مقاله انیمیشن
فهرست
مقدمه
نیاز به قصهگوئی
بیان داستانها
انیمیشن درقرن بیستم
قالبهای مختلف انیمیشن
شیوه های مختلف ساخت انیمیشن
2- انیمیشن روی کاغذ (Paper Animation)
1- انیمیشن روی طلق (Cell Animation)
3- انیمیشن بدون دوربین (Animation Without Camera)
4- کات اوت یا انیمیشن با بریده مقوا (Cut Out)
5- انیمیشن سه بعدی (Three Dimentional Animationیا 3D)
6- انیمیشن با عکس ( Photo Animation):
7- پیکسیلیشن ( جن نمایی و یا زنده نمایی) (Pixilation)
8- پین اسکرین ( تخته سنجاق) (Pin Screen)
9- انیمیشن زیر دوربین (Under Camera Animation)
10- روتوسکپی (Rotoscopy )
11- داینامیشن (Dinamation)
12- انیمیشن کامپیوتری(Computer Animation )
13- دیاگرام انیمیشن (Diagram Animation)
گام اول : Modeling
گام دوم :Texturing
گام سوم : Animating
گام چهارم : Lighting
گام پنجم : Dynamic
گام ششم : Rendering
گام هفتم :Compositing
آموزش طراحی و انیمیشن
تهیه لوازم مورد نیاز برای طراحی
طراحی کاراکتر - Character Drawing
طراحی از حالات مختلف بدن در حالت ایستاده
از کجا شروع کنیم؟
طراحی بدن
طراحی صورت
حرکت
رنگ آمیزی
محل قرار گرفتن کاراکتر و حالات صورت و بدن در کارتون
راه رفتن از جلو
از دیدگاه فنی، شیوه ساخت فیلمهای انیمیشن از زمان اختراع میخ چوبی با اختراع دستگاه الکترولیز تغییری نیافته است. در طی هشتاد سال گذشته از شیوههای کم و بیش مشابهی استفاده میشد
مقدمه :
فنآوری انیمیشنسازی در طی ۳۵۰۰۰ سال گذشته یعنی از زمان انسانهای غارنشین تا به امروز، تغییر چشمگیری یافته است.
تا اینکه انیمیشن اسکن، رنگآمیزی و ترکیب کامپیوتری روی کار آمد. تا همین چند سال پیش هم فیلمهای انیمیشن روی کاغذهای استات سلولز تولید میشد.
اما اصول انیمیشنسازی که امروزه با آن کار میکنیم در طی یک دهه و بهطور ناگهانی ارتقاء چشمگیری یافت. انیمیشن دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ در استودیوی والت دیزنی بسیار قابل توجه بود. این دهه انیمیشن را از STEAMBOAT WILLIE خام تا FANTASIA درخشان ارتقاء بخشید.
هر فیلم انیمیشنی که امروزه ساخته میشود از همان اصول همانندی که در استودیوهای ”والت دیزنی“ در دهه ۱۹۳۰ طراحی شده بود، پیروی میکند. حتی نوع فنآوری بهکار رفته نیز اهمیت چندانی ندارد. شاید فهم آن بدون توضیح و بیان کامل، کار دشواری باشد، ما میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.
اصول دوازدهگانه انیمیشن کاراکتر در استودیوی ”والت دیزنی“
۱) اغتشاش شکل برای جلوه دادن به حرکات
۲) پیشبینی (حرکت به عقب جهت جلوه کردن حرکت به جلو)
۳) صحنهسازی (چشمانداز دوربین برای نمایش حرکات به بهترین شکل ممکن)
۴) حرکت مستقیم به جلو در مقابل حرکت رو در رو (دو شیوه پایه)
۵) دنبال کردن و اصطکاک داشتن (هیچ چیز یک دفعه نمیایستد)
۶) شروع به حرکت و ایستادنهای آرام با تعیین فاصله
۷) تعیین مسیر حرکات
۸) حرکتهای ثانویه (وقتی پاها قدم میزنند سر نیز ممکن است، بجنبد)
۹) زمانبندی (رابطههای زمانی در هنگام حرکات)
۱۰) مبالغه (کاریکاتور حرکتی و زمانبندی)
۱۱) ترسیم شخصیتها در حالت ساکن (اگر خوب طراحی کنید انیماتور خوبی نیز خواهید بود)
۱۲) جذابیت (اگر شخصیتها جذاب نباشند همه چیز از بین میرود).
۱۳) جرم و وزن و تناسب آن با حجم
۱۴) حرکت کاراکتر (فکر کردن شخصیت بهگونهای که یک بازیگر واقعی را در ذهن بیننده تداعی کند).
ما بهعنوان یک انیماتور علاوه بر هنر، به مهارت هم نیاز داریم و یک سری اصول و قوانینی که ما را هدایت میکنند، همچون قانونهای حرکت و جاذبه، با وجود این قوانین میتوان دست به خلاقیت و ابتکار زد، چرا که فضای کافی برای تنوع و اختراع وجود دارد. این قوانین بیشتر به انیمیشن شخصیتها مربوط میشود. انیمیشن گرافیک نامحدود است و در آن محیط همه چیز پیش میرود، پس لزومی ندارد که در آن اصول اشکال منحنی و زمانبندی را رعایت کنیم.
اگر شما کار یک انیماتور حرفهای را تماشا کنید یا درباره کارش با وی صحبت کنید، او همواره شخصیت در حال ترسیم را همچون یک شخصیت واقعی و زنده قلمداد کرده و او را با نام خود کاراکتر صدا میکند، گوئی که او یک بازیگر واقعی است. چنین انیماتوری خود را بهجای کاراکتر قرار داده و سعی میکند همانند او فکر کند.
در دهه چهل میلادی، هر یک زا استودیوهای انیمیشنسازی شکل و شمایل کاری خاص خود را داشتند. برخی به شوخی میگفتند اگر در استودیو دیزنی کار میکنی تنها با ۲۲/۵ سنت میتوانی ”میکی ماوس“ را با قوانین آنجا وفق میداد. اگر همان انیماتور به استودیوی ”برادران وارنر“ میرفت باید ”باگز بانی“ را مطابق با وضعیت واترها ترسیم و طراحی میکرد. در MGM هم انیماتور باید خود را با سبک ”تام و جری“ وفق میداد، اما ایده کلی UPA باطل کردن ایده وضعیت کاری محدود بود. معرفی انیمیشن به دنیای گرافیک و سبکهای نقاشی و دنیای قصهگوئی برای هر فیلم میتوانست ظاهر، بافت و ساختار جداگانهٔ داشته باشد. بهطور خلاصه اینکه همه چز را میشد تصویرسازی کرد. شما باید یاد بگیرید که در ابعاد وسیع در مورد انیمیشن فکر کنید و همواره به یاد داشته باشید که میخواهید چه چیزی را با این زبان جهانی و بیپایان بیان کنید.
آنچه ما در حال حاضر انجام میدهیم ریشه در ۳۵۰۰۰ سال پیش دارد. باورتان میشود؟
اسم این هنر را فیلم، سینما و کارتون یا هر چیز دیگر که بگذاریم من احساس میکنم. صدای دراماتیک و نورپردازی در یک اتاق تاریک به دوران نیاکان ما بازمیگردد. اینکار در حقیقت نخستین میل هنری و قصهگوئی بشر را ارضاء میکرد. اگر وارد یک غار بزرگ شوید حس عجیبی به شما دست میدهد و اگر در اعمال غار چراغ خود را خاموش کنید. خواهید دید که چقدر تاریک است. تاریکی و سیاهی مطلق همراه با حس مدفون شدن در زیر هزاران قطعه سنگ، خوب، ممکن است نقاشیهای زیبائی در نیم مایلی اعمال غار طراحی شده باشد. اما چرا غارنشینان با وجود چنین شرایط دشواری دست به اینکار میزدند؟ این ثابت میکند که آنها میتوانستند نور تولید کنند. سنگهای توخالی در غارها یافت شدهاند که بدون شک بهعنوان چراغ روغنی مورد استفاده قرار میگرفتند. همچنین آنها میبایست قادر به حمل ابزار نقاشی و طراحی خود و ترکیب رنگها به محل موردنظر بوده باشند.
سطوح سنگی هموار با پسماندههای آن نیز حاکی است که از آنها بهعنوان جعبه رنگ استفاده میشد. اما موضوع مسلم این است که آنها همه حیوانات را بهعنوان مدل نقاشی به درون غار نمیآورند! در هر حال این نقاشیها در رویاروئی با هر استانداردی، نمونههای شگفتانگیزی از مهارت نقاشی آن زمان بهشمار میروند. آنها هنرمندان آموزشدیده و ماهری بودند! نکته جالب توجه برای یک انیماتور این است که بیشتر این نقاشیها سعی در بیان و ترسیم تصویری از حرکت و جنبش هستند، اما زندگی در آن زمان دشواری بسیاری داشت، بهگونهای که نیاز اساسی انسانها شکار برای بقا بود اما با این وجود آنها ضرورت حمایت از هنرمندان حرفهای را احساس میکردند! بر این مبنا ما میتوانیم فرض کنیم که انسانهای غارنشین از نهادهای اجتماعی به مراتب پیشرفتهتر، از آنچه که ما تصور میکنیم، برخوردار بودهاند و به کمک ذخیره غذا مجبور نبودند همه وقت خود را برای بقا تلاش کنند. جوامع ۳۵،۰۰۰ سال پیش نیز میتوانست هنرمندان را آموزش دهد و حمایت کند!!!
این انسانها دارای فرهنگ و دانش هم بوده و سع در حفظ و انتقال آن به نسلهای دیگر را داشتند.
● نیاز به قصهگوئی
آنها برای تلفیق افسانهها و دانش خود به نسلهای آینده آنها را به درون غارهای سرد و تاریک هدایت کرده و با نور سوسوی چراغ روغنی تصویرهای شگفتانگیز از روشن و به بیان حکایتهای قوم خود آن هم در محیطی گیرا میپرداختند. این یعنی نخستین نمایش فیلم انیمیشن! حال میتوانیم دریابیم که هر چند فنآوری انیمیشن در طی این ۳۵۰۰۰ سال کمی تغییر کرده، اما هدف آن بهطور کامل ماند گذشته است: بیان داستانها و قصه به شیوهای دراماتیک و توجهبرانگیز، پیشرفتهای فنی به سرعت وارد عصر ما میشوند، اما نباید بگذاریم آنها بر کار ما حکمرانی کنند. فنآوری، یک ابزار در حال توسعه است، اما هدف ما از کاربرد آن باید یکسان باشد.
● بیان داستانها
هنگامیکه چیزی را میآموزید، یاد بگیرید وضوح آنچه را که بیان میکنید، حفظ کنید. خود را اسیر ساختگیسازی و وانمودگری لحظات نکنید و اجازه دهید تکنیکها داستانتان را پوشش دهند.در هنر انیمیشنسازی برای جذب مخاطبین نه تنها باید کاراکترها را حرکت دهیم، بلکه باید به آنها چنان نیز ببخشیم؛ یک حال درونی که حرکتهای آنها را برانگیخته و عقلانی جلوه دهد.
هر کارگردانی هرگاه که وارد استودیوی فیلمسازی تحت نظارت خود میشود، نمیتواند بر استرس و ترس خود غلبه کند... خدای من همه این افراد روی چیزی کار میکنند که ایده من است. اگر ایده من نادرست باشد چه؟ آنها همگی به شغل من یعنی ”من میدانم چه کار میکنم“ اعتماد کردهاند البته باید بدانم که چه کار میکنم. یک کارگردان چهکاری انجام میدهد؟ اگر تا به حال یک فیلم انیمیشن را تماشا کرده باشید درخواهید یافت که آنچه که انجام شده حاصل تلاش یک گروه بزرگ است. بهطور یقین دوست دارید کار خلق داستان، نوشتن، طراحی، انیمیشن، نقاشی، صداگذاری، تصویربرداری کارهای کامپیوتری و ویرایش کار را خودتان انجام دهید... عالی است! ممکن است با این کار جایزه یک جشنواره بزرگ را از آن خودکنید... البته پس از چهار تا شش سال کار مداوم و برخورداری از حمایت مالی یک سازمان ویژه و اما اگرمیخواهید زندگی خود را با انیمیشن تأمین کنید باید وارد یک استودیو شوید، جائیکه استعدادهای بسیاری با هم در تعامل و تکاپو هستند.
یک فیلم انیمیشن خوب ترکیبی از استعدادها و مهارتهای بسیار است که باید بهطور کامل یک دست و منظم باشد و این همان کاری است که کارگردان انجام میدهد. کارگردان کسی است که مسئولیت نظارت کلی کار را بر عهده دارد و او است که میداند چه چیزی باید نگهداری شود و چه چیزی باید دور ریخته شود. او موظف است تولید را در یک مسیر مستقیم حفظ کند. بدون نظارت دقیق کارگردان، فیلم تولید شده سرگردان و بیبرنامه خواهد بود. یک کارگردان خوب باید از چگونگی انجام امور و جایگاه تمامی عناصر فیلم آگاه بوده و سعی در متعادلسازی آنها داشته باشد تا هیچ یک از عناصر بر سایرین تسلط نیابد و همواره ذهن خود را بر داستان متمرکز کند تا فرضهای اثباتشده و مقاصد داستان محقق شوند.
چالش اصلی یک کارگردان انیمیشن کسب اعتمادبهنفس و پشیمانی از استعدادهای گوناگون و در نتیجه انجام کار به بهترین شکل و ترکیب آنها بهصورت یک مجموعه کامل و متحد است. شما هم با پشتکار و اشتیاق در کار خود میتوانید به هدفتان برسید و اگر تنها کمی دقت کنید به مراحل بالاتر سوق مییابید.
انیمیشن در قرن بیستم
از پیشگامان پویانمایی در اوایل قرن بیستم می توان از ج استوارت بلکتون و وینزر مک کی در آمریکا، ژرژ ملیِس، امیل کورته معروف به امیل کل در فرانسه نام برد. ج استوار بلکتون با همکاری توماس ادیسون شرکت ویتاگراف و بعدها ویتافون را پدید آورد. وینزر زاناس مک کی با دایناسوری به نام جرتی بعد واقعگرا را در پویانمایی نشان داد. ژرژ ملیِس پدر جلوه های ویژه است که برای نخستین بار از تصویربرداری فریم به فریم استفاده کرد. و از کارهای ساده اما ژرف امیل کل می توان به فانتازماگوری و کبریت های جادوشده اشاره کرد. اما آن کسی را که به راستی نخستین پویانمایی در جهان را پدید آورده، نقاش گاو کوهانداری است که جلوه از حرکت را به این موجود روی دیوارهای غار داده است و او را باید پدر یا مادر پویانمایی نامید.
صنعت سلولویید برای پویانمایی روی پس زمینه ثابت، که برای دوری از هزینه بالای کارهایی همچون دایناسور جرتی مک کی پدید آمد، از ابداعات جان ر بری و ارل هرد است که در سال 1915 با هم متحد شدند. در آغاز پویانمایی های دهه های 1920 تا اوایل 1930 به صورت سری های کوتاه ساخته می شدند با 24 تصویر در ثانیه. از جمله می توان به بتی بوپ و دلقک کوکوی برادران فلشر، خرگوش خوش شانس اسوالد والت دیزنی و آب ایورکز در شرکت لفگرام، گربه فلیکس اتو مسمر و کارهای چارلز مینتز ـ که تمام حقوق اوسوالد را از دیزنی ربود ـ، والتر لانتز ـ بعدها با دارکوب وودی ـ و ... نام برد. دیزنی در 18 نوامبر سال 1928 نخستین کارتون میکی ماوس با نام قایق بخار ویلی را به روی پرده برد که از کارهای آغازین با صدا بود و این باعث موفقیتش شد. میکی که در آغاز دیزنی می خواست مورنیمر بنامدش در پی از دست دادن اوسوالد به فکر دیزنی رسید.
ارمغان دهه 1930 استفاده از سینکالر دورنگه با قرمز و آبی یا قرمز و سبز در کارتون های تکنیکالِر بود. برتری دیزنی در این دوره داشتن حق امتیاز سینکالر سه رنگه بود. صنعت روتوسکوپ مکس فلشر در این دهه به اوج رسید.در این دهه صدا رسما وارد عرصه شد و بازیگران صدا با ذوق هنری خود جلوه دیگری به پویانمایی دادند. از جمله مل بلان که صداهای بسیاری از باگز بانی و دافی داک در دهه های 1930 و 1940، روباه و زاغ شرکت کلمبیا، آقای ماگوی ساخته های یکپارچه آمریکا در دهه 1950، بارنی رابل فلینتستونها در دهه 1960 و صداهای بسیار دیگر در گستره بیش از 60ساله کار اوست.
شگفتی دهه 1930 نخستین فیلم بلند پویانمایی جهان یعنی سفیدبرفی دیزنی است که با هزینه ای 1000000 دلار (شش برابر هزینه تخمینی آغازینش) ساخته شد. کارگردان سفیدبرفی دیوید داد هند است که در که در ژوییه سال 1944 برای رقابت با پویانمایی آمریکا به انگلستان رفت تا سازمان محدود پویانمایی بریتانیایی گومون (پ.ب.گ)را بر پا کند. پس از سفیدبرفی، مکس فلشردومین فیلم بلند پویانمایی یعنی سفرهای گالیور را برای پارامانت و آقای باگ به شهر میرود را ساخت که به دلیل آغاز جنگ با شکست روبرو شد که باعث شد این رقیب بزرگ دیزنی از عرصه عقب بماند. دانلد داک را دیزنی با دار و دسته دیزنی در سال 1934 معرفی کرد که با چهره پیشوا در سال 1942 تنها اسکارش را از آن دیزنی کرد. از دیگر کارهای دیزنی در دوران جنگ می توان از بامبی و دامبو که با وجود هزینه کم موفق بودند نام برد. در میان کارگردانان بزرگ دهه 1940 که برای برادران وارنر کار کرده اند می توان از باب کلمپت، تکس آوری، فریز فرلینگ ـ کارگردان پلنگ صورتی در دهه 1960 ـ، فرانک تاشلین و چاک جونز نام برد. در دهه 1940 بود که نخستین تام و جری ها با کارگردانی جوزف باربرا و ویلیام هانا پدیدار شدند.
یوگی و دوستان، فلینستون ها، جتسون ها اسکوبی دو و... از کارهای موفق دهه های 1950 و 1960 شرکت هانا-باربرا بودند. در جنگ جهانی دوم پویانمایی ابزاری تاثیرگذار بود. در آمریکا برای تمسخر نازی ها از چهره های ژاپنی بهره می بردند. ژاپنی ها هم از میکی ماوس و پاپای به عنوان نماد آمریکا در پویانمایی ها بهره می بردند. علت آن که نازی ها در پویانمایی با چهره سربازهای آلمانی و ایتالیایی نشان داده نمی شدند، شباهتشان به سربازهای انگلیسی و فرانسه بود. هیتلر از رسیدن پویانمایی ها به آلمان به شدت جلوگیری می کرد.
دهه های 1930 و 1940 شکوفایی پویانمایی عروسکی در اروپای شرقی با چهره هایی چون جرج پال و جان هالاس بود. در آلمان اسکار فیشینجر با پویانمایی آبستره و هانس فیشرکوزن از چهره های مطرح پویانمایی به شمار می روند.
در مورد همسر آزاری
فهرست مطالب
همسر آزاری 1
خشونت علیه زنان 8
پروانه هاى فراموش ناشدنى 8
پدیده جهانى 12
آیا راه حلى وجود دارد؟ 17
منابع 18
همسرآزاری از آسیب های اجتماعی پنهان است که معمولاً در محیط بسته خانه شکل گرفته و سبب عدم اطمینان و از هم گسیختگی کانون خانواده می شود. قربانیان اصلی خشونت در محیط خانواده، در مرحله نخست، زنان و پس از آن کودکان و سالمندان و سرانجام مردان هستند.
همسرآزاری معضلی است که در قرون اخیر بیش از هر زمان دیگری در جوامع مورد توجه و بررسی کارشناسان قرار گرفته و شاید بهترین دلیل برای توجه به این امر، مطرح شدن مسئله حقوق زنان و آگاهی این قشر از حقوق و مزایای خود در برابر همسرانشان است.
مقوله همسرآزاری از جمله اخبار داغی است که اگر هر روز هم در صفحات حوادث روزنامه ها دیده نشود، دست کم هر چند روز یک بار با مطالبی به صورت گزارش یا مقاله های گوناگون به آن پرداخته می شود.
در اینجا کوشیده ایم تا با نگاهی گزارش گونه و تحلیلی این مسئله را مورد بررسی قرار داده و به نکات و راه کارهای تازه ای در این باره اشاره کنیم.
پدیده ای با عنوان آزار همسر و فرزندان مقوله ای است که به طور طبیعی در هر جامعه ای به صورت های گوناگون وجود دارد.
خشونت فیزیکی و بدنی مانند صدمه زدن به اشیای منزل و ضرب و شتم همسر یا خشونت روانی و کلامی مانند تحقیر، بهانه جویی نسبت به چهره و شرایط جسمانی زن و ابراز تنفر نسبت به بستگان وی و همچنین خشونت اجتماعی شامل منع اشتغال و تحصیل، ممنوعیت ارتباط با بستگان حتی به صورت تلفنی که بیشتر در استان های غربی کشور شایع است. خشونت اقتصادی مانند نپرداختن خرجی و در نهایت صدمات و آزارهای جنسی از طریق تحمیل نسبت به همسر و در معرض فحشا و فساد قرار دادن وی به خاطر اعتیاد و غیره، مهم ترین و شایع ترین انواع همسرآزاری مردان نسبت به زنان است.
به طور کلی از هر ۱۰ زن، پنج نفر و از ۱۰ مرد، سه نفر یا بیشتر مورد آزار روحی و جسمی توسط همسر خود قرار می گیرند که آمار آزار جسمی در زنان بیشتر است. برای ریشه یابی چرایی و عوامل موثر در ایجاد و شکل گیری همسرآزاری، ابتدا باید تعریف جامع و مانعی برای آن ارائه داد.
برای همسر آزاری مصادیق بسیاری می توان یافت که نمونه بارز آن علاوه بر آن چه پیش از این نیز گفته شد، ضرب و شتم همسر است.عوامل گوناگونی مانند نوع جامعه پذیری فرد، نحوه پرورش وی، فقر فرهنگی و مسائل اقتصادی در همسرآزاری نقش زیادی دارند.
دکتر محمدرضا شمس انصاری ریشه های همسرآزاری را علاوه بر اختلالات روحی و روانی زوجین، فشارهای محیطی نیز می داند و می گوید: «فشارهای مالی، اقتصادی و اجتماعی و نیز به دلیل این که فرد قادر نیست به خوبی از پس اداره زندگی خود برآید، سبب ایجاد انگیزه برای آزار همسر به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه می شود. اختلالات شخصیتی و زمینه های ژنتیکی هم از دیگر عوامل همسرآزاری است.»
این روان پزشک پزشکی قانونی می افزاید: «گاهی زن و شوهر پیش زمینه ذهنی داشته و تحریک پذیر می شوند و از نظر فکری منتظر جرقه ای برای آزار یکدیگرند. علاوه بر اینها، مهریه های سنگین و بعضاً غیرقابل پرداخت و دخالت اطرافیان نیز به این امر دامن می زند.»
دکتر شمس انصاری عدم علاقه و وابستگی زوجین به هم را نیز یکی دیگر از این عوامل می داند. وی بر این باور است که آزار همسر لزوماً آگاهانه صورت نمی گیرد و ادامه می دهد: «در بیشتر مواقع فرد نمی داند که حرکات و رفتارش برای طرف مقابل آزاردهنده است. از سویی هم مشاهده کتک ها، ناسزاها و رفتارهای ناشایست در خانواده و نیز داشتن افکار خرافی و نادرست از جمله شک به همسر و ترس از خیانت وی در خانواده، سبب نقش بستن این عوامل در ضمیر ناخودآگاه فرد و تأثیر در زندگی وی می شود.»پژوهشگران نیز بر این باورند که در حقیقت، ریشه همسرآزاری تک علتی نبوده و عوامل بسیاری به ویژه اعتیاد و الکلیسم با آن رابطه ای نزدیک دارند.
ویژگیهای جمعیتی اقتصادی و اجتماعی مهاجران خارجی
فهرست مطالب
ویژگیهای جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی مهاجران خارجی 1
با تأکید بر «مهاجران افغانی در ایران» 1
چکیده 1
واژگان کلیدی 2
مقدمه 2
ضرورت واهمیت موضوع 3
هدف تحقیق 5
نگاهی گذرا به اوضاع جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی افغانستان 5
الف ) جغرافیای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی کشور افغانستان: 5
1. جغرافیای طبیعی افغانستان 5
2. ساختار اجتماعی و قبیله ای افغانستان 6
جدول 1ـ قومیت ها و نوع زبان و مذهب کشور افغانستان 7
اوضاع اقتصادی افغانستان 7
ب) تحولات تاریخی افغانستان 8
تحولات افغانستان در قرن بیستم 9
علل گرایش مهاجرین افغانی به پاکستان و ایران 10
یافته های تحقیق 11
الف ـ ویژگیهای جمعیتی اقتصادی و اجتماعی مهاجران خارجی. 12
ویژگیهای جمعیتی 12
ـ توزیع جمعیت مهاجران خارجی 12
جدول 2ـ آمار مهاجرین افغانی در ایران و پاکستان طی سال های مختلف (ارقام به هزار نفر) 13
جدول 3- تعداد خارجیان در ایران از ورای داده های سرشماری 13
جدول 4ـ توزیع جمعیت مهاجران خارجی به تفکیک جنس و استان (سال 1380) 15
توزیع نسبی مهاجران خارجی به تفکیک گروههای سنی 17
جدول 5 ـ توزیع جمعیت افغانستان بر حسب گروههای سنی پنجساله به تفکیک جنس (سال 2000) 20
نسبت جنسی مهاجران خارجی 21
توزیع نسبی خانوارهای مهاجران خارجی برحسب ابعاد آن 22
بعد خانوار مهاجران خارجی 22
توزیع مهاجران خارجی بر حسب محل تولد 23
توزیع نسبی مهاجران خارجی در بخشهای مختلف اقتصادی 24
وضعیت مسکن مهاجران خارجی 26
ـ ویژگیهای اجتماعی 27
میزان تحصیلات مهاجران خارجی 27
نوع مذهب مهاجران خارجی 29
مهاجران افغانی بر حسب قومیت 30
- اطلاعات تکمیلی 31
نحوه ورود مهاجران خارجی 31
روند ماندگاری یا بازگشت مهاجران خارجی 32
آخرین اطلاع از وضعیت مهاجران افغانی در ایران 33
نتیجه گیری 35
توصیه ها و پیشنهادات 37
فهرست منابع 39
ویژگیهای جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی مهاجران خارجی
با تأکید بر مهاجران افغانی در ایران
چکیده
سالیان درازی است که مهاجران خارجی، بویژه مهاجران افغانی، در جای جای کشورمان سکونت دارند. هیچ استانی نیست که ساکنان آن با این مهاجران برخورد نداشته باشند و میان آنها مراوداتی صورت نگیرد، این روابط در بعضی جنبه ها آن چنان عمیق بوده که حتی در صورت بازگشت مهاجران به کشورشان، باز هم تا سالیان دراز اثراتی که از خود بجای گذاشته اند از بین نخواهد رفت. از جمله ارتباطات عمیق ایجاد شده، می توان به ازدواج تعدادی از ایرانیان ( بویژه زنان ایرانی) با مهاجران اشاره نمود. بنابراین مسئله مهاجران خارجی مانند مسائل مهم دیگری که کشورمان با آن مواجه است از اهمیت خاصی برخوردار است که بایستی به این موضوع ومسائل آنان نیز، موشکافانه و دقیق پرداخته شود.
هدف اصلی این نوشتار بررسی « ویژگیهای جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی مهاجران خارجی با تاکید بر مهاجران افغانی در ایران » می باشد تا بدین وسیله نسبت به این خیل عظیم از مهاجران خارجی شناخت پیدا نموده و تا حد امکان بتوان، به جنبه های مختلف تاثیر حضور آنان دست یافت.
این مقاله با استفاده از اطلاعات اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور که در طرح شناسایی سال 1380 جمع آوری نموده، تهیه شده است.
واژگان کلیدی
مهاجران افغانی،بعد خانوار مهاجران خارجی، نوع مذهب مهاجران خارجی،نوع قومیت مهاجران خارجی
مقدمه
افغانستان، کشوری که سالها عرصه رقابت قدرتهای مختلف بوده است به دنبال دخالتهای جهانی و تحت تأثیر اوضاع داخلی این کشور، پدیده مهاجرت مردم بهخارج از کشور بصورت بسیار حادّی رخ داد.
از سال1352به بعد به دنبال کودتای سردار محمد داوود علیه ظاهرشاه و متعاقب آن کودتای نورمحمدترکی رهبر حزب خلق علیه داوود در سال1357، ایران یکی از کشورهای پذیرای مهاجران افغانی گردید. این مهاجران، بسرعت وارد ایران شده ودر مناطق مختلف روستایی وشهری سکونت گزیده وبا جمعیت ایرانی در این مناطق مراودات گوناگون اقتصادی برقرار نمودند.
در ابتدا تصور می شد که دوران اقامت آنان در ایران کوتاه باشد، لیکن به جهت استمرار نابسامانیهای سیاسی و رکود و توقف رشد اقتصادی در آن کشور، مهاجران در ایران ماندگار شدند وطولانی شدن مدت اقامت آنان موجب گستردگی مراودات بین مهاجران وجمعیت ایرانی گردید.
تعداد مهاجرین افغانی در بعضی سالها به بیش از 8/2 میلیون نفر رسید (نظری تاج آبادی، 1369، ص164). علیرغم این وضع، سرشماریهای کشور نه تنها بخش اندکی از آنان را مورد سرشماری قرار داد، بلکه حتی برای این افراد نیز ویژگیهای جمعیتی، اقتصادی واجتماعی را منتشر ننمود. از اینرو شناخت خصوصیات جمعیتی و ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی آنان و به همان ترتیب تعلّقات قومی، مذهبی و سیاسی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
این مقاله می خواهد با توجه به اطّلاعات جمع آوری شده،درسال 1380، تا آنجا که مقدور است ویژگیهای فوق را مورد بحث وبررسیقرار دهد و اطّلاعات نسبتاً جامعی درباره آنها بدست آورد.
ضرورت واهمیت موضوع
سالیان درازی است که مهاجران افغانی در ایران اقامت دارند و درطول این سالیان با جمعیت بومی مراودات زیادی داشته اند و بر ابعاد مختلف جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلـف کشورمان بی تأثیر نبوده اند. علیرغم این حجم عظیم از مهاجرین و پیامدهایی که بدنبال داشته اند،متأسفانه آن طور که شایسته است تحقیقات و بررسیهایی در جهت شناخت آنهااز جانب دست اندرکاران وبویژه جمعیت شناسان صورت نگرفته است.
در این میان دست اندرکاران و مسئولان امر، به مسئله مهاجرت افغانیها به عنوان یک موضوع گذرا نگریسته اند، حال آنکه بایستی تحقیقات وسیعی برای روشن شدن سئوالات وابهاماتی از قبیل چگونگی روابط اقتصادی، اجتماعی وحتّی روابط فامیلی با جمعیت بومی صورت گیرد، زیرا به چند دلیل پدیده مهاجرت افغانیها موضوعی شایان بررسی و تحقیق است نه یک مسأله جنبی وگذرا:
اولاً: کشور ایران بر حسب وظیفه اسلامی نسبت به پذیرش مهاجرین با خوشروئی اقدام نموده وبنا به مقتضیات زمانی، این همکاری را ادامه خواهد داد. پس مقطع زمانی معین برای خاتمه موضوع مهاجرت قابل پیش بینی نیست.
ثانیا : دارا بـودن بیـش از900 کیلومتـر مـرز مشتـرک بــا کشـور افغانستان (علی آبادی،1375ص3) ایجاب می کند نسبت به هر اتفاقی که در مرزهای مشترک دو کشور واقع می شود بی تفاوت نباشیم.
ثالثا: تنظیم روابط صحیح ومنطقی و وجهه نظر واقع بینانه بین مهاجرین و بومیان اقتضا می کند با انجام تحقیق علمی، مرز واقعیات و تصورات روشن شود و قضاوتهای صحیح جایگزین پیشداوریها گردد.
بنابراین با بررسی این موضوع می توان نسبت به این جمعیت مهاجر شناخت پیدا کرد و برنامه ریزیهای دقیق و موشکافانه ای را تدوین و ارائه نمود.
هدف تحقیق
با توجه به ضرورتهایی که در قسمت قبل ذکر آن رفت، تحقیق حاضر بر آن است که به سهم خود و بسته به توان محقق و مقدورات علمی و اجرایی، به گوشه ای از مسائل و ابهامات موجود در زمینه ویژگیهای متفاوت جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی و چگونگی روابط اقتصادی، اجتماعی مهاجران خارجی با جمعیت بومی پاسخ مبتنی بر واقعیت بدهد و از این راه، زمینه مناسب تری را برای برنامه ریزی مناسب وکارشناسانه ایجاد نماید.
دانلود کامل ویژگیهای جمعیتی اقتصادی و اجتماعی مهارجران خارجی
در مورد فرار از خانه
فهرست مطالب
فرار از خانه1
1- مسئله شناسی فرار از خانه1
1-1) تعریف فرار1
2-1) انواع فرار2
3-1) انگیزه های فرار4
2- تبیین عوامل مؤثر در فرار دختران4
1-2) عوامل فردی5
الف) – شخصیتهای ضد اجتماعی5
ب)- شخصیتهای خود شیفته6
ج) - شخصیت برونگرا6
د)- شخصیت هیستریونیک (نمایشی)7
2-2) عوامل خانوادگی 1-2-2) نوع خانواده7
2-2-2) روابط در خانواده9
3-2) عوامل اجتماعی11
1-3-2) شبکه روابط اجتماعی11
2-3-2) وسایل ارتباط جمعی12
3-3-2) شهرنشینی13
4-3-2) تغییر ارزشها14
5-3-2) مشکلات اقتصادی14
6-3-2) ضعف نظارت اجتماعی16
3- پیامدهای فرار دختران16
1-3) پیامدهای فردی17
2-3)پیامدهای خانوادگی18
3-3) پیامدهای اجتماعی19
الف)- افزایش نرخ مفاسد اجتماعی19
ب)- تهدید بهداشت اخلاقی و روانی جامعه19
ج) تحمیل هزینه های اجتماعی20
4- نقد برخی عملکردها20
5-پیشنهادات22
الف- نهاد خانواده22
ب- آموزش و پرورش23
ج- نهادهای اجتماعی و بازدارنده24
فهرست منابع:25
پی نوشتها:26
- مسئله شناسی فرار از خانه
1-1) تعریف فرار
فرار از خانه و اقدام به دوری و عدم بازگشت به منزل و ترک اعضای خانواده، بدون اجازه از والدین یا وصی قانونی خود، در واقع نوعی واکنش نسبت به شرایطی است که از نظر فرد نامساعد، غیرقابل تحمل و بعضاً تغییر ناپذیر است. این عمل معمولاً به عنوان یک مکانیسم دفاعی به منظور کاهش ناخوشایندی و خلاصی از محرکهای آزار دهنده و مضر و دستیابی به خواسته های مورد نظر و عموماً آرزوهای دور و دراز انجام میشود.
امروزه در اکثر کشورهای جهان، فرار از خانه به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل شده است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه یک میلیون نوجوان 19 –13 ساله از خانه فرار میکنند که 74 درصد آنها دختر هستند.[1] در ایران نیز مسئله فرار دختران به عنوان یک معضل مطرح میباشد، هر چند آمار و ارقام دقیقی در اختیار نداریم، لیکن اخبار جرائد و مطبوعات از روند رو به رشد این آسیب اجتماعی،[2] کاهش میانگین سنّی دختران فراری[3] و ظهور پیامدهای ناگوار آن حکایت میکند.
2-1) انواع فرار
این عمل بر حسب موضوعات مختلف به قرار ذیل قابل دسته بندی میباشد:
الف)- از نظر جنس و تأهل
اقدام به فرار، هم از سوی پسران ( و مردان متأهل) و هم از سوی دختران (و زنان متأهل) انجام میشود.
لازم به ذکر است دلائل چنین اقدامی توسط مردان متأهل و پسران با یکدیگر متفاوت است. زنان متأهل نیز اغلب به دلیل خشونت و مفاسد اخلاقی همسر یا اغفال و مفاسد اخلاقی خود از خانه متواری میشوند.
ب)- از نظر اطلاع خانواده
در اکثر موارد اقدام به فرار به طور ناگهانی، بدون خبر و اطلاع اعضای خانواده صورت میگیرد، اما در برخی شرایط، فرد قصد خود را به صورت «تهدید به فرار» اطلاع میدهد. این عمل اغلب در بین پسران فراری معمول است.
ج)- از نظر تعداد همراهان
در شرایطی ممکن است که اقدام به فرار به همراهی فردی از جنس مخالف با زمینه دوستی و قرار ملاقات انجام شود. اخیراً مواردی از فرارهای گروهی در بین دختران مشاهده شده است. اما اغلب، دختران به تنهایی فرار میکنند.
د)- از نظر مدت زمان
در برخی شرایط فرد پس از فرار و مواجهه با مشکلاتی نظیر عدم امنیت و فراهم نبودن امکانات زندگی، پشیمان میشود و در صورت خوش اقبالی، با کمترین لطمات روحی و جسمی توسط نیروهای امنیتی، شناسایی و در مدت زمان کوتاهی به خانه بازمیگردد. در چنین وضعیتی به نظر میرسد دلائل فرد جهت فرار چندان منطقی نبوده یا فرد برنامه و هدف معینی برای فرار نداشته است. دسته ای از دختران فراری نیز به دلیل شرایط واقعاً نامساعد خانه، حاضر به بازگشت نیستند و برای جلوگیری از اینکار از نام مستعار استفاده میکنند و یا اظهار میدارند که خانواده ای ندارند.
مفصل حرارتی
مفصل حرارتی
JOINTS
مفصل حرارتی جهت اتصال دو کابل تک کور یا سه کور به کار می رود.
اجزای این مفصل ها شامل :
دوراهه جهت اتصال کابل ها
کنترل کننده میدان الکتریکی شامل: نوار چسب و تیوب حرارتی استرس کنترل
سیستم آب بندی کننده شامل : تیوب حرارتی برای عایق کردن کابل و حفاظت آن از رطوبت و عوامل جوی
سیستم ارت کابل شامل: آرمور, شیلد کابل و دوراهه مربوطه.
مطابق با استاندارد:
CENELEC HD 629.1
CENELEC HD 628
IEC 60502-4
مفصل های حرارتی فشار ضعیف, برای کابل های 1kV استفاده می شوند.
مزایا:
سهولت نصب
وجود چسب مخصوص آب بندی
عایق سازی مناسب
نداشتن تاریخ مصرف محدود
قابلیت استفاده از یک نوع مفصل برای چند سایز مختلف کابل