دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

گزارش کارآموزی جمعیت هلال احمر

گزارش کارآموزی جمعیت هلال احمر

جذابیت بهره‌جویی از نرم‌افزارهای مالی زمانی نمود پیدا می کند که لازم باشد محاسبات پیچیده‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با پرهیز از هرگونه خطایی صورت گیرد. محاسبه‌ی حقوق و دستمزد کارکنان در سازمان‌ها و موسسات اقتصادی مثال بارزی از همین محاسبات زمان‌بر است که مسئولین مالی همیشه درگیر آن هستند. حال آن که به دلیل تنوع شیوه‌های محاسبه و تعدد عوامل تاثیرگذار، طراحی نرم‌افزاری که پاسخگوی نیاز کاربران گوناگونی باشد، از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. سیستم «حقوق و دستمزد»، وظیفه محاسبه حقوق و مزایای کارکنان سازمان را با توجه به اطلاعات دریافتی از سایر سیستم‌های حوزه «اداری- مالی» بر عهده دارد. این سیستم از یک 
موضوع:
گزارش کارآموزی جمعیت هلال احمر
فهرست مطالب

پیشگفتار : 
مقدمه :

فصل اول معرفی جمعیت حلال احمر 
معرفی : 
آشنایی با سوابق و فعالیتهای سازمان امداد و نجات 
آشنایی با سازمان داوطلبان 
سازمان جوانان : 
سازمان تدارکات پزشکی : 
1) ستاد مرکزی 
2) شرکت سرنگ هلال ایران ( سها1)‌


فصل دوم محاسبات تئوری 
روش محاسبه حقوق و دستمزد نظام کارمندی : 
طرز محاسبه ضریب حقوقی در سال 1385 : 
طرز محاسبة حق اولاد : 
طرز محاسبة حق عائله مندی : 
طرز محاسبه فوق العاده شغل : 
طرز محاسبه محرومیت و تسهیلات زندگی : 
فوق العاده محل خدمت : 
فوق العاده محرومیت از روستا : 
طرز محاسبه فوق العاده نوار مرزی : 
طرز محاسبه فوق العاده جذب مناطق محروم : 
طرز محاسبه فوق العاده ویژه : 
طرز محاسبه حداقل دریافتی : 
تفاوت حقوق با هیئت علمی : 
طرز محاسبه فوق العاده برجستگی : 
کمک هزینه ازدواج و فوت : 
کمک هزینه سفر : 
کمک هزینه مسکن مناطق محروم : 
قانون پرداخت پاداش پایان خدمت : 
بازنشستگی : 
اختیاری : 
توافقی : 
اجباری : 
فصل سوم 
قراردادهای کار 
۱- تعریف قرارداد کار 
۲- ویژگی‌های قرارداد کار 
مشروعیت مورد قرارداد 
معین بودن موضوع قرارداد 
۳- دوره آزمایشی 
۴- قراردادهای کارمزدی 
۴-۱- نحوه محاسبه حقوق و مزایا قراردادهای کارمزدی 
۵- قراردادهای مزدساعتی 
مشاغل آموزشی و پژوهشی 
۶- قراردادهای کارمزد ساعتی 
۶-۱- نحوه محاسبه حقوق ومزایا قراردادهای کارمزد ساعتی 
ثبت های حسابداری پیمانکاری : 
ضرورت آموزش


فصل چهارم آشنایی با نرم افزار 
سیستم حقوق و دستمزد : 
سیستم های حقوق و دستمزد 
خلاصه مشخصات سیستم حقوق و دستمزد 
ضوابط و ویژگی‌های سیستم پرسنلی 
عملیات مربوط به احکام کارگزینی و ابلاغیه: 
عملیات ثبت و نگهداری مشخصات کارکنان و مدیران: 
فعالیت‌های مربوط به حقوق و دستمزد: 
گزارشها : 
امکان گزارشگیری پویا 
ارتباط سیستم پرسنلی با سایر سیستم‌ها: 
نرم افزار ها در سیستم حقوق و دستمزد : 
محاسبات 
گزارش ها :

فصل پنجم نتیجه گیری 
نتیجه گیری : 
پیشگفتار :
در طول دوره کارآموزی در جمعیت حلال احمر ، با سیستم های حقوق و دستمزد در ادارات دولتی و سیستم حسابداری دولتی در یک ارگان با تعداد کارکنان بالا و پر مخاطب آشنا شدم که مشروح آموخته هایم را در این دوره که شامل مواردی از قبیل محاسبه حقوق کارکنان ، فوق العاده ها ، کسورات و ... بود و همچنین نرم افزار حقوق و دستمزد مورد استفاده را در ذیل به استحضار می رسانم .

مقدمه :
جذابیت بهره‌جویی از نرم‌افزارهای مالی زمانی نمود پیدا می کند که لازم باشد محاسبات پیچیده‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با پرهیز از هرگونه خطایی صورت گیرد. محاسبه‌ی حقوق و دستمزد کارکنان در سازمان‌ها و موسسات اقتصادی مثال بارزی از همین محاسبات زمان‌بر است که مسئولین مالی همیشه درگیر آن هستند. حال آن که به دلیل تنوع شیوه‌های محاسبه و تعدد عوامل تاثیرگذار، طراحی نرم‌افزاری که پاسخگوی نیاز کاربران گوناگونی باشد، از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. سیستم «حقوق و دستمزد»، وظیفه محاسبه حقوق و مزایای کارکنان سازمان را با توجه به اطلاعات دریافتی از سایر سیستم‌های حوزه «اداری- مالی» بر عهده دارد. این سیستم از یک سو ارتباط تنگاتنگی را با سیستم «مدیریت منابع انسانی» جهت دریافت اطلاعات استخدامی پرسنل برقرار و از سوی دیگر اطلاعات عملکرد پرسنل را از سیستم «حضور و غیاب» دریافت می‌نماید. اطلاعات مالی ایجاد شده در محاسبات این سیستم نیز به‌طور مکانیزه به سیستم «حسابداری مالی» ارسال می‌گردند. امکانات گسترده این سیستم در تعریف پارامترهای محاسبه حقوق به‌صورت کاملا پویا و با توجه به نیازهای موجود، سازمان را قادر می‌سازد که بدون وابستگی به لایه‌های نرم‌افزاری، اطلاعات خود را در سیستم تعریف نموده و آن را بسته به نیازهای خود بومی نماید.

فصل اول 
معرفی جمعیت حلال احمر 

معرفی :
جمعیت حلال احمر جمهوری اسلامی ایران از چندین سازمان و معاونت تشکیل شده است که هر یک دارای وظایف و حدود اختیارات مشخصی میباشند که عبارتند از :
سازمان امداد و نجات 
سازمان داوطلبان
سازمان جوانان
سازمان تدارکات پزشکی
معاونت درمان و توانبخشی
معاونت آموزش و پژوهش 
معاونت توسعه نیروی انسانی 

آشنایی با سوابق و فعالیتهای سازمان امداد و نجات
در خرداد ماه 1302 با وقوع زلزله ای در شرق خراسان و زلزله ای دیگر به فاصله 3 ماه بعد در سیرجان و کرمان و همچنین جاری شدن سیلاب های گسترده در همان سال در استانهای گیلان , مازندران , آذربایجان شرقی و اصفهان زندگی بسیاری از هموطنان به مخاطره افتاد وباعث تلفات و خسارات بسیاری گردید . در این سوانح برای اولین بار نیروهای ارتش بعنوان عوامل حکومتی و با استفاده از نیرو و امکانات موجود به کمک آسیب دیدگان شتافتند و اولین استمداد ملی برای کمک به آسیب دیدگان در سطح کشور انجام گردید . این استمداد جرقه ای برای سازماندهی تشکیلاتی جمعیت شیر و خورشید سرخ بود. اولین جلسه این جمعیت تحت عنوان جمعیت شیرو خورشید سرخ در ششم مرداد مصادف با عید غدیر سال 1302 در عمارت گلستان تشکیل شد . در ابتدا فعالیتهای

دانلود کامل گزارش کارآموزی جمعیت هلال احمر

نظام حسابداری شرکت های سهامی

نظام حسابداری شرکت های سهامی

در موسسات اقتصادی کشور نظام حسابداری با توجه به نوع کار و هدفهای مورد نظر ، ظرفیت تولید کالا و خدمات ، قوانین و مقرارت و سایر شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر جامعه به صورت گوناگون تنظیم و مورد استفاده قرار می گیرد. 
نظام حسابداری شرکت های سهامی

فهرست

مقدمه
نظام حسابداری شرکت های سهامی 
دفاتر قانونی شرکت
اصول ثبت دفاتر قانونی شرکت
مواردیکه در دفتر نویسی ممنوع می باشد
مواردیکه موجب رد دفاتر قانونی می شود
تعریف شرکت
شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی
انواع شرکت ها
تشکیل شرکت
پذیره نویسی سهام شرکت 
هزینه های تاسیس شرکت 
اساسنامه قانونی شرکت
مجمع عمومی موسس شرکت
مدارک لازم برای ثبت شرکت
شرکتهای سهامی
انواع شرکتهای سهامی
سهام
انواع سهام 
علل انتشار سهام با نام
علل انتشار سهام ممتاز
انواع امتیازات سهام ممتاز
تفاوتهای شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص
عملیات حسابداری ثبت سرمایه


مراحل قانونی مطالبه و پرداخت بقیه بهای سهام
اوراق قرضه 
مجامع عمومی صاحبان سهام
تغییرات در سرمایه شرکت سهامی
موارد افزایش سرمایه شرکت 
موارد تبدیل سهام شرکت 
موارد کاهش سرمایه شرکت
حساب صرف سهام یا کسر سهام
موارد انحلال و تصفیه شرکت های سهامی
عملیات مربوط به تصفیه شرکت سهامی 
سود شرکت و موارد پرداخت آن
تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام
گزارش های مالی شرکت 
صورت نهائی شرکت سهامی
گزارش عملکرد 
گزارش سود و زیان
گزارش تقسیم سود یا تامین زیان
صورت خلاصه سود وزیان
گزارش ترازنامه
طرز ثبت دفاتر در مراحل مختلف تعهد و پرداخت سرمایه
تبدیل موسسات و شرکت های تضامنی به صورت شرکت سهامی
ادغام و جذب شرکت های سهامی 
فهرست موارد افشاء 
ترازنامه
صورت تغییرات در وضعیت مالی
صورت حساب سود و زیان
موارد کلی

مقدمه

در چند دهه گذشته، گسترش تکنیکهای جدید حسابداری در تمامی رشته ها و کاربرد آن، نوآوری و دگرگونیهای بسیاری را در زمینه های اقتصادی و بازرگانی پدید آورده است . به خوبی آشکار است که حسابداری شرکتها نیز طی سالهای اخیر، تحولات شگرفی را پذیرا شده و، علاوه بر ارائه اطلاعات و ارقام مربوط به عملکردها، توانسته است با بهره گیری از روشهای جدید، به فرانگری پرداخته و جهت حرکت موسسات بازرگانی و شرکتهای دولتی و غیر دولتی را به نحو مشخصی ترسیم نماید .
از سوی دیگر استحکام مبانی مالی که به تعبیر حضرت علی (ع) رگ حیات و رشته جان ملت محسوب می شود از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده که باید با استفاده از جدیدترین یافته های علمی به نحوی مطلوب و منظم برقرار گردد .
تحقق این هدف البته نیازمند بکارگماری نیروی انسانی ماهر و کارآمد و بهره گیری از روشها و ابزار مناسب می باشد که این امر اهمیت مسئولیت و رسالت مرکز آموزش مدیریت دولتی را در ایجاد زمینه های مناسب برای پرورش و تجهیز کارگزاران و افزایش توانایی های علمی و مهارتهای تخصصی آنان بیش از پیش آشکار می سازد .
نظام اقتصادی و مالی هر جامعه و نحوه و میزان فعالیت های بازرگانی موسسات تجاری در بخش خصوصی، یکی از معیارهای قابل تحقیق و پژوهش در وضعیت رشد 
اقتصادی و درجه توسعه یافتگی آن جامعه است .
اقتصاد بخش غیر دولتی، در نظام های مختلف سیاسی و حکومتی، جایگاه ویژه و متفاوتی پیدا کرده است مثلاً، در نظام سرمایه داری، سهام داران و سرمایه گذاران عمده ترین نقش را در نظام اقتصادی دارا می باشند و زمینه ساز بسیاری اتفاقات و حوادث مهم اجتماعی، سیاسی، اداری و غیره نیز می گردند . در نظام سوسیالیستی، بیشترین مسئولیت به عهده نهادهای دولتی است و اقتصاد بخش خصوصی بسیار کم رنگ و ضعیف عمل می کند .
در بخش چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان نظام اقتصادی و مالی ، ضمن بیان هدفهای کلی و زیر بنائی، نظام اقتصادی را بر سه پایه دولتی، تعاونی و بخش خصوصی استوار ساخته است(اصل چهل و چهارم قانون اساسی ). بنابراین جایگاه قانونی اقتصاد بخش خصوصی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و می باید به عنوان مکمل دو بخش دیگر، رسالت بسیار مهم و موثر خود را به عهده بگیرد و انجام دهد .
در بخش نخست، نظام های مختلف حسابداری، قوانین و مقررات جاری کشور در مورد نحوه ثبت و نگهداری دفاتر قانونی، چگونگی تشکیل و انواع شرکت های تجاری و ویژه گیهای شرکت های دولتی مورد بحث قرار گرفته است .
بخش دوم به عملیات حسابداری شرکتهای سهامی اختصاص یافته است که حاوی سرمایه گذاری و تغییرات آن، انتشار اوراق قرضه، تبدیل و انحلال و تصفیه و ادغام و جذب شرکتهای سهامی و در نهایت استخراج گزارش های مالی و مباحث مربوط به آن می باشد .
برای اداره صحیح نظام اقتصادی در بخش های مختلف تولید، توزیع و مصرف ، استفاده و بکارگیری سرمایه گذاریهای دولتی و غیر دولتی به صورت برنامه ریزیهای بلند مدت اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . بدیهی است ایجاد تشکیلات مناسب اداری و سازمانی و استفاده از ابزار و فنون موثر از جمله نظام حسابداری و مالی کاربردی، می تواند مدیران و سرمایه گذاران را در این امر مهم یاری نماید .
حسابداری امروزین را بدرستی «زبان تجارت» می نامند . این زبان که برای ثبت و تفسیر اطلاعات مالی بکار می رود از زمان تحریر الفبای اولیه آن، یعنی ثبت دو طرفه بر اساس تمایز شخصیت واحد تجاری از شخصیت صاحب یا صاحبان آن، در جریان تغییرات شتاب آمیز و شگرف اقتصادی ـ اجتماعی جوامع بسری در طول چند قرن گذشته روز به روز تکامل یافته و به مثابه ابزاری کارآمد در خدمت پیشرفتهای صنعتی، پیدایش و گسترش شرکتهای بزرگ سهامی و توسعه فعالیتهای اقتصادی قرار گرفته است .
زبان تجارت یا حسابداری در جریان تحول و تکامل خود، متناسب با نیازها و در واکنش به ضرورتها، پذیرای ابتکارات و نوآوریهای فراوانی شده و با انباشت واژگانی از روشها و رویه ها، اینک به فرهنگی گسترده و پیچیده مبدل گردیده است که شاخه ها و رشته های گوناگونی را در بر دارد .
برای این زبان نیز ، همانند دیگر زبانها ، دستور زبانی به شکل اصول و ضوابط پذیرفته شده تدوین گردیده است که شیوه صحیح نوشتن، راحت بیان کردن و استفاده درست را فراهم می سازد و درک اطلاعات مالی را برای افراد، واحدهای اقتصادی، سازمانها و موسسات خصوصی و عمومی تسهیل و استفاده دلخواه از آن را امکان پذیر می سازد. در تدوین دستور زبان حسابداری؛ یعنی اصول، ضوابط ئ استانداردهای حسابداری؛ شرط اساسی، پذیرش همگانی بوده و هست، اما در چند دهه اخیر توصیف و تبیین ضوابط و کوشش در سنجش اصول مزبور برمبنای استدلال و برخورد منطقی رایج شده است که این مقوله“ تئوری حسابداری ” نام دارد .
تئوری در معنای عام آن چنین تعریف شده است :“ مجموعه ای منسجم از اصول مفروض، مفهوم و عملی که چارچوبی کلی برای استدلال منطقی و آگاهی و تحقیق در زمینه خاصی از دانش را تشکیل می دهد ”. تئوری حسابداری در معنای خاص آن چنین تعریف شده است :“ مجموعه ای مستدل از اصول فراگیر حسابداری که چارچوبی کلی برای استدلال منطقی در زمینه درک مفاهیم، سنجش و ارزیابی رویه ها و عملکردهای حسابداری را فراهم می آورد و راهنمای پژوهش ، توسعه و ابداع رویه های نوین حسابداری قرار می گیرد ”.

شاید برای ما که هنوز در نخستین مراحل آگاهی از دانش حسابداری هستیم و از لحاظ کتابهای پایه حسابداری با کمبودها و نارسائیهای فراوان مواجهیم، پرداختن به مباحثی چون تئوری حسابداری بلند پروازی و نابجا جلوه کند، اما تئوری حسابداری می تواند:
• بستر تاریخی ضرورتها و نیاز های اقتصادی ـ اجتماعی جوامع پیشرفته صنعتی را که به ابداع، رشد و تکامل دانش حسابداری انجامیده به ما بنمایاند و از این راه انتخاب، انطباق، تدوین و کاربرد اصول، رویه ها و روشهای متناسب با اوضاع و احوال خاص اقتصادی ـ اجتماعی کشورمان را تسهیل کند .
• چگونگی پیدایش، شکل گیری و توسعه اصول ، میثاقها، مبانی، ضوابط و استانداردهای حسابداری را توصیف کند و از این طریق مفاهیم و کاربردهای اصول و معیارهای مزبور را روشن سازد و بدین ترتیب، امکان انتخاب منطقی رویه ها و استانداردهای متناسب را از بین استانداردهای وضع شده توسط مجامع حرفه ای بین المللی و ملی فراهم آورد .
• و بالاخره تئوری حسابداری ما را با ابزار کارآمد استدلال منطقی در این رشته از دانش آشنا می سازد و می تواند از تعصب و پیش داوریهای ناشی از پیشینه های متفاوت آموزشی جلوگیری و راه انتخاب مستدل از بین متون و منابع گوناگون را هموار سازد .
از این رو تدوین و انتشار مباحثی از تئوری حسابداری در برنامه کار این مرکز قرار گرفت . اما چون امکانات و نیروی کافی برای عرضه یک کتاب کامل تئوری حسابداری را نداشتیم بر آن شدیم که مباحث مختلف تئوری حسابداری را به صورت نشریات جداگانه و با توجه به اولویت رفع نیاز های جاری و در محدوده امکانات موجود تهیه و منتشر نمائیم تا در نهایت کتابی جامع فراهم آید، اگرچه به درستی می دانیم که در طول زمانی که این کتاب آماده می شود ، روند شتاب آمیز پیشرفت دانش حسابداری بسیاری از مطالب را کهنه و رنگ باخته خواهد کرد .

دانلود کامل نظام حسابداری شرکت های سهامی

نگارگری در مکتب سلجوقی

نگارگری در مکتب سلجوقی

نگاهی به هنر دوران سلجوقی
در عصر سلجوقیان هنر معماری به شکوفایی و کمال رسید و هنرمندان و معماران آثار فراوانی بوجود آوردند. در این دوره از تلفیق‌ حیاط چهار ایوانی و تالار مربع گنبددار (چهار‌طاقی)، مسجد بزرگ ایرانی بوجود آمد. 
به‌گونه‌ای که حیاط مرکزی و چهار ایوان اطراف آن اساس معماری مذهبی در ایران گردید. نماسازی دیوار بناها با آجر بود و از امکانات هنری آن استفاده می‌شد و نقوش متنوعی از آجر به‌وجود می‌آورند. هنر آجرتراشی و تزئین بناها با آجرهای تراشیده شده از قرن پنجم هجری در ایران معمول و تااواخرقرن ششم ادامه یافت و کامل‌تر گردید. 
سلجوقیان در بکارگیری گنبد دو پوسته سعی زیادی داشتند و نوع جدیدی از پایه را برای آن در نظر گرفتند. علت بوجود آمدن گنبد دو پوسته، فضای داخلی و قالب خارجی بود. گنبد داخلی نیمکره‌ای بود ولی گنبد بیرونی به شکل بیضی نسبتاً نوک تیزی اجرا می‌شد. نمونهٔ چشمگیر در این مورد گنبد مسجد جامع اصفهان است. 

در مورد نگارگری در مکتب سلجوقی

فهرست مطالب
نگارگری مکتب سلجوقی 2
مکتب سلجوقی 3
نگارگری 4
نقاشی اسلامی در دوره سلجوقیان 13
نگاهی به هنر دوران سلجوقی 15
هنر سلجوقی : 20
خوشنویسی و تذهیب عهد سلجوقی : 20
جلد سازی در عهد سلجوقی : 21
یکی شیوه جلد سوخته و دیگری جلد ضربی : 22
سفالگری در عهد سلجوقی : 22

نگارگری مکتب سلجوقی
مصور ساختن کتاب در دوره سلجوقی به شیوه خاص و با خصوصیاتی بیشتر ایرانی و کنار گذاشتن خصلتهایی که در شیوه عباسی رواج داشت همچون خصوصیات نژادی و لباسها به سبک مسیحی ، ادامه یافت در مکتب سلجوقی ، نقشها و تزئینات بر روی متن رنگ آمیزی شده پدیدار گشته اند. این رنگ معمولا سرخ بوده است و زمینه را با آن می پوشاندند ، در صورتی تصاویر موجود در مکتب بغداد بدون رنگ آمیزی زمینه نقش می شده اند . 
نگارگری دوره سلجوقی که به دلیل ویران گری های بعدی مغولان فقط معدودی از آن باقی است ، نظیر غوالب دیگر هنری این د.وره شدیدا آرایشی و دارای ویژگیهایی شبیه مشخصه های نقاشی روی سفالینه ها است. 
از نگارگران مربوط به این دوره می توان از «ابوتراب» و «فخرالدین حسین بدیع نقاش» که معاصر خواجه نصیرالدین طوسی بوده اند نام برد. 
از سفالینه های مشهور دوره سلجوقی کاسه سفالینه مینایی فریر گالری (freer Gallery) است که نقاشی کار شده بر روی این کاشی مینایی تنها جنبه تزئینی ندارد بلکه منظور آن ایجاد یک صحنه مستقل و یک نقاشی از هر جهت کاملی بوده است که به جای اجرا بر کاغذ و یا بر روی پرده روی سفال انجام گرفته است. 

● مکتب سلجوقی 
(سلجوقیان که نسب ایشان به «سلجوق بن دقاق» می رسد طایفه ای بودند از ترکمانان غز و خزر که در روزگار سامانیان در دشتهای خوارزم و سواحل دریای خزر در آن سوی رود جیحون سکونت داشتند. ترکمانان سلجوقی در حدود سال ۴۱۶ هجری قمری در ماوراءالنهر سر به شورش برداشتند؛ ریاست ایشان در آن زمان با «ارسلان بن سلجوقی» بود. سلطان محمود بر ارسلان دست یافت و او را در دژ «کالنجر» از قلاع هندوستان به زندان افکند و بسیاری از ایشان را بکشت. تا محمود زنده بود سلجوقیان به سبب قدرت او یارای شورش و عصیان نداشتند. چون وی درگذشت و پسرش مسعود به سلطنت نشست، در سال ۴۲۶ هجری قمری قریب ده هزار تن از جنگاوران سلجوقی به سرکردگی «طغرل بیک و چغری بیک وینجو» پسران «میکاییل» از ماوراءالنهر به حدود خراسان آمدند و از مسعود خواستند که به داخل ایران مهاجرت کند. چون مسعود از این کار مانع شد، بین سلجوقیان و دولت او اختلاف افتاد و پس از چند جنگ، مسعود را بین مرو و سرخس شکست دادند و طغرل پسر میکاییل در سال ۴۲۹ هجری قمری به نیشابور درآمد و بر تخت نشست و به نام خویش خطبه خواند؛ 
وی موسس سلسله سلجوقی است. بدین ترتیب دولت سلجوقی تشکیل شد و به متصرفات خود افزود و تا بغداد پیش رفت و در این شهر به نام او خطبه خواند. پس از وی الب ارسلان به دستیاری بوعلی حسن بن علی طوسی معروف به خواجه نظام الملک خود را شاه خواند و اصفهان را به پایتختی خود برگزید. حکومت سلجوقیان تا سال ۵۹۰ هجری قمری ادامه یافت.

● نگارگری 
(نگارگری دوره سلجوقی که به دلیل ویرانگریهای بعدی مغولان فقط معدودی از آن باقی است، نظیر قوالب دیگر هنری این دوره، شدیدا آرایشی و دارای ویژگیهائی شبیه مشخصه های نقاشی روی سفالینه ها است. در این دوره بود که نظامی شاعر معروف خمسه خود را سرود که در ادوار بعد الگویی برای نگارگری ایران گردید و شهرت همه جانبه ای پیدا کرد؛ علت علاقه هنرمندان به این خمسه را نیز براحتی می توان دریافت.
(مصور ساختن کتاب در این دوران به شیوه ای خاص و با خصوصیاتی بیشتر ایرانی و کنار گذاشتن خصلتهای که در شیوه عباسی رواج داشت همچون خصوصیات نژادی و لباسهایی به سبک مسیحی، ادامه یافت. از این زمان کتب متعددی به دست آمده است ولی نمونه های موجود مشابهت کاملی با سفالینه های لعابدار این دوران دارد و همان نقشها را با جزییات و دقت کامل بر روی سفالها می بینیم. 
احتمالا طراحان و نگارگران این سفالینه ها همانهایی هستند که تصاویر مربوط به کتابها را نقش کرده و ظروف زیبایی ساخته اند که هر یک به منزله شاهکاری از هنر نگارگری در آن دوران است. 
داستان بهرام گور و آزاده از موضوعاتی است که بارها بر روی سفالینه ها و ظروف این دوران نقش گردیده و خصوصیات هنری ساسانی را به وضوح حفظ کرده است. «کریستین پرایس» در کتاب تاریخ هنر اسلام به کاسه ای زیبا اشاره می کند که در آن بهرام گور را بر پشت شتری می بینیم که به شکار پرداخته و آزاده، نوازنده خویش را که چنگ می نوازد بر ترکش سوار کرده است. کاسه ای که امروزه در اختیار مجموعه «مرتیزشیف» است از این نمونه به شمار می آید.

دانلود کامل نگارگری در مکتب سلجوقی

نقش مسجد در ادبیات

نقش مسجد در ادبیات

مسجد در اشعار تعلیمی مولوی 
اما مولوی در مثنوی خود در بحث از مسجد بیشتر به نوع سوم اشعار تعلیمی پرداخته است. حتی در حکایت «مسجد میهمان کش» نیز مفهوم روانشناسانه عمیقی چون: خودباوری و اثرات خارق العاده تلفیق مطمح نظر او بوده، که با این که صراحتاً نقش مسجد در آن مطرح شده اما استفاده غیرمستقیم از آن شده، البته این نوع برداشت ها و استفاده های عرفانی در اشعار همه شعرا وجود دارد که به نمونه هایی از آنها اشاره رفت، اما هدف از رفتن به مسجد به عنوان بارزترین مکان خودسازی و پاکی و طهارت درونی و باطنی بین نحو عمیق تری مطرح شده که به نمونه هایی اشاره می شود: 
حکایت تاریخی بنای مسجد ضرار که مولوی بدان نیز پرداخته، نمونه ای بارز از این نوع تعلیمات است. وی در دفتر دوم مثنوی می گوید: 
این چنین کژ بازئی می باختند 
مسجدی جز مسجد او ساختند 
فرش و سقف و قبه اش آراستند 
لیک تفریق جماعت خواستند 

در مورد نقش مسجد در ادبیات

فهرست مطالب

مروری بر نقش مسجد در ادبیات 2
● مفهوم مسجد در نگرش های ادبی و انواع شعری 3
● نگرش های ادبی 4
● مسجد در شعر حافظ 5
● مسجد در نمونه های شعر طبیعی 9
● مسجد و اشعار تعلیمی 10
● مسجد در اشعار تعلیمی مولوی 14

مروری بر نقش مسجد در ادبیات
رابطه مسجد و ادبیات در نگرش بنیامتنی(inter textualit) رابطه ای کاملاً دو سویه و تعاملی دارند. همانگونه که مسجد در باروری ادبیات و خلق ایده های جدید و سرایش اشعار و غزلیات و مضامین ادبی و شعری نقش غیرقابل انکاری دارد، ادبیات نیز در تقویت جایگاه و عمران معنوی مسجد نقش ارزنده ای داشته است. به گونه ای که هنوز هم شاهدیم اشعار محتشم کاشانی برکتیبه های پارچه ای روی دیوار خیلی از مساجد و حسینیه ها، یاد و خاطره واقعه جانسوز کربلای حسینی را زنده می کند و سبب ماندگاری این حماسه پرشور الهی، انسانی می گردد. با این حال اگر بپذیریم که در چنین رابطه ای مسجد سهم بیشتر و مستوفی در باروری ادبی که اینجا مقصود بیشتر استفاده عرفانی و تربیتی و اخلاقی داشته، نباید نقش تجلیبی و تحریکی ادبیات را در روی آورد مسلمانان به مسجد نادیده انگاشت. زیرا نظم دبی به ویژه در دوران گذشته کارکرد رسانه ای بیشتری داشته و توانسته است، زمینه سازی عمران معنوی و محتوایی مساجد، گردد. چنانکه شاعری در مورد یکی از مساجد مشهور جهان اسلام سروده است: 

اگر جنت بر روی زمین است 
همین است و همین است و همین است 

بخشی از این تاثیرپذیری، به لحاظ ارتباطی است که از ناحیه مضامین احادیث و روایات اسلامی در شعر فارسی وارد شده است و بخش دیگر از منظر شهود ظاهری و پاره ای نیز بر اساس شهود قلبی و اشراق و تأویل و تفسیر باطنی و عرفانی از نقش و جایگاه مسجد می باشد. نظیر چنین رابطه دوسویه و بینامتنی البته سایر مؤلفه های فرهنگی نظیر: تاریخ، معماری، نقاشی، موسیقی و فلسفه و حتی علوم اجتماعی و طبیعی و مردم شناسی نیز به خوبی مشهود است، اما تنها در شعر و معماری است که می توان به طور آشکار جلوه های بارز این تاثیر و تأثر را مطالعه و مشاهده کرد. شاید به این جهت که ساحت هنری این ارتباط در این دو مقوله ادبی و هنری بارزتر و محسوس تر از سایر مقولات است و یا اینکه معماری و شعر و شاعری در قرون گذشته با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه بود، و جنبه رسانه ای قوی تری داشته است. 
و چنان که میتوآرنولد متفکر انگلیسی قرن نوزدهم معتقد است: آینده ای فراخ در پیش روی شعر است، زیرا در شعر نژاد ما، با گذر زمان، ماندگاری مطمئن تری را تجربه خواهد کرد. 

● مفهوم مسجد در نگرش های ادبی و انواع شعری 
همچنان که شعر از لحاظ محتوایی دارای گونه ها و انواع مختلفی است، بر حسب این تنوع و چندگونگی موضوعاتی نیز که در آنها اشاره می شود، دارای چند گونگی معنا و مفهوم می باشد. مثلاً موضوعی چون عشق در 
۱) شعر طبیعی(شعری که با اشیا و امور طبیعی و مادی سروکار دارد.) 
۲) شعر افلاطونی و متافیزیکی(که بر اندیشه به صورت تمثیلی و مجازی دلالت دارد) 
۳) شعر عرفانی و عاشقانه(که کاملاً عاطفی و احساسی است، معانی و مفاهیم متعدد می یابد.) 
به طوری که از مرتبه عشق مجازی و واسطه حقیقی و حقیقت محض ارتقا می یابد. موضوع مسجد نیز در هریک از این گونه ها، متفاوت است. مثلاً در اشعار حافظ به عنوان نماینده شعر عرفانی و عاشقانه، مولوی سرایند. 
اشعار حکمتی و فلسفی و متافیزیکی با سایر شعرا که هریک به فراخور جلوه ظاهری و صوری و شکلی را مدنظر داشته اند، مسجد معانی مختلفی یافته و در هر نوع از منظر خاص خود به آن پرداخته شده است که مطالعه فرآیند معنوی این واژه، در آثار شاعران هر گروه جالب توجه می باشد. 

● نگرش های ادبی 
به طور کلی در مورد ادبیات دو نگرش وجود دارد: 
۱) ادبیات بازگویی و تقلیدگر عواطف، احساسات و خواسته ملل و اقوام است. در چنین نگرشی احساس و هیجان بر تعقل و دانایی غلبه دارد و چنانچه هدف از ادبیات را تحریک احساسات و هیجانات و عواطف صرف تعریف کنیم، هر قطعه شعر یا داستان و یا مضامین ادبی تنها در همین حوزه برخورد می کنیم و سطح انتظاراتمان نیز در همین حد است، نه بیشتر. در این نگرش زیبایی متون و آثار ادبی مطمح نظر است و از ادبیات توقع ارائه پیام و رسانه بودن نمی رود. الکسی تولستوی در کتاب خود«رسالت زبان و ادبیات» با این نگرش به مخالفت برخاسته و معتقد است ما نیازی به سرگرمی هایی داریم که راه به جایی ببرند. 

۲) در نظریات جدیدتر ادبی که منتقدین ایراد کرده اند از نگرشی دفاع شده که ادبیات را علاوه بر جنبه های زیباشناسانه و هنری صرف، دارای پیام و تعلیم و مضمونی می داند که باعث کمال انسان می گردد. 

حتی در دوران اخیر ادبیاتی به عنوان«ادبیات شگرف» از سوی منتقد مشهور بلغاری، تزوتای تودورف مطرح گردیده ه بر اساس آن: 
نویسنده، خواننده اش را با باز نمودی از واقعیت در دنیای رمان یا هر اثر ادبی درگیر می کند، نتیجه این که خواننده خود را در بطن داستان حس می کند. در واقع نویسنده با استفاده از واقعیت و رویا ترکیبی بدست می آورد که در درجه اول حس واقعی بودن را به خواننده انتقال می دهد و سپس او را با شک و تردید و ابهام مواجه می سازد(ابهام حالت تردیدی است که حس کنجکاوی را در خواننده تحریک نموده و نهایتاً باعث شناخت کامل تر وی می گردد.) 
طبیعی است که این دو طرز تلقی و نگرش در آثار شاعرانی هم از دیرباز وجود داشته و هریک بر اساس برداشت ادبی خود، به سرودن مضامین ادبی پرداخته اند. 
بنابراین موضوعی مانند مسجد، مانند سایر موضوعات نمی تواند از این دو طرز تلقی و برداشت جدا باشد. از این رو مطالعه موضوع مسجد در دیوان حافظ نسبت به آثار مولوی یا سعدی و آثار دیگر شاعران متفاوت است و نباید انتظار داشت که حتی شاعران یک عصر به نحوی مشابه و یکنواخت و با یک طرز تلقی به این موضوع و دیگر موضوعات پرداخته باشند. 

● مسجد در شعر حافظ 
علاوه بر انواع شعر و انواع نگرش ادبی که اشاره گردید، نوع گفتمان نیز از مسائلی است که باعث می شود شاعر و خالق اثر ادبی و هنری، آثار خود را با مضامین مختلف و متفاوت خلق کند. هر واژه در گفتمان اداری دارای دو معنای 
۱) صوری 
۲) ضمنی است. مثلاً در «غم» واژه ای است که معنای صوریش«اشک» است و معنای ضمنی آن همان غم و اندوه است که از مسائل و مفاهیم عاطفی و روحی می باشد. 
مسجد نیز به عنوان یک واژه، در معنای صوری گفتمان، به معنای محل سجده و خاکسپاری در برابر خداوند است. اما در بعد ضمنی گفتمان به معنای خاکساری، تواضع و احترام است که مقوله ای کاملاً روحی و قلبی است. سایر ارکان مسجد نیز نظیر: گلدسته ها، محراب، شبستان، گنبد و حتی ستون ها و منبر نیز در گفتمان دارای این دو معنا می باشد. 
در آثار حافظ مسجد تنها در گفتمان ضمنی مطرح شده و هیچگاه از این واژه صراحتاً معنای صوری اراده نشده است و این سبک و شیوه و گفتمان خاص اشعار حافظ است که به هیچ موضوعی به صورت صریح و حقیقی نمی پردازد و بدون کنایه و مجاز و استعاره از آن نمی گذرد. به تعبیر دیگری هر واژه ای در گفتمان دو مشخصه ضدونقیض دارد: 
۱) فشردگی 
۲) گستردگی و فراخی 

هر واژه در معنای ظاهری اش دارای یک معنا و مضمون کاملاً فشرده است اما همین واژه ها دارای معنای گسترده تر و تأویلی و استعاری نیز می باشند که دارای گستردگی و فراخی است. مثلاً معنی فشرده مسجد همان معنی ظاهری و معنای گسترده آن معنای کنایی آن است. حافظ در هر ۷ باری که صراحتاً واژه مسجد را در اشعار خود آورده، معنای گسترده و فراخ راکه عبارت اخرای کنایه و استعاره است به کاربرده است و اگر در جایی نیز معنای ظاهری آن قصد شده، در کلیت بیت مفهومی استعاری و تأویلی ۰۰۰ نهفته است. به اشعار زیر دقت کنید: 
دوش از مسجد سوی میخانه، آمد پیرما 
چیست یارای طریقت بعد از این تدبیر ما 

واژ ه هایی چون: دوش، میخانه، پیر، یاران طریقت که در کنار مسجد آمده خود بخود مفهوم ظاهری را از مسجد گرفته و معنایی ضمنی به آن بخشیده، بنابراین هرچند در این بیت مسجد به همان معنای حقیقی و ظاهری خود(محل سجده) است، اما معنایی گسترده تر یعنی شریعت و ظاهر دین به خود گرفته که اگر نگوییم در مقابل طریقت و باطن شریعت قرار دارد، حداقل مرحله نازل طریقت است. بنابراین در این بیت حافظ حرکت سالک و پیر را از ظاهر شریعت به باطن آن مدنظر دارد. 
همه کس طالب یاراند، چه هشیار چه مست 
همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کِنِشت 

کِنِشت همان کنیسه محل عبادت یهودیان است، که در برابر مسجد، خانه عبادت مسلمانان قرار دارد. با توجه به این که دشمنی یهود با مسلمانان از صدر اسلام مطرح بوده و حافظ با این بیت وحدت ادیان و هدف رسالت انبیاء را خاطر نشان می سازد که همان یکتاپرستی است. 
در واقع این نوع نگرش از دیدگاه وسیع توحیدی و عرفانی و وحدت وجودی حافظ نشأت می گیرد که در آن ظاهر خشک شریعت نسبت به باطن آن و حقیقت مطلق اصالت دارد و در این اصل «عشق» فرقی میان مکان و ظاهر و صورت عبادت نیست. این بیت در حافظ در اصل تفسیر آیه شریفه: «اینما تولوا فثم و جه الله» می باشد. که در روایت نبوی (صد) نیز بدان اشارت رفته است: « جعلت لی الارض المساجد.» 

حافظ در همین مضمون می سراید: 
غرض ز مسجد و میخانه ام وصال شماست 
جز این خیال، ندارم خدا گواه من است 
در مسجد و میخانه خیالت اگر آید 
محراب و کمانچه ز دو ابروی تو سازم 

برای حافظ ابروی یار حالتی کمانی محراب و مژ ه ها نیز حالت کمانچه را در دست مطرب تداعی کرده و چنین استعاره ای با عرفان رندانه حافظ متناسب است. دو ابروی یار یکی تشبیه به محراب و دیگری کمانچه شد، که این دو مفهوم با توجه به اینکه محراب در مسجد و کمانچه در میخانه کاربرد دارند، معنایی متضاد ساخته که باز هم اشاره به شریعت و طریقت در عرفان حافظ و اصل بودن طریقت نسبت به شریعت دارد و در همین معنای ضمنی سروده است: 
گر زمسجد به خرابات شدم خرده مگیر 
مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد 

حافظ در بیت زیر، سیر صعودی از شریعت به طریقت را ابتدا به سیری نزولی تشبیه نموده که اشاره ای است به داستان آفرینش انسان و خوردن میوه ممنوعه توسط حضرت آدم است، ضمن آنکه در آن معنایی لطیف تر نیز لحاظ شده، این که همه این حوادث و سلوک ها غیر ارادی و به دست توانای قادر متعال است: همان که اراده سالک در اختیار اوست و او را می برد هرجا که خاطرخواه اوست: 
من ز مسجد به خرابات نه به خود افتادم 
اینم از عهد ازل حاصل فرجام افتاد 

منظور از مسجد همان ظاهر شریعت و خرابات باطن آن (طریقت) است که اشاره به اکل میوه ممنوعه و در نهایت فلسفه آفرینش دارد.

دانلود کامل نقش مسجد در ادبیات

نقش شریعتی در انقلاب اسلامی

نقش شریعتی در انقلاب اسلامی

نقش دکتر علی شریعتی در پیروزی انقلاب اسلامی
نقش شریعتی در انقلاب ایران
اینجانب در نوشته‌ها و گفته‌های قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن، از جمله در کتاب انقلاب ایران در دو حرکت، صحبت از وجود و نقش دست اول دو رهبر برای انقلاب اسلامی ایران کرده‌ام، یکی رهبر مثبت یا شخص آقای خمینی آیة الله العظمی است که تقریباً «قاطبه‌ی ملت ایران به صورت آزاد و خود جوش ایشان را برگزیده و امیدها به رهبرشان بسته بودند. دومی هم رهبر منفی انقلاب، یعنی «اعلیحضرت محمد رضا شاه پهلوی» در اصطلاح آنروزی بود، که با کردار و آزارش همه طبقات را برای رفتنش علیه خودش همدل و همزبان نموده بود. حقاً به انقلاب اسلامی، هدف داد و یکپارچگی و سرعت پیروزی داد. حال باید تصور گذشته را تصحیح کرده با اذعان به رهبری قاطع هیجان انگیز و حرکت آقای خمینی، رهبری مؤثر و مهیج آقای دکتر شریعتی را هم به عنوان سومی آنها اضافه کنیم. یک رهبری فرهنگی ریشه‌دار در چهره‌های گوناگون فکری‌‌، عقیدتی،عاطفی،عملی وتدارکاتی.

فهرست مطالب
نقش شریعتی در انقلاب ایران 1
جنگ در سه جبهه 5
دکتر شریعتی و روحانیت 6
به بهانه‌ی سی‌امین سالگرد درگذشت شریعتی 11
مقدمه 11
زندگی شریعتی 14
علی شریعتی 16
نظریه‌ی سیاسی شریعتی 18
شریعتی و مارکسیسم 20
شریعتی و ایران امروز 23
ناگفته های رهبر انقلاب از دکتر علی شریعتی 25
منابع : 34

دانلود کامل نقش شریعتی در انقلاب اسلامی