پروژه مراحل حسابداری پیمانی
تنوع مؤسسات و گوناگونی فعالیتهای مختلف اقتصادی در پهنه جهان، دانش و حرفه حسابداری را بر آن داشته تا در قالب مبانی و اصول عمومی، راه حلهای متناسبی را برای نگهداری حسابهای فعالیتهای گوناگون، به نحوی فراهم آورد که صورتهای مالی مؤسسات تصویر گویاتری از نتایج عملیات و وضعیت مالی ارائه دهند. از طرفی، فعالیتهای مؤسسات اقتصادی در کشورهای مختلف در بستری از اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی و در محدوده مناسبات حقوقی کشور انجام می شود و این عامل، به نوبه خود، جستجو و یافتن راه حل مناسب و مطلوب را در محدوده راه حلهای متعارف در سطح بین الم
عنوان
پروژه مراحل حسابداری پیمانی
فهرست مطالب
فصل اول: عملیات پیمانکاری
ارکان اصلی پیمانکاری
انواع قراردادهای پیمانکاری
مراحل اجرای طرح
مرحله اول: مطالعاتی مقدماتی طرح
مرحله دوم: شناسایی تفصیلی طرح
مرحله سوم: اجرای طرح
انعقاد قرارداد پیمانکار
عملیات اجرایی
تنظیم و پرداخت صورت وضعیت کارها
تحویل موقت
تحویل قطعی
فصل دوم: ثبت عملیات مالی قراردادهای بلند مدت پیمانکاری
حسابداری قراردادهای بلند مدت پیمانکار
تهیه صورت وضعیت قطعی
تهیه صورتحساب قطعی پیمان
استرداد نصف سپرده حسن انجام کار
بهره برداری و هزینه نگاهداری عملیات موضوع پیمان
تحویل قطعی
فصل سوم :روشهای متداول شناسایی سود پیمانکاری
شناسایی درآمد
روش کار تکمیل شده
روش درصد پیشرفت کار
برآورد کل درآمد یا مبلغ پیمان
برآورد کل هزینه پیمان
برآورد کل سود ناخالص پیمان
اندازه گیری میزان پیشرفت کار
محاسبه درآمد، هزینه و سود ناخالص دوره جاری پیمان
فصل چهارم :صورتهای مالی و نحوه ثبت
ترازنامه
صورت سود و زیان
انتخاب روش شناسایی سود پیمانکاری
خلاصه مبانی شناسایی درآمد پیمانکاری
نمودار محتوای عملیات پیمانکاری
منابع
چکیده:
تنوع مؤسسات و گوناگونی فعالیتهای مختلف اقتصادی در پهنه جهان، دانش و حرفه حسابداری را بر آن داشته تا در قالب مبانی و اصول عمومی، راه حلهای متناسبی را برای نگهداری حسابهای فعالیتهای گوناگون، به نحوی فراهم آورد که صورتهای مالی مؤسسات تصویر گویاتری از نتایج عملیات و وضعیت مالی ارائه دهند. از طرفی، فعالیتهای مؤسسات اقتصادی در کشورهای مختلف در بستری از اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی و در محدوده مناسبات حقوقی کشور انجام می شود و این عامل، به نوبه خود، جستجو و یافتن راه حل مناسب و مطلوب را در محدوده راه حلهای متعارف در سطح بین المللی الزامی کرده است.
ارجاع طرحهای ساخت و ساز ابنیه، تأسیسات و تجهیزات بزرگ از طرف کارفرمایان عمومی و خصوصی به پیمانکاران مختلف، انعقاد قراردادهای بلند مدت پیمانکاری برای اجرای طرحهای یاد شده و انجام دادن فعالیتهای ساخت و ساز در قالب این قراردادها توسط پیمانکاران، یکی از فعالیتهای عمده اقتصادی است که نیازمند روشهای مناسب ثبت و ضبط معاملات و فعالیتهای مالی، تهیه و تنظیم گزارشهای درون سازمانی، اندازه گیری و شناخت درآمد و در نهایت تهیه و ارائه صورتهای مالی متناسب برای پیمانکاران و کارفرمایان است.
حسابداری پیمانکاری یکی از مقولاتی است که مراجع حرفه ای، پژوهشگران و مؤلفان حسابداری در کشورهای پیشرفته از دیرباز به عنوان مقوله خاص در حسابداری به آن پرداخته اند و در کشورهای پیشرفته و همچنین در سطح بین المللی استاندارهای حسابداری خاصی برای آن وضع شده است. در کشور ما نیز از الها پیش مبحث حسابداری
پروزه جاوا اسکریپت
انتخاب موضوع جاوااسکریپت،به معنی ورودبه دنیای طراحی و برنامه نویسی صفحات وب است. وب جهانی که در ابتدا تنها بعنوان مخزنی از اطلاعات مختلف که درقالب صفحاتی ساکن تنظیم شده بودند در نظر گرفته میشد. با رشد سریع خود توانست به یکی ازمهمترین وسایل آموزشی ،ارتباطی ،تجاری و تفریحی تبدیل شود. به موازات رشد سریع این رسانه، ابزارهاوروشهای توسعه آن نیز رشد کرده و متحول شده است .
گـر چه جـاوااسکـریپت یک زبان برنامه نویسی است،اما فراگیری آن بسیار ساده است. برخلاف اکثر زبانهای ب
عنوان
پروزه جاوا اسکریپت
فهرست:
چکیده 5
1 جاوااسکریپت چیست؟ 6
1ـ1 اصول اسکریپت نویسی در صفحات وب 6
2ـ1 اسکریپتها و برنامه ها 6
3ـ1 معرفی جاوااسکریپت 7
4ـ1 قابلیتهای جاوااسکریپت 7
5ـ1 جاوااسکریپت در مقابل جاوا 7
6ـ1 چگونه جاوااسکریپت در صفحات وب قرار میگیرد؟ 8
2 خلق یک اسکریپت 8
1ـ2 ابزار اسکریپت نویسی 9
2ـ2 آغاز خلق اسکریپت 9
3 بررسی قابلیتهای جاوااسکریپت 9
1ـ3 زیباتر کردن صفحات وب به کمک جاوااسکریپت 10
1ـ1ـ3 استفاده از نوار وضعیت 10
2ـ3 کاربابرنامه های اتصالی 10
4 برنامه های جاوااسکریپت چگونه کار میکنند 11
1 ـ4 توابع درجاوااسکریپت 11
2ـ4 اشیاءدر جاوااسکریپت 13
1ـ2ـ4 جاوااسکریپت از سه نوع شیء پشتیبانی می کند 13
3ـ4 کنترل حوادث 13
4ـ4 مخفی کردن اسکریپتها از مرورگرهای قدیمی 14
5 استفاده از مقادیر و ذخیره سازی آن 15
1 ـ 5 انتخاب نام برای متغییرها 15
2ـ 5 تعیین مقدار برای متغییر ها 15
1ـ2ـ5 انواع اساسی داده ها در جاوااسکریپت 16
3ـ 5 انواع داده جاوااسکریپت 16
6 آرایه ها و رشته ها 16
1ـ6 خلق یک شیء String 17
7 بررسی و مقایسه متغییرها 17
1ـ7 دستورIf 17
2ـ7 دستورEles 18
8 تکرار دستورات باکمک حلقه ها 18
1ـ 8 حلقه های For 18
2ـ 8 حلقه های While 19
3ـ 8 حلقه های Do while 19
9 اشیاء درون ساخت مرورگر 19
1ـ 9 اشیاء چیستند؟ 19
1ـ 1ـ 9 خلق اشیاء 19
2ـ 9 خاصیتهای اشیاء و مقادیر 20
3ـ 9 گـرد کردن اعداد 20
4ـ 9 خلق اعداد تصادفی 21
5 ـ 9 کـار با تاریخها 21
10 مدل شیئی سند (DOM) 21
1ـ 10 درک مدل شیئی سند 21
2ـ 10 دسترسی به تاریخچه مرورگـر 22
11 خلق اشیاء اختصاصی 23
1ـ11 استفاده از اشیاء برای ساده کردن اسکریپتها 23
2ـ11 اختصاصی کردن اشیاء درون ساخت 24
12 پنجره ها و زیر صفحه ها 24
1ـ 12 کنترل پنجره ها با استفاده از اشیاء 24
2ـ12 ایجاد وقفه های زمانی 25
3ـ 12 استفاده از اشیاء جاوا اسکریپت برای کار با زیر صفحه ها 25
14 دریافت اطلاعات به کمک پرسشنامه ها 26
1ـ 14 اصول طراحی پرسشنامه ها درHTML 26
2ـ 14 شیءfrom در جاوااسکریپت 26
3ـ 14 ورودیهای متن 26
4ـ 14 ورودیهای چند خطی متن 26
5ـ 14 کـار با متن در پرسشنامه ها 26
6ـ14 دکمه ها 27
7ـ 14 مربعهای گـزینش 27
8 ـ 14 دکـمه های رادیوئی 27
15 تصاویر گـرافیکی و انیمیشن 28
1ـ 15 استفاده از جاوااسکریپت برای کار با نقشه های تصویری 28
2ـ 15 تصاویر دینامیک در جاوااسکریپت 28
16 اسکریپتهای فرامرور گری 29
1ـ 16 دریافت اطلاعات مرورگر 29
2ـ 16 حل مشکل ناسازگاری مرورگرها 29
3ـ 16 خلق یک صفحه چند منظوره 29
4ـ16 هدایت کاربران به صفحات وب 29
5ـ16 خلق یک صفحه چند منظوره 29
17 کـار با شیوه نامه ها 30
1ـ 17 معرفیHTML دینامیک 30
2ـ 17 شیوه و ظاهرصفحات 31
3ـ17 تعریف و استفاده از شیوه هایCSS 31
4ـ 17 تنظیم مکـان متن 31
5ـ 17 تغییر رنگ و تصاویر زمینه 32
6ـ 17 کـار با فوتنهـا 32
7ـ 17 کنترل شیوه ها بکمک جاوااسکریپت 32
18 استفاده از لایه ها برای خلق صفحات دینامیک 33
1ـ 18 لایه ها چگونه کار میکنند؟ 33
2ـ 18 دو استاندارد برای خلق لایه ها 33
3ـ 18 خلق لایه های CSS 34
4ـ 18 تعریف خواص لایه ها 34
19 استفاده از جاوااسکریپت برای توسعه یک سایت وب 34
1ـ 19 خلق سند HTML 34
2ـ 19 استفاده از لیستهای بازشونده برای تسهیل هدایت کاربران 35
3ـ 19 خلق دستوراتHTML ،وایجاد ساختارداده ای 35
4ـ 19 افزودن توضیحاتی در مورد پیوندها 36
5ـ 19 استفاده از پیوندهای گـرافیکی 36
20 نتیجه 37
21 خلاصه 38
22 فهرست منابع 39
مقدمه :
انتخاب موضوع جاوااسکریپت،به معنی ورودبه دنیای طراحی و برنامه نویسی صفحات وب است. وب جهانی که در ابتدا تنها بعنوان مخزنی از اطلاعات مختلف که درقالب صفحاتی ساکن تنظیم شده بودند در نظر گرفته میشد. با رشد سریع خود توانست به یکی ازمهمترین وسایل آموزشی ،ارتباطی ،تجاری و تفریحی تبدیل شود. به موازات رشد سریع این رسانه، ابزارهاوروشهای توسعه آن نیز رشد کرده و متحول شده است .
گـر چه جـاوااسکـریپت یک زبان برنامه نویسی است،اما فراگیری آن بسیار ساده است. برخلاف اکثر زبانهای برنامه نویسی،برای آموختن این زبان به دانش زیادی نیاز ندارید.سادگی ودر عین حال تواناییهای فوق العاده این زبان آنرا به یک ابزار مشهور وپر طرفدار برای برنامه نویسی در صفحات وب تبدیل کرده است . در واقع امروزه کمتر صفحه وبی را می یابید که در آن از جاوااسکریپت استفاده نشده باشد.
جاوااسکریپت چیست؟
وب جهانی (WWW)،درابتدا رسانه ای محسوب می شد که چیزی بیش از متن در خود داشت.
نسخة اولیه HTMLحتی قابلیت تعریف یک تصویر گرافیکی را نیزدرصفحه نداشت.سـایتهای وب امروزی می توانند شامل قابلـیتهای بسیاری ازجمله تصاویرگرافیکی،صوت،انیمیشن،ویدیو وسایرمطالب چندرسانه ای باشند.زبانـهای اسکـریپت نویسی وب، مانندجـاوااسکـریپت ، یکی ازساده ترین روشهای ایجاد رابطة متقابل باکاربران وخلق جلوه های دینامیک محسوب میشوند.
1ـ1)اصول اسکریپت نویسی درصفحات وب :
اساساً انسانها برای انتقال دادن دستورات خود به کامپیوتر از زبانهایC,Basic وجاوا استفاده میکنند.اگرشما باHTML آشنا باشید بایدگفت حداقل یک زبان کـامپیوتری رامی شناسید.به کمک دستورات زبانHTML می توان با ساختار یک صفحه وب را تعریف کرد.مرورگر با اطـاعت از این دستورات ظاهر صفحه رابراساس ساختار مورد نظر تنظیم می نماید.
HTML یک زبان علامتگذاری ساده متن می باشد،نمی تواند با کاربران رابطة متقابل ایجاد کندویا ازآنجایی که براساس شروط خاصی تصمیماتی رااتخاذ کند. برای انجام اعمالی ازاین قبیل باید از زبانهای پیـچیده تری کمک گرفت. چنین زبانی می تواند یک زبان برنامه نویسی ویا یک زبان اسکریپت باشد.
اکثرزبانهای برنامه نویسی پیچیده هستند.درمقابل، زبانهای اسکریپتی معمولاً ازساختاربسیارساده تری برخوردار هستند.دراین زبانها میتوان به کمک دستوراتی ساده،برخی ازعملیات موردنظررابانجام رساند.زبانهای اسکریپتی
نداشته می شوند.چنین سندی میتواند یک HTML ترکیب شده ومجموعه آنها در یک سندHTML وب با دستورات صفحه دینامیک وب ایجادکند.
2ـ1)اسکـریپتهاو برنامه ها:
دستورات جـاوااسکـریپت برای اجرا شدن به یک مرورگر وب (Web Browers) و یابه طور کلی به یک نرم افزار مفسر جاواسکریپت (JavaScript Interpreetr) نیاز دارند. بعضی از زبانهای برنامه نویسی باید قبل از اجرا به کدهای زبان ماشین ترجمه شده و یا اصطلاحاً کمپایل شوند .
در مقابل ، دستورات جاوااسکریپت در هنگام اجرا تفسیر می گردند. به عبارت دیگر مرورگر با خواندن هر یک از این دستورات آنرا تفسیر و اجرا می نماید.
زبانهایی که تفسیر می شوند یک مزیت بزرگ دارند و آن این است که نوشتن و یا تغییر دادن دستـورات HTMLچنین زبانی بسیارساده است .مثلاً تغییر یک برنامه جاوااسکریپت به سادگی تغییر دستورات دریک سند HTML می باشد این تغیرات به محض بار شدن مجدد سند در صفحه وب اعمال
پروژه تکنیک های جدید حسابداری
تحقق این هدف البته نیازمند بکارگماری نیروی انسانی ماهر و کارآمد و بهره گیری از روشها و ابزار مناسب می باشد که این امر اهمیت مسئولیت و رسالت مرکز آموزش مدیریت دولتی را در ایجاد زمینه های مناسب برای پرورش و تجهیز کارگزاران و افزایش توانایی های علمی و مهارتهای تخصصی آنان بیش از پیش آشکار می سازد .
نظام اقتصادی و مالی هر جامعه و نحوه و میزان فعالیت های بازرگانی موسسات تجاری در بخش خصوصی، یکی از معیارهای قابل تحقیق و پژوهش در وضعیت رشد
اقتصادی و درجه توسعه یافتگی آن جامعه است .
عنوان
پروژه تکنیک های جدید حسابداری
فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول : آشنائی با نظام و مقررات جاری شرکت باربری وحیدبار
قسمت اول : نظام حسابداری شرکت باربری وحیدبار
نظام حسابداری مالیاتی
طراحی نظام های مالی
مواردی که موجب رد دفاتر قانونی می شود
تعریف شرکت
شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی
انواع شرکت ها
تشکیل شرک
پذیره نویسی سهام شرکت
هزینه های تاسیس شرکت
اساسنامه قانونی شرکت
مجمع عمومی موسس شرکت
مدارک لازم برای ثبت شرکت
بخش دوم : انواع شرکت های سهامی
سهام
انواع سهام
علل انتشار سهام با نام
علل انتشار سهام ممتاز
انواع امتیازات سهام ممتاز
تفاوتهای شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص
عملیات حسابداری ثبت سرمایه
حساب سرمایه
اوراق قرض
مجامع عمومی صاحبان سهام
تغییرات در سرمایه شرکت سهامی
تبدیل اوراق قرضه به سهام
موارد افزایش سرمایه شرکت
موارد تبدیل سهام شرکت
موارد کاهش سرمایه شرکت
حساب صرف سهام یا کسر سهام
موارد انحلال و تصفیه شرکت های سهامی
عملیات مربوط به تصفیه شرکت سهامی
سود شرکت و موارد پرداخت آن
تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام
گزارش های مالی شرکت
صورت نهائی شرکت سهام
گزارش عملکر
گزارش سود و زیان
گزارش تقسیم سود یا تامین زیان
گزارش ترازنامه
دارایی های ثابت
دارایی های غیر مشهود
بدهی های ثابت
ارزش ویژه
طرز ثبت دفاتر در مراحل مختلف تعهد و پرداخت سرمایه
ادغام و جذب شرکت های سهامی
فهرست موارد افشاء
موجودیهای مواد کالا
پیش پرداخت ها
دارائی های استهلاک پذیر و استهلاک
سرمایه گذاری هائی که از لحاظ حسابداری مشمول تلفیق نمی باشند
دارائی های نامشهود
مالیات بر درآمد پرداختنی
اسناد پرداختنی
حسابهای پرداختنی
سایر بدهیهای جاری
بدهی های بلند مدت
حقوق صاحبان سهام
رویه های حسابداری
تغییرات حسابداری
ترکیب واحدهای تجاری
روش اتحاد منافع
تعهدات و بدهی های احتمالی
اقلام غیر مترقبه
تسعیر اقلام ارزی
مخارج استقراض (تامین مالی) منظور شده به حساب دارائی ها
مزایای پایان خدمت کارکنان
موارد افشا در ارتباط با اشخاص وابسته
گزارشگری در مورد قسمتهای مختلف واحد تجاری
تعهدات کوتاه مدتی که انتظار می رود تمدید شود
اطلاعات مکمل مربوط به تغییر سطح قیمت ها
فاقد منابع
مقدمه
در چند دهه گذشته، گسترش تکنیکهای جدید حسابداری در تمامی رشته ها و کاربرد آن، نوآوری و دگرگونیهای بسیاری را در زمینه های اقتصادی و بازرگانی پدید آورده است . به خوبی آشکار است که حسابداری شرکتها نیز طی سالهای اخیر، تحولات شگرفی را پذیرا شده و، علاوه بر ارائه اطلاعات و ارقام مربوط به عملکردها، توانسته است با بهره گیری از روشهای جدید، به فرانگری پرداخته و جهت حرکت موسسات بازرگانی و شرکتهای دولتی و غیر دولتی را به نحو مشخصی ترسیم نماید .
از سوی دیگر استحکام مبانی مالی که به تعبیر حضرت علی (ع) رگ حیات و رشته جان ملت محسوب می شود از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده که باید با استفاده از جدیدترین یافته های علمی به نحوی مطلوب و منظم برقرار گردد .
تحقق این هدف البته نیازمند بکارگماری نیروی انسانی ماهر و کارآمد و بهره گیری از روشها و ابزار مناسب می باشد که این امر اهمیت مسئولیت و رسالت مرکز آموزش مدیریت دولتی را در ایجاد زمینه های مناسب برای پرورش و تجهیز کارگزاران و افزایش توانایی های علمی و مهارتهای تخصصی آنان بیش از پیش آشکار می سازد .
نظام اقتصادی و مالی هر جامعه و نحوه و میزان فعالیت های بازرگانی موسسات تجاری در بخش خصوصی، یکی از معیارهای قابل تحقیق و پژوهش در وضعیت رشد
اقتصادی و درجه توسعه یافتگی آن جامعه است .
اقتصاد بخش غیر دولتی، در نظام های مختلف سیاسی و حکومتی، جایگاه ویژه و متفاوتی پیدا کرده است مثلاً، در نظام سرمایه داری، سهام داران و سرمایه گذاران عمده ترین نقش را در نظام اقتصادی دارا می باشند و زمینه ساز بسیاری اتفاقات و حوادث مهم اجتماعی، سیاسی، اداری و غیره نیز می گردند . در نظام سوسیالیستی، بیشترین مسئولیت به عهده نهادهای دولتی است و اقتصاد بخش خصوصی بسیار کم رنگ و ضعیف عمل می کند .
در بخش چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان نظام اقتصادی و مالی ، ضمن بیان هدفهای کلی و زیر بنائی، نظام اقتصادی را بر سه پایه دولتی، تعاونی و بخش خصوصی استوار ساخته است(اصل چهل و چهارم قانون اساسی ). بنابراین جایگاه قانونی اقتصاد بخش خصوصی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و می باید به عنوان مکمل دو بخش دیگر، رسالت بسیار مهم و موثر خود را به عهده بگیرد و انجام دهد .
در بخش نخست، نظام های مختلف حسابداری، قوانین و مقررات جاری کشور در مورد نحوه ثبت و نگهداری دفاتر قانونی، چگونگی تشکیل و انواع شرکت های تجاری و ویژه گیهای شرکت های دولتی مورد بحث قرار گرفته است .
بخش دوم به عملیات حسابداری شرکتهای سهامی اختصاص یافته است که حاوی سرمایه گذاری و تغییرات آن، انتشار اوراق قرضه، تبدیل و انحلال و تصفیه و ادغام و جذب شرکتهای سهامی و در نهایت استخراج گزارش های مالی و مباحث مربوط به آن می باشد .
برای اداره صحیح نظام اقتصادی در بخش های مختلف تولید، توزیع و مصرف ، استفاده و بکارگیری سرمایه گذاریهای دولتی و غیر دولتی به صورت برنامه ریزیهای بلند مدت اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . بدیهی است ایجاد تشکیلات مناسب اداری و سازمانی و استفاده از ابزار و فنون موثر از جمله نظام حسابداری و مالی کاربردی، می تواند مدیران و سرمایه گذاران را در این امر مهم یاری نماید .
حسابداری امروزین را بدرستی «زبان تجارت» می نامند . این زبان که برای ثبت و تفسیر اطلاعات مالی بکار می رود از زمان تحریر الفبای اولیه آن، یعنی ثبت دو طرفه بر اساس تمایز شخصیت واحد تجاری از شخصیت صاحب یا صاحبان آن، در جریان تغییرات شتاب آمیز و شگرف اقتصادی ـ اجتماعی جوامع بسری در طول چند قرن گذشته روز به روز تکامل یافته و به مثابه ابزاری کارآمد در خدمت پیشرفتهای صنعتی، پیدایش و گسترش شرکتهای بزرگ سهامی و توسعه فعالیتهای اقتصادی قرار گرفته است .
زبان تجارت یا حسابداری در جریان تحول و تکامل خود، متناسب با نیازها و در واکنش به ضرورتها، پذیرای ابتکارات و نوآوریهای فراوانی شده و با انباشت واژگانی از روشها و رویه ها، اینک به فرهنگی گسترده و پیچیده مبدل گردیده است که شاخه ها و رشته های گوناگونی را در بر دارد .
برای این زبان نیز ، همانند دیگر زبانها ، دستور زبانی به شکل اصول و ضوابط پذیرفته شده تدوین گردیده است که شیوه صحیح نوشتن، راحت بیان کردن و استفاده درست را فراهم می سازد و درک اطلاعات مالی را برای افراد، واحدهای اقتصادی، سازمانها و موسسات خصوصی و عمومی تسهیل و استفاده دلخواه از آن را امکان پذیر می سازد. در تدوین دستور زبان حسابداری؛ یعنی اصول، ضوابط ئ استانداردهای حسابداری؛ شرط اساسی، پذیرش همگانی بوده و هست، اما در چند دهه اخیر توصیف و تبیین ضوابط و کوشش در سنجش اصول مزبور برمبنای استدلال و برخورد منطقی رایج شده است که این مقوله“ تئوری حسابداری ” نام دارد .
تئوری در معنای عام آن چنین تعریف شده است :“ مجموعه ای منسجم از اصول مفروض، مفهوم و عملی که چارچوبی کلی برای استدلال منطقی و آگاهی و تحقیق در زمینه خاصی از دانش را تشکیل می دهد ”. تئوری حسابداری در معنای خاص آن چنین تعریف شده است :“ مجموعه ای مستدل از اصول فراگیر حسابداری که چارچوبی کلی برای استدلال منطقی در زمینه درک مفاهیم، سنجش و ارزیابی رویه ها و عملکردهای حسابداری را فراهم می آورد و راهنمای پژوهش ، توسعه و ابداع رویه های نوین حسابداری قرار می گیرد ”.
گزارش کارآموزی شرکت سودا شیمی
حسابداری درجهان نزدیک به 6000سال سابقه تاریخی دارد وتاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به 3600 سال قبل ازمیلادمسیح برمی گردد. پیشینه حسابداری درایران نیز به نخستین تمدنهایی برمی گرددکه دراین سرزمین پاگرفت ومدارک حسابداری به دست آمده با 25 قرن قدمت، گواه برپیشرفت این دانش درایران باستان است . درطول تاریخ روشهای حسابداری متنوع ومتعددی برای اداره ی امور حکومتی وانجام دادن فعالیتهای اقتصادی ابداع شده که در پاسخ به نیازهای زمان، سیرتحولی وتکاملی داشته است.
فهرست مطالب
فصل اول:آشنایی کلی با مکان کارآموزی
1ـ پیشگفتار
2ـ مقدمه
3ـ نمودارسازمان
4ـ تاریخچه شرکت
فصل دوم: اجزای تشکیل دهنده شرکت
الف: قسمت تولید
1ـ کارخانه
1ـ1 خط تولید دستگاه تزریق
2ـ1 خط تولید دستگاه اکسترودر
2ـ انبار
1ـ2 انبار مواد اولیه
2ـ2 انبار محصولات
3ـ امور اداری وکار گزینی
ب: قسمت بازرگانی
1ـ دفتر مرکزی
1ـ1 قسمت فروش
2ـ1 قسمت تدارکات
3ـ1 قسمت امور اداری
فصل سوم : ارزشیابی بخش های مرتبط با رشته کار آموزی
الف: ساختار امور مالی شرکت:
1- حسابداری صنعتی
2-حسابداری مالی
ب:ثبت های حسابداری مربوط به قسمت تولیدی و بازرگانی
ج: صورت های مالی وتجزیه وتحلیل آن ها
1ـ تراز نامه
2ـ صورت سود وزیان
3ـ صورت سرمایه
4ـ صورت تغییرات در وضعیت مالی
5ـ توضیحات صورت های مالی
فصل چهارم :آزمون آموخته ها
فرم های کلی صورت های مالی
1ـ تراز نامه
2ـ صورت سود وزیان ـ گردش حساب سود وزیان انباشته
3ـ صورت سود وزیان جامع
4ـ صورت جریان وجوه نقد
5ـ یادداشت های توضیحی
1ـ5 مبنای تهیه صورت های مالی
2ـ5 اهم رویه های حسابداری
3ـ5 توضیح اقلام مندرج در صورت
4ـ5 سایر اطلاعات
تعاریف :
(تعاریفی از حسابداری)
پیوست ها :
کلیه اسناد حسابداری مذکور مربوط به قسمت تولیدی وبازرگانی
پیشگفتار
تاریخچه ی حسابداری:
حسابداری درجهان نزدیک به 6000سال سابقه تاریخی دارد وتاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به 3600 سال قبل ازمیلادمسیح برمی گردد. پیشینه حسابداری درایران نیز به نخستین تمدنهایی برمی گرددکه دراین سرزمین پاگرفت ومدارک حسابداری به دست آمده با 25 قرن قدمت، گواه برپیشرفت این دانش درایران باستان است . درطول تاریخ روشهای حسابداری متنوع ومتعددی برای اداره ی امور حکومتی وانجام دادن فعالیتهای اقتصادی ابداع شده که در پاسخ به نیازهای زمان، سیرتحولی وتکاملی داشته است.
ممیزی املاک درتمدن ساسانی وتکامل حسابداری سیاق برای نگاهداری حساب درآمدومخارج حکومتی دردوران سلجوقیان ونگهداری حساب فعالیتهای بازرگانی به حساب سیاق نمونه های بارز وپیشرفته آن است.
بااین حال حسابداری نوین( دوطرفه) همانند بسیاری ازدانشهای کاربردی دیگر به همراه ورود فرآورده های صنعتی ورسوخ موسسات وشرکتهای خارجی به ایران راه یافت؟
اما عقب ماندگی عمومی اقتصادی،فقرعمومی، ناهماهنگی قوانین ومقررات با نیازهای جامعه، ضعف نهادهای حرفه ای وعدم ارتباط حسابداری نوین با حسابداری سنتی ایرانی ازجمله موانع عمده ای بوده است که اشاعه وپیشرفت حسابداری رادرشور مامحدودوکاربردآن رادرجهت رفع تنگناها ومشکلات اداره موسسات کاهش داده است تاآنجا که هنوز هم فواید استقرار سیستم های حسابداری متناسب وکارآمدی که بتواند بافراهم آوردن اطلاعات قابل اعتماد، صحیح وبه موقع،تصمیم گیریهای روزمره رامنطقی وبرنامه ریزی عملیات آینده راتسهیل کند که برای بسیاری از اشخاص مراجع وموسسات ناشناخته مانده است.به رغم این مشکلات بنیادی درزمینه آموزش حسابداری تلاشی بلند مدت ولی باافت صورت گرفته است که باتدریس رشته حسابداری درمدرسه دارالفنون دردهه 1930 شمسی دردوران ریاست شادروان علامه علی اکبر دهخدا آغاز وبه ایجاد رشته حسابداری دردانشگاه های وموسسات آموزش عالی درسراسر کشور منتهی گشته است.
بااین حال کوششی چشمگیر درجهت انطباق مباحث وکاربردهای حسابداری نوین با اوضاع واحوال وشرایط حاکم برجامعه ورفع نیازهای خاص واحدهای اختصاصی درایران کمتر دیده می شود.
انتشار متون درسی وکتابهای پایه ومرجع حسابداری دردهه 1320 آغاز وباکوشش های منظم وپیگیر استادانی چون شادروان حسن سجادی نژاد در دهه 1330 تداوم یافت ومعدودی ازاستادان وپژوهشگران حسابداری در دهه های بعدبردامنه وشتاب این حرکت افزودند وانتشار کتابهای متنوع ومتعدد حسابهای توسط مولفان ومترجمان مختلف به ویژه درس إلهای اخیرپیامد أین پویش علمی است.
ستایش ازتلاشگران وتلاش آنان که براین دانش که در چهارچوب عوامل محیطی کشور ازجمله: بنیادها وروابط حقوقی واشکال ومناسبات اقتصادی- اجتماعی ونیازهای واحدهای تولیدی وخدماتی واداری تاکید داشته اند.
مقدمه :
فعالیت ها ی اقتصادی که درهرکشوری به وسیله ی افراد صاحب سرمایه درقالب بنگاههای اقتصادی انجام می شود. به سه قسمت تقسیم می شود:
1-شرکت های تولیدی 2-شرکت های بازرگانی 3- شرکت های خدماتی
هریک ازاین فعالیت ها مستلزم ایجاد سیستم هایی می باشد که فعالیت اقتصادی موردنظر به صورت منطقی به کار خودادامه دهد.به طور مثال شرکت های خصوصی که فعالیت های تولیدی ویابازرگانی انجام می دهند، احتیاج به سیستم گردش اطلاعات فعالیت مربوطه وکنترل های داخلی بر امور پرسنلی وفروش وحسابداری دارند. هریک ازاین سیستم های کنترل داخلی کاربرد قسمت خاص خودرادارند. به عنوان مثال سیستم پرسنلی جهت کنترل آمدورفت پرسنل وسوابق وپرونده های مربوط به آن ها می باشد ویادرمورد حسابداری ثبت وطبقه بندی فعالیت های شرکت وگزارش های مالی برای گردانندگان بنگاههای اقتصادی جهت تجزیه وتحلیل عملکرد آن بنگاه برای اصلاح شیوه های مدیریتی جهت به حداکثر رساندن سودآوری می باشد. برای انجام عملیات روزمره یک واحد تجاری مقدارقابل توجهی ازاطلاعات عملیاتی موردنیازاست. مثلابرای هریک ازکارکنان سوابق حقوقی مشتمل برارقام استحقاقی،کسورومبالغ پرداختی نگه داری می گردد ویاکارمندان قسمت فروش نیازمند هستند بدانند که چه محصولاتی آماده برای فروش هستندوبهای تمام شده وقیمت فروش هریک به چه میزان تعیین شده است وزمانیکه محصولی به فروش می رسد لازم است،این رویداد به ثبت برسد.
*** همانطور که ملاحظه می شود مقدارزیادی ازاطلاعات حسابداری ازنوع عملیاتی است.
اطلاعات عملیاتی ارقام خام رابرای حسابداری مالی ومدیریت فراهم می کند.
هرواحدتجاری معمولا دارای سه نوع اطلاعات حسابداری می باشد:
1- اطلاعات عملیاتی که مربوط به جزئیات عملیات است.
2- اطلاعات حسابداری مدیریت که دردرون واحد تجاری برای کنترل هماهنگی وطرح ریزی مورد استفاده قرارمی گیرد.
3-اطلاعات حسابداری مالی که مورد استفاده مدیریت وگروههای ذینفع خارج ازواحدتجاری است.
تاریخچه ی شرکت:
شرکت موردنظرسوداشیمی نام داردکه درسال 1375 به ثبت رسیده واساسنامه ی آن شامل انجام کلیه فعالیت های بازرگانی مجازوتهیه وتوزیع وبه عبارت دیگر تولید مواد شیمیایی وپلیمری وبازیافت موادپلیمری می باشد، که کارخانه ی آن در نزدیکی شهریارمی باشدوتعداد50 نفر کارگر وکادراداری درآن مشغول کارند، مساحت این کارخانه حدود000/3 متر مربع می باشد که ازچندین سوله که به عنوان کارخانه وانبارمواداولیه وکالاهای ساخته شده است.
درداخل یکی ازاین سوله ها 4 دستگاه ماشین تزریق موادپلاستیک وپلیمری باظرفیت های مختلف قرار داردودرسوله ای دیگر چندین دستگاه اکسترودر قراردارد.
دریکی دیگر ازاین سوله ها به صورت دوطبقه ساخته شده است،قسمت اموراداری وسرپرستی ومدیریت کارخانه وجوددارد وبخش دیگر سوله ای که انبار قسمت تولید بوده وکالاهای ساخته شده به آن جا منتقل می شود، درسوله ای دیگر انبار مواداولیه وجوددارد که کلیه مواد اولیه موردنیاز قسمت تولید درآنجاقراردارد. ضمنا این شرکت دارای یک دفتر مرکزی بوده که درتهران واقع شده است که درآن جا امورمالی واداری وتدارکات وترخیص وفروش وجودداردکه هریک ازقسمت های مختلفی تشکیل شده است.
- معمولا اکثر کارخانه های تولیدی که درخارج ازتهران واقع شده اند دفتر مرکزی درداخل تهران دارند که مسئولیت قسمت بازرگانی برعهده ی آن ها می باشد.
الف: بخش های مختلف قسمت تولیدی:
1- کارخانه:
1-1 خط تولید 1 دستگاه تزریق:
درقسمت تولید دستگاههای تزریق پلاستیک قراردارند، که تولیدات مختلفی انجام می دهند و براساس نوع قالب هایی که به دستگاه تزریق متصل می شوند،می تواند وسعت کالاهای تولیدی وتنوع آن ها راافزایش دادولی درحال حاضر باتوجه به تقاضای کم بازار وشرکت های دولتی متقاضی، تولیدات این کارخانه محدود به بست های مخابراتی هستند که به وسیله ی آن ها کابل های مخابرات برروی دیوارهای شهر نسب می شودکه شامل سه قسمت می باشد:
1 ـ قسمت پایه
2ـ قسمت روکش ودوعددپیچ، که همگی ازموادپلیمری به نام پلی آمید (که به صورت گرانول برای
تولید استفاده می شود) ساخته می شودوهمچنین ازدیگر تولیدات شرکت، سبدهای یک بارمصرف می باشد که مورد استفاده ی آن برای میوه های صادراتی وجابه جایی میوه ها درداخل کشوراست، تولید می شود ومواداولیه مصرفی برای آنها پلی پروپلین یابه اصطلاح(p.p) نامیده می شود.بست های تولید شده دربسته های 000/1 تایی درداخل جعبه قرارمی گیرندوسپس به انبارکالای آماده برای فروش منتقل می شوند.
2-1 خط تولید2دستگاه اکسترودر
دراین قسمت ضایعات حاصل ازتولید که اصطلاحا راهگاه نامیده می شوند وشکل های نامتفاوتی دارند،که باشکل فیزیکی موجودقابلاستفاده به عنوان مواد اولیه نمی باشندوناگزیر بایستی به صورت گرانول(دانه بندی) دربیایند، بازیافت می شوند تابتوانند دوباره مورد استفاده قرارگیرند وازمسیرهای قیف مانند دستگاههای تزریق عبورکنند وبه چرخه ی تولید بازگردند
لذاآن ها رادرآسیاب به قطعات کوچک تبدیل کرده ودردستگاه اکسترودرقرارمی دهند تاچرخه ی تولید آن ادامه پیداکند.
دستگاه اکسترودردستگاهی است دارای سیلندرهای دراز ولوله ای شکل که درداخل آن ها المنت های مته مانند وجود داردکه این مواد رامجددا ذوب کرده وازسوراخ های انتهای اکسترودر به صورت رشته های باریک ازروی آب عبور کرده ودرانتهای دستگاه به وسیله ی کاترها برش خورده وبه شکل گرانول درمی آیند. ضمنا این دستگاه اقدام به بازیافت مواد تولید ی مستعمل که جنسآن ها ازپلی آمید می باشدمی کندوبه طریقی که فوقا توضیح داده شدبه گرونول تبدیل می شوند که ازکیفیت پایین تری نسبت به مواداولیه یا گرانول نو برخورداند که ازآن ها برای تولید کالاها با کیفیت پایین تر یادرجه دو استفاده می شود وگاهی اوقات کالای نوودرجه یک نیز باترکیب10% گرانول های ضایعاتی و90% موادنو درتولید استفاده می شوند.
گرانول های تولیدی ازظروف بزرگ به گونی های 25 کیلویی منتقل وسپس بسته بندی شده وبه انبارهای مربوطه منتقل می شوند.
2- انبار
1-2 انبارموارداولیه:
انبارموارد اولیه که شامل مواد اولیه مورد مصرف درخط تولید تزریق می باشدکه به صور ت گرانول پلی آمید(p.p) در بسته های 25 کیلویی درانبار مواد اولیه طبقه بندی می شوند وهرگونه خرید ی که قالبا صورت گرفته وبه انبار واردشده، رسید انبارآن صادر می شود ودرصورت تحویل مواداولیه به خط تولید برگه ی خروج برای آن صادر می شودوهمانگونه که درانبارمحصولات توضیح داده شدثبت موجودی ها به صورت دائمی است.
انبار مواد اولیه که برای خط تولید اکسترودرمورداستفاده قرار می گیرد. شامل راهگاههای ارسالی ازخط تولید دستگاههای تزریق بوده ویامحصولات دفرمه شده ومستعمل،کالاهایی که ازجنس پلی آمیدمی باشند درآن قرارداردکه می توانند به صورت فله ای ویابسته بندی میباشد.
2-2 انبارمحصولات تولید شده:
درقسمت انبار کلیه محصولات تولیدی روزانه رسیدانباردریافت می کنند ووارد انبار می شوندوهرگونه فروش باطی مراحلی که عبارت است از:
درخواست فروش که درقسمت فروش تنظیم ودرصورت موجود بودن عینا به حواله ی فروش تبدیل می شود وبه انبارفرستاده می شود که براساس آن انبارداراقدام به تحویل کالا براساس حواله نموده وبرگه ی خروج کالا درسه نسخه صادر می شود وبدین ترتیب همانگونه که ذکر شد ورودی های کالا به انبار با رسید انبار وخروجی های کالا ازانبارهمراه بابرگه های خروجی ثبت وربط می شوندودرنتیجه موجودی انبار بااستفاده ازروش موجودی دائمی پیوسته مشخص ومعین است ودرپایان هرسال که شمارش موجودی انجام می شود، موجودی های شمارش شده قالبا باکاردکس انبار همخوانی دارد.
3- اموراداری وکارگزینی:
اموراداری کارخانه متشکل از4 نفر کارمند می باشدکه درخصوص مسائل استخدامی ,امورمربوط به کارگران وپرسنل کارخانه فعالیت می کنند.
ب- بخش های مختلف قسمت بازرگانی
1- دفتر مرکزی
دفتر مرکزی که ازقسمت های:
1- امورفروش
2-امورتدارکات وبازرگانی خارجی
3ً- اموراداری دفترمرکزی
4- امومالی وحسابداری
کلیه فعالیت های بازرگانی شامل واردات مواداولیه وکالاهای قابل فروش می باشد، که مواداولیه موردنیاز یعنی گرانول های پلی آمید(p.p) برای استفاده درخط تولیدکارخانه وارد می نمایند وکالاهایی همچون گوشی تلفن،مرکزسانترال، دستگاههای فکس وسایر کالاهای قابل فروش وارد نموده ودرانبار دفتر مرکزی متمرکز می نمایند ونسبت به فروش آن ها ازطریق نمایندگی ها تهران وشهرستان ها و یابه صورت فروش مستقیم اقدام می نماید. زمانی که کالاهای فوق الذکر ازطریق نمایندگی ها به فروش می روند علاوه برقائل شدن اعتبارکه به صورت انتقال کالابه شکل امانی باسقف اعتباری هرنماینده که از 20 تا 000/000/100 ریال درنوسان است وپس ازفروش توسط نمایندگی ها وجه آن به شرکت پرداخت می شود. اضافه برآن هرنماینده 5% فروش رابه عنوان کمیسیون ویاحق نمایندگی دریافت می نماید ونمایندگان نیز مکلفند کالاهای مورد بحث راباقیمت های مصوب به فروش برسانند. ضمنا کالاهای مورد اشاره دارای 1 سال گارانتی می باشند که درصورت هرنوع عیب به شرکت عودت می شوندونسبت به رفع نقص آن ها اقدام می شود.
1-1 قسمت فروش:
در قسمت فروش اقدام به درج آگهی وتبلیغ کالاهای وارداتی درروزنامه های کثیرالانتشار ومجلات ویاارسال بروشور به شرکت هایی که متقاضی محصولات فوق هستند اقدام به بازاریابی وفروش می نمایند وبراساس سقف فروش ماهانه به آن ها کمیسیون فروش ویابه اصطلاح پورسانت بامبلغی به صورت حقوق ثابت به کارمندان فروش پرداخت می شود.
ضمنا قسمت ویادایره ی فروش نسبت به فروش محصولات شرکت ازطریق انعقاد قراردادهای دولتی ویافروش موردی اقدام می نمایند ودرکلیه موارد هرگونه فروشی که انجام می شود فاکتورهای فروش درسه نسخه صادر که نسخه ی اول به مشتری ونسخه ی دوم به حسابداری ارسال ونسخه ی سوم نزد فروش بایگانی می گردد.
2-1 قسمت تدارکات:
1-2-1 تداکات داخلی:
تدارکات شامل تدارکات داخلی وتدارکات خارجی می باشد.
تدارکات داخلی اقدام به کلیه ی خریدهایی مورد تقاضای کارخانه ویا دفتر مرکزی درخصوص مواد اولیه، لوازم یدکی ویا ملزومات مصرفی توسط کارمندان تداکات داخلی با مجوزها وآیین نامه هایی که دراین خصوص به صورت سیستماتیک وجوددارد اقدام نموده وازدوطریق تامین وجه خرید انجام می شود. اولی مربوط به ارقام درشت خرید بالای 000/000/1 ریال می باشدکه مستقیما به صورت چک دروجه فروشنده صادر وتاانجام کلیه مراحل خرید ائم ازپیگیری دریافت کالا وحمل آن وتحویل کالای موردنظر به انبار مربوط ودریافت رسیدانبار پیگیری می شود درروش دیگر که شامل ارقام ریز ومبالغ کوچک هستند، ازطریق تنخواه گردان هایی که دراختیار آن ها قرار می گیرد، انجام می شود.
2-2-1تداراکات خارجی:
همانگونه که ازاسم آن پیداست به خریدهای خارجی اختصاص دارد که شامل واردات مواد اولیه وکالا برای قسمت تولید وضمنا کالاهایی که مستقمیا به فروش می رسند، می باشند.
خریدهای خارجی دارای مراحل مختلفی است که مختصرا توضیح داده می شود.
مراحل خرید خارجی:
ابتدا فروشندگان کالاهای مذبوررادر کشورهای مختلف شناسایی واقدام به استعلام قیمت و مشخصات آن ها میکنند. درصورتیکه هریک ازمحصولات شرکت های خارجی ارزیابی موردپسند واقع شده اند مجددا باآن ها مکاتبه ودرخواست قیمت ومشخصات فنی کالاها می شود. به اصطلاح به آن ها اخذپروفرما ویاپیش فاکتورمی گویند. سپس اقدام به خرید به صورت نقدی و( cash) ویاازطریق گشایش اعتبار اسنادی credit)،letter یا( l/cکه ازطریق بانک های داخلی انجام می شود. که پس ازهر خریدی باروش های فوق ازطریق فروشنده اسنادی به شرح ذیل به خریدار ارسال می شود invoice.،pocking list،bill of ladingو..... که فروشنده به واسطه ی آن ها احراز مالکیت جنس ومشخصات جنس مذکور راداشته ومی تواند کالاهای خریداری شده را پس از حمل به ایران ازگمرک ترخیص نماید.
3-1اموراداری:
اموراداری دفتر مرکزی مکمل اموراداری کارخانه بوده وضمنا امورمربوط به پرسنل دفتر مرکزی رانیز مورد رسیدگی قرار می دهد.
ودرصفحات بعد اطلاعات کلی درمورد اموراداری مورد بررسی قرار می گیرد.
ساختاراموراداری
همانگونه که قبلا اشاره گردید اموراداری که درکارخانه مستقر می باشد مکمل اموراداری دفتر مرکزی است وکلیه اطلاعات مربوط به پرسنل کارخانه درآنجاگردآوری شده وبه دفتر مرکزی ارسال می شود.
اموراداری دارای دوبخش است:
الف: کارگزینی:که وظیفه ی استخدام وتشکیل پرونده برای پرسنل شرکت واخذمدارک ازپرسنل ازجمله فرم استخدام پر شده، چندقطعه عکس گواهی عدم سوء پیشینه گواهی خدمت ویامعافیت نظام وظیفه واخذگواهی سابقه خدمت پرسنل درسایر موسسات، قبل ازاستخدام رادارند ودرنهایت کارت شناسایی برای پرسنل شرکت را صادر می نمایند. پرسنل پس ازاستخدام ازحدود یک ماه مرخصی استحقاقی درسال برخوردارند که برای استفاده ازاین مرخصی ها فرم هایی درنظر گرفته شده که پس از پرکردن واخذ تائیدیه مدیران مجاز به استفاده ازمرخصی می باشند که درآن صورت، فرم های مربوطه به کارگزینی منتقل می شود ودرپرونده ی شخص درج وسوابق وآمار استفاده از مانده ی مرخصی افراد مشخص می شود. ضمنا درصورت استعفاء ویا اخراج پرسنل براساس قانون کار مبلغی به عنوان بازخرید به پرسنل تعلق می گیرد که براساس سوابق کاری به ازای هرسال خدمت که درپرونده ی شخص مشخص شده باشد حداقل یک ماه حقوق ومزایا به آن پرداخت می شود.
ب: اداری:که مسئولیت انجام کلیه اموراداری شرکت رابه عهده دارند، دارای یک مدیر می باشد که پرسنل خدمات موتوری (رانندگان شرکت)وکارپردزان،کارمند مسئول بیمه پرسنل،کارکنان آبدارخانه ی شرکت وکارکنان رستوران وکلیه ی نگهبان های شرکت زیر نظر مدیر اموراداری می باشد.
ازدیگر وظایفی که درحیطه ی امور اداری انجام می شود کنترل ورود وخروج پرسنل درساعات اداری به وسیله کارت های پرسنلی که در نگهبانی درب خروجی دفتر مرکزی وکارخانه قرار گرفته، می باشند.درپایان هرماه کارت های پرسنلی جمع آوری ومورد محاسبه قرار می گیرد وبدین ترتیب ساعات کارافرادواضافه کاروکسرکارآن ها تعیین شده وگزارش مربوط درلیست های گزارش کارکرد تنظیم وجهت محاسبه ی حقوق ودستمزدماهانه ی اشخاص به امورمالی تحویل داده می شود.
ساختار امور مالی شرکت :
امورمالی شرکت سوداشیمی ازدوقسمت:حسابداری صنعتی و حسابداری مالی تشکیل شده است.
الف:حسابداری صنعتی
بخش حسابداری صنعتی دارای دونفر کارمند می باشد که مسئولیت حسابداری انبار ( کاردکس انبار) مواداولیه محصولات تولید شده را انجام می دهندواسناد مربوط راصادر می نمایند.
انواع سندها در حسابداری صنعتی به شرح زیر می باشد:
1-سند خرید مواد اولیه که پس ازخرید موادتوسط شرکت وصدور رسیدانبار مبلغ مربوط به خرید،حمل وسایر هزینه های اداری مربوط به خرید مواد اولیه به عنوان قیمت تمام شده مواد اولیه دررسید انبار درج شده وبه حساب انبار مواد اولیه منظور می شود.
2- مصرف مواد اولیه که براساس خروجی انبار مواد وبرمبنای میانگین موزون ( روش انبار داری) قیمت گذاری شده وازانبار مواد اولیه خارج وبه حساب کاردرجریان ساخت منظور می گردد.
3-رسید انبار محصول تولید شده که به صورت روزانه صادر می گردد ودرحسابداری باقیمت استاندارد(که براساس سوابق سالیان گذشته قیمت تمام شده محصولات شرکت قیمت گذاری شده است.) به حساب انبار محصول منظور می گردد ودرپایان سال انحرافات هزینه های تولید مشخص وتجزیه وتحلیل های مربوط انجام می شود.
4- اسنادحقوق ماهانه ی کارگران کارخانه پس ازمحاسبه به حساب دستمزد کاردرجریان ساخت منظور می شود.
5- کلیه ی هزینه های مربوط به تولید وکارخانه ازجمله آب وبرق وسایر هزینه های مستقیم تولید به حساب هزینه سربارکاردرجریان ساخت منظور می گردد.
6- اسناد مزایای کارگران ازجمله بن کارگری،پاداش افزایش تولید، عیدی وسایر هزینه های مربوط به کارگران تولید به حساب دستمزد کاردرجریان ساخت منظور می گردد.
ب:حسابداری مالی
دارای چهارنفر کارمند می باشد که مسئولیت کلیه ی امور حسابداری مالی وبازرگانی رابه عهده دارند .
ازجمله وظایفی که درحسابداری مالی انجام می شود:
1- واردنمودن اطلاعات مربوط به حقوق ودستمزد ماهانه به سیستم مکانیزه ی حقوق ودستمزد.
2- محاسبه واخذ پرینت فیش های حقوقی پرسنل.
3- واریز نمودن حقوق محاسبه شده پرسنل به حساب بانکی افراد.
4- صدورسند حقوق پرسنل اداری وغیر تولیدی.
5- صدور اسناد حسابداری هزینه های غیر تولیدی شرکت که شامل صورتهای تنخواه گردان وقبوض آب وبرق و تلفن وکادردفتر مرکزی وسایر هزینه های اداری می باشد.
6- صدور اسناد حسابداری،دریافت وپرداخت های نقدی وغیرنقدی شرکت.
7- دریافت ها وپرداخت های نقدی توسط صندوق دار بااستفاده ازبرگه های دریافت وپرداخت نقدی.
*لازم به توضیح است که دریافت ها وپرداخت های غیر نقدی( به وسیله ی چک) دارای فرم های مخصوصی است که توسط حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. فرم برگه های دریافت برای رسید دادن به مشتریانی است که چکهای روز ویامدت دار درازای دریافت کالا به شرکت تحویل می دهند ودرسه نسخه صادر می گردد که نسخه ی اول برای مشتری،نسخه ی دوم برای صدور سند حسابداری ونسخه ی سوم جهت کنترل های داخلی بایگانی می گردد.
*نکته ی قابل توجه این است که فرم های چاپی دریافت حتما باید دارای شماره سریال باشند )کنترل های داخلی(
8-واگذاری چک های مشتریان به حساب های جاری شرکت.
9- تهیه صورت مغایرت بانکی حساب های جاری شرکت به صورت ماهانه.
10- ورود اسناد حسابداری به سیستم های مکانیزه ی مالی
11- تهیه وارائه گزارش های ماهانه ی حسابداری اعم ازتراز معین وتراز تفضیلی.
12- پیگیری وصول بدهی های مشتریان توسط حسابداری وارائه لیست بدهکاران به صورت ماهانه به مسئولین مربوط جهت پیگیری و مطالبه طلب شرکت.
13- صدور اسناد حسابداری (فاکتور فروش شرکت).
14- تهیه صورت چک های مشتریان به صورت ماهانه ومطابقت جمع چک های فوق بامانده ی حساب چک های دریافتی سیستم حسابداری .
15- تهیه صورت چک های مدت دارشرکت نزد اشخاص وسازمان ها مطابقت جمع چک های فوق بامانده ی حساب چکهای پرداختنی ورفع مغایرت احتمالی حساب فوق الذکر.
تحقیق درباره تاریخچه بازاریابی شبکه ای
تاریخچه بازاریابی شبکه ای
آنچه در این شماره از خبرنامه ارائه می گردد، قرار است تاریخچهی مختصری از مدل کسب و کار بازاریابی شبکهای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing ) را که بسیاری از دوستانی که در سمینارهایم شرکت میکنند و یا عضو خبرنامههایم هستند از من درباره آن میپرسند ارائه دهد. امیدوارم که مورد توجه واستفاده شما نیز قرار گیرد.
مقاله تاریخچه بازاریابی شبکه ای
فهرست:
بازاریابی
تاریخچهی بازاریابی شبکهای
تاریخچهی بازاریابی شبکهای
آغاز
بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای ۲
بازاریابی شبکهای ۳
بازاریابی شبکه ای در سنگاپور قانونی است و اعدام مشمول جریمۀ شرکت در
طرح های هرمی نمی باشد
بازاریابی شبکهای در مقابل بازاریابی وابسته
بازاریابی شبکهای و Marketing Mix
بازاریابی شبکهای یا بازاریابی چند سطحی MLM
بازاریابی هرمی چیست؟
تاثیرگذاری موثر در بازاریابی حرفهای
منابع
بازاریابی
تاریخچهی بازاریابی شبکهای
آنچه در این شماره از خبرنامه ارائه می گردد، قرار است تاریخچهی مختصری از مدل کسب و کار بازاریابی شبکهای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing ) را که بسیاری از دوستانی که در سمینارهایم شرکت میکنند و یا عضو خبرنامههایم هستند از من درباره آن میپرسند ارائه دهد. امیدوارم که مورد توجه واستفاده شما نیز قرار گیرد.
این حقیقتاً جالب است که اکثر افرادی که در ایران در زمینه بازاریابی شبکهای کار میکنند، فکر میکنند که بازاریابی شبکهای یعنی گلدکوئست و گلدکوئست یعنی بازاریابی شبکهای، علت این موضوع، سابقهی دیرینه دارد در فرهنگ شنیداری - و اکثراً بدون مطالعه و تحقیق - ما ایرانیها، حتماً شما هم این را شنیدهاید که در زمانهایی نه چندان دور، اکثر کالاهایی که توسط تجار برای اولین بار به کشور وارد میشدند و مورد استفاده عموم قرار میگرفتند، به نوعی نام تجاری خود را تا آن حد بین مردم جا میانداختند (هویتمند میکردند) که گویی تنها نوع کالای تولید شده از آن نوع، فقط همان «مارک یا علامت» تجاری بوده است و بس. یک زمانی اگر مردم میخواستند بگویند آبگرمکن یا بخاری جدیدی خریدهاند، میگفتند یک «دئوترم» جدید گرفتهاند، برای «دستمال کاغذی»، میگفتند «کلینکس»، مایع نرمکننده لباس را میگفتند و برخی هنوز هم میگویند «سوسافت»، یا وقتی میخواهند به مته و درل (دستگاهی برای سوراخ کردن در، دیوار یا سقف) اشاره کننده، میگویند «بلکانددکر» حال آنکه، اینها نامهای تجاری هستند و این در حالی است که دهها مارک تجاری دیگر نیز دارند همان نوع کالا را عرضه میکنند. به همین ترتیب است بازاریابی شبکهای که تاریخچه بوجود آمدن، تکامل تدریجی و توسعه آن باز میگردد به سالها پیش از بوجود آمدن شرکتهایی مثل گلدکوئست و امثالهم.
«بازاریابی شبکهای» در حقیقت مدلی برای بیزنس یا کسب و کار است برای فروش مستقیم کالا یا خدماتی با ایجاد نوعی درآمد برای افرادی که وارد این شبکه توزیع شده اند که به آن Residual Income - یا درآمد رسوبی - گفته میشود و با توجه به دایره نفوذ افراد و تکیه بر یک تساعد هندسی گسترش و توسعه مییابد. تاکید ما برای ایجاد آگاهی در میان مردم این قسمت قضیه است که: «برای هر نوع کالای مصرفی یا خدمات، میتوان از مدل بیزنس «بازاریابی شبکهای» یا MLM استفاده کرد.» - اینترنت و دیگر استراتژیهای بازاریابی اینترنتی به عنوان ابزار یا خدماتی قوی میتوانند به کمک «بازاریابی شبکهای» آمده، گسترش و نفوذ آن را سرعت دهند.
تاریخچهی بازاریابی شبکهای
حقیقت این است که هیچکس به درستی نمیداند که بازاریابی شبکهای از کجا و چگونه آغاز شده است. داستانها و روایت های مختلفی در این زمینه نگارش شده است و صحت و سقم آن به درستی مشخص نیست چرا که این مدل کسب و کار یا Business Model به مرور زمان و به تدریج، طی گذشت سالها پیش از جنگ جهانی دوم تکامل یافته است. اصولاً مقوله بازاریابی علمی و حتی آکادمیک (به عنوان یک رشته تحصیلی) از اواسط قرن بیستم شکل گرفته است و به همین ترتیب است سایر اشکال بازاریابی. اما اکثر کارشناسان، فعالان و ناظران در این زمینه اتفاق نظر دارند کمپانی Nutrilite که در حال حاضر به عنوان بخش یا زیر مجموعهای از Amway شناخته میشود اولین شرکتی بوده است که «بازاریابی شبکهای» یا MLM را به صورت واقعی به کار برده است. از دید ناظران، این شرکت علاوه بر اینکه بنیانگذار بازاریابی شبکهای است، در حقیقت، بنیانگذار صنایع مکملهای غذایی و ویتامینهای خوراکی نیز بوده است که فعالیتشان در این زمینه باز میگردد به سالهای ۱۹۲۰. عدهای بازاریابی شبکهای را محصول قرن بیستم میدانند با یک تاریخچهی یکصد ساله، عدهای آن را مقولهای هفتاد هشتاد ساله میدانند با توجه به فعالیتهای کمپانی Nutrilite در زمینه صنایع غذایی و برخی دیگر از فعالان و کارشناسان، با توجه به فراگیر شدن آن، تاریخچهی بازاریابی شبکهای را حدود چهل پنجاه سال میدانند، تقریباً از زمانی که قوانینی برای کنترل آن (در امریکا) وضع گردید. اما آنچه که در مورد تاریخچه بازاریابی شبکهای جالب و غیر قابل انکار است، ارتباطی است که MLM با صنایع غذایی داشته است و بدون شک پیشرفت و توسعه صنایع غذایی امریکا، موفقیت چشمگیر خود را مدیون شرکتهایی است که از بازاریابی شبکهای استفاده کردهاند.
آغاز
آنچه که در تاریخ ثبت شده است اشاره ای به چگونگی بوجود آمدن این ایده ندارد. در سال 1949 دو جوان به نامهای ریچ دووس Rich DeVos و جی واناندل Jay VanAndel توزیع کننده محصولات کمپانی Nutrilite بودند، این دو جوان توانسته بودند ظرف مدت یک دهه سازمان بزرگ و موفقی را در سرتاسر امریکا ایجاد کنند و به این ترتیب فروش فوق العادهای را برای کمپانی و درآمدی برای فروشندههای مستقیم کالاها بوجود آورند. اما از اواخر سالهای 1950 مشکلی بوجود آمد و آفتی به جان شرکتهای MLM انداخت و همین مشکل باعث شد که سازمان یا شبکه آنها را در هم بکوبد. در واقع، بازوی تولید کنندهی کمپانی Nutrilite از بازوی بازاریابی کاملاً جدا بود و در چنین شرایطی (و نه فقط در MLM که در همهی بیزنسها) به سادگی میتوان مشاهده کرد که بازوی بازاریابی پول بیشتری درمیآورد و البته این چیز عجیبی نیست و کاملاً طبیعی است که در زندگی یا در هر صنعتی، افرادی که تولید کننده ها را به بازارهایشان متصل میسازند بیشترین سهم را از فروش (قیمت فروش) به دست میآورند. معمولاً در چنین شرایطی است که بین تولیدکنندگان و بازاریابها یک حالت بلاتکلیفی و سرگردانی یا اصطلاحاً Standoff بوجود میآید. به همین دلیل است که این دو جوان شدیداً تحت نظر قرار میگیرند و مدام برایشان اخطاریه میرود و ایجاد مزاحمت میشود.