۱۹۶۵)   ۱۵

«شور و شوق»   ۱۵

مانیاتی ۱۷۵۰:   ۱۶

نخستین Quadrifoglio :   ۱۶

«مدل HP 24»   ۱۷

-پرنس سیام:   ۱۸

شور و شوق:   ۱۸

«مدل ۱۷۵۰ C6»   ۱۹

«مدل C 1500»:   ۲۰

ماشین ویژة ماسبقات جیولتیا:   ۲۱

آلفارومئو ماشین مورد نظر خانمها:   ۲۱

آلفامانیا:   ۲۱

«مدل ۲۵۰۰ C 6»   ۲۲

آخرین ماشین پیش از جنگ و نخستین ماشین پس از جنگ:   ۲۲

مدل ۱۵۸ (آلفاتا):   ۲۳

شور و شوق:   ۲۵

آلفارومئو بعنوان یک سمبل موفقیت:   ۲۵

لوگو (آرم)   ۲۷

«پیکر تراشی با باد»   ۲۹

یک افسانه   ۳۶

مدل  ۲۶۰۰   ۳۷

سبک آراسته و عالی   ۳۷

مدل ۱۷۵۰   ۳۸

اتومبیلی با نامی فرخنده   ۳۸

اتومبیلی متوسط جدید   ۳۹

مدل Giulietta جدید   ۴۰

جیولیا   ۴۰

اشتیاق و جنون آلفا:   ۴۲

مدل جیولتیا اسپرنیت ۱۶۰۰:   ۴۲

آرمی از ۱۹۷۲ تاکنون   ۴۳

هویت آلفارومئو   ۴۴

یک آرم «فضایی»   ۴۴

اتومبیل ورزشی زیبا و مجلل برای آینده   ۴۵

«اتومبیل متوسط N با سبک آلفارومئو»   ۴۶

افسانه دوباره زاده می شود.   ۴۷

کارکرد استثنایی و قابلیت اعتماد کامل   ۴۸

Passion   ۴۹

اولین اتاق متوسط با دیفرانسیل جلو   ۵۰

آرم تجاری جدید، سبک برنده   ۵۱

مهارت فنی و سبکی در آستانه هزاره سوم   ۵۳

مهمترین مدل خودرو مسابقاتی جدید   ۵۵

مؤفقیتهای آلفا ۱۴۷   ۵۶

آلفارومئو در ۹۰ سالگی   ۵۷

اجلاسیه ۲۰۰۱   ۵۷

افسانه GTA دوباره زنده می شود.   ۵۸

Sports wogon سبک آلفارومئو   ۵۹

اتاقک کوچک برای آینده   ۶۰

ساختار و سبک یکسان با دو در اضافی   ۶۱

« یک اتومبیل ورزشی محض دوباره حیات یافته و پرورش داده شد.»   ۶۲

بررسی دوازده بارقه اصلی:   ۶۴

بررسی ساختار فرمی محصولات:   ۶۶

بررسی گشتالت عطر فراری:   ۶۶

بررسی ساختمان گشتالت:   ۶۶

B : بررسی عناصر گشتالت:   ۶۷

بررسی گشتالت عطر JAGVAR (زنانه)   ۶۸

بررسی ساختمان گشتالت:   ۶۸

B: بررسی عناصر گشتالت:   ۶۹

بررسی گشتالت عطر JAGVAR مردانه   ۶۹

بررسی ساختمان گشتالت:   ۶۹

B : عناصر گشتالت:   ۷۰

بررسی گشتالت عطر LAMborghini مردانه   ۷۱

A : بررسی ساختمان گشتالت:   ۷۱

B: عناصر گشتالت:   ۷۱

کاربرد استنیک:   ۷۲

ادکلن فراری:   ۷۲

کاربرد سمبلیک   ۷۳

کاربرد استیتیک:   ۷۴

ادکلن جگوار:   ۷۴

کاربرد سمبلیک:   ۷۴

کاربرد استنیک   ۷۵

ادکلن لامبورگینی:   ۷۵

کاربرد سمبلیک:   ۷۵

تعریف جامع و مفید از استفاده گر محصول:   ۷۵

۱-۳: مشخص نمودن هویت و موقعیت استفادگر:   ۷۵

۲-۳- نیازهای فرهنگی   ۷۶

۳-۳- نیاز روانی فرد:   ۷۶

۳-۴- نیازهای جسمانی فرد:   ۷۷

آسیبهای فیزیکی :   ۷۷

بررسی آسیبهای احتمالی: (دست و سر)   ۷۷

بررسی وجود شرایط عملکردی خطرناک (حین کار و یا هنگام استراحت محصول):   ۷۸

هنگام استراحت   ۸۰

آسیبهای روانی:   ۸۰

بررسی ترکیببات عملکردی متناقض و یا هماهنگ:   ۸۰

۲-۱-۲-۴-۳- امنیت   ۸۱

شرایط استاتیکی:   ۸۱

میزان ایستایی در صورت عدم عملکرد:   ۸۱

تعداد وضعیت بحرانی نسبت به روند استفاده:   ۸۱

۳-۱-۲-۴-۳- بهداشت   ۸۲

مسائل بهداشتی در قبال انسان   ۸۲

شناسایی وجود ساختارهای غیر مهم:   ۸۲

تعرق بخش های در تماس انسان و کالا   ۸۳

مسائل بهداشتی در قبال محیط:   ۸۳

ایجاد آلودگی پس از استفاده:   ۸۳

۴- آنالیز ساختار فنی (عملکرد فنی)   ۸۴

۴-۴ بررسی مراحل مونتاژ محصول:   ۸۵

۵-۴ مقاومت مصالح با توجه به فرم:   ۸۵

۵- آنالیز روابط محیطی:   ۸۷

فاکتورها و عوامل حاکم بر محیط:   ۸۷

- محل عرضه م‍حصول:   ۸۷

نوع محیط مصرف و بررسی آن.   ۸۸

میزان هماهنگی در محیط- انسان- محصول:   ۸۸

تأثیرات محیط بر محصول:   ۸۸

تأثیرات محصول بر محیط:   ۸۸

آنالیز روابط اقتصادی   ۸۹

بررسی عوامل حاکم بازار و اقتصاد:   ۸۹

مطالعه بازار و عوامل حاکم آن:   ۸۹

رقبای موجود در بازار:   ۹۰

طراحی. تولید بازاریابی عرضه، تبلیغ، فروش و مصرف محصول   ۹۲

تبلیغ و فروش و مصرف محصول:   ۹۲

تبلیغات:   ۹۳

میزان سرمایه گذاری برای تولید محصول:   ۹۴

لیست بایدها:   ۹۴

تاریخچه:   ۹۷

ویژگیهای یک بسته خوب   ۱۰۵

اصولی که باید در بسته بندی رعایت گردد.   ۱۰۸

وظایف طراح بسته بندی   ۱۱۲

ارگونومی یا رابطه بسته با انسان   ۱۱۶

انبار کردن (فرم بسته در هنگام انبار کردن کالا)   ۱۱۷

بسته بندی با ارزش اضافه   ۱۱۷

مواد بسته بندی:   ۱۱۸

استندهای تبلیغاتی   ۱۱۸

بخاطر سپاری اشکال   ۱۱۹

اشکال و معانی:   ۱۲۰

تأثیر رنگ   ۱۲۰

نقش رنگ در بسته بندی   ۱۲۱

فرهنگ زمان، مکان و سن افراد، در انتخاب رنگ   ۱۲۳

ارتباط رنگ و جنس محصول   ۱۲۵

رابطه ظاهر و حالت فرآورده با رنگ   ۱۲۵

کشش بصری رنگها   ۱۲۶

کنتراست رنگها (تضاد)   ۱۲۷

رابطه رنگ و فرم   ۱۲۹

رابطه رنگ و وزن   ۱۳۰

عواملی که اثرات مثبت رنگها را در اذهان بجای می گذارد:   ۱۳۱

عوامل زیر در تشخیص یک بسته در محل فروش مؤثر می باشد:   ۱۳۱

اثرات رنگ در روی شکل جعبه   ۱۳۱

ارتباط رنگ و مزه   ۱۳۲

رابطه رنگ و بو   ۱۳۳

بازسازی انواع بسته بندیها:   ۱۳۴

۱- بسته بندی های فلزی   ۱۳۴

۲- بسته بندی های شیشه ای   ۱۳۵

 

 

به طور خلاصه محصولات آلفارومئو از نمونه های بارز طراحی پست مدرن می باشند و همواره در زیبایی مثال زدنی بوده اند. این مزیت به این کمپانی این اجازه را داده است که Range متنوعی از محصولات جانبی را در کنار اتومبیهای خود تولید کند که از محبوبیت بالایی نیز برخوردارند. این محصولات،‌ هم در کنار اتومبیلها و هم بصورت جداگانه در فروشگاههایی با نام بوتیک آلفارومئو به فروش می رسند.

در سالهای اخیر حرکتی آغاز شده است مبنی بر عرضه عطر و ادکلن از طرف شرکتهای اتومبیل سازای مشهور و تعبد. از جمله jagvar, Lamborghini. Ferrari  با نگاهی کوتاه به این اسامی در می یابیم که نامهای فوق علاوه بر مزیتهای تکنولوژیکی دارای نوعی حس اومانیک و کلاسیک نیز می باشند. که، پتانسیل فروش عطر، بواسطة این نامها از نطر روانی را فراهم می آورد. 

از طرفی طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شد که جای خالی عطر و ادکلن در میان انواع متنوع محصولات جانبی آلفارومئو احساس می شود و با توجه به اینکه نام آلفارومئو نیز مانند دیگر نامهای قید شده. یک نام پرآوازه و در عین حال دارای نوعی حس کلاسیک و رومانیک می باشد لذا، شرایط لازم برای عرضه عطر و ادلن از طرف آلفارومئو را فراهم می نماید. به همین دلیل هدف من در این پروژه، پر کردن جای خالی این محصول و این حلقة گم شده در میان این محصولات بوده و سعی در رفع این مشکل خواهیم داشت. 

استفاده کنندگان از این محصول به دو دسته طبقه بندی می شوند. 

دستة اول افرادی هستند که خود خریدار اتومبیل آلفارومئو می باشند و این ست به عنوان هدیه از طرف کمپانی به آنها داده خواهد شد. 

دستة دوم افرادی هستند که صرفاً از روی علاقه شخصی به مارک آلفارومئو یا ادکلنهای لوکس اقدام به خریداری آن خواهند کرد. 

 

بررسی تحقیقات مشابه احتمالی (مکاتبات و مراجعة حضوری)

1- سقف هزینه ای که برای خرید عطر در نظر می گیرید چه مقدار است؟ 

در مصاحبه های انجام شده با افراد اکثراً در جواب سؤال بالا حاضر به اقتصاص   تا   از درآمد ماهیانه خود را برای خرید عطر هستند که البته این پرسش توسط افرادی از قشر متوسط جامعه جواب داده شده است. 

2- خرید بعدی عطر شما به چه علت می باشد؟ 

دلایل متفاوتی در مصاحبه با افراد ذکر شده ولی عمده ترین آن ابتدا تمام شدن عطر و بعد از آن تنوع طلبی استفاده گر بوده است.

3- به لحاظ روحی هزینه عطر تا چه اندازه به روی دیدگاه شما بر روی کیفیت محصول تأثیر دارد؟

از نظر افراد پاسخ دهنده قیمت عطر می تواند تا حدی که معقول باشد بروی نظر آنها بروی عطر تأثیر گذارد ولی از این افراد تعدادی نیز اشاره کرده اند که هیچ تأثیری ندارد.

4- نسبت حجم عطر با قیمت عطر تا چه اندازه اهمیت دارد؟ 

برای اکثری قریب به اتفاق مصاحبه شوندگان با اهمیت بوده است.

5- آیا شما از مد برای استفاده عطر استفاده می کنید؟ 

اکثراً جواب خیر داده اند ولی عده ای نیز معتقدند مد تا حدودی در انتخاب آنها مؤثر است.

6- تا چه حد تعصب روی مارک عطری که استفاده می کنید دارید؟ 

تمام سؤال شوندگان تعصب خاصی بروی مارک عطر خود ندارد ولی چند تن از آنان وابستگی احساسی نسبت به عطرخود داشته و از نظر احساس، احساس خاصی نسبت به عطر خود داشته اند.

7- چه اطلاعاتی از عطرها و کمپانی های مربوط به آن دارید؟

اکثرا مصاحبه شوندگان اطلاعات چندانی ندارند فقط در مورد عطرهای مورد استفاده خود اطلاعات کم دارند در حد دانستن نام آنها و کشور تولید کننده

8- با کمپانی های خودروسازی که عطرهای مربوط به کمپانی خود را تولید می کنند آشنایی دارید؟ در صورت آشنایی چند نمونه را نام ببرید؟ 

از مصاحبه شوندگان به طور کلی با کمپانیهای خودروسازی کمی آشنا هستند ولی تعداد زیادی از آنها ferarri را می شناسند و از آن نام می برند. 

9- آیا حاضر به خرید عطرهای جدیدی که وارد بازار می شوند با نام جدید هستید؟ 

نتیجه جواب بله است. 

10- نام عطر مورد علاقه خود را ذکر کنید و مشخصاتی که برای شما دارای اهمیت است را ذکر کنید؟ 

نتیجه این سؤال جوابهای بسیار پراکنده ای است که نشان دهنده علایق و دیدگاههای بسیار متناوب استفاده گران عطر است. 

11- مکانیزم استفاده از عطر تا چه حد برای شما جذابیت دارد؟

اکثراً در حد متوسط و یا کم مکانیزم استفاده از عطر برایشان جالب است.

12- شیشه و بسته بندی عطر خود را پس از استفاده چه می کنید؟ 

مصاحبه شوندگان بر سر این موضوع که اگر شیشه جذاب باشند آنرا دور نمی اندازند و نگه می دارند توافق دارند.

13- آیا علاقه مند هستید بعد از استفاده مقداری از عطر درون شیشه باقی بماند؟ 

نظرات متفاوت است ولی تمام افراد بسته به نوع شیشه عطر اگر شیشه مناسب باشد و بخواهند آنرا نگه دارند ترجیح می دهند چنین باشد. 

14- آیا دوست دارید شیشه عطر چیز خاصی باشد؟ 

جواب این سؤال در بسیاری موارد بله و در بعضی موارد فرقی نمی کند بوده است.

15- تا چه حد عطرها پاسخگوی نیازهای حسی شما هستند؟

اکثر سؤال شوندگان در این زمینه راضی هستند.

 

نتیجه مصاحبه 

در زیر هر سؤال نتایج حاصل از آن سؤال در این بخش ذکر می گردد.

نتیجة پرسشنامه 

1- شما تا چه حد به وسایل آرایشی و بهداشتی اهمیت می دهید؟ 

کم 0 معمولی %8  زیاد %92

2- داشتن عطر تا چه مقدار برای شما اهمیت دارد؟

کم %5 متوسط %15  زیاد %80

3- اصل بودن و مارک عطر چه مقدار برای شما اهمیت دارد؟

کم %15 زیاد %80 اهمیتی ندارد %5

4- تنوع بازار عطر و ادکلن تا حدی هست که شما را شاخص کند؟ 

بله %90 خیر 0 تاحدودی %10

5- اطلاعات شما نسبت به کمپانی ها خودروسازی چقدر است؟

کم %70 زیاد %5  متوسط %25

6- آیا شما عطرهای کمپانی های خودروسازی را می شناسید؟ 

بله %75 خیر %25

7- تا چه حد به فرم و بسته بندی عطرها اهمیت می دهید؟

کم 0 زیاد %70 متوسط %30

8- آیا شما حاضر به استفاده از عطرهایی که مربوط به هر کمپانی خودرو باشیند هستید؟

بله %10 خیر %70 بستگی به کمپانی دارد %20

9- به نظر شما عناصر خاصی در عطرهای مربوط به کمپانی ها باید اعمال شود؟

بله %65 خیر %25 نظری ندارم %10

10- آیا عطرهایی که با مارک کمپانی های خودرو عرضه می شوند استفاده گران خاصی را به لحاظ جنسیت هدف گرفته اسند؟ 

بله %90 خیر %10

11- متویالی که در بسته بندی عطرها استفاده می شود چه میزان اهمیتی را برای شما دارد؟ 

کم  متوسط %80   زیاد  فرقی نمی کند %20

12- متویان مورد علاقة ‌شما در بسته بندی عطرها چیست؟

شیشه  پلاستیک  مات %30 شفاف %70

13- اگر بسته بندی عطری نظر شما را جلب کند ولی از رنگ خوبی برخوردار نبود آیا شما حاضر به خرید آن هستید؟

بله%20  خیر %65  بستگی دارد %15

14- دوست دارید بسته بندی عطر شما به گونه ای باشد که محلول در آن قابل مشاهده باشد؟

بله %80 خیر  فرقی نمی کند %20

بررسی تأثیرات ساخت محصول/ بررسی بازار و مقدار نیاز ( مکاتبات، مراجعه حضوری آمار نموداری)

تأثیرات ساخت این محصول از چند لحاظ قابل بررسی است.

تأثیرات اقتصادی: تولید این محصول باعث نفوذ این شرکت در بازاریی که تا به حال حضور نداشته خواهد شد و در صورت تولید محصول مناسب و جذاب می تواند سهمی از بازار پرسود عطر و ادکلن را نصیب شرکت مادر نماید. 

تأثیر تبلیغاتی: 

تولید این محصول باعث گسترش brand آلفارومئو خواهد شد و با توجه به ماهیت ذاتی این محصول و حضور آن در شاخة پرطرفدار fashion می تواند تبلیغات مناسبی برای محصولات اصلی این کمپانی باشد و مارک آلفارومئو را سازندة‌ محصولاتی مطابق مدروز معرفی کند و یک مکمل مناسب باری دیگر محصولات این کمپانی باشد. 

بررسی بازار و مقدار نیاز: 

بازار عطر و ادکلن، یک بازار پرسود جهانی می باشد و نسبت سود به سرمایه گذاری در آن مقدار قابل توجهی است و با توجه به خطور سایه خودروسازان در این بخش از بازار، لذا می توان نتیجه گیری کرد که این بازار گنجایش کافی برای حضور یک خودرساز دیگر با  پشتوانة تاریخی کافی و شهرت مناسب را خواهد داشت.

دانلود کامل طراحی بسته بندی

صنعت جهانگردی

صنعت جهانگردی

عنوان

صنعت جهانگردی

 

1-2- بررسی پیشینه پژوهش :

1-1-2- تاریخچه سفر و جهانگردی در جهان

تاریخچه جهانگردی و تفسیرهای جامعه شناسی در مورد تغییر نیازهای مسافران در دوره های مختلف یکی از مطمئن ترین منابع شناخت انگیزه های مسافرت در اعصار گوناگون است. به منظور درک محیط نوین جهانگردی و درک مسئله ها و چالش هایی که پیش روی دست اندرکاران این صنعت قرار دارد مروری گذار بر روند تاریخی این صنعت از اهمیت خاصی برخوردار است .

عهد باستان :

مردم متعلق به تمدنهای ماقبل تاریخ با این انگیزه مسافرت میکردند که بتوانند غذا به دست آورنده ، از خطر دوری جویند یا به مناطقی که دارای آب و هوای مساعدتری نقل مکان کنند . با افزایش مهارت و کسب فنون ، نیاز انسان به زندگی بدوی و خانه بدوشی کاهش یافت و در دوره های بعد انسان با انگیزه تجارت و تهاتر کالا مسافرت میکرد . درحالیکه امپراتوری های عهدباستان در قاره های آفریقا ، آسیا و خاورمیانه رشد میکردند ، ساختار زیربنایی ایجاب میکرد که جاده سازی شود و راههای آبی بوجود آید و برای ساده تر شدن مسافرت و سایل نقلیه تهیه گردد. آغاز مسافرت های رسمی و دولت خود نتیجه مستقیم اقدامات حکام مناطق مختلف بود که نمایندگان خود را به مکانهای دوردست اعزام مینمودند تا جنگلهای قبیله ای را اداره کنند و از شهروندان مالیات بگیرند .

در دوره های حکومت خانواده های سلطنتی در مصر مسافرت بیشتر با قصد تجارت و تفریح انجام میگرفت و اینگونه مسافرت ها رونق زیادی یافت . در آن زمان دولتها اقدام به جاده سازی کردند و در نقاط مختلف علامتهایی نصب گردید که نشان دهنده فاصله نقاط بود . یونانیان باستان در امر پیشبرد و توسعه مسافرت و جهانگردی در دو زمینه خاص فعالیتهای چشمگیری کردند . نخست با ضرب سکه و جایگزین کردن آن به جای کالا مشکل مسافران را در امر حمل کالا برای انجام معاملات حل کردند و دوم زبان یونانی در سراسر حوزه مدیترانه رواج یافت و ارتباطات به صورت راحت تری برقرار میشود . فردی به نام پوسانیاس که اهل یونان بود درسال 170 میلادی کتابی به نام راهنمای یونان منتشرکرد که این کتاب مشتمل بر 10 جلد بود و مسافران را راهنمایی میکرد .

عنوان

صنعت جهانگردی

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

صنعت جهانگردی

فهرست مطالب

عهد باستان

رنسانس

سفر وجهانگردی در دوران اسکندر

جدول ۱-۲: آمار ورودی جهانگردان خارجی

۳-۱-۲-  بررسی دیدگاهها

الف – دیدگاه جهانگردان پیشین

ب – دیدگاه جهانگردان کنونی

ج- دیدگاه کارشناسان جهانگردی در ایران

د – دیدگاه اسلام در زمینه سفر و جهانگردی 

۲-۲- مفاهیم جهانگردی 

جهانگرد 

نمودار ۱-۲ طبقه بندی دیدارکنندگان 

نمودار ۱-۲: طبقه بندی گردشگران 

نمودار ۲-۲: محور تفریح و فراغت 

۱-۳-۲- اثرات اقتصادی 

جهانگردی بین المللی و موازنه پرداختها 

جهانگردی و موازنه سرمایه ها 

تأثیر جهانگردی بردرآمد ملی 

تأثیر تبدیل ارز خارجی 

جهانگردی به عنوان ابزاری برای توسعه 

۲-۳-۲- اثرات فرهنگی و اجتماعی 

جدول ۲-۲: اثرات مثبت و منفی فرهنگی- اجتماعی جهانگردان 

پیشبرد توسعه اقتصادی 

حمایت از صنایع 

تأمین درآمد 

ایجاد یک محیط با ثبات اقتصادی 

تأمین سایر هدفهای سیاسی 

۴-۳-۲- اثرات جهانگردی بر محیط فیزیکی 

جدول ۳-۲: اثرات منفی بالقوه جهانگردی بر محیط فیزیکی 

نمودار ۳-۲: چارچوبی برای راهبرد سازمانی 

مأموریت سازمان 

جدول ۴-۲ : متغیرهای مهم محیطی 

نمودار ۴-۲ : ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک 

نمودار ۵-۲: فرآیند ارزشیابی راهبردی 

اجرای راهبردی : 

سیاستهای توسعه ای جهانگردی – بیان خلاصه سیاستها 

۲-۴-۲- مدیریت توسعه منابع انسانی 

برآورد نیازهای نیروی کار 

نتایج و اهداف توسعه منابع انسانی 

اهداف

استراتژی توسعه منابع انسانی 

نمودار ۶-۲: برنامه ریزی توسعه منابع انسانی 

۳-۴-۲- مدیریت بازاریابی 

جدول ۵-۲: اصول بنیادن بازاریابی خدمات 

جدول ۶-۲: الگوی توسعه گردشگری 

ب) برنامه ریزی بازاریابی 

ج) برنامه ریزی برای فعالیتهای اجرایی 

د) عملکردهای بازاریابی 

رفتار مصرف کننده

نمودار ۷-۲: رفتار مصرفی توریست 

نظام اطلاعاتی بازاریابی و تحقیقات 

جدول ۷-۲ ک زمینه های اطلاعاتی برای نظام اطلاعات مدیریت 

قیمت گذاری 

نمودار ۸-۲ : عواملی که برتصمیمات مربوط به قیمت گذاری تأثیر میگذارند 

نظام توزیع درصنعت گردشگری

نمودار ۹-۲ شبکه های توزیع گردشگری

نقش واسطه های مسافرتی

فعالیتهای مدیریت و توسعه سازمانی

۱- سیاست / استراتژی

۲- توسعه سازمانی

۳- مدیریت برمبنای هدف

فعالیتهای نظارت براجرای قوانین و مقررات

۱- شناسایی نیازها

۲- اصلاحات و تغییرات

فعالیتهای تحقیق

۱- سیستم اطلاعات مدیریت

۲- نظرسنجی

۳- آثار اقتصادی

۴- آثار زیست محیطی

۵- آثاراجتماعی

جدول ۸-۲: الگویی برای سیستم اطلاعات مدیریت

۵-۴-۲- مدیریت توسعه محصول

نمودار ۱۰-۲ : محصول جهانگردی

نمودار ۱۱-۲: روابط متقابل در برنامه ریزی توسعه محصول را نمایش می دهد

فعالیت های توسعه محصول

الف- برنامه توسعه محصول

این فعالیتها عبارتند از

ب) برنامه اجرایی

۶-۴-۲- مدیریت اطلاع رسانی

نمودار ۱۲-۲: برنامه های اطلاع رسانی همگانی

نمودار ۱۳-۲: الگوی M5

بودجه برمبنای دو روش تعیین می شود

۵- ارزیابی برنامه

 

امپراطور روم زمانی که به اوج خود رسید مقامات دولتی و طبقه حاکم روزهای صلح و آرامش را در تفریح بسر میبردند و کسانی که از امپراطوری روم باستان به خارج میرفتند به خرید کالا علاقه نشان میدادند. مسئله پنهان کردن کالاهای گمرکی در آن زمان رواج یافت زیرا 25% واردات به عنوان عوارض گمرکی ضبط میگردید .

تمدنهای آسیایی هم تاریخ بلند بالایی از سیاحت دارند که نمونه های بارز آن وجود تفریحگاههایی در مناطق خوش آب و هوای چین و ژاپن در مناطق تابستانی میباشد .

قرون وسطی :

سده پنجم تا چهاردهم میلادی را قرون وسطی مینامند . در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده ها تقریبا از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشکل و حتی خطرناک شده بودم . در سده چهاردهم مسافرت به قصد زیارت به صورت یک پدیده انبوه درآمده بود و مسیحیان به بیت المقدس و روم مسافرت میکردند. مسئول کاروان در ازای مبلغ مشخصی که دریافت میکرد همه هزینه های مربطو به رفت و برگشت را میپرداخت : کارت عبور ، غذا ، خوابگاه و استراحتگاه حیوان . برای حمل مسافران و رهایی از دیوان سالاری این اشخاص رشوه پرداخت میکردند . از مشهورترین جهانگردان میتوان به مارکوپولو و سرجان مندویل اشاره کرد.(1)

رنسانس :

از سده چهارده تا هفده بیشتر مسافرتها با هدف کسب دانش و تجربه آموزی انجام میشد . اروپاییان در قرن 15 و 16 میلادی به اکتشاف دریایی مهمی دست یافتند و پس از عبور از مغرب و جنوب آفریقا سرانجام به جنوب شرقی آسیا راه یافتند . در انگلستان ملکه الیزابت اول برای تربیت نمایندگان خارجی برای گروهی از اشراف گذرنامه صادر میگرد و این افراد برای کسب دانش و تجربه های جدید معمولا به چین مسافرت میکردند . نجبا و اشراف زادگان فرانسوی نیز برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه اقدم به مسافرت میکردند و آنها را توریست میخواندند .(2)

 

انقلاب صنعتی :

انقلاب صنعتی که از سال 1750 تا 1850 ادامه یافت پایه و اساس گردش های دسته جمعی را بوجود آورد . در این دوره کارگران ساده کشاورزی که در مناطق روستایی وجود داشتند رهسپار شهرها و کارخانه های تولیدی شدند وهمین مسئله باعث تغییرات ژرف اقتصادی و اجتماعی شد . بروز انقلاب در امرحمل ونقل ابتدا در راههای آهن و کشتی های نجار اتفاق افتاد وسپس با ساخت اتومبیل ادامه یافت و در نهایت باعث استفاده جهانگردان از هواپیما و مسافرت بقاط دوردست دنیا شد  . این تحولات منجر به پیدایش اولین تشکیلات سازمان یافته جهانگردی شد . تدوین قوانین و مقررات در زمینه حق مرخصی برای کارمندان و از طرف دیگر بالارفتن سطح زندگی مردم وعلاقه مندی به بهبود وضع زندگی و کنجکاوی نسبت به وضع زندگی و پیشرفت سایر ملل کممک شایانی به توسعه جهانگردی نمود .

جهانگردی انبوه پیامد منطقی تغییرات کلیدی اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و تکنولوژیکی پس از جنگ جهانی دوم بود . مسافرت باجت در سال 1958 نقطه عطف سفرهای انبوه به شمار میرود . جهانگردی انبوه تا اواسط سالهای 1970 موضوع روز بود و از آن پس به تدریج جهانگردی نوین جایگزین آن شد . باید اذعان کرد که جهانگردی انبوه یکباره ناپدید نمیشود و یا جهانگردی نوین کاملا جایگزین نمیشود ، معهذا نرخ رشد جهانگردی نوین از این زمان از جهانگردی قدیم پیشی میگیرد .  

2-1-2- تاریخچه سفر و جهانگردی در ایران :

سفر و جهانگردی در ایران باستان :

هرچند که گذشت زمان و هجوم اقوام بیگانه به ایران موجب از بین رفتن منابع غنی تمدن کهن پارسی گردیده لیکن از لابلای اوراق به جا مانده و گفته های اقوام همسایه اینطور استنباط میشود که ایرانیان مردمانی بوده اند شادزیست ، آزاده ، متمدن و اهل دانش اندوزی و تبادل فرهنگی در دوران ایران باستان اندیشه های ایرانی در سراسرگیتی پراکنده بود و این عامل خود نشانی از سیروسفر دارد . در اوستا کتاب دینی ایرانیان باستان ، ننواختن و موجبات آسایش فراهم نکردن برای مسافران جزو گناهان کبیره به شمار می آمده است . آیینها و آدابی که از ایرانیان باستان به جا مانده نیز نمایشگر آن است که این قوم مردمانی اهل سیروسفر و گشت و گذار بوده اند که آیین سیزده نوروز از آن جمله است . 

سفر وجهانگردی در دوران هخامنشی :

پس از انقراض دولت ما دو برقراری حکومت هخامنشی تشکیلاتی برای امر سفر فراهم شد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- ایجاد پل برروی رودخانه ها برای اولین بار به دستور کوروش .

2-ساختن بناهای عال المنفعه مانند کاروانسرا ، راهنمایی ، آب انبار و …

3- احداث شاه راهها توسط داریوش .

4- تأسیس «دیوان برید» که وظیفه آن نگهداری شاه راهها و چاپارخانه درمیان راهها و گماردن مأموران ویژه در مسیر راهها بود.

سفر وجهانگردی در دوران اسکندر :

غلبه اسکندر درسال 331 پیش از میلاد بر ایران به کلی احوال فرهنگ و تمدن ایران را دگرگون ساخت و تمدن و زبان یونانی در ایران وسعت گرفت و به دنبال آن ورود خارجیان به ایران سرعت بیشتری یافت . از کارهای اسکندر در این دوره میتوان احداث هفتاد شهر در سرزمینهای مفتوح ایران و افزایش سرعت ارتباطات و حمل و نقل از طریق وسیع تر کردن جاده ها نام برد .

سفر و جهانگردی در دوره اشکانی و ساسانی :

250 سال پیش از میلاد دولت اشکانی بنیان گذاشته شد . پادشاهان اشکانی به تناسب تغییر فصل در شهرهای مختلف ایران گردش میکردند وبرای بهبود وضع راهها اهتمام فراوان داشتند از جمله تسهیلات سفر در این دوره میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- احداث راه ابریشم که از مهمترین شاهراههای بازرگانی دنیای قدیم است .

2- اخذ عوارض از کالاهای مختلف .

3- امنیت جاده ها و تأمین آسایش کاروانهای تجاری و نظارت در کارهای تجاری و اقتصادی .

4- تدوین و نثبیت جزئیات مربوط به مسیرهای مسافرتی ازنظر جغرافیایی ، اقتصادی و …

سفر و جهانگردی در دوران اسلامی :

بعد از غلبه اعراب ، تجارت رونق خود را از دست داد و به دلیل اغتشاشات داخلی فرصت آبادانی و راهسازی نبود ولی بعدز از طی بحرانها آل بویه ، آل زیاد و غزنویان به مرمت جاده ها و احداث و تعمیرکاروانسراهه همت گماشتند بطوریکه در آن زمان سیروسیاحت در سرزمینهای اسلامی و به خصوص ایران بسیار آسان بود و نظیر آن در آن زمان درهیچ جای دیگر دنیا مسیر نبود .

دانلود کامل صنعت جهانگردی

کاربرد مبدل های حرارتی در صنایع

کاربرد مبدل های حرارتی در صنایع

عنوان

کاربرد مبدل های حرارتی در صنایع

چکیده: 

با توجه به اینکه در صنعت از جمله صنایع پالایش و پتروشیمی مبدل حرارتی وجود دارند که از لحاظ مصرف انرژی بهینه نمی‌باشند و از لحاظ اقتصادی مناسب نیستند و از طرفی ممکن است بعد از مدتی مشکلاتی از نظر عملیاتی نیز در فرآیند ایجاد نمایند. دانشمندان به فکر اصلاح (Retrofit) شبکه مبدل‌های حرارتی افتادند بطوری که هدفشان کاهش مصرف انرژی و طبعاً کاهش هزینه‌های عملیاتی بوده است بنابراین متدهای گوناگونی را ارائه داده‌اند که از جمله این متدها می‌توان به متد‌های ریاضی و تحلیلی اشاره نمود ما در این سمینار روش تحلیلی را انتخاب نموده و به بیان متد Pinch برای Retrofit شبکه‌های مبدل حرارتی که توسط Linnhoff پایه‌گذاری شده است پرداخته‌ایم در ابتدای امر هدف در اصلاح شبکه‌های مبدل حرارتی را توضیح داده گفته شده که چگونه بایستی امر هدف یابی را انجام داده سپس این سئوال مطرح گردید که چگونه بایستی از عهدة پروژه‌های بهبود (Retrofit) برآمد. که سه روش 1- اصلاح شبکه بوسیله بازبینی مستقیم ساختمان آن. 2- اصلاح شبکه به صورت یک طرح جدید (جستجوی کامپیوتری). 3- اصلاح با استفاده از تکنولوژی Pinch مطرح و به توضیح آنها پرداخته ولی از میان سه روش فوق متد اصلاح با استفاده از تکنولوژی Pinch بحث اصلی این سمینار را تشکیل می‌دهد. در توضیح متد Pinch ابتدا هدف‌یابی در فن‌آوری Pinch مورد بررسی قرار گرفته بطوری که پروژه را در یک محدود سرمایه‌گذاری مشخص به سمت زمان برگشت قابل قبولی هدایت نماید. سپس فلسفه هدف‌یابی شرح داده شده است و در فلسفه  هدف‌یابی گفته شده که در اولین گام می‌بایستی وضعیت شبکه موجود را نسبت به شرایط بهینه مشخص نمائیم که بهترین ابزار برای این کار استفاده از منحنی سطح حرارتی برحسب انرژی می‌باشد سپس به تفضیل به بیان روش هدف‌یابی پرداخته‌ایم و بعد از بیان مسئله هدف‌یابی در فصل سوم ابزار طراحی را معرفی نموده و گفته شد که طراحی شبکه در پروژه‌های Retrofit بسیار مشکل‌تر از طراحی ابتدائی است زیرا یکسری مبدل قبلاً نصب شده‌اند و در کل، طرح توسط ساختمان شبکه موجود محدود شده است و تغییر موقعیت مبدل‌ها مستلزم صرف هزینه می‌باشد.

عنوان

کاربرد مبدل های حرارتی در صنایع

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

فهرست مطالب

چکیده:   ۱

پیشینة اصلاح مبدل‌های حرارتی:   ۴

۱- روش تحلیل Pinch :   ۴

۲- روش برنامه‌ریزی ریاضی:   ۴

مقدمه:   ۸

فصل اول :   ۹

۱-۱) هدف :   ۹

هدف در اصلاح (retrofit) شبکه‌های مبدل‌های حرارتی چیست؟   ۱۰

۱-۲) روش‌های موجود در اصلاح شبکه:   ۱۱

۱-۲-۱- اصلاح شبکه بوسیله بازبینی مستقیم ساختمان آن:   ۱۱

۱-۲-۲- اصلاح شبکه بصورت یک طرح جدید (اصلاح کامپیوتری):   ۱۱

فصل دوم :   ۱۳

۲-۱) اصلاح شبکه با استفاده از تکنولوژی Pinch:   ۱۳

۲-۲ ) هدف‌یابی در متد pinch برای بهبود شبکه مبدل‌ حرارتی:   ۱۴

۲-۳) فلسفه هدف‌یابی:   ۱۵

۲-۴) روش هدف‌یابی:   ۱۹

۲-۵) منحنی سرمایه‌گذاری بر حسب ذخیره‌سازی انرژی:   ۲۷

فصل سوم :   ۳۰

۳-۱) ابزار طراحی:   ۳۰

۳-۲) بررسی مبدلهای عبوری از PINCH :   ۳۲

۳-۳) منحنی‌ نیروی محرکه (DRIVING FORCE PLOT):   ۳۳

۳-۴) تحلیل  مسئله باقی‌مانده (REMAINING PROBLEM ANALYSIS)   ۳۶

۳-۵) تغییر موقعیت مبدلها (EXCHANGER SHIFTING):   ۴۲

۳-۶ ) نتیجه‌گیری:   ۵۱

۳-۷) طراحی:   ۵۲

۳-۸) روش طراحی:   ۵۲

۳-۹) اعمال محدودیت‌های فرآیند در روش طراحی:   ۵۷

فصل چهارم :   ۵۸

روش جدید هدف‌یابی ساختاری بر اساس تحلیل مسیری   ۵۸

۴-۱)‌ مقدمه:   ۵۸

۴-۲) تحلیل مسیری: اساس هدف‌یابی ساختاری:   ۵۹

فصل پنجم :   ۶۶

حل مسائل بهبود شبکه‌های مبدلهای حرارتی با روشهای بهینه‌سازی ریاضی   ۶۶

(۵-۱) مقدمه:   ۶۶

۵-۲) روش مرکب برای retrofit شبکه‌های مبدل‌های حرارتی:   ۶۷

۵-۳) خلاصه استراتژی بهبود دادن:   ۶۷

۵-۴) بهینه‌سازی ترکیبی:   ۷۰

۵-۵) فرمولاسیون غیرخطی:   ۷۱

۵-۶) مدل SYNHEAT :   ۷۱

فهرست منابع لاتین :   ۷۳

 

 

لذا جهت کاهش هزینه طراحی لازم است تا جایی که امکان دارد از وسایل موجود حداکثر استفاده را نمود بنابراین احتیاج می‌باشد که به آزمایش هر مبدل به طور جداگانه و بررسی تأثیر آن در عملکرد کلی شبکه پرداخته شود به این ترتیب می‌توان دریافت که کدام مبدل اثر مثبت در شبکه دارند و باید به عنوان مبدل مناسب حفظ گردد و کدام مبدل به طور نامناسب جایگذاری شده‌اند و بایستی تصحیح گردد از این رو به روش‌هایی که برای این بررسی وجود دارد پرداخته که عبارتند از : 1- مبدل‌های عبوری از Pinch. 2- منحنی نیروی محرکه. 3- تحلیل مسئله باقی مانده. 4- تغییر موقعیت مبدل‌ها. 

و مفصلاً روش‌های فوق را مورد بحث قرار داده و به نتیجه‌گیری در مورد روش‌های فوق پرداخته و بعد از آن طراحی را آغاز نموده. در ابتدا مراحل طراحی را بیان نموده که عبارتند از: 

1- تحلیل مبدل‌های موجود. 2- تصحیح مبدل‌های نامناسب. 3- جایگذاری مبدل‌های جدید. 4- اعمال تغییرات ممکن در طرح.

و سپس به توضیح مراحل فوق پرداخته و در نهایت به اعمال محدودیت‌های فرآیند در روش طراحی اشاره شده است با توجه به اینکه در فصل دوم یک روش هدف‌یابی برای متد Pinch بیان شده بود در فصل چهارم یک روش هدف‌یابی جدیدی برای بهبود (Retrofit) شبکه مبدل‌های حرارتی ارائه شده است که این روش به نام تحلیل مسیری عنوان شده و به ارزیابی زیر ساختار‌ها (یعنی اجزا مستقل شبکه موجود) به منظور بدست آوردن اقتصادی‌ترین و عملی‌ترین فرصت برای ذخیره انرژی را ارائه کرده است و همانطور که در پیشینه اشاره شد اصلاح شبکه از طریق روش و سنتز ریاضی روش‌های متعددی دارد که ما در فصل پنجم این سمینار فقط بطور گذرا و خیلی مختصر روش مرکب برای اصلاح شبکه مبدل‌های حرارتی و مدل Synheat را معرفی نموده.

 

پیشینة اصلاح مبدل‌های حرارتی:

امروزه طراحی بهبود یافته شبکه‌های مبدل‌های حرارتی (HERL) نقش مهمی در سامانه‌های ذخیره انرژی ایفا می‌نماید. 

شبکه‌های موجود بیش از فرآیندهای جدید بایستی برای بهبود در بازگشت انرژی مورد توجه قرار گیرند. 

اصلاح شبکه‌های حرارتی (HEN) موجود را می‌توان با استفاده از دو رویة عمده به انجام رسانید بطوریکه افراد متعددی در این زمینه فعالیت نموده‌اند. 

1- روش تحلیل Pinch :

این روش بر‌پایه ترمودینامیک (و مفاهیم فیزیکی) و فرآیندهای کاوشی است. 

از جمله افرادی که پایه‌گذار این روش بوده‌اند می‌توان به T.N. Tjoe and B.linnhoff در سال 1986 اشاره نمود علاوه بر اینها افرادی همچون Van Reisen, Graham T.Polley در سال 1997 یک روش اساسی به نام تحلیل مسیری برای ارزیابی زیر ساختارها یا بعبارتی زیر شبکه‌ها (یعنی اجزاء مستقل شبکه‌ها) به منظور بدست آوردن اقتصادی‌ترین و عملی‌ترین فرصت‌ها برای ذخیره انرژی را ارائه داده‌اند. 

2- روش برنامه‌ریزی ریاضی: 

در این روش شبکه‌های مبدل حرارتی به صورت مدل‌های ریاضی نشان داده می‌شوند. 

از جمله افرادی که در زمینه مدل‌های خطی کار کرده‌اند می‌توان به 

S.A. Papoulias, I.E. Grossmann  در سال 1983 اشاره نمود که از مدل خطی برای تعیین حداقل هزینه تأسیسات وسایل و حداقل تعداد واحدها استفاده نموده‌اند.

اما در زمینه مدل‌های غیر خطی C.A. Floudas, A.R. Ciric 1983 و 1991 و T.F. Yee, E.I. Grossmann در سال 1990 تعدادی از مدل‌های غیرخطی را که از لحاظ محاسباتی گرانتر هستند هم برای به حداقل رساندن هزینه‌های سطحی و هم برای به حداقل رساندن همزمان تأسیساتی (تعداد واحدها و سطوح مبدل‌های حرارتی) ارائه نموده‌اند.

افرادی مانند E.N. Pistikopoulos و  K.P. Popalexandri در سال 1994 مدل‌های بهینه‌سازی MINLP را نه ‌تنها برای تعیین طراحی بلکه برای شرایط عملیاتی مطلوب، تحت فرض قابل کنترل دینامیک بسط داده‌اند ولی این مدل برای مسائل با مقیاس بزرگ قابل استفاده نمی‌باشد.  چون روش‌هایی که بر مبنای الگوریتم برنامه‌ریزی غیر خطی صحیح مرکب MINLP)) هستند برای دسترسی به شکل بهبود یافته مشکلات محاسباتی زیادی دارند بویژه در حالتی که مسئله مقیاس آن بسیار بزرگ باشد Ca. Athier & P. Floquet در سال 1996 روش‌های بهینه‌سازی تصادفی همراه روش‌های جبری را برای حل مسائل طراحی فرآیند مطرح نمودند بعنوان مثال از روش‌های NLP و شبیه‌سازی بازپخت برای حل طراحی  شبکه مبدل‌های حرارتی استفاده نموده‌اند هرچند به حالات Retrofit توجه دقیق و کاملی نداشته‌اند.

دانلود کامل کاربرد مبدل های حرارتی در صنایع