بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی اشتغال زنان از دیدگاه زنان شاغل
بیشتر زنان نه به خاطر پول توجیبی بلکه از سر نیاز وبه دلیل تامین مخارج زندگی و بهتر کردن آن در خارج از خانه مشغول به کار می شوند . بسیاری از زنان شاغل کار کردن را عاملی برای برآوردن نیازهای مهم و اساسی عاطفی ونیز امنیتی خود می دانند .اما این بدان معنا نیست که تجربیات کاری زنان و مردان یکسان است یا نگرش ها وارزش های آنها به مردان شباهتی دارد .
موضوع:
بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی اشتغال زنان از دیدگاه زنان شاغل
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول ( 1 )
مقدمه
طرح مساله
ضرورت واهمیت تحقیق
فصل دوم (2)
مروری بر ادبیات
جامعه شناسی چیست : (sociology of gender )
شیوع اشتغال زنان :
تعصب جنسیتی : (sexism )
افتراق های جنسیتی : ( sexval divigiong )
جامعه شناسی جنسیت : ( sociologt of gender)
جامعه شناسی خانواده : ( sociology of famili )
اجتماعی شدن : ( socialization )
فاصله فرهنگی : (cultural lag )
فرهنگ : ( culture )
چارچوب نظری تحقیق حاضر
نگرش روان شناختی به اشتغال زنان
نگرش فیمنستی به اشتغال زنان
دیدگاه ساختی – کارکردی
نظریه پارستر
فرضیات تحقیق
تحقیقات انجام شده در زمینه اشتغال زنان
فصل سوم (3)
تعریف مفهومی متغیر مستقل ووابسته
فصل چهارم (4)
خلاصه و نتیجه گیری
چکیده :
تحقیقی که پیش رو دارید به بررسی عوامل مؤثر بر اشتغال زنان ایران پرداخته است . این بررسی از دیدگاه زنان شاغل انجام گرفته است . در این تحقیق عوامل اجتماعی و فرهنگی که مانع از اشتغال زنان در ایران میشوند، شناسایی شده تا با حذف یا بهبود آن ها بتوانیم به سوی جامعه ای موفق تر و سالم تر گام برداریم و نقش زن و فعالیت آن را در جامعه پررنگ تر کرده و به وضوح نشان دهیم .
برای انجام این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است . ابزار سنجش این تحقیق نیز پرسشنامه حضوری است که توسط گروه دانشجویان محقق تنظیم شده است . این پرسشنامه با مراجعه حضوری در محل توسط پرسشگران پر شده است . برای توزیع پرسشنامه از روش نمونه گیری غیر احتمالی و به صورت هدفمند استفاده شده است . جامعه آماری در این تحقیق از میان دبیران مدارس دخترانه شهر تهران بوده است .
برای پردازش اطلاعات موجود در پرسشنامه ها از روش spss استفاده شده است .
در نهایت تحقیق میتوان به این نتیجه رسید که هنوز هر زنی که برد بار و صبور است و تمایل به انجام کارهای حرفه ای و روشنفکرانه دارد یا تمایل به شرکت در دنیای خارج از دنیای محدود شده داخل خانه را دارد از لحاظ روانی نورودیک است .
بیشتر زنان نه به خاطر پول توجیبی بلکه از سر نیاز وبه دلیل تامین مخارج زندگی و بهتر کردن آن در خارج از خانه مشغول به کار می شوند . بسیاری از زنان شاغل کار کردن را عاملی برای برآوردن نیازهای مهم و اساسی عاطفی ونیز امنیتی خود می دانند .اما این بدان معنا نیست که تجربیات کاری زنان و مردان یکسان است یا نگرش ها وارزش های آنها به مردان شباهتی دارد .
هر چه زنان جوان تر باشند و سطح تحصیلات آن ها بالاتر باشد ونیز از طبقه اجتماعی بالاتری باشند نسبت به زنانی که سن آنها بالاتر است وسطح سواد پایینی دارند و نیز از طبقه اجتماعی پائین تری هستند کمتر به باورها و اعتقادات سنتی در زمینه نقش ووظایف زنان اعتقاد دارند .
علاوه بر متغیرهای سن سواد وظیفه اجتماعی وضعیت اشتغال نیز برمیزان پا یبندی زنان به باورها واعتقادات سنتی جامعه مؤثر است .این بدان معناست که زنان شاغل در مقایسه با زنان خانه دار نگرشی غیرسنتی تری نسبت به زن و نقش او در محیط خانه وداخل اجتماع دارند .
تمامی زنانی که به نحوی اعتقاد دارند اشتغال زن در بیرون ازمنزل موجب درگیری میان زنان ومردان خواهد بود شاغل هستند .
فراوانی کسانی که در بین مردان اعتقاد دارند کار کردن زن ودرآمد حاصل از آن در تامین مخارج وهزینه های معیشت کمک خرج خانه است در میان زنان خانه دار بیشتر از زنان شاغل است .
بدین ترتیب ، با توجه به این دلایل که عنوان شد ما شاهد گرایش روز افزون زنان به اشتغال هستیم . البته متاسفانه نسبت آنهایی که هنوز ارزش ها و اندیشه هایی متمایز وجدا از واقعیت ها وتوانایی های خود دارند ناچیز نیست وهنوز افرادی هستند که چنین دیدگاه وعقیده ای را دارند .
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه :
حیات آدمی جریانی است که آغاز وابتدای آن مراحلی مشخص ومعینی دارد .
مراحل تشکیل دهنده عمر هر فرد شامل کودکی ، نوجوانی ، جوانی .بزرگسالی و کهولت می باشد .
هر یک از این مراحل ویژگی های خاص خود را دارند که همراه با تغیرات جسمانی وروانی می باشد یکی از مراحل عمر هر فرد مرحله نوجوانی است که در طول حیات وی ، اهمیت بسزایی دارد . زیرا افراد بتدریج بایستی آماده پذیرش مسؤلیتها می شوند تا در آینده آمادگی بر عهده گرفتن نقش هایی در جامعه را داشته باشند .
این نوجوان ها به دو جنسیت مرد وزن تقسیم می شوند و با وارد شدن آنها به بازار کار باعث ایجاد یک نوع طرز تفکر در رابط با کارکردن زن در جامعه می شود .
کار کردن زن در جامعه هم می تواند مشکلات وهم می تواند مؤفقیت هایی را برای او به دنبال داشته باشد .
زیرا اکثر زنان شاغل متاهل ودارای فرزندانی می باشند بنابراین می تواند از نظر نقش او در خانواده به عنوان یک مدیر باعث مؤفقیت او باشد واز طرف دیگر نبود اودر ساعت های متوالی در خانواده برای تربیت فرزندان به عنوان مشکلات او باشد بنابراین ما در این تحقیق سعی داریم نشان دهیم که زنان با توجه به این که باید نقش خانه داری را در خانه ایفا کنند وهمچنین نقش یک مادر وهمچنین نقش یک زن را ایفا کنند با چه موانع ومشکلاتی ممکن است روبه رو شوند و چه مؤفقیت هایی در انتظار آنان است و آیا می تواند در طرز تفکر وبرخورد اودر جامعه ونگرش درباره او تاثیر بگذارد یا نه ؟
و به بررسی این موانع ومشکلات بپردازیم ودر جهت بهبود مشکلات گامی جدی برداریم .
دانلود کامل بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی اشتغال زنان از دیدگاه زنان شاغل
پروژه کودکان کار و خیابان
دوران کودکی در رشد و سلامت کودکان وشکلگیری شخصیت آنان از اهمیت فراوانی برخوردار است و توجه به نیازها و حقوق اساسی آنان در این سالهای حساس، نقش مهمی در پرورش کودکانی توانمند و شایسته برای خود وجامعهای که سازندگان آینده آن هستند، ایفا میکند. وجود آسیبها و مشکلات اجتماعی در هرجامعهای، کودکان را بیشتر از گروههای دیگر در معرض خطر قرار میدهد و به رشد و سلامت آنان آسیب میرساند.در کشور ما نیز، کودکان به دلایل مختلف (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...) با آسیبها و مشکلات متعددی روبهرو هستند. کودکان کار و خیابان ازجمله کودکان در معرض آسیب هستند که عمدتاً به دلایل اقتصادی، بیشترین وقت خود را
موضوع:
پروژه کودکان کار و خیابان
فهرست مطالب
مقدمه :
کودکان کار
کودکان خیابان
ریشه یابی معضل «کودکان خیابانی»
رشد احساس مسئولیت برای اقدام
حذف کار کودکان بخش جدای ناپذیری از دستور کار ILO است
ضرورت تشکیل بخش بهداشت جهانی شایسته...
مطالبات بخش بهداشت NGO
اقدامات انجام شده بخش بهداشت
ضرورت ایجاد بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان:
اهداف بانک اطلاعات
برنامههای بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان:
مهم ترین مشکلات کودکان کار و خیابان
پیشنهادهایی برای کاهش کار کودکان و کودکان کار
چگونه مىتوان محیطى حمایتى براى کودکان کار فراهم کرد؟
● چه باید کرد؟
توصیه
نتیجه گیری :
منابع :
مقدمه :
دوران کودکی در رشد و سلامت کودکان وشکلگیری شخصیت آنان از اهمیت فراوانی برخوردار است و توجه به نیازها و حقوق اساسی آنان در این سالهای حساس، نقش مهمی در پرورش کودکانی توانمند و شایسته برای خود وجامعهای که سازندگان آینده آن هستند، ایفا میکند. وجود آسیبها و مشکلات اجتماعی در هرجامعهای، کودکان را بیشتر از گروههای دیگر در معرض خطر قرار میدهد و به رشد و سلامت آنان آسیب میرساند.در کشور ما نیز، کودکان به دلایل مختلف (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...) با آسیبها و مشکلات متعددی روبهرو هستند. کودکان کار و خیابان ازجمله کودکان در معرض آسیب هستند که عمدتاً به دلایل اقتصادی، بیشترین وقت خود را در محیطهای ناامن و پرمخاطرة خیابان میگذرانند. این کودکان، بهویژه دختران، بیشتر در معرض خطرات گوناگون قرار میگیرند. براساس پژوهشهای انجام شده در مورد وضعیت این کودکان در کشور ما، آنها از حقوق اولیه خود مثل آموزش، بهداشت، تغذیه مناسب و...محرومند و در همه زمینههای رشد (جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی) با مشکلات فراوانی مواجه هستند و از نارساییهای زیادی رنج میبرند. کودکان کار و خیابان باوجود مشکلات متعددی که آنان را در معرض خطر قرار میدهد، از حمایتهای آموزشی، بهداشتی، روانی و اجتماعی لازم برخودار نیستند و حتی بسیاری از این بچهها که دور از خانواده یا بدون خانواده یا بدسرپرستاند، از حمایتهای خانوادگی نیز محرومند؛ در نتیجه بیشتر دچار مشکلاتو آسیبها میشوند.
شناخت وضعیت، مشکلات و آسیبهای این کودکان، گردآوری آمار، اطلاعات و منابع گوناگون در مورد آنان، آشنایی با علل و عوامل ایجاد کنندة این آسیبها و افزایش آنها، اولین گام در راه کمکرسانی به این کودکان و تلاش برای ایجاد تغییرات لازم در زندگی آنان بهمنظور بهرهمندی از حقوقشان است. کمبود اطلاعات و پراکندگی آنها در ارتباط با کودکان در معرض آسیب بهطور عام و کودکان کار و خیابان بهطور خاص ازجمله موانعی میباشد که در راه برنامهریزی و ساماندهی فعالیتهای لازم برای رهایی آنها از شرایط آسیب وجود دارد. شکلگیری بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان میتواند در این زمینه، راهگشا باشد.
پروژه سیستم اطلاعات حسابداری
سیستم حسابداری ، عبارتست از مجموعه ای از اجزا به هم پیوسته در داخل یک موسسه که آثار مالی رویدادهای آن موسسه را به گزارشها و صورتهای مالی تبدیل میکند .
سیستم حسابداری مانند هر سیستم دیگری از اجزا به هم پیوسته تشکیل شده ، جهت نیل به یک یا چند هدف به فعالیت خود ادامه می دهد ، مبدل است یعنی رویدادهای مالی را به صورتها وگزارشهای مالی قابل استفاده برای گروههای مختلف استفاده کننده از اطلاعات مالی تبدیل می کند و با تهیه تراز آزمایشی ، اطلاعات بازخور جهت کنترل سیستم حسابداری ارائه می نماید .
موضوع:
پروژه سیستم اطلاعات حسابداری
فهرست مطالب
پیشگفتار
1- تعریف سیستمهای اطلاعات
2- انواع معمول سیستمهای اطلاعات سازمانی عبارتند از:
امنیت در شبکه های اطلاعاتی حسابداری :
طبقه بندی تقلب رایانه ای:
شیوههای کاهش احتمال وقوع تقلب:
1-استفاده از رویهها و مقررات مناسب برای استخدام و اخراج.
2-آموزش روشهای ایمنی سیستم و روشهای پیشگیری از تقلب به کارکنان.
هدف اساسنامه امنیتی:
نقش سیستم های اطلاعاتی حسابداری در توسعه بیمه عمر :
سرمایهگذاری و توسعه بیمههای عمر
2. تامین نرخ بازده مورد انتظار بیمهگذاران
بحث و نتیجهگیری و ارائه پیشنهاد
منابع :
پیشگفتار :
سیستم حسابداری ، عبارتست از مجموعه ای از اجزا به هم پیوسته در داخل یک موسسه که آثار مالی رویدادهای آن موسسه را به گزارشها و صورتهای مالی تبدیل میکند .
سیستم حسابداری مانند هر سیستم دیگری از اجزا به هم پیوسته تشکیل شده ، جهت نیل به یک یا چند هدف به فعالیت خود ادامه می دهد ، مبدل است یعنی رویدادهای مالی را به صورتها وگزارشهای مالی قابل استفاده برای گروههای مختلف استفاده کننده از اطلاعات مالی تبدیل می کند و با تهیه تراز آزمایشی ، اطلاعات بازخور جهت کنترل سیستم حسابداری ارائه می نماید .
یک سیستم حسابداری ، به عنوان یک سیستم جز از سیستم کل موسسه بوده و تمام سیستمهای باز تحت تاثیر متقابل عوامل محیطی از قبیل عوامل اقتصادی ، اجتماعی و ... قرار دارد .
درمورد تاثیر عوامل محیطی بر سیستم حسابداری می توان از مطرح شدن حسابداری تورمی بعد از 1970 به این سو و یا از تغییرات در قوانین مالیاتی ، تجاری و بانکی و تاثیر آن در داده ها و پردازش آنها و تهیه صورتها و گزارشهای مالی بر اساس این تغییرات یاد کرد .
هر سیستم حسابداری از سه بخش تشکیل شده است :
ورود داده ها : در یک سیستم حسابداری ، ثبت رویدادهای مالی بر اساس اسناد و مدارک اولیه به عنوان داده های به سیستم ، شامل صورتحساب ( فاکتور ) خرید ، صورتحساب فروش ، رسید دریافت ها و پرداخت های نقدی و ... انجام می شود .
پردازش داده ها : پس از ورود داده ها ( اسناد و مدارک اولیه ) به سیستم حسابداری پردازش آنها به ترتیب زیر صورت می گیرد :
اسناد و مدارک اولیه پس از تجزیه و تحلیل تاثیر آنها بر دارائیها ، بدهیها ، هزینه ها ، درآمدها و حقوق صاحبان سرمایه موسسه ، حسب مورد به صورت بدهکار و بستانکار در دفتر روزنامه عمومی ثبت اولیه می شوند .
البته در برخی از موسسات ، به جای اینکه رویدادهای مالی را مستقیما از روی اسناد و مدارک اولیه در دفاتر ثبت نمایند ، اقدام به تهیه برگه حسابداری یا سند حسابداری ( پیش نویس روزنامه ) می کنند . در موسسات بزرگ ، ثبت اولیه اسناد و مدارک مربوط به گروهی از رویدادهای عمده مالی در دفاتر روزنامه اختصاصی صورت می گیرد .
حجر و قیومت
حجر در لغت به معنای منع و بازداشتن آمده است. در اصطلاح حقوقی نیز حجر، به معنای عدم اهلیت استیفاست و در تعریف آن حقوقدانان معتقدند که، حجر عبارت است از منع شخص به حکم قانون از اینکه بتواند امور خود را بطور مستقل و بدون دخالت دیگری اداره کند و شخصاً اعمال حقوقی انجام دهد،به این ممنوعیت قانونی حجر گفته می شود.
موضوع: حجر و قیومت
فهرست عناوین
چکیده : 6
مقدمه : 6
انواع حجر: 6
1) حجر عام و حجر خاص: 6
2) حجر حمایتی و سوء ظنی: 7
3) حجر قانونی و حجر قضایی: 7
4) حجر مبتنی بر فقدان اراده و نقص اراده: 8
5) حجر در امور مالی و غیرمالی: 8
6) حجر مغیّی و حجری که غایت معنی ندارد: 8
* تصرفات معسر : 11
* معاملات معسر : 11
اولیاء 11
ولایت حاکم شرع: 11
ولایت پدر: 12
* معاملات پدر در اموال فرزند صغیر : 12
* پدر و مادر غیر مسلمان : 12
* قیم شدن زن : 13
بلوغ 13
سن بلوغ پسران: 13
یکسان بودن تکالیف در بالغ: 14
علایم تعبدى و طبیعى بلوغ: 15
اسلام حجر 16
سیمای علمی حجر 17
سیمای معنوی، اجتماعی و نظامی 17
قیومیت : 20
صلابت توأم با مهربانی 21
حدیث ذیل مسؤلیت مرد را در برابر ملاطفت به زن به خوبی بیان می نماید : 22
خوش رفتاری باخانواده 23
توجه به قیومیت خدا و ترک گناه : 23
خانواده 28
مرد سالاری 30
شوهر مسؤل نه حاکم 30
مرد سالاری 32
اقتدار وصلابت : 32
حدیث ذیل مسؤلیت مرد را در برابر ملاطفت به زن به خوبی بیان می نماید : 33
خوش رفتاری باخانواده 34
قیومیت و رضاع 36
قیومیت حق است یا حکم ؟ 37
شرایط عهده دار امر قیومیت 39
نگهداری و سرپرستی از کودک پس از انحلال نکاح 42
ادله روایی قیومیت 44
نقد و بررسی رأی مشهور فقها 46
فصل اول_ اهلیت و انواع آن از نظر قانون مدنی 47
گفتار اول _ تعریف اهلیت 47
1ـ تعریف لغوی و فقهی اهلیت 47
2ـ تعریف حقوقی اهلیت 48
گفتار دوم _ انواع اهلیت در قانون مدنی 49
3ـ اهلیت دارا بودن حقوق 49
5ـ شرایط اهلیت تمتع 49
6ـ اهلیت قانونی یا اهلیت اجراء 50
7ـ اهلیت تملکـ یک اصطلاح نامناسب 50
فصل دومـ عدم اهلیت و انواع آن 51
گفتار اول_ آیا عدم اهلیت تمتع امکان دارد؟ 51
گفتار دوم _ عدم اهلیت کلی و نسبی 52
الفـ عدم اهلیت کلی 52
بـ عدم اهلیت نسبی 52
گفتار سوم ـ آثار حقوقی عدم اهلیت کلی و نسبی 52
گفتار چهارم _ بررسی برخی از مصادیق عدم اهلیت 53
گفتار پنجم _ یک استثناء 55
فصل سوم ـ مبانی حقوقی حجر و عدم اهلیت 57
1ـ حمایت از شخص محجور 57
2ـ حمایت از اشخاص ثالث 57
3ـ حمایت از جامعه و رعایت نظم عمومی آن 58
4ـ عدم اهلیت قانونی 59
5ـ عدم اهلیت و یا ممنوعیت قضائی و اداری 59
فصل چهارم ـ ماهیت حقوقی مقررات مربوط به اهلیت 60
گفتار اول _ آیا قوانین مربوط به اهلیت از جمله قوانین آمره محسوب میشوند؟ 60
گفتار دوم _ قوانین آمره و تحدید اراده 61
گفتار سوم _ نتیجه بحث 61
فصل پنجمـ تعریف اهلیت و شرایط آن در قانون مدنی 62
کلیاتـ شرایط اهلیت در قانون مدنی 62
گفتار اولـ شرط اول اهلیت ؛ بلوغ 62
الفـ تعریف بلوغ 63
بـ تعریف صغیر و انواع آن 63
1ـ تعریف صغیر 63
2ـ انواع صغیر 64
جـ تعریف تمیز و آثار حقوقی آن 64
1ـ تعریف تمیز 64
2ـ تشخیص عرفی تمیز 65
3ـ آثار حقوقی تمیز 65
4ـ یک اشکال 65
گفتار دوم ـ دامنه عدم اهلیت صغیر و آثار حقوقی آن 66
الفـ مواردی که صغیر دارای اهلیت شناخته میشود 66
1ـ تملکات بلاعوض 66
تذکر: یک ایراد و پاسخ آن 67
2ـ1 دکترین و نظریه علمای حقوق 68
3ـ قراردادهای کار 69
3_ 2_ دکترین علمای حقوق 70
منابع: 72
چکیده :
حجر در لغت به معنای منع و بازداشتن آمده است. در اصطلاح حقوقی نیز حجر، به معنای عدم اهلیت استیفاست و در تعریف آن حقوقدانان معتقدند که، حجر عبارت است از منع شخص به حکم قانون از اینکه بتواند امور خود را بطور مستقل و بدون دخالت دیگری اداره کند و شخصاً اعمال حقوقی انجام دهد،به این ممنوعیت قانونی حجر گفته می شود.
) حجر مبتنی بر فقدان اراده و نقص اراده:
گاهی حجر به علت نبود قوه درک، شعور و اراده است که اصلاً شخص محجور، فاقد قوای دماغی سالم است مثل مجنون و گاهی حجر به علت نقص در قوای دماغی یا عدم کفایت اراده است؛ مثل حجر صغیر ممیز یا سفیه.
5) حجر در امور مالی و غیرمالی:
گاهی حجر و ممنوعیت تصرف شخص، فقط در امور مالی است مثل حجر سفیه که در امور غیر مالی نمیباشد و فقط در امور مالی است که عقل معاش ندارد و گاهی حجر هم شامل امور مالی و هم غیر مالی است مثل حجر صغیر و مجنون که عام است.
6) حجر مغیّی و حجری که غایت معنی ندارد:
گاهی حجر محدود به زمان خاصی است مثل حجر صغیر که پس از رسیدن به سن بلوغ و رشد، مرتفع میشود. ولی گاهی غایت معنی ندارد مثل حجر مجنون که معلوم نیست که برطرف می¬شود یا نه و تا کی ادامه دارد.
احـکام حجر
اسباب حجر
اعسار:
معنى مُعسر :
سؤال 688 : به نظر جناب عالى معسر به چه کسى گفته مى شود ؟ آیا به صرف نداشتن مصرف سال به کسى معسر گفته مى شود یا این که باید امکان تحصیل مال نیز نداشته باشد تا به او معسر اطلاق شود ؟
جواب : معسر کسى است که اموال موجودى او به بدهى هاى حال او کافى نباشد و چنانچه قادر به تحصیل مال باشد بر او واجب است که تحصیل نموده و اداء دیون بنماید .
* مقصود از عنوان اعسار :
سؤال 689 : آیا اعسار یک عنوان کلى قابل انطباق بر مجموعه فقه است یا فقط حاکم بر امورات مالى و محدود به مسائل مالى است ؟
جواب : شخص محجور شرعاً از تصرف در مال خود فقط ممنوع است .
* اشتراک معسر و مفلس درحکم :
سؤال 690 : آیا معسر و مفلس داراى یک حکم اند ؟ آیا جمیع تصرفات معسر حین الاعسار حتى در مستثنیات دین نافذ و صحیح است ؟ در این مورد بین قبل و بعد حکم حاکم به اعسار فرقى هست یا خیر ؟
جواب : احکام معسر و مفلس یکى است و منع از تصرفات شرعاً بعد از حکم حاکم شرع است .
* راه ثبوت اعسار :
سؤال 691 : راه هاى ثبوت اعسار را چه مى دانید ؟ آیا راه تشخیص منحصر به طریق بینه و قسم است یا از استظهار و کشف و علم و امثال آن نیز در ثبوت آن مى توان استفاده نمود ؟
جواب : چنانچه بر اثر استظهار و کشف براى حاکم ( مجتهد جامع الشرائط ) علم به اعسار حاصل شود مى تواند حکم به اعسار نماید .
سؤال 692 : با توجه به این که احکام ظاهریه در شبهات موضوعیه احتیاج به فحص و کشف ندارد در ثبوت اعسار اشخاص فحص و تحقیق مبناى شرعى دارد یا خیر ؟ و آیا در این مورد نیز فقط باید از قاعده « البینة للمدعى و الیمین على من انکر باید استفاده نمود یا راه هاى دیگرى از قبیل علم قاضى ، استظهار از حال معسرو تحقیق از افراد وتوجه به مستندات و ادله ارائه شده نیز طرق شرعى هستند ؟
جواب : استظهار از حال معسر و تحقیق از افراد و مستندات و ادله مقبوله چنانچه سبب علم قاضى ( مجتهد جامع الشرائط ) شود ، مى تواند به آنها حکم به اعسار نموده و اعسار ثابت مى شود .
کودک ربایی از دیدگاه حقوقی
اصل 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می دارد : "حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند." یکی از حقوق اساسی افراد که آن هم در قانون اساسی پیش بینی شده است حق آزادی تن می باشد که بارزترین مصداق آزادیهای شخصی است. این حق را اصل 32 قانون اساسی چنین بیان می کند: «هیچ کس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند.» و اصل 33 نیز آورده است: «هیچ کس را نمی توان از محل اقامت خود تبعید کرد، یا از اقامت در محل مورد علاقه اش ممنوع، یا به اقامت در محلی اجبار ساخت، مگر در مواردی که قانون مقرر می دارد.» پس هر کسی حق دارد که آزادانه در کوچه، خیابان و مکانهای مجاز راه برود و از آزادی تن بهره مند باشد.
موضوع: کودک ربایی از دیدگاه حقوقی
فهرست عناوین
خلاصه : 5
مقدمه 7
عنصر قانونی جرم آدم ربایی وبررسی قوانین ناسخ ومنسوخ 9
12 ماده 209 قانون مجازات عمومی مصوب 1304: 9
حال به تطبیق این ماده با مواد قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص می پردازیم: 12
صور خاص آدم ربایی و جرایم مشابه 20
صور خاص کودک ربایی: 20
مختصات جرم کودک ربایی: 23
مجازات جرم کودک ربایی: 23
فرق بازداشت غیر قانونی با کودک ربایی: 23
دیباچه 25
بخش اول عهدنامه 27
ـ تعریف: 27
ـ ممنوعیت تبعیض: 27
ـ نفع کودک: 28
ـ وظایف دولتها: 29
ـ حقوق والدین: 29
ـ حق زندگی: 29
ـ حقوق مربوط به تولد: 30
ـ حفظ هویت شخصی: 30
ـ جدایی از پدر و مادر: 30
ـ رساندن اعضای خانواده به هم: 31
ـ کودک ربایی: 32
ـ آزادی عقیده: 32
ـ آزادی آگهانش: 33
ـ آزادی مذهب، وجدان و افکار: 33
ـ آزادی تشکیل انجمن و گروه: 34
ـ حفظ محدوده خصوصی: 34
ـ نگهداری کودک توسط والدین: 35
ـ حمایت کودکان در برابر سوء استفاده: 36
ـ حمایت کودک در دوران جدایی از والدین: 36
ـ ضمانت های قانونی فرزندخواندگی: 37
ـ حقوق پناهنده: 38
ـ حقوق کودکان معلول: 39
ـ مراقبتهای بهداشتی: 39
ـ کنترل و رسیدگی منظم به مکان نگهداری: 40
ـ بیمه و خدمات اجتماعی: 41
▪ استاندارد و سطح زندگی: 41
ـ حق آموزش و پرورش: 41
ـ اهداف تربیتی: 42
ـ حمایت از اقلیت ها: 43
ـ حق بازی و اوقات فراغت: 43
ـ ممنوعیت استثمار: 44
ـ حمایت در برابر مواد مخدر: 44
ـ حمایت در برابر سوء استفاده جنسی: 45
ـ خرید و فروش انسان: 45
ـ حمایت در برابر انواع دیگر استثمار: 45
ـ ممنوعیت شکنجه، تضمین قانونی در اجرای مجازات: 46
ـ بازسازی اجتماعی کودکان آسیب دیده: 47
ـ بازسازی اجتماعی کودکان مجرم: 47
ـ برتری حقوقی برخی از کشورهای دنیا: 49
ـ کمیسیون حقوق کودکان: 50
ـ گزارش دهی و گزارش گیری: 51
ـ وظایف ارگان های ویژه سازمان ملل: 52
منابع و ماخذ : 56
خلاصه :
کودک ربایی از جمله جرایمی محسوب می شود که از گذشته وجود داشته و امروز نیز با انگیزه های مختلف و دلایل متفاوت صورت می گیرد شاید بتوان گفت بعد از جرم قتل عمدی ، مهمترین جرم علیه اشخاص جرم کودک ربایی است . تحت شرایطی کودک ربایی می تواند بعنوان یک بزه بین المللی و به عنوان یک جرم سیاسی مورد بررسی قرار گیرد جرم کودک ربایی و گروگانگیری دو مصداق از جرایم علیه اشخاص هستند که یکی از مواهب خدادادی انسانها یعنی آزادی تن را مورد تعرض قرار داده و موجبات سلب آزادی تن را فراهم می آورند این جرایم علاوه بر اینکه آزادی تن اشخاص را سلب می کنند ، در اغلب اوقات صدمات بدنی (ضرب و جرح و قتل) و صدمات حیثیتی (ریختن آبرو، شرف و هتک ناموس) بر پیکر افراد وارد می کنند که غیر قابل جبران می باشند و غالباً با نوعی عنف و تهدید و اجبار یا حیله و نیرنگ با انگیزه های سوء همراه هستند در جوامع امروزی این چنین جرایمی تحت عنوان ترورسیم مطرح و مورد پی گیری واقع می شوند با این که قانوّن گذار نظام جمهوری اسلامی ایران همچون دیگر نظامهای موجود برای مهار و کنترل جرم کودک ربایی مجازاتهای سنگین و حتی در موارد خاص مجازات اعدام در نظر گرفته است ولی با این همه واقعیت این است که جرم کودک ربایی همچون جرایم دیگر در کشور ما در حال افزایش است و نمونه آن را نیز اخیراً در شهرستان سلماس شاهد بوده ایم علیهذا در این نوشتار سعی شده شبه ای از ماهیت فقهی و حقوقی و تاریخچه آن مورد بررسی قرار گرفته تا ابهامات پیرامون آنها زدوده و نسبت به مردم اطلاع رسانی گردد . همانطور که از اسم آن پیداست ، کودک ربایی از ربودن است و در تعریف آن گفته شده : به انتقال یک شخص بدون رضایت او از محلی به محل دیگر بوسیله زور ، تهدید یا فریفتن کودک ربایی گفته می شود و تاریخچه آن به قانون «حمورابی» اولین قانون مدونی که وجود دارد بر می گردد . چنانچه در ماده چهارده قانون مذکور آمده اگر کسی پسر جوان شخصی را برباید باید کشته شود ، در کتاب «تورات» نیز از کودک ربایی بحث شده و مجازات اعدام برای مجرم در نظر گرفته شده است در منابع فقه شیعه هم آمده اگر شخصی مرتکب کودک ربایی شود به عنوان مفسد فی الارض شناخته خواهد شد . بعضی از فقها مجازات قطع ید را تعیین کرده اند و حتی با مطالعه متون حقوقی و جزایی بعضی از کشورها به نظر می رسد که آنها نیز با چنین چالشی مهم مواجه هستند مثلاً در انگلستان مجازات کودک ربایی با توجه به نوع و اهمیت آن ، حبس یا جزای نقدی در حدود اختیارات دادگاه می باشد اگر جرم کم اهمیت و سبک باشد حداکثر 6 ماه حبس و 200 پوند جزای نقدی است و اگر جرم شدیدتر باشد آدم ربا حداکثر به حبس محکوم و مجازات می شود . بیشترین جرم کودک ربایی در مکزیک ، کلمبیا و آمریکای لاتین رخ می دهد بطوریکه در کشور کلمبیا روزانه بطور متوسط 4 نفر ربوده می شوند و به این خاطر در کنوانسیون بین المللی راجع به جلوگیری از ارتکاب جرایم علیه اشخاص حمایت هایی صورت گرفته که نمونه آن مصوبه 1973و ماده 25 کنوانسیون حقوق کودک (مصوب 1989 که راجع به ربودن اطفال است ) را اشاره کرد .
انتقال یک یا چند شخص از مکانی به مکان دیگر برخلاف اراده آنان، که ممکن است از راه خدعه یا فریفتن یا با زور انجام گیرد. (موریس نخله و: 96)
انتقال یک شخص بدون رضایت او از محلی به محل دیگر به وسیله زور، تهدید یا فریفتن.(Dictionary: 256)
آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن است؛ بنابراین ابتدا باید معنای آزادی تن را دانست. آزادی تن چنین تعریف شده است : «آزادی بدنی هر فرد بطوری که بتواند از هر نقطه کشور به نقطه دیگر آن، مسافرت نموده یا نقل مکان دهد یا از کشور خود خارج شده و به آن مراجعت نماید و از توقیف بدون جهت محفوظ و مصون باشد. نتیجه این آزادی، لغو بردگی و شبه بردگی، لغو بیگاری، منع توقیف و حبس بدون مجوز اشخاص است.» (جعفری) بنابراین آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او و با قصد نامشروع، از راه جابجائی از محلی به محل دیگر می باشد.
مخفی کردن هم، سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او و به قصد نامشروع از طریق پنهان کردن افراد در محلی می باشد.
عنصر قانونی جرم آدم ربایی وبررسی قوانین ناسخ ومنسوخ
در مورد جرم آدم ربایی، تا کنون مقررات مختلفی وضع گردیده و قانونگذار سعی کرده است در زمانهای مختلف برای مبارزه با این پدیده زشت و شنیع به شدت برخورد نماید و البته این تعدد، ابهامهایی را نیز به وجود آورده است که در این جا لازم است ضمن بیان مقررات گذشته، به مقایسه آنها با آخرین اراده قانونگذار و بیان ناسخ و منسوخ یا عام وخاص آنها بپردازیم :