در مورد مالیات بر مشاغل
فهرست مطالب
مالیات بر مشاغل
تکالیف مودیان
مبلغ معافیت
اشاره
مالیات بر درآمد مشاغل
رسیدگی و نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات مشاغل
نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات
تکلیف مؤدیان
معافیت مالیاتی و هزینه های قابل قبول10
معافیت مالیاتی10
هزینه های قابل قبول10
مراجع حل اختلاف10
تشویقات و جرائم مالیاتی11
تشویقات11
جرائم مالیاتی11
باب سوم - فصل چهارم - مالیات بر در آمد مشاغل12
ماده 96-13
تعیین مبنای مالیات21
مقدمه 21
پایه مالیاتی GDP22
۱) اصل قانونی بودن مالیات 22
۲) اصل عمومی بودن مالیات 23
چهار قاعده اصلی در مورد مالیاتها از آدام اسمیت23
الف) اصل عدالت مالیاتی 23
ب) اصل مشخص بودن مالیات 24
ج) اصل سهل الوصل بودن مالیات 24
د) اصل صرفه جویی 24
۳) اصل سالانه بودن مالیات 24
۴) اصل محدود بودن مدت مالیات 25
۵) اصل سالانه بودن بودجه 25
۶) اصول تعیین مالیات 25
۷) اصل معافیت مالیاتی 26
۸) اصل درون مرزی بودن قوانین مالیاتی 26
۹) اصل یکسان کردن مودی داخلی و خارجی 26
۱۰) اصل معامله متقابل در حقوق مالیاتی بین المللی 26
۱۱) اصل عطف بماسبق شدن در قوانین مالیاتی 26
الف) اصل بهای خدمات 27
ب) اصل قدرت پرداخت 27
آرژانتین28
سوئیس28
انگلیس28
سوئد29
اسپانیا29
ژاپن30
صربستان30
توگو31
لهستان31
هند32
" تشدید تلاش ها برای افزایش دریافت مالیات در هندوستان "32
" افزایش مالیات های محیط زیستی فرانسه "33
فرانسه 33
" قانون کاهش مالیات برغذا در ویرجینیا تصویب شد "35
آمریکا 35
" افزایش مالیات برای جلوگیری ازمصرف مشروبات الکلی "35
" طرح مالیات برنوشیدنیهای غیر الکلی وسودا در آمریکا رد شد " 36
" امتیاز مالیاتی برای تولید کنندگان فورد هیبریدی "37
" مالیات بر پارک کردن خودروها در آمریکا " 38
" لغو مالیات بر صنعت توریسم در ایتالیا "39
ایتالیا 39
پاکستان 40
" افزایش مالیات رسانه ها در کره "40
کره 40
" حکومت پوتین درآرزوی اصلاحات مالیاتی است "41
روسیه 41
" معافیت های جدید مالیاتی برای مالکان بناهای تاریخی "42
ایران 42
" انتقال اداره امور مالیاتی پارسجنوبی به عسلویه "43
" اعتبارات مالیات برتجارت در ولز "43
ولز 43
" تشویق های مالیاتی ترکیه برای حمایت از مدارس غیر انتفاعی "44
ترکیه 44
" پیشنهاد تجدید نظر بر تخفیفهای مالیاتی ایرلند شمالی "45
ایرلند 45
" کاهش مالیات بر معادن در مغولستان "46
مغولستان 46
" فروش خانه های لوکس سنگاپور با کاهش مالیات "46
سنگاپور 46
" مالیات ۳ درصدی بر زغال سنگ در ویتنام "47
ویتنام 47
" افزایش مالیات کارگران خارجی در میانمار "48
میانمار48
" تعیین مالیات جدید سوخت از سوی چین "49
چین 49
سهم مالیات در بودجه50
چرا مالیات اخذ می شود52
استراتژی بخش مالیات53
سابقه لایحه مالیات بر ارزش افزوده55
یارانه یا مالیات منفی؟58
مالیات منفی58
مالیات و مفهوم اقتصادی آن60
مفهوم کلی مالیات60
انواع مالیات62
مالیات مستقیم و غیرمستقیم62
تقسیمی دیگراز مالیات63
مالیات تصاعدی63
مالیات تنازلی63
مالیات تعادلی64
مضمون و متعلق مالیات64
مالیات سرانه64
مالیات بر واردات64
مالیات رای65
مالیات برارث65
مالیات برمشاغل65
مالیات بر فروش66
مالیات ارزش اضافی66
مالیات فراگیر66
مالیات امنیت اجتماعی66
مالیات بر شرکت ها66
مالیات برای تامین زندگی در سنین پیری67
مالیات براملاک و مستغلات.67
مالیات بر دارائی ها67
مالیات و تامین عدالت اجتماعی67
مالیات در خدمت عدالت اجتماعی68
سهم ناچیز مالیات در اقتصاد ایران70
مالیات در ایران70
چرا سهم مالیات در اقتصاد ایران ناچیز است71
مالیات ابزار توزیع عادلانه ثروت ملی73
جای خالی مالیات در آشفته بازار اقتصاد76
اما در ایران چه باید کرد؟85
لزوم دریافت مالیات از ثروت های بادآورده86
سیاستگذاریهای نامناسب در نظام «مالیاتستانی ایرانی»90
مالیات بر مشاغل
منظور از مالیات بر درآمد مشاغل مالیاتی است که افراد مختلف ( یعنی اشخاص حقیقی ) بابت درآمـد حاصل از اشتغال به مشاغـل آزاد بطور انفرادی و یا مشارکتهای عـادی ( مدنی ) می پردازند .
درآمد مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل عبارتست از کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایردرآمدهای آنان که مشمول مالیات فصول دیگر شناخته نشده پس ازکسر هزینه ها واستهلاکات مربوطه طبق فصل هزینه های قابل قبول صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به موجب ماده 95 به گروههای زیر تقسیم می شوند
الف ـ صاحبان مشاغلی که بـه موجب این قـانون مکلف به ثبت فعالیتهای شغلی خود در دفاتر روزنامه وکل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوطه را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند .
ب ـ صاحبان مشاغلی که برحسب این قـانون مکلف به ثبت فعـالیتهای شغلی خود در دفاتر درآمد وهزینه می باشند . نمونه های دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می گردد .
ج ـ صاحبان مشاغلی که مشمول مقررات بندهای ( الف ) و ( ب ) فوق نیستند مکلفند صورت خلاصه وضعیت درآمـد و هزینه خود را طبق ضوابط ونمونه های تعین شده از طرف سـازمان امـور مـالیاتی کشور نگاهداری کنند .
صاحبان مشاغل موضوع بند ( الف ) ماده 95 این قانون عبارتند از
1- دارندگان کارت بازرگانی وکلیه واردکنندگان وصادرکنندگان .
2- صاحبان کارخـانه ها و واحـدهای تـولیدی که برای آنـها جواز تـاسیس و پروانه بهره برداری از وزارت خانه ذیربط صادر شده یا می شود .
3- بهره برداری معـادن
4- صاحبان موسـسات حسابرسی ، حسابداری و دفترداری خدمات مالی وارائه دهندگان خدمـات مدیریتی ، مشـاوره ای انفورماتیک، رایانه ای اعم از سخت افزاری ونرم افزاری وطراحی سیستم .
5- صـاحبـان مراکـز آموزشـی و پرورشـی ، آموزشگاهـهای آزاد مـدارس غیـر انتفـاعی ، دانشـگاهها و مراکز آمـوزشی عـالی .
6- صاحبان بیمارستانها – زایشگاه ها ، آسایشگاه ها ، درمانگاه ها و خانه های سالمندان .
7- صاحبـان متلها وهتلهای سه ستـاره و بالاتر .
8- بنکداران ، عمده فروشها ، فروشگاههای بزرگ ، واسطه های مالی ، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی وصاحبان انبـارها .
9- نمایندگان موسسه های تـجاری و صنعتی ، اعم از داخلی و خارجی .
10-صـاحبان موسـسات حـمل ونقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری یـا بـاربـری .
11- صاحبان موسسات مهندسـی و مهندسـی مشاور .
12- صاحبان موسسات تبلیغـاتی وبازاریابی .
ب – صاحبان مشاغل موضوع بند ( ب ) ماده 95 این قانون عبارتند از
1- صاحبان کارگاه های صنعتی .
2- صـاحبـان مشاغـل ساختمـانی ، تـاسیـسات فنـی و صنعتـی ، نقشه کشـی نقشه برداری ، محاسبات فنی ونظارت .
3- چاپخانه داران ، لیتوگرافها ، صحافها ، ارائه دهندگان خدمات چاپ و گرافیستها .
4- صاحبان مراکز ارتباطات رایانه ای .
5- وکلا ، کارشناسان ، مترجمان رسـمی دادگستری ، مشـاوران حقـوقی ، حسابداران رسـمی و اعضای سازمانهای نظام مهندسی .
6- مـحققان ، پژوهشگران و کارشنـاسان آزاد که به تـهیه و ارائـه طرحهای تحقیقاتی اشتغـال دارند .
7- دلالان ، حق العمل کاران وکارگزاران .
8- صاحبان مراکز فرهنگی – هنری ، فرهنگسراها ، کانونهای حرفه ای و انجمنهای صنفی و تخصصی .
9- صاحبان سینمـاها ، تـماشا خانه ها و مکانهای تفـریحی و ورزشـی .
10- صاحبان مشاغل فیلمبـرداری ، دوبلاژ ، مونتاژ وسایر خدمات سینمایی .
11- پزشکان و دندانپزشکانی که دارای مطب هستند و دامپزشکانی که به حرفه دامپزشکی اشتغال دارند .
12- صـاحبـان آزمایشگاههـا ، رادیولـوژی ها ، فیزیوتراپـی ها ، سـونوگرافیهـا ، الکتروآنسفالوگرافیها ، سیتی اسکنها ، سالنهای زیبایی ودیگر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی طبی و غیر طبی .
13- صاحبان میهمانسراها ، میهمان پذیرها ومسافرخانه ها .
14- صاحبان تالارهای پذیرایی ، رستورانـها ، تهیه کنندگان غذاهای آماده، ارائه دهندگان خدمات پذیرایی و کرایه دهندگان ظرف .
15- صاحبان دفـاتر اسنـاد رسـمی .
16- صاحبان تعمیرگاههای مجاز و اتوسرویسها .
17- صاحبان نمایشگاهها و فروشگاههای اتومبیل وبنگاه های معاملات املاک و آژانسهای کرایه اتومبیل .
18- سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر .
19- عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات .
مشمولان مالیات بر درآمد مشاغل این ماده که در محل شغل خود دارای فعالیتهای شغلی دیگر موضوع این فصل می باشند مکلفند برای کلیه فعـالیتهای شغلی خود طبق مقررات این قانون عمـل کننـد .
تکالیف مودیان
صاحبان مشاغل مکلفند اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 81 مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه ای که بوسیله سازمان امـور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد، تنظیم و تا آخر تیـر مـاه سـال بعد به اداره امور مـالیاتی مـحل شغل خود تسلیم و مـالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده131 این قـانون پرداخت نـمایند .
مبلغ معافیت
درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان مشاغل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات در موعد مقرر تسلیم کرده اند، برای عملکرد سـال 81 تـا میزان 000/400/17 ریـال از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخهای مذکور در ماده 131 این قانون مشمول مالیات خواهد بود .
شرط تسلیم اظهارنامه برای استفـاده از معافیت فـوق نسبت به عملکرد سال 1382به بعد جـاری است .
رسیدگی به دفـاتر و اسنـاد و مدارک مودیانی که مکلف به نگهداری دفتر هستند با توجه به ماده 97 ق . م . م و مقررات مربوطه خواهد بود .
اشاره
( مالیات ) شاید یکی از مهمترین علل ارتباط مردم با سـازمان امور مالیاتی کشور باشد . مسئولان این بخش بطـور دایمی با شهرونـدانی روبرو می شوند که برای پرداخت مـالیات فعالیتهای سالیانه اقتصادی خود به ادارات مربوط مراجعه کرده اند .
سازمانهای مالیاتی با تمامی اقشار جامعه از سایـران مشاغل دولتی گرفته تا شرکتهای عظیم تجاری و صنعتی ، بانکها ، کارخانه ها و... سر و کار دارند و لذا دامنه فعالیت آنها نیز بسیار گسترده وبه وسعت پیکره اقتصاد ایران است. از همین رو (( نقش اطلاع رسانی مالیاتی )) به شهروندان و اقشار و فعـالان گوناگون اقتصاد ایران در تسریع امـور، رفع سوء تفـاهم ها افزایش و تحقق به موقع درآمد های مالیاتی دولت و... اهـمیتی صد چندان می یابد .
مجموعه پیش رو با درک این اهمیت مهمترین سر فصل های قوانین مالیاتی کشور را گلچین و تحت عنوان (( دانستنی های مالیاتی )) پیش روی خوانندگان گرامی قرار داده است. امیـد است که در اصلاح و پیشبـرد امور موثر واقع شود .
مالیات بر درآمد مشاغل
این نوع مالیات را افرادی که اصطلاحا به آنها کسبه، اصناف، پیشه وران، صنعت گران گفته می شود و یا سایر افرادی که به صورت شخص حقیقی بابت درآمد حاصل از اشتغال به مشاغل آزاد و بطور انفرادی یا با مشارکت مدنی پرداخت می نمایند تشکیل می دهند. کسبه، بازرگانان، صاحبان بیمارستانها، دفاتر اسناد رسمی و پزشکان و دندانپزشکان ، وکلا و کلیه مشاغلی که در ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3/12/66 و اصلاحیه مصوب 27/11/1380 ذکر شده اند مشمول فصل مالیات بر درآمد مشاغل هستند.
رسیدگی و نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات مشاغل
نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات
الف – با قبولی دفاتر و یا قبولی درآمد مشمول مالیات مندرج در اظهارنامه
(سایر درآمدها + فروش کالا و خدمات) = (استهلاک + هزینه ها) - درآمد مشمول مالیات
ب – از طریق علی الرأس در صورت عدم رعایت موارد زیر ، درآمد صاحبان مشاغل به صورت علی رأس تشخیص خواهد شد.
ب-1- درصورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان، حسب مورد تسلیم نشده باشد.
ب – 2- درصورتی که مؤدی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوط از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری نماید.
ب – 3- درصورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آئین نامه مربوط مورد قبول واقع شود.
تکلیف مؤدیان
صاحبان مشاغی که مکلفند اسناد و مدارک مثبته برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود را نگاهداری کنند به سه گروه به شرح ذیل تقسیم می شوند.
در مورد مارکسیسم
فهرست مطالب
فلسفه مارکسیسم 2
احترام به مارکسیسم 4
بیم پست مارکسیسم و دام نئولیبرالیسم 5
اکولوژی سیاسی و آیندهٔ مارکسیسم 11
شباهت خانوادگی مارکسیستی 12
مارکسیسم گسترش یا تجدیدنظر 14
اختلاف بنیادین 15
استراتژی اصلاحطلبی 17
تحلیل اقتصادی بحرانهای اکولوژیکی معاصر 19
”انقلاب کارگری“ (یا حداقل، نقش اصلی کارگر مزدبگیر در تغییر اجتماعی) 20
افق کمونیستی 22
فلسفه مارکسیسم
فلسفه مارکسیسم، فلسفه معروفی در جهان امروز میباشد که تقریباً پرنفوذترین و بحث انگیزترین فلسفههاست و پاسخ همه سوالها را به مردم میدهد و کاملترین توضیح را درباره دنیا و تاریخ و زندگی به طور کلی فراهم میکند و به هر چیز و هر کس مقصودی اختصاص میدهد. مارکسیسم در اساس نظریهای در جامعه شناسی است، نظریهای است درباره تکامل اجتماعی نوع بشر. تعیین کننده یا موجب حقیقت و کذب و حق و ناحق و زیبایی و زشتی، منافع طبقاتی است. مارکسیسمها، سعی در کم اهمیت کردن فلسفه در حد یک علوم اجتماعی میکنند.
مارکسیسم، از جهتی بسیار واضح، دارای کتابهای مقدس و پیامبران و فرقههای مختلف و شقاقها و تکفیرها و تعقیبها و محاکم تفتیش عقاید و شهدا و – از همه مهمتر از حیث اخلاقی – میلیونها مرتد بوده است که به قتل رسیدهاند. مارکسیسم حتی از لحاظ رواج و گسترش هم به ادیان شباهت داشته است. فقط صد سال پیش، مارکس روشنفکر پناهنده نسبتاً گمنامی بود که از راه صدقاتی که از دوستان میگرفت در لندن زندگی میکرد. ولی کمتر از هفتاد سال پس از مرگش، یک سوم مردم دنیا زیر سلطه رژیمهایی زندگی میکردند که نامشان از اسم او گرفته شده بود و به خودشان میگفتند "مارکسیست". چنین پدیدهای براستی شگفت انگیز است و تنها مورد مشابهی که به خاطر میرسد، گسترش مسیحیت و اسلام است.
نحوه برداشت مارکس از دیالکتیک هگل ماتریالیستی است. همانگونه که در جلد اول کاپیتال مینویسد، وی "سیستم هگل، که بر سر خود ایستاده بود را، بر سر پا استوار میکند.
" این موضع ماتریالیستی را مارکس از فوئرباخ تاسی میکند، و فوئرباخ نیز نگرش خود را پس از جدائی از جمع هگلیهای جوان، با اتخاذ موضع احساسگرائی sensationalism برگزیده بود ماتریالیسم دیالکتیک، یعنی فلسفه مارکسیسم، تمام اصول پایهای سیستم هگلی را حفظ میکند، و تنها ایده مطلق Absolute Idea هگل را با ماده جایگزین میکند. ماتریالیسم در واقع، وحدت مونیستی را برای روشنفکرانی ممکن کرد، که دیگر نمیتوانستند به یک وحدت معنوی معتقد باشند. جهان تضادها دوباره به سبک هراکلید به وحدت رسید، اما نه چون هراکلید با ماده معینی نظیر آتش، بلکه با مادهای مطلق و انتزاعی، نظیر فضای اشغال شده بوسیله ماده، یا آنچه پری plenum پارامینیدوس در یونان باستان میخواندند، و اینگونه ماده فلسفی، وحدت و مونیسم با دینامیک جدید، یعنی مابریالیسم دیالکتیک را، در رویاروئی با کشفیات جدید اجزا ماده طرح کرد.
در اصطلاح کنونی، فلسفه مارکس ابزارگرایانه instrumentalist است، یعنی وی فلسفه خود را ابزاری برای تغییر جهان میپندارد. این اندیشه ابزار روشنفکریای بود در دست طبقه کارگر (پرولتاریا) و روشنفکرانی که آوانگاردیسم این طبقه را برای تغییر اجتماعی پذیرفته بودند. به عبارت دیگر، مذهب گونه ادعا میشد، که این فلسفه را تنها معتقدان واقعی مارکسیست میتوانستند به درستی بفهمند، چرا که جدا از جایگاه طبقاتی فرد، درک واقعی این مکتب نمیتوانست کامل باشد. بطور خلاصه ابزاری بود برای آنهائی که به آن ایمان داشتند. این دیدگاه در برخورد به همه عرصههای زندگی در مارکسیسم تکرار میشود.
اساس مارکسیسم پنج اصل پایین است
۱) پرولتارا انقلابیترین طبقه اجتماعی است.
۲) رهبری این طبقه میبایست از طریق پیشتاز وی یعنی حزب کمونیست اعمال شود.
۳) این حزب میبایست قدرت سیاسی را به دست گیرد و دیکتاتوری پرولتاریا را برقرار کند (دولت سوسیالیستی).
۴) این دولت بایستی همه چیز را ملی کند، در نتیجه مالکیت خصوصی را با مالکیت عمومی از طریق مالکیت دولتی نفی کند
۵) سوسیالیسم دوران گذاری است که طی آن دولت محو میشود و عصر کمونیسم متولد میشود.
جالب است که ۳۰۰ سال قبل از مارکس، توماس مور همه جزئیات سوسیالیسم را ذکر کرده، اما نقشهای برای رسیدن به آن ارائه نکرده است، در صورتیکه مارکس مشخصاً مالکیت دولتی را به عنوان راه رسیدن به سوسیالیسم در مانیفست مشخص میکند و این نقطه اشتراک همه سیستمهای سوسیالیستی عصر مدرن است.
پنج اصل بالا مشخصاً در کتابهای جنگ داخلی در فرانسه و نقد برنامه گوتا باکید شدهاند، زمانیکه از قدرت "سحرآمیز" و مطلقه دولت "خیراندیش" بر علیه اولین رویزیونیستها، یعنی لاسالینها Lassa leans، دفاع شده است. همچنین در "نقد برنامه گوتا" مخالفت مارکس با همه اصول لیبرالی عدالت، دموکراسی، و آزادی به روشنی آشکار است، هرچند میگوید که بیان این اصول از طرف بورژوازی عوام فریبی است، اما آلترناتیو پرولتاریا در مقابل آنچه نفی میشود ارائه نمیشود و گوئی فقط خصلت طبقاتی دولت است که مساله است، و این نیز بشکل مونیستی با ارائه دیکتاتوری پرولتاریا حل میشود. این است که بعدها کشورهای سوسیالیستی با اینکه از نظر حقوق کار پیشرفت داشتند، منشا اصول نوین عدالت قضائی در فراسوی آنچه جان لاک ارائه کرده بود نشده، بلکه از آن هم تنزل کردند. سوسیال دموکراسی اروپا نقد برنامه گوتا را سالها مخفی کرد و از دیکتاتوری پرولتاریا فاصله گرفت، اما آنان نیز اساساً در بینش خود دولت گرائی مارکسیسم را حفظ کردند، و هر چند جامعه پیشرفته اروپا از تبدیل دولت گرائی آنها به دیکتاتوری نظیر شوروی جلوگیری میکرد، ولی بوروکراسی و فساد دولت گرائی را همانقدر داشته و دارند که شوروی و چین. مارکسیسم یکی از پرنفوذترین سیستم های مونیستی (یکتاگرایانه) در عصر مدرن بوده است. هرچند برخی صاحب نظران مارکسیست در متدولوژی خود در عرصههای معینی از اندیشه پلورالیست بودند، اما فلسفه مارکسیستی اساساً سنتی مونیستی بوده است.
احترام به مارکسیسم
حزب کمونیست ونزوئلا در نشریه اینترنتی هفتگی خود «تریبوناپوپولار» دست به انتشار یک سری از مقالات مختلف از جمله مقاله «چهگوارا» «در مورد اهمیت حزب مارکسیستی- لنینیستی»، سخنرانی فیدل کاسترو به مناسبت صدمین سالگرد تولد لنین در ۲۲ آوریل ١٩٧٠ در تاکید اهمیت مارکسیسم- لنینیسم زد. بدین وسیله هیات تحریریه ارگان انتشاراتی حزب در صدد است «سهم خود را در بحث رشد یابنده در مورد اعتبار مارکسیسم- لنینیسم به مثابه تئوری انقلابی» ادا کند.
مسبب آغاز این بحث رییسجمهور ونزوئلا، هوگو چاوز بود که در برنامه تلویزیونی «آلو رییسجمهور!» گفته بود «سوسیالیسم ما باید مسیحی و بولیواری باشد و نه مارکسیستی- لنینیستی.» در عین حال چاوز تکیه کرده بود که وی به مارکسیسم احترام میگذارد و بزرگترین خدمت مارکس را در تکامل سوسیالیسم تخیلی و ارتقای آن به سوسیالیسم علمی میداند. چاوز، با نقل قول از روزا لوکزامبورگ تاکید نمود که برای بقای بشریت لازم است که سرمایهداری از میان برداشته شود و ساختمان سوسیالیسم آغاز گردد. با این وجود، وی خود را مارکسیست نمیداند چون به زعم وی مارکس نتوانست خود را از شیوه برداشت خودمحوربینانه اروپایی رها کند «ما، مستعمرهزدگان برای وی وجود خارجی نداشتیم.» خود مارکس هم تحمیق شده و گول خورده بود. در همین رابطه چاوز برای اولین بار قبول کرد که دلایل خوبی میتواند وجود داشته باشد که (کمونیستها) عضو حزب سوسیالیست متحده جدید نشوند، بلکه به سازمان دیگری بپیوندند «اگر حزب کمونیست میخواهد کماکان از مارکسیسم- لنینیسم پیروی کند، من با آنها جدل نخواهم کرد.» ولی حزب سوسیالیست نباید «پرچم مارکسیسم- لنینیسم را به اهتزار درآورد»، بلکه باید دکترین ویژه خود را تکامل بخشد. با این حال وی از حزب کمونیست و از احزاب «پودموس» و PPT که دارای گرایشات سوسیال دمکراتیک هستند، خواست که به حزب تازه تاسیس سوسیالیست متحده بپیوندند که اولین کنگره خود را در سپتامبر سال جاری ترتیب خواهد داد. چاوز با لحن تندی رسانههای اروپایی را مورد حمله قرار داد که در مورد ونزوئلا دروغپراکنی کرده و یا نیمی از حقیقت را بیان میکنند. وی گفت امروز در اروپا روزنامههایی وجود دارد که خود را چپ قلمداد میکنند اما با این وجود مدعی اند که در ونزوئلا یک دیکتاتوری حاکم است «آنها خود را مترقی مینامند، ولی قادر نیستند خود را از خودمحوربینی اروپایی و همچنین شیوه برداشت نژادپرستانه خود رها سازند.» وی در استودیوی تلویزیون از یک جوان فرانسوی استقبال کرد که به ونزوئلا آمده بود تا با چشم خود تصویری از واقعیات موجود در کشور به دست آورد. این میهمان گفت «برعکس فرانسه در اینجا یک انقلاب سوسیالیستی توسط خلق صورت گرفته است... آنچه را که روزنامهها به خورد ما میدهند درست عکس آن چیزی است که من توانستم در ونزوئلا ببینم.»
گزارش نویسی
فهرست مطالب
گزارش و گزارش نویسی 1
معنی اصطلاحی واژه گزارش 1
تعریف گزارش نویسی 1
فایده گزارش نویسی 1
خواننده گزارش کیست؟ 2
فصل دوم 4
مراحل گزارش نویسی 4
مراحل چهارگانه گزارش نویسی 4
مرحله اول گزارش نویسی برنامه ریزی 5
مراحل روش علمی تحقیق 5
١- تعریف مسأله 6
٢- طرح مقدماتی تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع تعیین هدف تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع معیارهای انتخاب متدولوژی تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع طرح سؤالات، مشکلات و تنگناها 8
موضوع نظر گزارشخواه 8
٣- انتخاب روش مناسب برای تحقیق ( گزارش ) 8
۴- جمع آوری، تنظیم و طبقه بندی اطلاعات 8
۵- تحلیل و تفسیر داده ها و ارزش گذاری آنها ( استنتاج ) 10
۶- نتیجه گیری 10
شرح مختصر مرحله یک گزارش نویسی 10
فصل چهارم 12
نگارش 12
مقدمه 12
١- تهیه پیش نویس 12
٢- سبک نگارش 13
٣- کلمات و جملات 14
الف- اصل وحدت 15
ب- اصل ربط 16
تعریف بند یا پاراگراف و نحوه استفاده از آن 20
اهمیت پاراگراف 20
فواید استفاده از بند یا پاراگراف 23
فصل نهم 24
اقسام گزارش 24
الف- گزارش کتبی 24
ب- گزارش شفاهی 24
مزایا و مشکلات گزارش های کتبی و شفاهی 24
یادآوری 24
مزایای گزارش های شفاهی 25
مشکلات گزارش های شفاهی 25
مزایای گزارش های کتبی 25
فصل دهم 27
طبقه بندی گزارش ها 27
الف) گزارش های رسمی کوتاه 27
ب) گزارش های رسمی بلند 29
انواع گزارش 34
الف- گزارش ادواری 34
ب- گزارش اتفاقی 34
گزارش فردی، گزارش گروهی 35
الف- گزارش فردی 35
ب- گزارش گروهی 35
ارکان گزارش 36
الف موضوع گزارش چیست؟ 36
ب گیرنده آن کیست؟ 36
ت هدف از تهیه آن کدام است؟ 36
انواع گزارش بر اساس هدف از تنظیم 37
فصل یازدهم 42
انواع گزارش بر حسب موضوع 42
١- گزارش توضیحی 42
چگونگی تلفیق مسأله با موضوع 44
فصل اول
گزارش و گزارش نویسی
واژه ی گزارش به معنی به جای آوردن، انجام دادن، اظهار نظر کردن، در میان نهادن و شرح و تفسیر کردن است. واز مصدر گزاردن ساخته شده است. « گزار » بن مضارع « ش » پسوند اسم مصدر ساز می باشد.
معنی اصطلاحی واژه گزارش
گزارش در اصطلاح به مطلبی گفته می شود که از شرح، تفسیر، بیان، تحلیل مطالب و نیز علل مسائلی خاص گفتگو کند.
تعریف گزارش نویسی
گزارش نویسی عبارت است از به تحریر در آوردن اخبار، اطلاعات، حقایق، علل مسائل و رویدادها، تجزیه و تحلیل منطقی و متوالی آن ها، برای رسیدن به راه حل صحیح، که همراه با اختصار و روشنی تدوین شده و بر دو اصل « سالم نویسی » و « ساده نویسی » استوار باشد.
در واقع گزارش نویسی، فنی است که با آگاهی از آن فن، مطالب هر موضوعی را می توان، طوری طبقه بندی کرد و نظم بخشید که هدف مورد نظر را در کوتاهترین زمان و با ساده ترین کلام به دست آورد.
فایده گزارش نویسی
فایده و هدف از نوشتن گزارش، رساندن پیام خود به خواننده با سرعت و صحت و روشنی است. و مهم این است که نویسنده گزارش، قادر باشد تصویری روشن ازفکر و هدف خود را در ذهن خواننده ترسیم نماید.
خواننده گزارش کیست؟
قبل از این که تصمیم به تدوین گزارش بگیرید باید بدانید که گزارش را برای چه شخصی یا اشخاصی تهیه می کنید. در واقع چه کسی یا کسانی، بر اساس گزارش شما تصمیم گرفته و اقدام خواهند کرد.
دانستن افکار، تمایلات، خلق و خوی، تحصیلات، تجربیات و نحوه تصمیم گیری خواننده گزارش و این که آیا او خود تصمیم می گیرد یا آن که گزارش را برای اظهار نظر به نزد دیگران ارسال می دارد، برای تهیه کننده گزارش بسیار مهم است. زیرا با آگاهی از مسائل فوق می توانید گزارش خود را به شکلی تهیه کنیدکه رسیدن به هدف را سریعتر و مطمئن تر کند.
در اغلب اوقات شروع کننده ی یک مکاتبه شما هستید، لذا باید بدانید که چه نتایجی را انتظار دارید، و چه کسی اقدام خواهد کرد. اما اگر یک مقام مافوق از شما بخواهد که گزارشی تهیه کنید، در این حالت باید شما تصمیم گیرنده نهایی مطالب گزارش خود را شناسایی کنید، تا بتوانید با رعایت نکات یاد شده گزارش خود را طراحی کنید.
مثلاً اگر مدیر امور اداری هستید و معاون اداری و مالی سازمان مربوطه از شما بخواهد که گزارشی از نحوه مکاتبات داخل سازمان برای او تهیه نمایید، باید مطمئن شوید که او گزارش را برای تصمیم گیری خود می خواهد؛ و یا آن که گزارش را برای پاره ای از تصمیم گیری ها، به نزد رئیس سازمان ارسال می دارد. این در طراحی وتعیین هدف گزارش شما بسیار با اهمیت است.
بنابراین با توجه به موارد فوق تهیه گزارش به یکی از این دو شکل مربوط می شود
الف- از شما خواسته می شود که گزارشی تهیه کنید.
ب- خود شروع به تهیه گزارشی می نمایید.
الف
هنگامی که از شما خواسته می شود که یک گزارش تهیه کنید، می توانید این خواسته را به یک سؤال تبدیل نمایید. مثلاً اگر از شما خواسته شود که گزارشی از نحوه ی گردش مکاتبات در داخل سازمان برای رئیس سازمان تهیه کنید، این طور فرض کنید که او می خواهد بداند، چه نارسایی باعث به تعویق افتادن پاسخ نامه ها شده، و علت این نارسایی ها چیست؟
خانواده و نقش آن در مهرورزی
فهرست مطالب
خانواده و نقش آن در مهرورزی 1
بیماری محبت 2
محبت بیش از حد! 3
نمونه یابی 4
شدیدترین محبت 6
مراقب و آیندهنگر 6
محبت در زندگی 7
طبیعت اولی حیوان و انسان 7
محبت به دیگران و حب ذات 8
محبت به دیگران رمز موفقیت 9
نقش محبت در زندگی خانوادگی 10
محبت و عشق در خانواده 12
چگونه به کودکان محبت کنیم؟ 14
محبت به فرزند هیچ وقت زیادی نیست 15
نقش محبت و قاطعیت در تربیت فرزندان 17
الگوی تربیتی محبت و عدم قاطعیت 17
الگوی تربیتی بیمحبتی و عدم قاطعیت 18
الگوی تربیتی محبت و قاطعیت 19
الگوهای تربیتی 19
راههای ابراز محبت و تکریم به فرزندان 20
تعریف محبت و تکریم 20
اصول تکریم و محبت 20
اثرات تربیتی ابراز محبت و تکریم 21
راههای ابراز محبت و تکریم به فرزندان 22
محبت فراوان پیامبر(ص) نسبت به فاطمه(س) 23
آیا می دانید محبت کردن بهترین راه تربیت است؟ 25
کودکان محتاج راهنمایی هستند 25
اصل محبت در مدیریت اسلامی 29
تعریف مدیریت از نظراسلام 29
محبت به مومنان 30
مهر ومحبت انسانها 30
لزوم مدارا ودوستی 31
الف )اهیت دوستی درمدیریت 31
ب) فواید دوستی ورفاقت 31
پ) ثواب رفاقت 32
مقایسه سبک اسلامی با سبکهای مدیریتی امروز 32
موخره 33
محبت درسیرهی نبی اکرم (ص ) 33
بیماری محبت
مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم چیست؟ این سؤال بر اساس رویکردهای مختلف، پاسخهای متفاوتی در روانشناسی دارد.
در بسیاری از موارد، تشخیص رفتار سالم از ناسالم آن چنان که عامه تصور میکنند، کار راحتی نیست. حتی اگر این چنین تشخیصهایی بین مردم رایج باشند، ملاک قابل قبولی محسوب نمیشوند.
روانشناسان بالینی سعی میکنند با تعیین ملاکهایی دقیق، مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم را تشخیص دهند. در این میان، نکته مهم آن است که هر رفتار در یک طیف مورد مطالعه قرار میگیرد.
توضیح این موضوع با مثالی مؤثرتر خواهد بود. به عنوان نمونه، ترس، رفتاری است که میتوان آن را در طیفی بین صفر تا صد بررسی کرد. ترس در حد صفر اگرچه در عمل به ندرت قابل مشاهده میشود اما رفتار چندان سالمی به حساب نمیآید.
کودک یا بزرگسالی را تصور کنید که از هیچ کس و هیچ چیز نمیترسد؛ آیا احتمال آسیبپذیری چنین فردی زیاد نیست؟ برای حفظ سلامت و ایمنی در زندگی، وجود مقداری از ترس لازم است.
احساس خطر و ترسیدن در بعضی از موقعیتهای زندگی باعث دوام و بقای ما میشود. اگر کسی به این دلیل که نمیترسد به سیم لخت برق دست بزند، آدم جسوری به حساب نمیآید و به طور حتم این نوع نترسیدن، سر او را به باد خواهد داد. هر چه در این طیف پیشتر رویم، جنبههای غیرعادی موضوع بیشتر خواهد شد.
وقتی ترس به حدی برسد که روند زندگی عادی را مختل کند به اصطلاح روانشناسان به رفتاری مرضی تبدیل میشود و رفتاری ناسالم است. کسی از بلندی به حدی میترسد که حتی حاضر نیست پشتبام برود؛ کودکی ترس مرضی در مورد مدرسه رفتن دارد؛ فردی که از ترس غرق شدن تا کنار استخر هم نمیرود؛ نمونههایی از جنبههای ناسالم رفتار محسوب میشوند.
به این ترتیب، بسیاری از رفتارها مانند اضطراب، غم و حساسیت تا حدی عادی هستند و حتی وجودشان در زندگی لازم است. اما همین رفتارها وقتی به حدی افزایش یابند که روند عادی زندگی را دچار اختلال کنند و مشکلاتی را در ارتباط فرد با خودش و دیگران به وجود آورند جزء رفتاری مرضی و ناسالم قرار میگیرند.
محبت بیش از حد!
مطالب گفته شده در مورد عشق و محبت نیز مصداق دارد. همان گونه که بیتفاوت بودن و به تعبیر عامیانه عاطفه نداشتن، رفتاری مقبول نیست، گاهی محبت شدید به رفتاری مرضی تبدیل میشود. تصور زندگی عاری از عشق و محبت، امکانپذیر نیست.
یکی از نیازهای مهم هر انسان این است که مورد محبت قرار بگیرد و به دیگران محبت کند. لازم نیست درباره فواید و آثار عشق و محبت و ضرورتهای آن سخن بگوییم، چرا که بخش قابل توجهی از نوشتهها، آثار هنری و ادبی بشر در همین باره است. هدف همه فعالیتهای بشردوستانه این است که انسانها عشق و محبت را جایگزین جنگ و تنفر کنند.
زلزله بم را به خاطر دارید؟ موجی از نوعدوستی در ایران و جهان راه افتاد و عشق و محبت با تبلورهای مختلف در قلوب مردم فوران کرد. انسانها حتی اگر عشق و محبت را فراموش کرده باشند باز هم در موقعیتهایی این نیاز را در زندگی خود باز مییابند و به آن روی میآورند.
اما محبت مرضی چیست؟ گاهی شدت عشق و علاقه آدمها به همدیگر به حدی است که به صورت پدیدهای دست و پاگیر و مشکلآفرین درمیآید. محبت مرضی، وابستگیهای شدید را به همراه میآورد که نتیجه آن به طور معمول چندان خوشایند نیست.
گاهی انسانها در عشق و محبت به یکدیگر تا حدی پیش میروند که تصور فقدان، هجران، بیماری و هر نوع آسیبی برای طرف مقابل را ناممکن و غیر قابل تحمل میپندارند. دوست داشتن فرزند، همسر، مادر، خواهر، برادر و غیره و ناراحتی برای غم و رنجی که بدانها وارد میشود، غیر عادی نیست.
درباره مدیریت اخلاق
فهرست مطالب
چکیده: 2
مقدمه: 3
اخلاق کار 4
دو زمینه عمل گسترده اخلاق کار 4
عقاید غلط درباره اخلاق کار 5
فواید مدیریت اخلاق در محیط کار 7
برنامه های مدیریت اخلاق 8
فواید برنامه های مدیریت اخلاق 8
هشت دستورالعمل 9
نقشها و مسئولیتهای کلیدی در مدیریت اخلاق 10
ابزارهای اخلاقی: 10
کد اخلاق، کد رفتار: 11
تدوین کدها 13
در تدوین کدهای رفتار از دستورالعملهای زیر پیروی کنید: 14
خط مشی ها 15
حل معضلات اخلاقی 16
مثالهایی از معضلات پیچیده اخلاقی : 17
روشهای حل معضلات اخلاقی 17
لیست سوالات کلیدی 17
چک لیست اخلاقی 18
روش ده مرحله ای تصمیم گیری 19
آموزش 20
منابع: 21
مدیریت اخلاق، شناسایی و اولویت بندی ارزشها برای هدایت رفتارها در سازمان است.
سازمانها با ایجاد یک برنامه مدیریت اخلاق می توانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کنند.
برنامه های اخلاق به سازمــانهــا یاری می رسانند تا در شرایط آشفته، عملکرد اخلاقی خود را حفظ کنند.
اخلاق یک ابزار ارگانیک است که با دگرگون شدن نیــازهـای جامعه و سازمان تغییر می یابد.
کد اخلاق مجموعه ارزشهایی است که در اولویت سازمان قرار دارد و کارکنان و مدیران باید از آن تبعیت کنند.
برنامه اخلاق در سازمان زمانی موفق است که کارکنان طبق خط مشی ها و رویه های آن رفتار کنند.
یکی از بهترین شکلهای آموزش اخلاق به کارکنان، دادن تمرین معضلات پیچیده اخلاقی به آنهاست.
چکیده:
پیچیده تر شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسئولانه در محیطهای کاری توجه مدیران و صاحبنظران را به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف ساخته است. مدیریت اخلاق (ETHICS MANAGEMENT) عبارتست از شناسایی و اولویت بندی ارزشها برای هدایت رفتارها در سازمان.
سازمانها با ایجاد یک برنامه مدیریت اخلاق می توانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کنند. برنامه های اخلاق به سازمـــــانها کمک می کنند تا بتوانند در شرایط آشفته عملکرد اخلاقی خود را حفظ کننــد. امروزه مدیریت اخلاق یکی از زمینه های علمی مدیریت به شمار می رود که دارای رویکردی برنامه ای و چندین ابزار عملی است. این ابزارها عبارتند از: کدهای اخلاق، کدهای رفتار، خط مشی ها و رویه ها، روشهای حل معضلات اخلاقی و آموزش.
مقدمه:
مدیریت اخلاق در محیط کار منافع بسیار زیادی برای رهبران و مدیران دارد؛ اعم از منافع عملکردی و منافع اخلاقی. این مطلب بخصوص در عصر حاضر که مدیران با ارزشهای بسیار متنوعی در محیط کار سروکار دارند صادق است. اما تاکنون کسانی که به مباحث اخلاق کار پرداخته اند فلاسفه، دانشگاهیان و منتقدان اجتماعی بوده اند و نه مدیران. درنتیجه بسیاری از مطالبی که تا به امروز درباره اخلاق کار نوشته شده مطابق با نیازهای عملی مدیران و رهبران سازمانها نیست. هدف این مقاله کمک به مدیران برای وارد شدن به این بحث است.
برای ورود به بحث مدیریت اخلاق ابتدا باید اخلاق را تعریف کنیم. اخلاق، به طور ساده و خلاصه، شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است. تشخیص درست از غلط همیشه ساده نیست. بسیاری از دانشمندان علم اخلاق ادعا می کنند که باتوجه به اصول اخلاقی در مقام عمل همیشه یک راهکار درست وجود دارد و برخی دیگر معتقدند که راهکار درست بستگی به موقعیت و شرایط دارد و تشخیص اینکه کدام راهکار درست است درنهایت به عهده خود فرد است.
اخلاق کار (BUSINESS ETHICS) نیز از دیدگاه افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. اما عموماً آن را شناخت درست از نادرست در محیط کار و آنگاه انجام درست و ترک نادرست می دانند.
مطالبی که درباره اخلاق کار نوشته می شود عمدتاً به یکی از اشکال زیر است:
الف) فلسفی: که نیاز به آشنایی و تحلیل زیادی دارد؛
ب) منتخبات: که نیاز به زمان زیاد، مرور فراوان مطالب و جمع بندی آنها دارد؛
ج ) موردپژوهی: که نیاز به موردهای فراوان و زمان و تحلیل زیاد جهت جمع بندی مطالب دارد؛
د) تمرکز بر مسئولیت اجتماعی: که شامل مثالهای فراوانی از عملکردهای اخلاقی خوب و بد شرکتها می شود.
اخلاق کار
اخلاق کار به عنوان یکی از زمینه های دانش مدیریت به شمار می رود؛ مخصوصاً از زمان تولد نهضت مسئولیت اجتماعی در دهه 1960. در این دهه نهضتها و جنبشهای آگاهی بخش اجتماعی توقعات مردم را از شرکتها بالا برد