دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله و گزارش کارآموزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

اهمیت و ارزش علم و دانش از منظر حکماء و کتب کهن آسمانى

اهمیت و ارزش علم و دانش از منظر حکماء و کتب کهن آسمانى

فهرست مطالب
اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء و کتب کهن آسمانى 1
لقمان : 1
تورات 1
زبور: 2
انجیل : 3
سخن فرزانگان دین و دانش درباره علم و علماء و دانشجویان 4
ابى ذر غفارى : 4
وهب بن منبه 4
آثار نیک همنشینى با دانشمندان : 5
نتیجه : 8
رهنمودهاى عقل و خرد در فضیلت علم و علماء 12
اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء و کتب کهن آسمانى

لقمان :
لقمان حکیم به فرزند خود مى گوید: ((فرزند عزیز! دیدگان بصیرت خود را در انتخاب مجالسى که در آنها شرکت مى کنى کاملا باز کن و به گزین باش . اگر دیدى مجلسى از مردمى متشکل شده است که با دل و جان و زبان ، خدا را یاد مى کنند، در آن مجلس شرکت کن ؛ زیرا اگر عالم و دانشمند باشى علم و آگاهى تو در چنین مجلسى به مدد تو برمیخیزد و به تو سود میرساند و خاطر ترا نسبت به علم تجدید مى نماید. و اگر جاهل و نادان باشى آنان به تو علم مى آموزند، و با شرکت در آن مجلس سرانجام ، به علم و بصیرتى دست مى یابى . بنابراین باز هم شرکت تو در چنین نشستى ، درخور و مناسب تو مى باشد، و این امید هم وجود دارد که خداوند، شرکت کنندگان در این مجلس را زیر سایه لطف و رحمت خود قرار دهد، و از طریق ، چنین لطف و مرحمتى ضمنا شامل حال تو نیز گردد.
آنگاه که با گروهى از خدابى خبر مواجه شوى و ببینى که در مجلسى ، افرادى شرکت دارند که از خدا یاد نمى کنند، بلکه او را بدست فراموشى سپردند، با آنان نشست و برخاست نکن ؛ زیرا اگر خود، از علم و آگاهى برخوردار باشى ، علم تو در طى مجالست با آنها به تو سودى نمى رساند. و اگر جاهل و نادان باشى همنشینى تو با آنها، جهل و بى خبرى و غفلت ترا فزاینده تر مى سازد. علاوه بر این ممکن است خداوند متعال آنانرا به کیفر جهل و غفلت دچار سازد و این کیفر، ترا نیز دربرگیرد
تورات
در توراة آمده است که موسى (علیه السلام ) فرمود: ((علم و حکمت و استوارمندى در اندیشه و گفتار و کردار را، بس شگرف و عظیم برشمار و از آن تجلیل کن ؛ زیرا اگر من نیروى حکمت و صواب اندیشى را در قلب کسى برقرار مى سازم صرفا بدین منظور است که مى خواهم او را مشمول رحمت و آمرزش خویش قرار دهم .
اى موسى ! حکمت آموز باش و رفتار خویش را بر موازین حکمت منطبق ساز و آنرا به دیگران بیاموز تا در این رهگذر به کرامت من در دنیا و آخرت دست یابى )).
زبور:
خداوند متعال در کتاب زبور به داود پیامبر(علیه السلام ) مى فرماید: ((داود! به احبار و دانایان و علماء بنى اسرائیل و رهبانان (صومعه نشین ) هشدار ده که با مردمان پرهیزکار، گفتگو و مجالست و بحث و مذاکره نمائید. اگر در محیط خود؛ با مردم تقوى پیشه و پرهیزکار برنخوردید با علماء و دانشمندان به بحث و مذاکره بنشینید. و اگر در جمع افراد محیط و پیرامون خود، دانشمندى را نیافتید با عقلاء و بخردان نشست و برخاست و گفتگو کنید؛ زیرا پرهیزکارى و دانش ‍ و خردمندى عبارت از سه مرحله و درجه اى است که هدف من از سپردن هر یک از این سه مرحله به مردم ، اینست که مى خواهم بشر دچار سقوط و نابودى نگردد)). (و هر کسى گمشده خویش یعنى تقوى و علم و عقل را در جوامع بشرى بیابد. و از هر یک از گروه پرهیزکاران و دانشمندان و خردمندان ، بهره خویش را بازگیرد تا جامعه انسانى احساس فقر و کمبود نکرده و دچار انحطاط و سقوط نگردد).
درباره مطلب فوق ، این سؤ ال پیش مى آید که چرا خداوند در طبقه بندى این مراحل ، تقوى و پرهیزکارى را بر سایر مراتب دیگر مقدم داشته است ؟
پاسخ چنان سؤ الى این است که تقوى و پرهیزکارى ، با علم و دانش به گونه اى پیوند و همبستگى دارد که تقواى بدون علم ، قابل تصور و امکان پذیر نیست . و چنانکه قبلا نیز یادآور گشتیم خشیت و بیم از خداوند صرفا در سایه علم و دانش امکان پذیر است . لذا خداوند در طبقه بندى مراتب سه گانه مذکور، علم و دانش را بر عقل و خرد مقدم نموده است ؛ زیرا هر عالم و دانشمندى ، ناگزیر باید عاقل و خردمند باشد تا به مرحله علم ارتقاء یابد.

دانلود کامل اهمیت و ارزش علم و دانش از منظر حکماء و کتب کهن آسمانى

گزارش کارآموزی کارخانه فرآورده های گوشتی میکائیلیان

گزارش کارآموزی کارخانه فرآورده های گوشتی میکائیلیان

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
موضوع:
گزارش کارآموزی کارخانه فرآورده های گوشتی میکائیلیان
فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه و کلیات 1 
بخش اول : گوشت 1
بخش دوم : تاریخچه پیدایش صنعت سوسیس و کالباس در ایران و جهان 4
بخش سوم : سوسیس و کالباس –ویژگی‌ها و روش‌های آزمون 7
بخش چهارم : تاریخچة تأسیس و بهره برداری کارخانة فرآورده‌های گوشتی
میکائیلیان 14
بخش پنجم : آئین کار و شرایط بهداشتی تولید در کارگاه‌ها و کارخانه‌های
فرآورده‌های گوشتی 15
فصل دوم : خط تولید فرآورده‌های گوشتی 30
بخش اول : دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز 30
بخش دوم : مواد تشکیل دهنده اصلی فرآورده‌های گوشتی 69
بخش سوم : پروسه تولید 75
بخش چهارم : مراحل خط تولید کارخانه فرآورده‌های گوشتی میکائیلیان 77
فصل سوم : آزمایشات شیمیایی و میکروبی 82
بخش اول : گوشت قرمز و فرآورده‌های آن – روش نمونه برداری 82
بخش دوم : آزمایش های شیمیایی 102
بخش سوم : آزمایش‌های میکروبی 110
فصل چهارم : نتیجه گیری –انتقادات و پیشنهادات 139
ضمایم 140
منابع 
فصل اول :
مقدمه و کلیات

بخش اول : گوشت
گوشت ماده پروتئینی و با ارزشی است که از عضلات حیوانات اسکلت دار تهیه و تولید می‌شود و یکی از اصلی ترین و مهم ترین منابع تأمین کننده پروتئین با منشأ حیوانی در غذای روزانه بشر است. غدد و سایر اندام‌های دام مانند زبان، کبد، مغز و ... نیز جزء گوشت محسوب می‌شوند. گوشت علاوه بر پروتئین دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای از مواد معدنی و ویتامین‌ها و ... برای بدن می‌باشد. و از چربی آن به عنوان تولید انرژی نیز استفاده می‌شود. در بعضی از کشورها از چربی بیشتر در جهت مصارف صنعتی بهره گیری می‌نمایند، به همین دلیل آن را در زمره کاملترین و بهترین مواد غذایی طبقه بندی نموده‌اند.
ارزش غذایی پروتئین گوشت نسبت به پروتئین گیاهی به مراتب بالاتر می‌باشد زیرا در تغذیه انسان علاوه بر کمیت، مسئله کیفیت پروتئین‌ها نیز مطرح است. میزان ترکیبات چربی حیوانی بستگی به نوع، نژاد و تغذیه وام داشتند و اغلب از تری گلیسریدها که ترکیبی از گلیسیرین و اسیدهای چرب می‌باشند تشکیل شده است. بعضی از اسیدهای چرب مانند اسیدلینولنیک، اسیدلینولئیک و اسید آراشیدونیک که تحت عنوان «گروه ویتامین F» نیز نامگذاری شده‌اند برای بدن انسان بسیار ضروری بوده و می بایست حتماً از راه مواد غذایی وارد بدن گردند. چربی‌های گیاهی معمولاً حاوی مقادیر بیشتری از این گونه اسیدهای چرب می‌باشند.
مواد معدنی گوشت به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی وجود دارند. نمکهای معدنی بیشتر در ثابت نگه داشتن فشار اسمزی سلول‌ها مؤثر می‌باشند و علاوه بر آن یون‌های آن در متابولیسم و انقباضات ماهیچه‌ای نقش بسزایی دارند. کمبود این مواد در بدن باعث اختلال در رشد بدن و قوای جنسی می‌شود.
مصرف گوشت اگر متعادل باشد اثرات مفیدی در اعضاء و دستگاه‌های بدن و رشد و سلامت جسمی و فکری انسان خواهد داشت. مثلاً در مصرف 100 گرم گوشت پخته شده حدوداً 50 درصد پروتئین مورد نیاز روزانه بدن و مقداری روی و ویتامین‌های تیامین، 12Bریبوفلاوین،6Bو حدود 15 درصد یا بیشتر آهن وجود دارد.
گوشت مرغ و ماهی نسبت به گوشت قرمز آهن کمتری دارد. افرادی که رژیم غذایی خاصی ندارند باید در جیره غذایی روزانه خود مقداری گوشت در نظر بگیرند زیرا کمبود مصرف گوشت موجب ضعف، خستگی و در نهایت برخی از بیماری‌ها خواهد گشت افراط در خوردن آن نیز خطرناک و مضر است.
نیاز گوشت برای یک فرد 70 کیلویی روزانه 200 –150 گرم می‌باشد. اما از سن 50 سالگی به بعد باید به مرور از این مقدار کاسته شود، زیرا کلسترول موجود در گوشت برای سلامتی افرد مسن مخصوصاً افراد مبتلا به بیماری‌های قبلی زیان آور می‌باشد ولی جوانان و افراد در حال رشد بنابر احتیاج بدنشان می‌توانند روزانه بیش از 200 گرم گوشت نیز استفاده کنند. گوشت تأمین انرژی برای بدن چه در حالت کار و چه در حالت استراحت یک ضرورت است. که در این میان گوشت و فرآورده‌های گوشتی می‌توانند نقش مؤثری را ایفا نمایند.
در ایران برای تولید فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) اکثراً از گوشت گاو استفاده می‌شود که آنرا به صورت لاشه کامل شقه، چهار تکه‌ای (ران –سردست –گردن –قلوه گاه) تازه یا منجمد، داخلی یا وارداتی یا بسته بندی کارتنی تهیه می‌نمایند گوشت وارداتی که امروزه اکثراً کارتنی هستند و به طریق ذبح اسلامی زیر نظر کارشناسان دامپزشکی و مسئولین ذیربط تهیه می‌شود اخیراً مردم به علت فواید بی شمار گوشت سفید توجه خاصی به فرآورده‌های گوشت مرغ و گوشت بوقلمون نشان داده‌‌اند، لذا عرضه این فرآورده‌ها در بازار بیشتر شده است.
در کشورهایی که از نظر ماهی غنی هستند، می‌توانند مازاد بر احتیاج خوراکی خود را که شامل مقدار قابل ملاحظه‌ای ماهی و یا سایر حیوانات خوراکی دریایی می‌باشد، بصورت فرآورده‌های گوشتی تهیه نمایند که در نتیجه با اضافه و کم نمودن کمیتی و کیفیتی مقداری مواد افزودنی به محصولی که از نظر ارگانولپتیک نیز مطبوع و قابل قبول باشد، خواهند رسید.
معمولاً گوشت را از نظر رنگ و مواد تشکیل دهنده به دو نوع تقسیم کرده‌اند:
1- گوشت قرمز (گوشت گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک، خرگوش و ...)
2- گوشت سفید (گوشت مرغ، خروس، اردک، غاز، بوقلمون، میگو و انواع ماهی و ...)
در انتخاب گوشت اکثر مردم تصور می‌کنند هر چه قدر گوشت روشنتر باشد بهتر و سهل الهضم تر است، در صورتی که چنین عده‌ای نیز بین کیفیت و نوع گوشت دچار اشتباه می‌شوند در حالی که این دو موضوع کاملاً با هم فرق دارند زیرا کیفیت گوشت مربوط به ارزش آن بوده و بستگی به نوع غذا، شرایط زندگی، شرایط ذبح حیوان دارد.
مثلاً اگر حیوان خیلی پیر باشد گوشت آن دارای رشته عضلانی سخت و اگر خیلی جوان باشد دارای گوشت ژلاتینی سنگین و بد هضم خواهد بود. همچنین به سلامت حیوان و به خصوص تغذیه خوب و مواظبت کافی بهداشتی در زمان نگهداری و پرورش دام نیز بستگی دارد. کیفیت ارزش غذایی گوشت علاوه بر مسائلی که بیان شد، حتی در یک دام نیز بسته به اینکه مربوط به چه ناحیه‌ای از بدن حیوان باشد، متفاوت است. به همین منظور قسمت‌های مختلف حیوان را از نظر گوشتی درجه بندی و آن را کاته گوری نامگذاری کرده‌اند.
بخش دوم : تاریخچه پیدایش صنعت سوسیس و کالباس در ایران و جهان :
سوسیس و کالباس از قدیمی ترین محصولات گوشتی می‌باشد و از مدتها قبل مورد توجه قرار گرفته‌اند، پانصد سال قبل از میلاد مسیح را ارجع به این مادة غذایی در ادبیات یونان مطالبی نوشته شده است.
کلمه سالامی را میتوان در مکتب یونان قدیم پیدا نمود و تصور می‌رود اولین بار در شهر سالامی (Salami) در ساحل شرقی یونان ساخته شده است، کلمة سوسیس (sausage) از لغت لاتین salsusبه معنی نمک شوره (نیتریت + نیترات) یا نمک سود کردن گرفته شده است و شاید بدین مناسب باشد که امروزه مفهوم این کلمه عوض شده، زیرا تهیه آن تغییر کرده و از طرق مختلف جهت تهیة آن استفاده می‌نماید.
البته پیشینة سوسیس و کالباس فعلی به 250-200 سال پیش بر می‌گردد که در آن زمان گوشت را چرخ کرده در هاون کوبیده و با ادویه مخلوط می‌کردند و در روده گاو و یا گوسفند می‌پختند.
رومیان قدیم، علاقه زیادی به سوسیس و کالباس داشتند و اغلب در چشنهای مذهبی از این محصولات استفاده می‌کردند، به طوریکه در فستیوال Origiasticکه به مناسبت عید مذهبی بر پا شده بود، مقدار زیادی از آن مصرف گردید و مورد اعتراض شدید روحانیون آن زمان قرار گرفت.
زمانیکه کنستانتین به امپراطوری رسید و مسیحیت را قبول کرد، روحانیون را وادار به مبارزه بر علیه مصرف سوسیس و کالباس نمودند و به دنبال آن در بسیاری از نقاط مصرف این فرآورده‌های گوشتی منع گردید ولی کم کم با اعتراض عمومی مردم قانون منع مصرف سوسیس و کالباس لغو گردید و تهیة مصرف آن یکبار دیگر در بین مردم رایج گشت.
در گذشته برای تهیه این خوراک از مخلوط گوشت وادویه شاه بلوط به عنوان چاشنی استفاده می‌کردند، در آن زمان محصولات تولید شده را در روده وارد نمی‌کردند بلکه از روشهای مختلفی نظیر جاسازی در نی‌های سروته بسته استفاده می‌نمودند.
قبل از آنکه روش‌های سردکردن جدید، متداول شد سرد نمودن مواد غذایی فقط در زمستان امکان داشت و بدین جهت سوسیس و کالباس را در زمستان تهیه می‌کردند در نتیجه هوای سرد و خشک، مقداری از رطوبت آن کاهش می‌یافت و تا زمان رسیدن فصل تابستان قابل نگهداری بود.
تهیة سوسیس و کالباس در ایران به صورت یک کارگاه کوچک از سال 1307 شمسی شروع گردید، بدین صورت که در آن زمان شخصی روسی به نام fanasowدر بندر انزلی با ماشین کوچک و دستی خود شروع به کار نمود و احتیاجات روزانة تعدادی از اتباع خارجی آن محل را طرف می‌نمود.
در سال 1309 شمسی شخصی دیگری به نام lischinskiکه از اهالی شوروی بوده و سابقة تولید کالباس را داشته، کارخانه کوچکی را دایر نمود که قادر به تولید روزانه 50-40 کیلوگرم کالباس بود، این کارخانه تا سال 1312 شمسی در بندر انزلی به کار مشغول بود.
از آن پس کارخانه را به تهران منتقل نمود از یک متخصص آلمانی در امر کالباس سازی دعوت به کار نمود، در آن زمان یکی از ارامنه که از اهالی سلماس بود و پس از انقلاب روسیه به ایران آمده بود، در منزلش با وسایل دستی به همراه همسر و دو فرزندش و نیز 4 کارگر از ارامنة ایران به تهیه فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس و ژامبون) مشغول بود، این شخص آرزومان آوانسیان نام داشت.
زمانیکه کارخانه lischiuiskiدر سال 1312 از بندر انزلی به تهران منتقل شد با آرزومان شریک گردید و بدین ترتیب در پایتخت کشور اولین کارخانة کالباس سازی بنا نهاده شد ، پس از آن کارخانة دیگری به نام اصل بلور به تولید فرآورده‌های گوشتی در تهران پرداخت که تولید روزانه این کارخانه نیز کم بود.
این کارخانه بعدها به میکائیلیان واگذار گردید، در حال حاضر با تمایل مردم به این فرآورده‌ها، این صنعت در کشور به سرعت رشد و ترقی نموده و واحدهای تولیدی زیادی در تهران و سایر شهرستان‌ها مشغول تولید این فرآورده‌ها می‌باشند.

بخش سوم : مقدمه
سوسیس و کالباس –ویژگی و روش‌های آزمون
1- هدف :
هدف از تدوین این گزارش تعیین ویژگی‌ها، نمونه برداری، روش آزمون، بسته بندی و نشانه گذاری سوسیس و کالباس می‌باشد.
2- دامنه کاربرد :
این روش در مورد انواع سوسیس و کالباس حرارت دیده که در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود، کاربرد دارد.
3- اصطلاحات و تعاریف :
- سوسیس و کالباس : عبارتست از، مخلوط پایدار حاصل از گوشت دام‌های کشتاری (حیوانات حلال گوشت) چربی و آب که همراه با مواد دیگری در داخل پوشش‌های طبیعی و یا مصنوعی در شرایط مناسب پر شده و پس از طی فرآیند حرارتی مناسب سایر فرآیندهای لازم (مثل دود دادن) برای مصرف خوراک انسان آماده می‌گردد. ولی در هر حال عمده ترین جزء به کار رفته در تولید سوسیس و کالباس، گوشت می‌باشد.
- گوشت تکه‌ای : قطعاتی از گوشت‌های خرد شده توسط چرخ گوشت یا وسایل دیگر به ابعاد مختلف به صورت تکه مانند است که در خمیر یا فارش استفاده می‌گردد.
- فارش : خمیر حاصل از اختلاط مواد اولیه سوسیس و کالباس را می‌گویند.
- برش پذیری : عبارت است از ورقه‌های برش داده شده توسط دستگاه برش کالباس می‌باشد.
- حفرات هوا : عبارت است از هوای محبوس توسط خمیر یا فارش، که در جریان ته

دانلود کامل گزارش کارآموزی کارخانه فرآورده های گوشتی میکائیلیان

گزارش کارآموزی لیتوگرافی و چاپ

گزارش کارآموزی لیتوگرافی و چاپ

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد.
موضوع:
گزارش کارآموزی لیتوگرافی و چاپ
فهرست
فصل اول
پیشگفتار
معرفت بصری و کلامی
ترکیب بندی
دریافت حسی و ارتباط بصری
عناصر اولیه در ارتباط تصویری
تاریخچه

فصل دوم
هنر چاپ
چاپ
تاریخ چاپ و کاغذ
سبک های چاپ
صحافی


چکیده:
آشنائی با محیط کار,شرایط مطلوب و فراهم کردن امکانات مناسب با نوع کار,انتخاب وسائل و دستگاههای مورد نیاز و چگونگی کاربرد,عملکرد و استفاده ی صحیح از آنها مسلما"در سرعت,سهولت و کیفیت کار نقش مهمی را ایفا می کند. شناخت این موضوع که کدام وسیله برای چه نوع کار مناسب است,مسلما"در هزینه ها نیز تأثیر مستقیم دارد.

معرفت بصری وکلامی:
تجسم یا تصور کردن عبارت از توانائی ما در شکل بخشیدن به تصاویر ذهنی است.معمولا"وقتی میخواهیم به نقطه ای در شهر برویم ابتدا خیابانهائی را که باید از آنها بگذریم در نظر می آوریم ,وعلایم و نشانه های بصری خالص آن مسیر را در ذهن خود مرور می کنیم ,بعضی از آنها به صورت ذهنی از مقابلمان می گذرد,و مجددا"به نقطه ای دیگر بر می گردیم,این قبیل فعل و انفعالات ذهنی معمولا"قبل از حرکتمان به سوی مکان مورد نظر به وقوع می پیوندد.موضوع عجیب آن است که ما اغلب مکانی را که هرگز به آن پا نگذاشته ایم و یا ندیده ایم نیز در ذهن خود مجسم می کنیم این نوع تجسمات یا بهتر بگوئیم ,تصاویر اولیه ی ئهنی همراه با دیدن,هر دو پدیده هائی هستند که با عمل خلاقیت تصویرسازی پیوندی نزدیک دارند.ماجرای «یافتم یافتم«ارشمیدس,مثال خوبی برای این موضوع است .این جریان جابه جا ساختن تصاویر و شکلها در ذهن دقیقا"همان چیزی است که اغلب ما را در یافتن پاسخ به یک مسئله یاری میکند.آرتور کوستلر ,که قبلا"به کتاب عمل خلاقیت وی اشاره شد در همان جا می نویسد:
«با رشد تدریجی قوای سمبل ساز و انتزاعی کننده ی ذهن فکر کردن به وسیله ی مفاهیم کلی پدید می آید که منشاء آن تفکر به وسیله ی تصویر بوده است,به همین گونه نیز خط آوائی طی جریانی مشابه از بطن خط هیر و گلیف که در واقع نگارش با تصویر بوده است نشاءت گرفت.»
مشاهده ی این تکامل و پیشرفت برای مبحث ارتباطات دارای اهمیت شایانی است. تکامل زبان از تصاویر آغاز شد,و به صورت تصویر نگاری درآمد که در آن شکلهای ساده با معانی روشن وواضح به کار میرفت,سپس به واحدهای آوائی تبدیل شد و سرانجام شکل الفبا به خود گرفت.گرگوری مؤلف کتاب چشم هوشمند,الفبا را به همین مناسبت«ریاضیات معنا»خوانده است.هر گامی که در این راه بر داشته می شد مسلما" تکاملی بیشتر در ارتباط مؤثر تر میان آدمیان بود.شواهد بسیاری موجود است که نشان میدهد در این جریان امروز, بازگشتی به گذشته مشاهده می شود,یعنی بازگشت به استفاده از تصویر برای برقرار کردن ارتباط:و این عقبگرد به دلیل آن است که افراد بشر می خواهن به شکلی مؤثر تر و مستقیم تر با یکدیگرارتباط یابند.
یاد گرفتن سواد برای زبان مهم ترین مسئله است. شاید از پاسخ به این سؤال که با سواد بودن از نظر زبان دارای چه اهمیت و معنائی است و نیز مقایسه ی زبان تصویری با کلام , بتوان نتایج سودمندی گرفت و این پاسخ مارا در استفاده از اخبار و اطلاعات به صورت تصویری یاری رساند.زبان در جریان اموزش و یادگیری بشر ,مقامی منحصر بفرد داشته است و هنوز هم دارد. کاربردهای زبان بسیار است,زبان وسیله ی ضبط وانتقال اخبار است,وسیله ای است برای تبادل افکار و عقاید و نیز ابزذر ساختن مفاهیم کلی و ذهنی بشر است. در یونانی به زبان«لوگوس» یا «لوگیک» می خوانند که همه ی این الفاظ از همان کلمه ی یونانی لوگوس به معنای زبان اخذ شده است.به این ترتیب می بینیم که زبان وسیله ای برای اشکال عالی تر تفکر تلقی می شود,عالی تر از تفکر به وسیله ی تصویر یا تفکر از طریقحس لامسه.اما این فرض محل گفت وگو دارد,و بهتر است درباره ی آن تحقیق بیشتری بشود.
ابتدا باید در نظر داشت دانستن یک زبان و با سواد بودن دو چیز متفاوت است.البته زبان را می توان تا حد استفاده ی علمی از آن برای فهمیدن وتکلم ساده آموخت,ولی از این حد تا توانائی خواندن و نوشتن به یک زبان فاصله ی زیادی است.البته فقط زبان محاوره ای است که به صورت طبیعی تکامل می یابد.
با مطالعه ی آثار نو آم چو مسکی , می توان دریافت که زبان ,ساخت بسیار عمیقی در ذهن ما دارد و اگر از لحاظ زیست شناسی به آن توجه کنیم این ساخت در ما فطری است.
به هر حال یاد گرفتن سواد خواندن و نوشتن را باید طی مراتب مختلفی به انجام رساند.ابتدا به یاد گیری سیستم ,رمزهای زبان می پردازیم ,که نشانه های آوائی معینی به صورت انتزاعی هستند.اینها در واقع همان عناصر الفباهستند.کلمه ی الفبا از تلفیق دو حرف یونانی آلفا و بتا به وجود آمده است.
حروف الفبا را ,ابتدا یک به یک یاد می گیریم ,سپس ترکیب این حروف و آوای منسوب به آنها آموخته می شود ,که کلنات هستند.کلمات هر یک حاوی معنائی است که به ازای اشیاء ,افکار وافعال مختلف به کار می روند.
دانستن معنای هر کلمه مستلزم دانستن تعریف عام آن است.گام نهائی آموزش زبان شامل یاد کیری قواعد دستوری آن می شود ,یعنی دلالت و جای کلمات در جمله ,وجود قواعد دستوری برای تعیین حدود ساختمان یک زبان بر اساس آنچه از نظر اجتماعی مقبول ومورد استفاده است ,ضرورت دارد .آنچه گفته شد ,مقدمات زبان کلام است و از آن نمی توان چیزی کم کرد. وقتی شخصی به خوبی آنها را یاد گرفت ,می تواند بنویسد و بخواند ,می توانداخبار و اطلاعاتی را که به صورت کتبی بیان کند و بفهمد.واضح است که آموزش کلام حتی به صورت سواد آموزی ابتدائی ,دارای نوعی ساخت است و تعاریف و مسائل فنی خاص آن مورد قبول همه است. ولی مبحث ارتباط بصری در مقایسه باآن ظاهرا"ساختی چنان منضبط ندارد.

سواد بصری:
اگر بخواهیم در تعریف و محدود کردن سواد بصری راه افراط پیش گیریم ,با مشکلات زیادی مواجه می شویم.کلام که دارای ساخت نسبتا"منضبطی است ,مسلما"بر آنهائی که خواهان آموزش بصری هستندنیز تاثیری قابل توجه می گذارد.اگر در مقام مقایسه نیز برآئیم ,می توان نتیجه گرفت که اگر بشود یکی از وسائل ارتباطی را به اجزای اولیه اش تجزیه کرد وسپس آن را بررسی نمود ,پس می توان وسیله ی دیگری را نیز به همین ترتیب موردبررسی نمود,پس می توان وسیله ی دیگری را نیز به همین ترتیب مورد بررسی قرار داد.
هر سیستم ارتباطی متشکل است از سمبل هائی که ساخته ی بشر هستند.علائم و سمبل هائی که ما بدان زبان وکلام می گوئیم,در روزگارهای پیشین به صورت رشته ای از تصاویر ساده ترسیم میشدند,و این تصاویر ساده نتیجه ی محسوسات بشر بودند.زبانها و سیستم های سمبل بسیاری در جهان وجود دارد و بعضی از آنها دارای ریشه ای مشترک هستند,برخی نیز هیچ ارتباطی با دیگران ندارند. مثلا"اعداد که یکی از انواع بسیار ویژه ی باز یابی نوعی از اخبار هستند,هیچ گونه ارتباط مستقیمی با الفبا ندارند و یا نتهای موسیقی که آنها هم از این گروهند.
در تمام این موارد به طور کلی می توان گفت,هر چه ترکیب اولیه ی آنها ساده تر باشد,فراگیری محتویات خبری آنها که به شکل علائم رمز درآمده,آسانتر است.این علائم رمز هر یک دارای معنای خاص است و کل سیستم آنها نیز براساس قواعد نحوی خاص استوار شده است.
در جهان بیش از سه هزار زبان رایج و منحصر بفرد و مستقل وجود دارد.بیان با تصویر ویا زبان بصری در مقایسه با کلام به مراتب جهان شمول تر است و از این رو بررسی مشکلات و مسائل مربوط به آن دارای اهمیتی ویژه است.ولی باید در نظر داشت که کلام از نظر ساخت,یک تمامیت منطقی دارد,و به همین دلیل روش یاد گیری و فهم آن می تواند بسیار روشن و مشخص باشد,در حالیکه زبان بصری از این نظر بمراتب بغرنج تر است و اگر سعی کنیم باآن عینا"همانند کلام برخورد کنیم,تلاشی بیهوده کرده ایم .

دانلود کامل گزارش کارآموزی لیتوگرافی و چاپ

گزارش کارآموزی در شرکت غذایی پیچک طراحی سیستم مالی صنعتی

گزارش کارآموزی در شرکت غذایی پیچک طراحی سیستم مالی صنعتی

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد.
موضوع:
گزارش کارآموزی در شرکت غذایی پیچک طراحی سیستم مالی صنعتی

فهرست مطالب
1- فصل اول: آشنای کلی با مکان کارآموزی 1
1-1-تاریخچه 2
2-1-نمودار سازمانی 4
3-1-شرح مختصری از مکان کارآموزی 5
2- فصل دوم:ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته کارآموزی 6
1-2- اصول و مبانی کلی حسابها 7
2-2-اصول و مبانی کلی حسابهای مالی 7
3-2- کلیات تولید 8
4-2- اصول و عوامل قیمت تمام شده 10
5-2- عوامل قیمت تمام شده 11
1-5-2-مواد اولیه و بسته بندی اصلی 12
2-5-2-سربار(هزینه های تولید) 12
6-2-ضایعات تولیدی 14
7-2-مراکز هزینه 15
1-7-2-مراکز هزینه(دوایر) تولیدی 15
2-7-2-مراکز هزینه (دوایر) تشکیلاتی 17
8-2-اصول و مبانی کلی بودجه و استانداردها 18
9-2-محاسبه قیمت تمام شده استاندارد تولیدات 19
10-2-اصول و مبانی کلی روشها 22
3-فصل سوم:آزمون آموخته ها و نتایج آشنایی با شرکت صنایع غذایی پیچک 23
1-3-فعالیت مالی 24
1-1-3-دایره دریافت و پرداخت 24
2-1-3-دایره صدور اسناد و دفترداری 26
2-3-شرایط اجرای نظام حسابداری مالی (صنعتی) 26
3-3-حسابها 27
4-3-روشها 27
5-3-توضیح فرم سند حسابداری 28
6-3- تعریف عملیات مختلف مالی و انجام ثبت حسابداری و تعیین چگونگی شناسایی سود و بستن حسابها 28
7-3-تعیین کنترلهای داخلی لازم در مراحل مختلف 30
1-7-3-نحوه کنترل داخلی 31
2-7-3-دریافتها 31
8-3-خلاصه اهم رویه های حسابداری 32
1-8-3-موجودی مواد و کالا 32
9-3-نسبتهای مالی 32
1-9-3-نسبتهای نقدینگی 33
2-9-3-نسبتهای سرمایه گذاری 33
3-9-3-نسبتهای سودآوری 33
10-3-عملکرد مالی شرکت 35
1-10-3-سود و زیان 35
2-10-3-ترازنامه 35
4-فصل چهارم:انتقادات و پیشنهادات 36
1-4-انتقادات و پیشنهادات 37
5-فصل پنجم:پیوست 39
1-5-فرم پیشرفت کارآموزی (فرم شماره 1 و2)
2-5-فرم پایان دوره کارآموزی
3-5-فرم شرح گزارش ماهانه
4-5-فرم نظرات و پیشنهادات
5-5-صورت هزینه تنخواه گردان
6-5-برگ پرداخت طی اسناد بهادار
7-5-عملکرد مالی شرکت (سود و زیان، ترازنامه)
8-5-نسبتهای مالی
9-5-نمودار مقدار واقعی فروش
10-5-فرم سند حسابداری
11-5-سر فصلهای حسابداری

فصل اول:
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
1-فصل اول
1-1-تاریخچه فعالیت شرکت
شرکت پیچک در تاریخ 2/12/1348 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و طی شماره 13750 مورخ 2/12/1348 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.
شرکت در تاریخ 13/12/1369 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و در تاریخ 16/5/1372 به شرکت سهامی عام تبدیل شده است. مرکز اصلی شرکت در تهران، خیابان باقرخان، خیابان دکتر قریب شماره 137 و محل کارخانه در شهریار، قریه بردآباد واقع است.
فعالیت اصلی شرکت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده(3) اساسنامه عبارت از تهیه و تولید انواع مواد غذایی عملیات دامداری، کشاورزی، باغداری، ساخت انواع کنسرو، غذاهای منجمد، ایجاد سردخانه جهت نگهداری فرآورده های فوق و میوه تازه و واردات ماشین آلات، مواد اولیه مورد نیاز شرکت و صادرات است.
به موجب پروانه بهره برداری شماره 360509 مورخ 30/12/54 که توسط وزارت صنایع صادر شده، بهره برداری از کارخانه شرکت با ظرفیت 1800 تن در تاریخ 30/12/54 آغاز شده است.
وضعیت اشتغال
متوسط تعداد کارکنان دائم و موقت طی سال به شرح زیر بوده است:
سال 1382 سال 1382
نفر نفر
کارکنان دائم 85 90
کارکنان موقت 35 18 
120 108
مبنای تهیه صورتهای مالی
صورتهای مالی اساساً بر مبنای بهای تمام شده تاریخی تهیه و در مواد مقتضی از ارزشهای جاری نیز استفاده شده است.
3-1-شرح مختصری از مکان کارآموزی
مشخصات تولیدی شرکت:
تولیدات شرکت را محصولات غذایی و سبزیجات منجمد تشکیل می دهد که در بسته بندیهائی به صورت قوطی، شیشه و یا پلاستیک عرضه می گردد. این محصولات در حال حاضر شامل کنسرو (ماهی تن، خورشت قرمه سبزی، خورشت قیمه سیب زمینی، لوبیا چیتی با گوشت و سس، لوبیا سبز و نخود فرنگی) کمپوت، خیارشور، سس مایونز و انواع سبزیجات منجمد(باقلا و لوبیا سبز، نخود فرنگی، پیاز و بامیه) می باشد که به صورت مرحله ای و انبوه تولید می شوند.
اغلب محصولات به تبع مواد اولیه نیاز در ساخت آنها در فصلهای بخصوصی از سال تولید شده و طی سال به فروش می رسند در نتیجه برنامه ریزی خرید مواد اولیه مورد نیاز و عقد قراردادها در زمان مناسب و وجود سرمیاه در گردش کافی، از عوامل مهمی است که در میزان تولید محصولات دخالت مؤثر دارند.
عملیات تولیدی در پنج کارگاه تولیدی «تن ماهی»، «کنسروهای گوشتی»، «سبزیجات منجمد و کنسورهای غیر گوشتی»، «سس مایونز» و «همبرگر و کباب لوله ای» انجام می شود.
فصل دوم:
ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته کارآموزی
1-2-اصول و مبای کلی حسابها
اصول و اهداف کلی حسابها، ایجاد امکان طبقه بندی و تفکیک حسابها به منظور جمع آوری و کنترل اطلاعات و ارقام مالی و تهیه و ارائه گزارشات و اعمال کنترلهای داخلی می باشد. حسابهای شرکت با خصوصیات سادگی، سهولت و انعطاف پذیری طراحی خواهند سد به نحوی که بتوان علاوه بر محاسبات مربوط به تعیین قیمت تمام شده محصولات در مقاطع ضروری، قابلیت کنترل بر مواد مصرفی و هزینه ها و مغایرت مربوطه را امکانپذیر ساخت.
2-2-اصول و مبانی کلی حسابهای مالی
حسابهای دارائیهای ثابت شرکت بر اساس نوع و یا داویر استفاده کننده تنظیم شده است. بر همین اساس وسائط نقلیه بر مبنای نوع و سایر دارائیهای ثابت بر اساس محل استقرار داویر استفاده کننده تفکیک گردیده اند. مظر به اینکه احتمال فقدان اطلاعات لازم در طبقه بندی دارایئاهای ثابت مطابق حسابهای تنظیمی در برخی از موارد وجود خواهد داشت لذا جهت هر یک از گروه دارائیها ثابت فوق که این احتمال وجود دارد یک حساب تحت عنوان «تفکیک نشده» ایجاد خواهد شد که این حساب تا هنگام تفکیک کامل آن گروه بر اساس طبقه بندی جدید مورد استفاده واقع میگردد.
از آنجائیکه سیاست کلی و متداول شرکت وصول مبلغ فروش قبل از صدور صورتحساب و تحویل کالا و نتیجتاً به صورت پیش دیافت میباشد، ثبت حسابداری مربوطه از طریق حساب جاری مشتریان انجام میپذیرد.
در مواردی نیز که فروش اعتباری بوده و یا وصول مبلغ فروش پس از صدور صورتحساب می باشد، ثبت حسابداری از طریق جاری مشتریان بعمل خواهد آمد. در پایان سال مالی مانده بدهکار هر یک از مشتریان به حساب بدهکاران تجاری و یا مانده بستنکاری آنها به حساب پیش دریافتها منتقل خواهد شد.
در صورت تشخیص مدیریت و به منظور ایجاد امکان کنترل صحیح و منطقی بر موجودیهای شرکت برخی از گروههای موجودی به دو بخش اقلام عمده و جزئی قابل تفکیک می باشد. اقلام عمده از طریق ایجاد کارت حسابداری انبار کنترل و هزینه مصرف آنها به هنگام استفاده، در حسابهای مربوط حسب مورد منظور خواهد شد. مصرف اقلام جزئی بر اساس بودجه در پایان هر ماه به حساب هزینه منظور شده و تعدیلات لازم در پایان ماه و همچنین سال مالی س از شمارش عینی به عمل خواهد آمد. تفکیک موجودیهای شرکت به اقلام عمده و جزئی با استفاده از دستورالعملی که به همین منظور تهیه می گردد به عمل خواهد آمد.
در نظام پیشنهادی حساب صندوق حذف گردیده و پرداختهائی که در حال حاضر توسط صندوق انجام می گیرد از طریق حسابهای تنخواه گردان مورد ثبت قرار خواهد گرفت. همچنین کلیه دریافتها عیناً در همان روز یا روز بعد به حساب بانک واریز و در حساب جاری شرکت ثبت میشود
3-2-کلیات تولید
محصولات تولیدی شرکت عبارت از انواع کنسروهای گوشتی و غیر گوشتی، فرآورده‌های گوشتی، سبزیجات منجمد، کمپوت، خیارشور و سس مایونز میباشد که در پنج کارگاه تولیدی «تن ماهی»، «کنسروهای گوشتی»، «همبرگر و کباب لوله ای»، «سبزیجات منجمد و کنسروهای غیر گوشتی» و «سس مایونز» کلاً تحت نظارت مدیریت تولید انجام میشود.
نحوه تولید محصولات به صورت انبوه بر اساس برنامه خرید و رسید مواد اولیه میباشد. شرکت علاوه بر تولید محصولات جهت فروش، سفارشاتی نیز از بعضی ارگانهای دولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تولید محصولات کارمزدی با کیفیت اختصاصی دریافت مینماید. انجام خدمات تولیدی کارمزدی در اغلب موارد با دریافت مواد اولیه از جانب مشتریان صورت می پذیرد.
برنامه تولید با توجه به عوامل زیر توسط مدیریت کارخانه برای مقاطع سالیانه تعیین و ابلاغ میشود. لکن، طی سال با توجه به سهمیه شرکت از مواد اولیه و امکانات خرید مواد اولیه غیر سهمیه ای امکان تغییرات در مقدار تولیدات پیش بینی شده وجود دارد.
1- ظرفیت تولید واقعی ماشین آلات
2- میزان مواد اولیه و بسته بندی موجود و قابل دسترس با توجه به سهمیه شرکت و امکانات خرید
مواد اولیه و بسته یندی مورد مصرف کارگاههای تولیدی از انبارهای مربوط روزانه درخواست و تحویل شده و محصولات تولیدی پس از گذراندن دوره قرنطینه(محصولات با بسته بندی قوطی) و قبل از مرحله اتیکت زنی به انبار محصول تحویل می گردد. مرحلع اتیکت زنی گرچه جزئی از مراحل تکمیل تولید است ولی در حال حاضر توسط پرسنلی که در اختیار انبار محصول قرار دارد انجام میشود.
ضایعات ایجاد شده در کارگاه های شرکت به دو دسته تقسیم می شوند:ضایعات دست اول مربوط به ابتدای خط تولید بوده و اصطلاحاً ضایعات اول خط نامیده می شوند. این ضایعات شامل ضایعات ماهی، گوشت، قوطی، درب قوطی، شیشه، درب شیشه، پیاز و سبزیجات خام و خیار میباشد. تعدادی از اقلام ضایعاتی از جمله ضایعات ماهی و شیشه قابل فروش و بقیه ضایعات اول خط دور ریختنی میباشند. ضایعات دسته دوم مربوط به ضایعاتی است که در طول خط تولید ایجاد می شود که در مراحل مختلف تولید امکان به وجود آمدن آنها میرود اینگونه ضایعات در صورتیکه قابل برگشت به خط تولید باشند، مجدداً مورد استفاده قرار میگیرند و در صورتیکه غیر قابل استفاده باشند جزء ضایعات تولید محسوب می گردند.

دانلود کامل گزارش کارآموزی در شرکت غذایی پیچک طراحی سیستم مالی صنعتی

گزارش کارآموزی گیاهپزشکی چمن و چمن کاری

گزارش کارآموزی گیاهپزشکی چمن و چمن کاری

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
موضوع:
گزارش کارآموزی گیاهپزشکی چمن و جمن کاری

فهرست مطالب :
_ مقدمه ای از شهرداری منطقه 19 تهران
- تعریفی از چمن و چمن کاری 
- خاکبرداری با بیل مکانیکی جهت خاکریزی زراعی برای کاشت چمن
- خاکریزی
- رگلاژ
- تسطیح
- علطک زنی
- ماله کشی
- بذرپاشی
- کود پاشی
- ابیاری روزمره
- عکسهایی از چمن وچمن کاری

مقدمه ای از شهرداری منطق 19 تهران

منطقه 19 شهرداری تهران:در منتها الیه جنوبی شهر تهران واقع گردیده است و در جاورت ناطق 16،17،18،20می باشد. این منطقه از بافتی قدیمی برخوردار است و شامل محله های تعددی می باشد که مهمترین آنها عبارتند از: خانی آباد نو، شهرک شریعتی، عبدل آباد، نعمت آباد، صالح آباد لتخواه، شهرک احمدیه و شهرک بخارائی. از جمله اماکن شاخص منطقه نیز می توان به کوره های آجر پزی، میدان تره بار مرکزی شهر تهران و بهشت زهرا و مرقد مطهر امام راحل (ره) و مرکز خرید وفروش همگانی خودرو اشاره نمود. 
تاریخچه مختصر منطقه:
بررسی فرآیند شکل گیری و رشد این منطقه گویای این موضوع است که تا سال 1343 این منطقه محدوده ای روستایی بوده که با شبکه ای از راه های روستایی منتهی به جاده ساوه و شهرری در بستری طبیعی و کشاورزی استقرار داشته است. در بین سال های 1343 تا 1358 به صورت توسعه کالبدی شهر تهران فرآیند پیوند و جذب این منطقه از طریق پادگان قلعه مرغی و کارگاه های صنعتیجوار، جاده ساوه و استقرار کوره های آجرپزی آغاز گشته و به تدریج به سایر نقاط آن گسترش می یابد
این روند در سال های 1358 و 1366 از شدت بیشتری برخوردار گشته به نحوی که این دوره زمانی را می توان به دوران تکمیل جذب در تهران و استحاله بافت های روستایی، توسعه شتابان جمعیت و رشد مراکز سکونتگاهی منطقه نام نهاد. از سال 1366 تا به امروز را نیز می توان به 

دوران ثبات قانونی، پیوستگی بافت های پراکنده، تامین کاربری خدمات شهری و احداث تجهیزات و تاسیسات شهری منطقه نامید
مقدمه ایاز چمن و چمن کاری
چمن بیشتر در طراحی پارکهای عمومی ،باغات گیاه شناسی،استادیومهای ورزشیزمینهای بازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته چمن جهت پر نمودن جاهای خالی ، باغچه‌های بزرگ منازلهم در نظر گرفته می‌شود. چمن‌ها را به دو دسته چمنهای گرمسیری و سردسیری طبقه بندیمی‌کنند چمنهای سرد سیری که به چمنهای فصل خنک هم مشهورند ویژه مناطق دسیری ویخبندانمی‌باشد. چمنهایگرمسیری بهترین رشدو نمو خود را در هوای گرم بالای30درجه سانتیگراد) دارند.
چمنهای سردسیری در دوزمان کاشته می شوند یکی اوایل بهار و اوایل پائیز در مورد چمنهای گرمسیری به جزءزمانهای بسیار گرم یا بسیار سرد در هر موقعی از سال می‌توان اقدام به کشت نمود. چمن در طراحی و ایجاد فضای سبز در هر پارک، نقش مهمی را ایفا می کند و همانند ایجاد زمینة مناسب در یک تابلوی نقاشی است که با انواع درختچه های زینتی یا حاشیه های گل به طور الوان خلق می شود. ولی خلق این زمینة سبز، خود مشکلات و مسائلی را به همراه دارد که رعایت و حراست رشد و نمو آن ضروری می باشد. زیبایی و لطافت هر پارک هنگامی کامل خواهد شد که سبزی مطبوع چمن زمینه اصلی آن باشد و شاید گیاه دیگری نتوان یافت که جایگزین آن گردد. در مورد نقش چمن و اثرات آن در محیط زیست، آب و هوای شهر و منطقه، همان بس که اجمالاً بگویم وجود گیاه چمن مانند تمامی گیاهان سبز در میزان اکسیژن محیط اطراف خود موثر بوده و نوعی تعادل را ایجاد می کند. ضمناً در تمیز شدن هوا و کاهش گرد و غبار محیط به نحو چشم گیری موثر می باشد و از تبخیر شدید آب در سطح زمین جلوگیری می نماید. در میادین و خیابان هائی که سطح چمن همراه با درختان پهن برگ و سوزنی برگ باشد، سیستم آبیاری چمن و تکرار دفعات آن تا حد زیادی نیاز آبی درختان را برآورده می کند.
از آن جایی که مسائل مربوط به چمن مثل چمن زنی، آبیاری و مبارزه با علف های سبز در پارک ها دارای اهمیت زیادی می باشند، در ادامه به توضیحاتی راجع به آن می پردازم. چمن را هم می توان از طریق کاشت بذر در محل مورد نظر، و هم از طریق جا به جا کردن قطعات چمن کشت شده در محلی دیگر و یا خرید از مؤسساتی که به کشت و پرورش چمن به منظور فروش می پردازند و قطعات چمن را با ریشه و چند سانتی متر خاک یک جا از زمین بریده و در اختیار خریداران قرار می دهند
روز اول : ( 29 / 4/87 )


( خاکبرداری با بیل مکانیکی جهت خاکریزی زراعی برای کاشت چمن وگونه های گیاهی)

در ساعت 8 صبح تعدادی از کاراموزان به همراه سرپرست کاراموزی به محلی که قرار بود در ان چمن کاری انجام شود واقع در پارک 22 بهمن در منطقه ی 19تهران رفتیم .در اوایل کار سرپرست در مورد خاک ورزی و هدف های اصلی تهیه ی بستر بذر صحبت نمودند.

تعریف خاک ورزی: مجموعه کارهاییی که شرایط خاک را به گونه ای تغییرمیدهد تا خاک برای رشد گیاه مناسب شود .
سپس در مورد هدفهای اصلی تهیه بستر بذر صحبت نمودند :
- مناسب کردن ساختار خاک
- کنترل رطوبت خاک
- از بین بردن علفهای هرز
- ریر خاک کردن بقایای گیاهی
و در مورد این صحبت شد که یکی از اساسی ترین مرحله ی تهیه بستر برای بذر پاشی شخم زدن یا همان زیرو رو کردن خاک میباشد بطوری که لایه ی زیرین اکبه سطح امده و در برابر

عوامل تخریب قرار گیرد از طرف دیگر گیاهان ,کود و سایر موادی که در سطح خاک قرار دارند درون خاک که محیطی مساعد برای پوسیده شدنشان میباشد دفن گردند .
کارهایی که برای تهیه بستر بذر چمن باید انجام داد عبارتند از :

( زیرو رو کردن زمین _ نرم کردن خاک _ جمع اوری ریشه های علفهای هرز موجود در ان قطعه زمین _ امیختن کود با خاک برای پوشاندن بذر )
اگر زمین چمن پستی و بلندی داشته باشد احتیاج بهتسطیح دارد. زیرا در صورت عدم تسطیح در قسمتهای گود آب جمع شده که موجب خفگی چمنمی‌شود و در قسمتهای بلند تیز به علت نرسیدن آب ، چمن کاملاً خشک می‌شود. پس ازتسطیح کودههای حیوانی اضافه می کنیم بسیار مناسب است
نکته: در مناطق سرد سیر در اواسط پائیزبه زمین کود داده می‌شود و در مناطق گرمسیر در هر موقعی از سال به جز ماههای بسیارگرم سال می‌توان کود دهی کرد.

دانلود کامل گزارش کارآموزی گیاهپزشکی چمن و چمن کاری